Edestä ja takaa jousitettu!

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Edestä ja takaa jousitettu!

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Näin talvella moukkusilla väylillä jytyytellessä kaipaa jousitusta enemmän kuin kesällä.

Sainpa hankittua edestä ja takaa jousitetun maastopyörän, josta kuva riisuttuna: http://farm3.static.flickr.com/2277/218 ... a1fc_o.jpg :D

Piirsinpä siitä suunnitelman: http://farm3.static.flickr.com/2164/218 ... 1d51_o.png :roll:

Istuinta ja poljinkeskiötä tukeva runko siis muodostuu kahdesta n. 25x1,5 mm pyöröputkesta, jotka hitsataan molemmin puolin originaalirunkoon, josta leikataan turhat pois. Putkien taivutus hiekkataäyteisenä toivottavasti onnistuu käsipelillä riittävän pitkillä vääntövarsilla! :?:

Istuinkorkeutta on kovasti, mutta saapa alas keskialueelle matkatavarasäilytystilaa. :mrgreen:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Pälkähti tässä päähän, että, jos yrittäisi pärjätä ilman hitsauksia läpipulttaamalla vaan 8 mm pulteilla taivutetut runkoputket perusrunkoon.
Kestäisköhän? :?:

Nimittäin, kun puurakentajalla ei ole hitsauslaitteita!

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Edestä ja takaa jousitettu!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Piirsinpä siitä suunnitelman: http://farm3.static.flickr.com/2164/218 ... 1d51_o.png :roll:

Tässäkin on se ominaisuus, että voimakas polkeminen saa perän pompottamaan polkemisen tahtiin, kun vetopuolen ketju menee noin kaukana takahaarukan kiinnitys akselista. Haittaako se, jos jousen säätää riittävän jäykäksi, en tiedä, mutta hyvä huomioida.

aniaraina kirjoitti:

Pälkähti tässä päähän, että, jos yrittäisi pärjätä ilman hitsauksia läpipulttaamalla vaan 8 mm pulteilla taivutetut runkoputket perusrunkoon.
Kestäisköhän?

Vähä aikaa kestää, sitten joku ruuviliitos puristaa riittävästi runkoputkea kasaan ja tulee välys. kiristät, menee jonkun aikaa ja kiristät uudelleen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Jukka:
//Tässäkin on se ominaisuus, että voimakas polkeminen saa perän pompottamaan polkemisen tahtiin, kun vetopuolen ketju menee noin kaukana takahaarukan kiinnitys akselista. Haittaako se, jos jousen säätää riittävän jäykäksi, en tiedä, mutta hyvä huomioida. //

Joo, pääsipä unohtumaan. Sama juttuhan minulla on Lulla 1:ssä, ja se on epämukavaa. Täytynee laittaa rissa.:cry:

Jukka:
//Vähä aikaa kestää, sitten joku ruuviliitos puristaa riittävästi runkoputkea kasaan ja tulee välys. kiristät, menee jonkun aikaa ja kiristät uudelleen... //

Kyllä varmaan tosiaan hitsauksella kannattaa tehdä. Voisikohan noita kaksoisputkia painon vuoksi ja taivuttelun helpottamiseksi ohentaa esim. 22x1 mm:iin :?:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Jukka:
//Vähä aikaa kestää, sitten joku ruuviliitos puristaa riittävästi runkoputkea kasaan ja tulee välys. kiristät, menee jonkun aikaa ja kiristät uudelleen... //

Kun ei ole hitsauslaitteita, ajattelin kuitenkin tehdä liitokset 8 mm:n pulttiliitoksin siten, että putkien kasaanpainuminen estetään putkien sisään asennetuilla sopivilla holkeilla.

Pulttiliitoksista on se etu, että, jos menee (niinkuin usein menee) homma pieleen, voi tehdä uudet putket. Originaalipyörässä on myös hyvä maali, joka tärveltyisi, jos veisi hitsattavaksi.

Originaalipyörässä on muuten 24" renkaat ja ontelovanteet. Akseliväli on vain 990 mm.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Kun ei ole hitsauslaitteita, ajattelin kuitenkin tehdä liitokset 8 mm:n pulttiliitoksin siten, että putkien kasaanpainuminen estetään putkien sisään asennetuilla sopivilla holkeilla.

