TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kysypä seuraavaksi, kun tapaat sorvarin, mitä materiaalia tuo nappula tarkkaan ottaen on. Sorvissa on mukavampi vähän kovempi materiaali, johon saa helpommin sileän työstöjäljen, siksi käyttävät mielellään hiilipitoisempia teräksiä sorvihommissa. Jos se on rakenneterästä hiilipitoisempaa, esim. nuorrutusterästä, se karkenee hitsatessa ja -totta tosiaan- turpoaa mitoiltaan. Hehkuttamalla sen saa pienenemään takaisin, mutta pitää tietää, mitä ainetta se on, jotta voi päätellä missä lämpötilassa ja miten kauan pitää hehkuttaa. Jos haluat tutustua asiaan tarkemmin lämpökäsittelyprosessi on nimeltään "normalisointi" tai "pehmeäksihehkutus"
http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_4_1_1.php#2

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etuhaarukkajigi

Liitteet
20150427_122540.jpg
20150427_122540.jpg (166.29 KiB) Katsottu 3030 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jori »

Huomaathan, että haarukan puoliskot pitää saada kiinni toisiinsa mahdollisimman vääntöjäykällä elementillä. Tähän soveltuu haarukan putken leveyden mittainen neliöputki tai vastaava. Jos haarukan puoliskot ovat vain tuon levyn varassa "punoutuu" etuhaarukka ja etupyörän asento on liian joustava ja ajaminen vaikeaa. Mitä laajempi tuo väliputki on poikkileikkaukseltaan, sitä jämympi rakenne.
Kuva
Tässä kuva, miten etupyörä kallistuu ja etuhaarukan punoutuessa, vaikka onkin pieni kiekko. Suuremmalla kiekolla kiertymä olisi vielä suurempi.
Tuossa etuhaarukassa on vain haarukkavarsien päälipuolelle hitsattu levy, johon kumijoustin vastaa. Vääntöjäykkyyden kannalta olisi tärkeää, että levyn sijaan käytetään varsien välissä umpiprofiilia (neliö- tai suorakaideputen pätkä).

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta puhut! Ohjeissa tuohon on speksattu 2mm pelti, mutta taidan laittaa samaa palkkia pätkän poikittain kuin haarukkakin on. Haarukkaputkeksi ei löytynyt ohjeiden mukaista 10x30 kanttiputkea, mutta 20x30 löytyi joten haarukka tulee siitä. Ompahan jämerämpi, eikä paina paljoa enempää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

KERPELE.....muuten hyvä, mutta hitsasin jarrutapit väärälle puolen haarukkaa :evil:

Liitteet
20150428_202708.jpg
20150428_202708.jpg (135.48 KiB) Katsottu 2899 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

KERPELE.....muuten hyvä, mutta hitsasin jarrutapit väärälle puolen haarukkaa :evil:

Parempi jarruille kun ovat nuin päin. Kerää enempi kuraa sisäänsä jos ovat "nurinpäin".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niin määki järkeilin, kunnes lopulta tajusin, että kumijousi tulee V-jarrun vaijerin tielle. Poraanko kumielementtiin vaijerille reijän :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Niin määki järkeilin, kunnes lopulta tajusin, että kumijousi tulee V-jarrun vaijerin tielle. Poraanko kumielementtiin vaijerille reijän :mrgreen:

Jämerämpi kumi ja lähemmäs niveltä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eihän ne jarrut mahdu tuollapuolen olemaan muutenkaan, kun ketju osuu niihin. Tapit kääntöön --->

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sorvari teki painosorvaus-menetelmällä hienot pölykapselit ohjauksen yläpään laakerille.

Liitteet
2015-05-01 18.23.00.jpg
2015-05-01 18.23.00.jpg (215.95 KiB) Katsottu 2758 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tein omaan taka-akseliini 825mm raideleveyden. Imin taka-akseli on parikymmentä senttiä kapeampi, siis ohjeen mukaan tehty :D

Liitteet
20150512_214333.jpg
20150512_214333.jpg (172.1 KiB) Katsottu 2574 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oho, miksi kuva pyörähti väärinpäin?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Huomaathan, että haarukan puoliskot pitää saada kiinni toisiinsa mahdollisimman vääntöjäykällä elementillä. Tähän soveltuu haarukan putken leveyden mittainen neliöputki tai vastaava. Jos haarukan puoliskot ovat vain tuon levyn varassa "punoutuu" etuhaarukka ja etupyörän asento on liian joustava ja ajaminen vaikeaa. Mitä laajempi tuo väliputki on poikkileikkaukseltaan, sitä jämympi rakenne.
Kuva
Tässä kuva, miten etupyörä kallistuu ja etuhaarukan punoutuessa, vaikka onkin pieni kiekko. Suuremmalla kiekolla kiertymä olisi vielä suurempi.
Tuossa etuhaarukassa on vain haarukkavarsien päälipuolelle hitsattu levy, johon kumijoustin vastaa. Vääntöjäykkyyden kannalta olisi tärkeää, että levyn sijaan käytetään varsien välissä umpiprofiilia (neliö- tai suorakaideputen pätkä).

Onko riittävä tuki? 30x30x3 RHS. Heikentääkö reikä tuota?

Liitteet
haarukan tuki.jpg
haarukan tuki.jpg (144.49 KiB) Katsottu 2513 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämähän saattaa tälle sulalle valmistua! Ei kuitenkaan ihan ehdi lauantain Oulun alueen tapaamiseen :D

Liitteet
rullaava.jpg
rullaava.jpg (176.89 KiB) Katsottu 2511 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voisiko joku taitavampi katsoa paljonko jättö on kuvassa?

Liitteet
jättö.jpg
jättö.jpg (163.66 KiB) Katsottu 2509 kertaa
Vastaa Viestiin