TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vilijami kirjoitti:

No nyt on lokasuojatkin. Valitettavasti ne pilaavat ulkonäön aina ja kaikissa ajoneuvoissa. :evil:

Oonkohan liikaa kattonu mad max elokuvia, kun alan voimaan pahoin lokasuojista ja kiiltävistä lakkamaalipinnoista? :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko muilla ollut ongelmia narisevan penkin kanssa? Mulla tuo puolan TEE-malli alkaa aina noin 10km ajon jälkeen vasemman jalan polkemisen tahtiin narista. Penkin ja rungon välissä on 5mm kumilevyä. Koitin laittaa 3M kaksipuolista teippiä kumin kummallekkin puolen. Ei vaikutusta. Tosiaan kun se yön levähtää, niin kymppikilsa menee äänettömästi. Pultteja olen tiukkonut ja löysäillyt. Ei vaikutusta. Mikä neuvoksi?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Onko muilla ollut ongelmia narisevan penkin kanssa? Mulla tuo puolan TEE-malli alkaa aina noin 10km ajon jälkeen vasemman jalan polkemisen tahtiin narista. Penkin ja rungon välissä on 5mm kumilevyä. Koitin laittaa 3M kaksipuolista teippiä kumin kummallekkin puolen. Ei vaikutusta. Tosiaan kun se yön levähtää, niin kymppikilsa menee äänettömästi. Pultteja olen tiukkonut ja löysäillyt. Ei vaikutusta. Mikä neuvoksi?

En tiijä mikä auttas mutt huomasin yhessä Puolanpenkissä ett siell oli selvä rako kahen kuitukerroksen välissä - jos rako on kovin pieni voisko ne kuitupinnat 10km jälkeen alkaa hinkata toisiaan vasten?
Jos siel on rako kiinnityspulttien kohdalla, auttasko jos sinne ruuttais silikonia väliin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti:

Onko muilla ollut ongelmia narisevan penkin kanssa? Mulla tuo puolan TEE-malli alkaa aina noin 10km ajon jälkeen vasemman jalan polkemisen tahtiin narista. Penkin ja rungon välissä on 5mm kumilevyä. Koitin laittaa 3M kaksipuolista teippiä kumin kummallekkin puolen. Ei vaikutusta. Tosiaan kun se yön levähtää, niin kymppikilsa menee äänettömästi. Pultteja olen tiukkonut ja löysäillyt. Ei vaikutusta. Mikä neuvoksi?

No jumaleissön!
Mä olen kuunnellu kans narskahtelua mutta en ole sitä vielä paikallistanut. Nyt täytyy tarkalla korvalla yrittää paikallistaa äänilähde.
Voipi olla että tarvii vaihtaa vanha penkki takas ainakin kisan ajaksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Moi,

Sen kahden kerroksen laminointiongelman näin kun porasin kiinnitysreiät.
Nykyään kun on totuttu epoxiin, niin ei sitä ajatella etä Puolan penkin to tehty polyesterihartsista.
Sisältä se ei ole liimautunut yhteen ja saan ruuvinreien kohdalta erotettua ne kerrokset.

Minunkin penkki narskuu nykyään, 500km takana. Ei ole mukavaa kun polkee kaupungin läpi.
Ajattelin täyttää epoxi+lasikuitupallo seoksella penkin ja kiinnikkeen välisen tilan, jospa isommasta
kiinnityspinta-alasta olisi apua.

Myös kinnitysreiät pitäisi vahvistaa epoxilla ja iskumutterilla. JViirretin penkin olen päivittenyt ko. tavalla, ja siitä tuli paljon tukevampi.

-Imi

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko siinä kaikki Nokian reissua varten? Toivottavasti kelpaa junaan? Kiskomarssi lähtee klo 5:45 aamulla.

Liitteet
20150730_185935.jpg
20150730_185935.jpg (161.74 KiB) Katsottu 4762 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Oisko siinä kaikki Nokian reissua varten? Toivottavasti kelpaa junaan? Kiskomarssi lähtee klo 5:45 aamulla.