Tätä pitikin ehdottaa, mutta unohtui. Helposti vain tulee häiritseviä välyksiä ja putket heikkenee jos holkkeja ei hitsaa kiinni. Jos kummassakin sivuputkessa on holkki, runkoputkessa holkki ja jokaisessa välissä 0.1mm välys, niin alkaapa jo huomaamaan. Välyshän ei lähde kiristämällä, kun tavallaan holkit kiristetään vain nippuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

jviirret kirjoitti:
aniaraina kirjoitti:

Kun ei ole hitsauslaitteita, ajattelin kuitenkin tehdä liitokset 8 mm:n pulttiliitoksin siten, että putkien kasaanpainuminen estetään putkien sisään asennetuilla sopivilla holkeilla.

Tätä pitikin ehdottaa, mutta unohtui. Helposti vain tulee häiritseviä välyksiä ja putket heikkenee jos holkkeja ei hitsaa kiinni. Jos kummassakin sivuputkessa on holkki, runkoputkessa holkki ja jokaisessa välissä 0.1mm välys, niin alkaapa jo huomaamaan. Välyshän ei lähde kiristämällä, kun tavallaan holkit kiristetään vain nippuun.

Jukka

Ajattelin asian niin, että putkien sisään tulevat erilliset holkit ovat n. 1 mm lyhyempiä kuin putkien halkaisijat, ja putkia ei puristettaisi yhteiseen nippuun vaan kierrepultti kiristettäisiin ensin omalla holkillaan ja mutterein runkoputkeen ja sitten sivuputket erikseen omilla holkeillaan ja muttereillaan tuohon yhteiseen kierrepulttiin. Kukin putki puristuu vain sen verran kuin holkit sallivat. Olikohan ymmärrettävää?

Huomasin muuten, että piirtämässäni kuvassa oli melkoinen mittakaavavirhe. :oops:

Tässä uusi kuva, jossa myös ketjun vientiä on muutettu ja istuinta vähän laskettu: http://farm3.static.flickr.com/2168/218 ... a00d_o.png

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Ajattelin asian niin, että putkien sisään tulevat erilliset holkit ovat n. 1 mm lyhyempiä kuin putkien halkaisijat, ja putkia ei puristettaisi yhteiseen nippuun vaan kierrepultti kiristettäisiin ensin omalla holkillaan ja mutterein runkoputkeen ja sitten sivuputket erikseen omilla holkeillaan ja muttereillaan tuohon yhteiseen kierrepulttiin. Kukin putki puristuu vain sen verran kuin holkit sallivat. Olikohan ymmärrettävää?

Ymmärsin, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että pyörän runkoputket painuvat littuun. Holkit estävät sen tiettyyn rajaan asti(1mm), joten kun välyksiä tulee niin niitä ei saa enään kiristämällä pois vaan mutterit kiristyy holkkeja vasten ja holkit heiluvat vapaina reijissään...
Mutta ideassa on hyvää se, että kun oikea konstruktio löytyy, on runko vielä ehyt ja holkit voi käydä hitsauttamassa jollakin putkiin ja saada näin lopullisen version jämäkäksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Jos unohtaisi holkit ja kiinnittäisi sivuputket laippojen avulla, joihin on muotoiltu sivuputkea myötäilevä ura. Sivuputkia ei tarvitsisi lävistää ja ne puristuisivat runkoputkea vasten pitemmältä matkalta jolloin ne eivät puristaisi kovinkaan helposti runkoputkea kokoon. Kukin laippa kiinnitettäisiin runkoputken läpi neljällä 6 mm:n pultilla. Laipat eivät ylety kiinni runkoputkeen, jolloin kiristysvaraa jäisi riittämiin.

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaksi erisuuntaista pyöreää ja ohutseinäistä putkea on vaikea puristaa yhteen niin, että ottaisivat vastakkain pidemmältä matkalta :roll:
Oikeasti joku muukin voisi kommentoida. Omaa kokemusta ei juuri ole, kun tulee hitsailtua. Sen olen huomannut, että pakoputkiklemmareilla saa pyöreään 2mm seinämällä olevaan putkeen tiukan kiinnityksen putkea litistämättä. Jos runkoon kiinnittäisi sopiviin kohtiin pakoputkiklemmareita ja hitsaisi sivuputket niihin kiinni, säilyisi rungon maali vahingoittumattomana. Eikä tarvis yhtään reikää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Edestä ja takaa jousitettu!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

aniaraina kirjoitti:

Putkien taivutus hiekkataäyteisenä toivottavasti onnistuu käsipelillä riittävän pitkillä vääntövarsilla!

Tuokin otti vähän silmään. Jos saat putken käsin taivutettua, niin kestääkö se painoasi taipumatta tuossa penkin istuinosassa. Melkoinen vipuvarsi painostasi ja polkemis voimasta siihen yhdessä kohdistuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Edestä ja takaa jousitettu!

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
aniaraina kirjoitti:

Putkien taivutus hiekkataäyteisenä toivottavasti onnistuu käsipelillä riittävän pitkillä vääntövarsilla!

Tuokin otti vähän silmään. Jos saat putken käsin taivutettua, niin kestääkö se painoasi taipumatta tuossa penkin istuinosassa. Melkoinen vipuvarsi painostasi ja polkemis voimasta siihen yhdessä kohdistuu.

Jukka

22 millin putkella alkaa jo olla rajoilla kestääkö. Lisäksi edellämainittujen lisäksi tulee ongelmaksi keskiön alueen joustavuus. Tähän auttaisi kolmas putki keskiöstä emäputkeen mahdollisimman ylös joka voisi olla ohuempi. 22 mm putkien kiertyminen toisiinsa nähden on estettävä jotenkin. En oikein jaksa uskoa tähän konseptiin, olen hitsausmenetelmän kannalla. Parempi olisi hitsata sarvi emäputkeen paksummasta putkesta ja kiinnittää penkki tyyliin Cruzbike.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Edestä ja takaa jousitettu!

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
aniaraina kirjoitti:

Putkien taivutus hiekkataäyteisenä toivottavasti onnistuu käsipelillä riittävän pitkillä vääntövarsilla!

Tuokin otti vähän silmään. Jos saat putken käsin taivutettua, niin kestääkö se painoasi taipumatta tuossa penkin istuinosassa. Melkoinen vipuvarsi painostasi ja polkemis voimasta siihen yhdessä kohdistuu.

Jukka

Juu, kyllä se on vähän liiankin helppo taivuttaa muotoonsa. Tuo 2kpl 22x1 putkirunko on käytössä liian tiukoilla. Tavalliselle rakenneteräsputkelle laskettuna putkipari myötää momentilla, joka muodostuu, kun satakiloinen ukko roikkuu 30 cm ulokeputkissa cromoputkina se kestäisi tämän tuplaten, mutta taipuma on jo melko suuri.

Kaksi rinnakkaista 22x1 teräsputkea omaa taivutusvastuksen 520 mm3. Yksi 44x1 putki painaa saman verran kuin tämä pari, mutta taivutusvastus on yli tupla tähän pariin nähden (1089mm3). Tämä on se syy, miksi noita parirunkoja ei nojapyörissä muutamaa trikeä lukuunottamatta näy.

Tuo ketjun kierrättäminen alakautta vetää etupuomia alas melkoisella voimalla. Taivutusmomentti on ketjuvoima kertaa 150 mm plus taipuma. Ketjuvoima on polkuvoimaan nähden noin tupla ja parhaassa polkuasennossa oleva ylhäällä oleva poljin vielä lisää puomin notkumista momentilla polkuvoima kertaa kammenpituus. Jos noista lasketaan taivutusmomentti etupuomia alas taivuttaville voimille siitä tulee: 1000N (sata kiloa polkuvoimana on helppo laskea) x 150mm + 1000N x 175 mm
325Nm. tämä tuottaa putkipariin 625 Mpa jännityksen. Tavallinen teräsputki kestäisi noin 400MPa jännityksen eikä sitäkään väsyttämällä, jollainen tämä rasitus on.
Toinen tiukka paikka on istuimen alakaari takapuolen kohdalla. Polkemisvoimat otetaan vastaan selkänojalla. Jos näiden tukivoimien voimakeskipiste on ylempänä, kuin tuo 325 mm, on istuinkin vaarassa taipua lepoasetoon.

