Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

frame_on_sketch.jpg

Kantsis näköjään ottaa joku printti aina mukaan. Pelkän muistin varassa tuppaa menemään miten sattuu osa hommista.

Tilttasin liikaa tota takapuomia. Vähän meni ylös toi takahaarukka. No. Tän takia mä vaan heppasin sen siihen takapuomin palkkiin kiinni. Nyt sitä voi vähän taivuttaa alaspäin. Ihan noin korkeita dropoutteja en taida askarrella.

Tässä setillä pääsee ensiviikolla kokeilemaan miten se ketju voisi oikeesti kulkea. Kiekot ei taida vielä olla kasassa, mutta jonkinlainen dummy voisi olla käytössä.

Hirmu hauskaa hommaa.

Edit. Perkele. Ehkä sitä takapalkkia pitää sittenkin oikaista - ketjuhan uhkaa muuten osua haarukan putkeen.
Noo. Ehkä nyt kokeilen ensin penkillä ja takakiekolla ensihätään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tee ihmeessä emäputken etupuolelle kans joku vahvistus. Vaikka pienestä putkesta kolmio rakenne.

Mahtaneeko tuolla olla rakenteellista merkitystä tässä tapauksessa? Nätimpi se kyllä olisi 8)

Ei kannata aliarvioida puomin taipumista kun polkaset kunnolla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tee ihmeessä emäputken etupuolelle kans joku vahvistus. Vaikka pienestä putkesta kolmio rakenne.

Mahtaneeko tuolla olla rakenteellista merkitystä tässä tapauksessa? Nätimpi se kyllä olisi 8)

Ei kannata aliarvioida puomin taipumista kun polkaset kunnolla

Insinöörit on tässä nyt kovasti sitä mieltä että se rasitus tarttis vaan emäputken takapuolelle sen tuen.

Wacky ei nyt oo samaa mieltä. Estetiikka ei oo samaa mieltä.

Mä haluan taas minimimäärän palikoita.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Insinöörit on tässä nyt kovasti sitä mieltä että se rasitus tarttis vaan emäputken takapuolelle sen tuen.

Ei tullu musta insinööriä,vaikka kahdesti yritin :oops: Jarrutusrasitus tulee vain takapuolelle. Ketjuvoima taas taivuttaa keulapuomia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Olen Waskyn kansa samaa mieltä , puomi pitää olla mahdollisemman jäykkä . Itse tein sellaisen jäykän puomin , kun hän minua neuvo ja täytyy sanoo että jotenkin se tuntuu poljettaessa paremmalta. En tierä onko se luulotautia ,mutta ainakin pienet mäet nousee paremmin .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Olen Waskyn kansa samaa mieltä , puomi pitää olla mahdollisemman jäykkä .

Meille pythonauteille se ei oo nii tarkkaa kun osataan suunnata poljinvoima niin että jopa juuresta laakeroitu puomi pysyy suorassa :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tsekkailua. Ketju vois mennä tosta ihan kätevästi. Terästikku mallaa ketjua.

Liitteet
checking.jpg
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

rikulle.jpg

Terkut pajalta. Viilaan ja höylään etupuolen reevaa.

Tämän osan tekemisen omistan Rikulle.

Teoksen nimi olkoon siis: "Hommage to Richard Griffin".

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Wacky »

:mrgreen: Kiitos. Toivottavasti se tekee ajosta nautinnollisempaa

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

dropout_possukka.jpg

Romuissa oli semmoinen iso pyöree läkkärä josta oli laserilla ajeltu jotain palikoita. Just sopivasti oli reunalle jäänyt dropoutteihin varaa.

Nää on jo valmiit - mutta tässä työkuva.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tarjouskorit ja muita talousvinkkejä.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Taukoo rakentelussa - flunssaa ja lapsiviikko - pienoista oftopikkia sitten tähän väliin.

Olen nyt kolmisen vuotta ostellut tarjouskoreista erilaisia osia fätbaikkia varten.

EIlen etsiskelin että jossain pitäisi olla levyjarru. Löytyi sitten kasan pohjalta. Ja katsos perhanaa - olinkin shoppaillut kuulkaa ihan semmoisen nestetoimisen levyjarrun. Ihmeellistä. Tarkistin muuten hinnan. Miten helvetissä mä olen mennyt ostamaan viidenkympin jarrun? Käsittämätöntä. Eihän mun pyörät yleensä maksa sen vertaa. Tais olla just tullu veronapalatuksia tooodella reilusti - on näköjään joulukuulta 2012 tämä ostos.

Kerran olen sellaisella jarruttanut - pikametrin mbb:lla. Oli kyllä pehmukka tatsi. Onpa kiva että mullakin on nyt semmoiset - hankin nimittäin eilen Rosen tarjouksesta toisen mokoman – se maksoi jo vähemmän, karvan alle kolmekymppii.

En tosin tätä ekaa tajunnut ennenkuin laitoin jarrun äsken huviksenin tankoon kiinni ja sitä puristelin. Ihmettelin sitten että mitä tässä jarrussa on - jotain nestettä. Oho. Näähän on nestejarrut. Ei vissiin maailman parhaat - kun alelaarissa oli. Avid Elixir lukee kyljessä.

Uskomattoman kallis rakkine tulee tästä mun pyörästä - siis verrattuna mun pyöriin yleensä ja siihen että viime syksynä oli yksi viikko niin köyhää elämää että meinasin jo ruveta vesipaastolle mutta kun ei rahat riittäneet punapensasteepakettiin niin luovuin - pummailin sitten ruokalassa työkavereilta.

Semmoinen vinkki teillekin että kantsii olla kaveria semmoisen kanssa joka ei juo kahvia - voi sitten ottaa asianosaisen jälkiruokakahvin ja pyytää josko ottaisi extrakappaleen leipää ja paksulti voita päälle. Sillä pärjää aika hyvin.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei kai Avid Elixireissä mitään vikaa ole :wink: ? Tuosta tulee muuten aikast makee pyörä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

29x3 renkaan ulkokehä on 778.4 mm (surly knard) - jos jättäis haarukkaan tilaa tolle. Ihan vaan sitä aattelin että löytyis helpommin sitten seuraava käyttäjä kun rungossa on säätövaraa ja koneeseen menee isommatkin kiekot.

Tällä hetkellä näyttäisi että penkin korkeus on siinä 70 sentin hujakoilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

29x3 renkaan ulkokehä on 778.4 mm (surly knard) - jos jättäis haarukkaan tilaa tolle. Ihan vaan sitä aattelin että löytyis helpommin sitten seuraava käyttäjä kun rungossa on säätövaraa ja koneeseen menee isommatkin kiekot.

Tällä hetkellä näyttäisi että penkin korkeus on siinä 70 sentin hujakoilla.

Huonolla alustalla suuremmat pyörät ovat paremmat ja olet tekemässä pyörää huonommalle alustalle, joten loogisesti ajatellen... Lowracerit ovat erikseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Vastaa Viestiin