Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.

Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista.. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin.

Oli tunti joutoaikaa - en siivonnukkaan vanhaa työhuonetta vaan kävin hitsaamassa (korjaus) poljinkeskiön kiinni ja takahaarukan kulmat.

Seuraavaksi penkin kiinnitys.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Kuvia toivotaan

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kuvia toivotaan

Mä olen nyt kaljalla eiku opettamassa - tulee kohtapualeen - ei juuri kovin jännää ole kun vaan on hitsii aiempien tökäsyjen tilalla. Ei siis dramaattisia uusia näkymiä.

Ai niin.

Vanteet on nämä:

Kuva

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.

Minulla parhaat ideat tulevat juuri silloin, kun en pysty tekemään edes piirroksia ja laskelmatkin vain päässä tai puhelimen laskimella, junassa tai linja-autossa tms. Mielikuvitus on mahtava työkalu. :)

Juna on oikein hyvä. Autolla ajellessakin kerkii hyvin funtsia. Kävellessä eritoten. Mutta yllättävän monta ideaa on tullut suihkussa. Linja autolla mä en vapaaehtoisesti kulje - tuli kiintiö täyteen nuorena miehenä.

Joo, suihku on paras. Ei mitään mahdollisuutta piirtää tai laskea muuten kuin päässä -ja sormillakin vain yhteentoista.. :mrgreen:

Minulle on parasta ideointiaikaa varhain aamulla 5-6 aikaan juuri herätessä, kun nousen istumaan ja meditoimaan. Silloin varsinkin edelliseltä päivältä jääneiden ongelmien ratkaisut tulevat kuin Manulle illallinen. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Penkin asennuksen tsekkausta. Laitankin ton vanhan reikäisen penkin tähän nyt aluksi.

seat-assembly.jpg
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kammet valmistui Nokialla.

Kuva

Hajasijoitettu rakennusprosessi toimii hienosti.

Ite oon kisoissa hommissa - joten ei voi olla pajalla.

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jumaleissön me ollaan oltu tänään ja eilen ahkerii. Mäkin - tosin muissa hommissa.

Nalle sai mun kiekot valmiiksi! EDIT: melkein valmiiksi kuulemma :)

Kuva

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja teee »

Ciao,

Viksun näköiset vanteet. Vietin männä perjantaina Helsingissä
päivän Go Expo -messujen fillariosastolla (terveissi vaan Jorille :-)) ja tein
näytillä olleesta läskikaluston määrästä päätelmän, että fatbike on nyt kuuminta hottia.
Jopa Kickbiken osastolla oli oma (hauska) näkemys aiheesta.

Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?

Terho

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

teee kirjoitti:

tein näytillä olleesta läskikaluston määrästä päätelmän, että fatbike on nyt kuuminta hottia.

Niin kuulostaa olevan http://yle.fi/uutiset/pyorakauppa_yllat ... ta/7846812
Ehkäpä näitäkin päätyy parin kymmenen vuoden kuluttua romulavoille että pääsee itsekkin rakentelemaan :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

teee kirjoitti:

Ciao,
Asia, joka näissä läskärivanteissa kiinnitti meikäläisen huomion, oli se, että pinnanreiät näyttivät
vanteen valmistajasta tai leveydestä riippumatta poikkeuksetta olevan ripoteltuna vanteen laidoille -
toisin kuin näissä Pastorin vanteissa, jossa reiät ovat siististi vanteen keskilinjalla.
Osaako joku sanoa, mikä voi olla syynä tuohon toispuoleisuuteen?

Terho

Pinnat pitää olla riittävän paljon vinossa sisään päin navan laipalta vanteelle päin, jotta kiekko kantaa kunnolla sivuvoimia rasittamatta pinnoja liiaksi. Jos napa on normaalin pituinen, pitää pinnanreiät olla keskellä, jotta pinnat jäävät sopivasti vinoon. Jos taas käytetään pidempiä napoja, joissa pinnalaipat ovat kauempana toisistaan, voivat (pitää) pinnanreiät olla kahtena rivinä laidemmassa. Tarkoitus on välttää liian vinoon pinnalaipalta lähteviä pinnoja,jotka taipuvat pahasti laipalta ulkokautta lähtiessään. -Luulisin. :oops:
Yksi mahdollisuus on puolata kiekko sivuun käyttäen vain toista riviä, jolloin voidaan käyttää normaalia napaa, mutta haarukan pitää olla epäsymmetrinen.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Siinä on idiksenä (offsetin) myös ihan vaan se että saadaan se ketju kiertämään rengas.

Tässä tapauksessa ollaan mitoitettu tää silleen että toi napavaihde joka tulee taakse - sen ratas kun käännetään nurinpäin niin ketju kiertää kivasti renkaan.

Ketjulinja on siis edessä (jossa 100mm keskiöputki ja keskiön akseli on siis normaalia pidempi) ja takana 70 millii pyörän keskilinjansta.

Insinöörittömälläkin laskuopilla saadaan se melkein parikytmillii väliä renkaa kylkeen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ai niin. Olinko mä jo selvittänyt tän vanteiden leveyden idean.

Toi 47 millii on webilähteiden mukaan kapein mille neljän tuuman renakaita on laiteltu. Tää vanne on Sandman nimisen pyörämerkin vakkarivanne - joten ihan hyvässä maineessa tää on. Vanne on siis Trialtechin trial vanne.

Mulla tää on nyt siksi - että ajattelin vaihtoehtona pitää sitä että ajelisi tulevaisuudessa 3 tuumaisilla Knard renkailla jolloin toi olisi vielä passelimpi.

Vastaa Viestiin