Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.
Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.
Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.
Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.
Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu.
Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.
Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.
Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.
Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu.
Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.
Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista..
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mä olen nyt kaljalla eiku opettamassa - tulee kohtapualeen - ei juuri kovin jännää ole kun vaan on hitsii aiempien tökäsyjen tilalla. Ei siis dramaattisia uusia näkymiä.
Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.
Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.
Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu.
Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.
Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista..
Minulle on parasta ideointiaikaa varhain aamulla 5-6 aikaan juuri herätessä, kun nousen istumaan ja meditoimaan. Silloin varsinkin edelliseltä päivältä jääneiden ongelmien ratkaisut tulevat kuin Manulle illallinen.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Viksun näköiset vanteet. Vietin männä perjantaina Helsingissä
päivän Go Expo -messujen fillariosastolla (terveissi vaan Jorille ) ja tein
näytillä olleesta läskikaluston määrästä päätelmän, että fatbike on nyt kuuminta hottia.
Jopa Kickbiken osastolla oli oma (hauska) näkemys aiheesta.
Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?
Ciao,
Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?
Terho
Pinnat pitää olla riittävän paljon vinossa sisään päin navan laipalta vanteelle päin, jotta kiekko kantaa kunnolla sivuvoimia rasittamatta pinnoja liiaksi. Jos napa on normaalin pituinen, pitää pinnanreiät olla keskellä, jotta pinnat jäävät sopivasti vinoon. Jos taas käytetään pidempiä napoja, joissa pinnalaipat ovat kauempana toisistaan, voivat (pitää) pinnanreiät olla kahtena rivinä laidemmassa. Tarkoitus on välttää liian vinoon pinnalaipalta lähteviä pinnoja,jotka taipuvat pahasti laipalta ulkokautta lähtiessään. -Luulisin.
Yksi mahdollisuus on puolata kiekko sivuun käyttäen vain toista riviä, jolloin voidaan käyttää normaalia napaa, mutta haarukan pitää olla epäsymmetrinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siinä on idiksenä (offsetin) myös ihan vaan se että saadaan se ketju kiertämään rengas.
Tässä tapauksessa ollaan mitoitettu tää silleen että toi napavaihde joka tulee taakse - sen ratas kun käännetään nurinpäin niin ketju kiertää kivasti renkaan.
Ketjulinja on siis edessä (jossa 100mm keskiöputki ja keskiön akseli on siis normaalia pidempi) ja takana 70 millii pyörän keskilinjansta.
Insinöörittömälläkin laskuopilla saadaan se melkein parikytmillii väliä renkaa kylkeen.
Ai niin. Olinko mä jo selvittänyt tän vanteiden leveyden idean.
Toi 47 millii on webilähteiden mukaan kapein mille neljän tuuman renakaita on laiteltu. Tää vanne on Sandman nimisen pyörämerkin vakkarivanne - joten ihan hyvässä maineessa tää on. Vanne on siis Trialtechin trial vanne.
Mulla tää on nyt siksi - että ajattelin vaihtoehtona pitää sitä että ajelisi tulevaisuudessa 3 tuumaisilla Knard renkailla jolloin toi olisi vielä passelimpi.