Summa summaarum, laita paksummat putket!
Kaksi 30 x 1 putkea on vielä tiukoilla, mutta ei heti taivu. Kahdella 32 x1 putkilla laite kestää jo käyttöäkin. Toisaalta yhdellä 45 x1 mm putkella laite jäykempi kuin 2kpl 32x1 putkilla, mutta silti tältä osin 30% kevyempi. Tällaisia nämä ovat nämä kolmannen potenssin ilmiöt. :cry:

Kahden putken kiinnittäminen ristikkäin onnistuu kahdella seläkkäin asetetulla pakoputkiklemmarilla. Kun putket eivät ole saman suuntaiset mahtuu molempien u-pulttien mutterit kiristämään.
Selkäosat voi aluksi kiinnittää keskellä olevasta reiästä pultilla, mutta tukevan kiinnityksen saamiseksi kannattaa klemmarien selät myöhemmin hitsata vastakkain.

Jori

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Jori:
//Summa summaarum, laita paksummat putket!
Kaksi 30 x 1 putkea on vielä tiukoilla, mutta ei heti taivu. Kahdella 32 x1 putkilla laite kestää jo käyttöäkin. Toisaalta yhdellä 45 x1 mm putkella laite jäykempi kuin 2kpl 32x1 putkilla, mutta silti tältä osin 30% kevyempi. Tällaisia nämä ovat nämä kolmannen potenssin ilmiöt. Crying or Very sad //

Kiitokset oivallisista neuvoista!

Kyllä nyt täytyy panna jäitä hattuun ja harkita asiat uudelleen. Eniten tässä hirvittää painon lisääntyminen. Originaalissa kun on jo vankka ei ihan kevyt runko, täyspitkien kaksoisputkien lisäpaino tekee härvelistä kokoonsa nähden todella raskaan. Kaksoisputkethan ovat suunnitelmassa olleet täysipitkiä muotoilun ja kiinnitystapansa takia.

Jarcco
//Parempi olisi hitsata sarvi emäputkeen paksummasta putkesta //

Taidanpa ottaa neuvoista vaarin ja muuttaa suunnitelmaa siten, että teen etupuomin 45x1 mm putkesta, joka hitsataan rungon eteen.

//ja kiinnittää penkki tyyliin Cruzbike//

Tämäpä vasta hyvä vinkki! :idea: Cruzbikehän on http://www.cruzbike.com/freerider.html takaosastaan hyvin saman tapainen kuin originaali: http://farm3.static.flickr.com/2277/218 ... a1fc_o.jpg

Onneksi en mennyt vielä leikkaamaan pois, niinkuin oli aikomus, jousen yläpuolella istuimen kohdalla olevaa osaa. Siinähän on valmis istuimen tuenta. Ei tarvita mitään kaksoisputkia ja paino senkun kevenee. :lol:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

aniaraina
Viestit: 43
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 09:05
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniaraina »

Kun tarkemmin tutustuu tuohon Cruzbikeen, rupeaa tuntumaan, miksei suoraan lähtisi etupäätäkin tekemään samanlaiseksi etuvetoiseksi. Ongelma taitaa muodostua siitä, että originaalin jousitettuun etuhaarukkaan on vaikea saada sopimaan vaihteellista takapyörää. Voispa kuitenkin kokeilla jousittamattomalla etuhaarukalla levittämällä sitä riittävästi.

Muuten yläohjaustangon niveleksi löytyy Biltemasta tällainen vempain: http://farm3.static.flickr.com/2360/219 ... 05a9_o.jpg
Senhän voi säätää ja lukita sopivalle korkeudelle. Pyörän selästä noustessa ei ohjaustankoa tarvitse välttämättä nostaa ylös, koska senhän voi kääntää sivulle.

Tuon vempaimen keksijästä ja kehittelijästä oli aikoinaan TV-ohjelma, jossa kaveri sinnikkäästi kokeili ja testasi laitetta. :mrgreen:

Sakari

Kävi niin tai näin aina jotenkin päin.
http://webbisivu.com/sakariholma.aspx?pageid=74775

Vastaa Viestiin