Premnaksen peräkärrykokoelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

En kokeillut vielä magneettia.

En tiedä olisiko pitänyt laittaa vain keulaan yksi lukko. Kokeilin tuossa asetella kannen pohjan päälle ja kun painoin keulasta kiinni niin mistään ei pahemmin vääntänyt eikä irvistänyt. Sen sijaan kun laitoin sivulukot kiinni, ne väänsivät kantta alaspäin ja keulasta irvisti. Eli voipi olla että joudun kuitenkin ottamaan nuo sivulukot pois ja tilkkimään reiät umpeen.

Yhden popniittireiän per puoli voi toki hyödyntää kannen rajoitinvaijerin asennukseen, ne ovat vielä laittamatta. Tai sitten on vielä sekin vaihtoehto että laittaa kärryn sisäpuolelle esim. jotain pieniä lenkkejä popniiteillä eli hyödyntää nykyiset reiät mutta johonkin muuhun kuin lukkoihin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Lopulta ison kärryn lukitussysteemille kävi niin että vaihdoin systeemiä. Tilalle tuli keulaan säädettävä pikalukko vai miksi tuota kutsutaan. On toiminut moitteetta eikä vääntele kantta. Peräkärry sai kanteen mustan reunanauhan, ei kolise niin paljoa ja kannen yläosaan tuli laitettua metallinen lenkki helpottamaan avaamista eli tuosta lenkistä on kätevä kiskaista luukku auki. Ennen reissua tuli asennettua myös kannen avauksen rajoitinvaijerit. Suunnitellut takavalot vielä puuttuvat. Peräkärry toimi reissulla erinomaisesti ja luotettavasti.

Tämän vuoden kansalaisopiston kurssilla on sitten tarkoitus tehdä pienempään kärryyn uusi, täyskorkea kansi niin siihenkin mahtuu järkevämmin korkeammanpuoleista tavaraa. Mitään muita uusia projekteja ei ole tarkoitus enää aloittaa kärryjen suhteen vaan parannella näitä vanhoja. Pienempään kärryyn vaihdan saman lukitussysteemin kuin tuohon isompaan, jahka saan uuden kannen valmiiksi ja vaihdettua vanhan tilalle.

Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, kuvat otettu reissusta kököllä kännykällä.

Liitteet
Peräkärry etuviistosta
Peräkärry etuviistosta
Isompi peräkärry.jpg (91.61 KiB) Katsottu 7604 kertaa
Yhdistelmä
Yhdistelmä

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuonne Nokianreissuketjuun tuli jo höpötettyä noista peräkärryn kiekoista, mutta keskustelu kuuluu ennemminkin tänne. Huomasin siis loppureissusta että pinnat vähän turhan löysällä eli tarvis rihdata ja sitten aloin miettiä et pitäiskö puolata uudelleen ja ristiin kun nyt ne on suoraan puolattu. Mut sitten taas tarvii hommata uudet oikeenmittaset pinnat eli maksaako vaivaa. Onko toi suoraan puolattu ollu vaan halvempi tyyli vai onko siitä jotain muuta selkeetä etua verrattuna ristiin puolaukseen?

Tuli myös Nokiaketjussa todettua että isompi kärry kulkee kevyemmin perässä, tosin kolisee enempi epätasaisella alustalla.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä en näkis mitään hyötyä ristiin puolauksessa jarruttomassa peräkärryssä kun suorapuolaus hoitaa homman. Ristiin puolaus antaa lähinnä lisää kestävyyttä kiekon kiertymis suuntaiselle väännölle jota peräkärryn kiekot ei juurikaan koe kun ovat jarruttomia.

Viimeksi muokannut Wacky, 13 Elo 2018, 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kiitokset kaikille perusteluista (myös sinne toiseen ketjuun kommentoineille) mitä tulee noiden kiekkojen puolaustapaan. Eipä sitä sitten kannata muuttaa miksikään mutta on kuitenkin yksi homma tehtävänä, tarkistaa pinnojen kireydet.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Kiitokset kaikille perusteluista (myös sinne toiseen ketjuun kommentoineille) mitä tulee noiden kiekkojen puolaustapaan. Eipä sitä sitten kannata muuttaa miksikään mutta on kuitenkin yksi homma tehtävänä, tarkistaa pinnojen kireydet.

Tämä on nyt vain ihan puhdasta teoriaa, mutta suoraan puolatun kiekon pinnojen ei tarvitse olla niin kireällä kuin ristiin puolattujen pinnojen. Pinnat ovat lyhyempiä ja siten venytysjäykempiä, joten pienempi sivuliike ne kiristää ja estää vannetta taipumasta liikaa. Toisaalta tämä johtaa myös siihen, että pahassa sivujysähdyksessä suoraan puolatut pinnat katkeavat helpommin. Ehkä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin