TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Standardipaikoilta vaikuttavat. Kun tein kopion MetaPhysic:n penkistä niin juuri nuo paikat vahvistin dual-uni kankaalla ja eipä ainakaan niist kohdista ole mennyt rikki vaikka muualta onkin paukkunut ratki...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Mun Flevossa tuntee hyvin juuri tämän rungon rupelille vääntymisen riskisti polkiessa. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, vielä nivel välissä ja pelkkä jalkaohjaus. Päältäpäin katsottuna kun vertaa runkoputkeen, niin isolla vaihteella riskisti polkiessa näyttää renkaan maakosketuspiste liikkuvan 3-4 senttiä sivusuunnassa.

Mistäs kohtaa tämä antaa periksi? Racerissä on takarunko yhtä vahvasta tavarasta, mutta eturunko ja -haarukka ovat vahvistettu liittämällä ne toisiinsa. Tästä tekee mieli vetää johtopäätös että keulaosa on se joka joustaa ja perän jäykkyys on tavallisessa flevossa riittävä.
Keula voi kiertyä joko rungosta, haarukasta tai molemmista. Haarukan kiertymisakselilla on aika iso negatiivinen jättö, joten sen kiertyminen siirtäisi rengasta merkittävästi sivulle. Rungon kiertäminen taas kallistaisi koko haarukkaa.
Muistikuva tästä on hieman hatara, mutta pirun löysä yleisvaikutelma jäi kyllä selvästi mieleen :lol: Juuvan raceri taas tuntui aivan eri jämäkältä ja vakaalta.
Oliko tässä pitkä vai lyhyt keula?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

En minä tiiä mistä tämä vääntyy? Paras veikkaus on että etupalkki renkaan päällä ja keskirunko. Tähän perustan väitteeni hartioista asti tulevalle rupelille vääntymiselle.
Racerissa on tuettu etuhaarukka etupuomin takareu astakin, koska jousitusta ei ole. Tämä saattaa merkittävästi tukea rupelille vääntymistä?
Öööö...lyhyt keula 406 renkaalle, kun sitähän on yli ja alle 175cm kuljettajille.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Harmi että pyörä on kannibalisoitu. Olisit muuten saanut kokeilla :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Harmi että pyörä on kannibalisoitu. Olisit muuten saanut kokeilla :mrgreen:

Flevohan on vartissa ajokunnossa, jos niin haluaa :D
Viime kesänä kyllä koitin tutkia, mutta kun ei siinä oikein mikään yksittäinen paikka notku. Mielestäni se on koko rakenne, mikä vääntyy.

LWB tadpole ei väänny polkuvoimasta kuten Flevo, mutta mutkassa ja kaltevalla pinnalla ajaessa tuntee rungon rupelille vääntymisen.
Tässä runkoputki on 50x50x2 kokoa ja poljin on yläasennossa suunnilleen runkoputken linjassa, kun taas flevossa runko on 40x40x2 ja poljin yläasennossa 200mm ylempänä kuin runkoputki. Jos poljin on runkoputken linjassa, ei rupelille vääntävää voimaa juurikaan synny.

Näissä kummassakin pyörässä runko on riittävän jäykkä taivutuksen suhteen, mutta ei väännön suhteen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pikkuisen turhan hento rakenne on oivallinen kohde oppia mitoituksesta :)
Pitäisi vaan tietää mistä se todella joustaa.
Omasta pyyttonistani otin selvää ja totesin että se joustaa varmasti kaikkialta :lol: Ei kuitenkaan matka-ajossa, joten asialla ei ole käytännön merkitystä, kun en kilpaile tai aja kelloa vastaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Flevon kohtalo kävi jo vaakalaudalla, mutta vävypoika sinetöi purkamattajättämispäätöksen halutessaan pyörän itselleen. Hyvä niin!
Nyt asentelen siihen rumpujarrulliset takakiekot, jotka tulivat nebuluksen zoxista. Takajarrut ovatkin tarpeen, koska liian monta kertaa oli viime kesänä kyynärpäät auki flevon pyörähdettyä nokan kautta ympäri. Jännä homma että joka kerta vauhti oli todella hiljainen?

Liitteet
20160304_113918.jpg
20160304_113918.jpg (173.89 KiB) Katsottu 4223 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Viimeinkin flevo saa värin päälle. Hauska saksan taksista tuttu ihonvärinen maali tuli, kun sekoitin hyllyssä olleet purkinpohjat keskenään. :D

Liitteet
20160318_110211.jpg
20160318_110211.jpg (163.67 KiB) Katsottu 3933 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Viimeinkin flevo saa värin päälle. Hauska saksan taksista tuttu ihonvärinen maali tuli, kun sekoitin hyllyssä olleet purkinpohjat keskenään. :D

Miranolia, Pestoa, Jokeria ja Remontti-Ässää?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Viimeinkin flevo saa värin päälle. Hauska saksan taksista tuttu ihonvärinen maali tuli, kun sekoitin hyllyssä olleet purkinpohjat keskenään. :D

Miranolia, Pestoa, Jokeria ja Remontti-Ässää?

Ei ihan nuin hurja seos :D Eri värisiä uretaanialkydimaaleja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Aika hyvin väri passaa maatilavanerin sävyyn, ja se oli ajatuksenakin maalien sekoituksessa.

Liitteet
20160320_193304.jpg
20160320_193304.jpg (172.43 KiB) Katsottu 3762 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olipa mukavan tuntuinen peli, kun kävin pitkästä aikaa kokeilemassa. Miksi mää oon moittinu tätä? :shock:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sä oot tietysti moittinut sitä että saisit itse pitää eikä menisi vävylle :lol:

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Mun Flevossa tuntee hyvin juuri tämän rungon rupelille vääntymisen riskisti polkiessa. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, vielä nivel välissä ja pelkkä jalkaohjaus. Päältäpäin katsottuna kun vertaa runkoputkeen, niin isolla vaihteella riskisti polkiessa näyttää renkaan maakosketuspiste liikkuvan 3-4 senttiä sivusuunnassa.

Mistäs kohtaa tämä antaa periksi? Racerissä on takarunko yhtä vahvasta tavarasta, mutta eturunko ja -haarukka ovat vahvistettu liittämällä ne toisiinsa. Tästä tekee mieli vetää johtopäätös että keulaosa on se joka joustaa ja perän jäykkyys on tavallisessa flevossa riittävä.
Keula voi kiertyä joko rungosta, haarukasta tai molemmista. Haarukan kiertymisakselilla on aika iso negatiivinen jättö, joten sen kiertyminen siirtäisi rengasta merkittävästi sivulle. Rungon kiertäminen taas kallistaisi koko haarukkaa.
Muistikuva tästä on hieman hatara, mutta pirun löysä yleisvaikutelma jäi kyllä selvästi mieleen :lol: Juuvan raceri taas tuntui aivan eri jämäkältä ja vakaalta.

Tämänhän voisi nyt kokeilla :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vääntelin keulaa oikein tunteella ja aivan oikea tulkinta on joosella. Eturunko punoutuu ohjausnivelestä asti ja haarukka myös. Racerin keulan rakenne auttaa näihin molempiin. Ehkä muutan keulan racerimalliseksi ensi talvena? :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt ois valmis kesän rientoihin. Polkupyöräpoolopyörän tuplajarrukahva jarruttaa takarenkaita. Yllätyin positiivisesti rumpujarrujen tehosta. Zoxissa ne oli paljon tehottomammat ja raskaampi puristaa?

Liitteet
20160322_162034.jpg
20160322_162034.jpg (119.27 KiB) Katsottu 3612 kertaa
Vastaa Viestiin