Ootko tulossa pe vai la?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Huomenna perjantaina joskus ennen puoltapäivää oon Tampereella siitä sitten polokasen Nokian suuntaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tampere-Nokia akselilla ajellessa mäkiä oli aika paljon. Etujousituksen velttous ei auttanut mäen nousua. Ensiavuksi ongelmaan kiskoin nippusiteitä kumijousen ympärille ja meno helpottui heti. Nippusiteet kuitenkin katkeilivat muutaman kymmenen kilometrin ajelulla. Pitänee kokeilla letkunkiristinlemmaria nippusiteiden tilalle.

Liitteet
20150803_184119.jpg
20150803_184119.jpg (179.3 KiB) Katsottu 4574 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laitoin lemmarit. Tulipa jämäkkä tunnelma ajoon, epämääräinen taikinamaisuus poistui, eikä jarrutuksessa pelota eturenkaan ympäri kippaaminen. Toki joustossa joutuu tinkimään, mutta enemmän tuntuu tulevan positiivisia ominaisuuksia. Keulan jousto tuntuu nyt parilta takajousituksen kans. Nämä siis koeajofiilikset, pidemmän ajan kuluessa näkee lopullisen mielipiteen.

Liitteet
20150807_190428.jpg
20150807_190428.jpg (131.1 KiB) Katsottu 4541 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on 1000km täynnä, joten vakiintunut käsitys alkaa muodostumaan FlevoTrikestä. Kiteytettynä: Tasamaan pyörä suburban ympäristöön. Hollantilainen pyörä :wink:
Kannattiko rakentaa? Ehdottomasti! Mainio kuntoutusväline tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville. Ajaminen on kokonaisvaltaista jumppaa ja akrobatiaa, varsinkin ilman käsiä ajettaessa. Vartalonhallinta itselläni on parantunut selvästi.
Erikoista Flevossa on, että stabiilisuuden saavuttamiseksi on poljettava vakioteholla. Eli mitä pienempi kadenssi sitä suurempi vääntö pitää olla pelissä. Miellyttävä nopeusalue on 15-30km/h. Nämä edellä mainitut seikat yhdessä tekevät vaihteet melkeinpä turhiksi. Kolmivaihteinen rumpuvaihde tai jopa 2v automatix olisivat jalkajarrullisina oiva valinta flevoon. Jos mäki on niin jyrkkä, ettei voima riitä nousemaan sen päälle, niin pitää taluttaa. Pienemmistä vaihteista kun ei ole mitään hyötyä. Alle 10km/h nopeudessa pystyssä pysymiseen menee kohtuuton määrä energiaa. Etujousituksen jättäisin kokonaan pois tällä tonnin kokemuksella. Tekisin flevo racer tyyppisen keulan. Jousto syö liian paljon tehoa. Joustoa tulee riittävästi big appleista, jotka ovat hyvä valinta tähän pyörään. Suht korkeana ja pystynä näkee ja näkyy hyvin, mutta ei ole aerodynamiikan ihme. Leppoisaan city cruisailuun pitää olla jäykkä trike ja urheilullisempaan menoon raceri, mutta tämäkin pyörätyyppi puolustaa paikkaansa siinä mihin se on tehty. Ehkä työmatkapyöräilyyn sopisi kaikkein parhaiten.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös sitä Nokialla tuumittu ett sen kääntymisrajoitinkuminkin vois jättää turhana pois - helpompi pysäköidä, kampi maahan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Jaa, vai on etujoustosta ongelmia. Tuon vehkeen paras ominaisuushan on nimenomaan se täysillä rotvallinreunaan ajamisen mahdollisuus, joten älä ihmeessä hävitä jousta edestä.

Tee siihen ulosjouston rajoitin, jonka säädät niin kireälle, ettei polkeminen vaikuta keulan korkeuteen, mutta rotvallikiveen täräyttäminen tuottaa normaalin jouston. Tarvitset kumipuslan läpi vedettävän pultin, jonka kiristät siipimutterilla kulloisenkin tarpeen mukaan sopivalle kireydelle. Helppo korjaus. Sitäpaitsi toimiihan tuossa käytössä tietysti narulenkkikin. :)

Flevon ulosjoustonrajoitin.jpg
Flevon ulosjoustonrajoitin.jpg (90.24 KiB) Katsottu 4461 kertaa

Siinä on molemmat. Oranssia narua kokeilua varten ja pinkki kierretanko kahdella siipimutterilla kumin sisälle. Joudut tietenkin poraamaan tuohon kiilamaisen tukiosan sivuun reiän, josta saat pujotettua mutterin kierretangon päähän. Voi siinä tietysti käyttää lukkoruuviakin tai sankasokkaa, jolloin pääsee säätämään myös yhdellä kädellä.
Tässä vielä linkki sankasokkaan, joka lienee Biltemakäännös. :roll:
Tämän näköisestä vastamutterista on siis kyse.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Itellä 600km takana. Eilen kävin 57km lenkin ajaamassa 23.5 keskarilla. https://connect.garmin.com/modern/activity/860325646
Eka 200km meni alle 20km/h nopeudella, kun en osannut ajaa.
Kun oppii polkemistekniikan, niin on oikein vakaa ja mukava peli. Työmatkoilla on aivan ehdoton kun 0-35km/h välillä voi ajaa ilman että laittaa jalat maahan.
Työmatkaa mulla on 17.5 suuntaan. Ja kun siinä 35km/h vauhdissa lipeää jalka polkimilta, niin on yhtä helppoa ohjata kun muutenkin.
Tämä tuli pari kertaa kokeiltua hyppyreissä. Mielestäni etujusitus on omalle painolle juuri oikea, polkemisen aikana ei ole minkälaista nyökkimistä havaittavissa.
Itellä varmaan runko on onnistunut suoraksi, kun hätäjarrutuksen voi tehdä vaikka yhdellä kädellä, ei vaapu tai kiemurtele minnäkkään.

Huomioita:
Ajattelin laittaa 120mm kammet, mutta siitä ei taida olla yhtään hyötyä, 40 kadenssi on mukavin ja turvallisin. Nyt on 175mm poljin paikalla.
42 hampikas vaihtui 52-seen, seuraavaksi 62 tai 70 on hakusessa. (Oisko jollakin myytävänä ??)
Etuvaihtaja eiheuttaa ongelmia, kun nykyinen on 3x9, 48-lle, just pystyy vaihtamaan viimeiselle kun on 3x7 ketjut. (62 tai 70 3x9 etuvaihtaja hakusessa)
Kojakit rulla todella kivasti 5bar paineella, 6-baarilla pomppii, ja 4-baari syö rullaavuutta. Ois pitänyt hankkia Big Applet.
Takarenkaan lokasuojat+kiinnikkeet uupuu, kädet kastuu sateella.
Polkimien etäisyyttä ei voi säätää, kun muuten etuvaihtajalta loppuu säätövara. 1cm lähemmäs, niin vaihtajan poikittaiskorvake hankaa ketjuun. 1cm kauemmas, kettinki hankaa haarukkaan.
Puolan penkki nitisee vieläkin, tekis mieli kuiduttaa sen runkoon kiinni.

Kiitos Vilijamille pyöpajasta ja avusta, sama hiilikuidusta, niin tulis täydällinen pyörä.

-Imi

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Eikös sitä Nokialla tuumittu ett sen kääntymisrajoitinkuminkin vois jättää turhana pois - helpompi pysäköidä, kampi maahan.

Joo, mutta ensin pitäisi vähentää vaijeriviidakkoa, ne estävät tällä hetkellä vapaan kääntymisen pysäköintiasentoon. Tämäkin puoltais jalkajarru automatixia ja kuljetuskatkaisu tulisi käyttöön. Toisaalta pitäis kokeilla ohjaustangon kiinnitystä eturunkoon, näin vaijerit pysyisivät vakiomittaisina. Eturunkoon kiinnitettynä ei tangosta voi pitää enää tasapainoa.

Jori, kumpaan osaan edellisen koeajamasi flevon tanko oli kiinnitetty? Nokialla sanoit että mun flevo oli helpompi ajaa.

Vastaa Viestiin