Premnaksen peräkärrykokoelma

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nixor ei ole ylipainoinen, mutta kai kaikilla on varaa laihdutuskuurille :lol:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuskin kestäisi normaalipainoistakaan ihmistä, kun ei sitä oo tehty sellasta käyttöä varten...

Olen nyt vähän miettinyt että ehkä pitäisikin vaihtaa sittenkin jotain leveämpää rengasta alle. Tai toisaalta ehkä tämä asia pitää kokeilla kärry lastattuna ennen mielipiteen muodostamista mutta nuo duranot saattavat sittenkin olla alkujaan liian kovat renkaat peräkärryyn, siis lastauspainoon nähden. Ehkä joku lössömpi rengas olisi siis parempi ja voisi pitää vähän pienempiä rengaspaineitakin ajon siitä kärsimättä. Olen harkinnut Marathon plus 35-406 tai Marathon racer 40-406. Mieluummin laittaisin tuon 35-406 mutta toisaalta plussan suojaus voi olla ylimitoitettu tällaseen käyttöön. Lisäksi olen todennut että plussa irtoaa vanteelta ärräpäiden kera eli on kamalan tiukka ja tää ei ole retkikäyttöön hyvä ominaisuus eli arvostan sitä että renkaan saa helposti vanteelle ja siltä pois. Durano on mukava asennettava, varsinkin taitettavana versiona.

Pyöräkotelot on alunperin tehty Continental tour 47-406 -renkaille ja sekin mahtuu just pyörimään mutta kauheesti irtosälää ei saa päästä rengaskoteloon asti, siispä luonnollisesti mietin onko tuo 40-406 tarpeeksi eri kokoa jotta sitä voi harkita.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mikään mainitsemistasi renkaista ei ole pehmeästi ajettava iskuja vaimentava. Duirano ilman plussaa on keskikastia ja sen saa ähisemällä päälle 28" koossa toisin kuin aivovammaisen tiukat Durano Plussat ja kaikki marat sekä Contit. ASensin eilen ensimmäisen kerran eläessäni ilman tappelua helposti vanteille menevät renkaat. Vittoria Voyager Hyper.

Ennen olen tiukoilla saksmanneilla joutunut pahimmillaan sitomaan osan renkaasta paikalleen nippusiteellä ja painamaan kovapohjainen kenkä jalassa lopun matkan jalalla kiekkoa pystystä aloittaen pois kropasta sivulle vääntäen. Jalka ja kiekon vipuvarsi yhdessä eivät silti riitä joka kerralla onnistumiseen isolla halkaisijalla. Ovat niin tiukkoja, että rengas karkaa helposti kengän lata, vaikka on kova pohja, pehmeällä kengällä ei edes onnistu. 20" kireä saksalainen ei liene sen helpomp kuin 28"i.

Oletan, että tarkoitat Tourilla TourRidea, jota käytin viime vuonna vähän 47-406 koossa Streetmachinessa. Ihan yhtä hankala oli vääntää kiekolle kuin 622 koon GP4000S2, Durtsi Plus, Marathon plussat ja Winterit. Sakut laittavat aika paljon turvavaraa renkaan kiekolta pomppaamista vastaan tiukalla vannenauhalla verrattuna parhaiten mistään kokemastani renkaasta kiekko 10 cm korkeudesta pudotustestissä rengas yksin koko painoni kantaen 15 % litistymällä täytetyllä Vittorialla.

Ymmärrän hyvin pomppimattoman peräkärryn tarpeen ja siinä alhainen paine, leveä rengasa sekä joustava rakenne surella TPI luvulla ja pehmeällä materiaalilla ilman jäykkää pistosuojaa ovat yhtä köyttä vetäviä asioita. Vaikeaksi tilanne menee sivuseinämän ohuuden kanssa, kun sillä on iso merkitys renkaan taipumiseen töyssyssä ja ohuempi taipuisampi vaimentaa iskuja parhaiten ja hajoaa helpoimmin osumista mihin vain ja pyörän takarenkaan ampumiin kiven palasiin. Vittorian 0,7 mm sivuseinämä www.bicyclerollingresistance.comin mukaan ei ole kauhean paksu ja kestävä. Samoin pohjakin on touring renkaiden keveimmästä ohuimmasta päästä. Selittää hyvin pehmeän tahmaisen materiaalin ohella, miksi rengas ottaa iskuja vastaan paremmin kuin mikään kokeilemani rengas kokoonsa nähden. Toki 50 ja 60 mm leveät Big Aplet pienemmällä halkaisijalla silti joustavat vielä paremmin.

Tuleeko peräkärryihin joskus buumi balloon bike renkaista tai läskeistä? Niissä ainakin on iskunvaimennusta reteesti. Luulisi täyteen kuormatun peräkärryn pomppivan vähemmän kuin tyhjän ja päätelmiä voi vinouttaa se, että matkan varrella eväiden vähentyessä peräkärry keventyy. Siksi on hyvä koeajaa täydellä ja puolitäydellä kuormalla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei ole ollenkaan varmaa, että paksumpi rengas pomppisi vähemmän. Ainakin läskipyörät tuntuvat pomppaavan pahemmin kuin ohuempirenkaiset.
Paksu rengas kuluttaa vähemmän energiaa saman puristuman matkalla muodonmuutoshystereesiin, eli säästää pompahdusenergiaa seruraavaan pomppuun. Sanoisin siis, että ohut rengas pompottaa vähemmän, jos kuorma on sama.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei mun ole kyllä tarvinnut Duranoja asentaessa ähistä lainkaan. Varsinkin taittuvakylkisenä ollut tähänastisista varmaan toiseksi helpoin rengas (Schwalbe cx pro:n jälkeen). Tai siis jossei läskirenkaita lasketa mukaan, ne ovat vielä helpompia..

Tässähän siis oli lähinnä kysymys siitä että Durano on aika kova rengas oikeisiin paineisiin pumpattuna. Durano toimii hyvin pyörässäni, kevyt ajaa mutta kuorma renkaalle on suurempi kuin peräkärryssä. Kärry ei pompi mutta kova rengas täristää kärryä. No en tiedä auttaisiko siihen mikään muukaan tähän sopiva rengas ja olisiko rengaspaineissa 2 barin vähennys merkitsevä muutos.

Jos vertaan pyörässäni renkaanvaihdon jälkeistä tunnelmaa, aiemmin paksummilla renkailla meno oli vähän pehmeämpää ja kovat Duranot muistuttavat äksymmin pinnan epätasaisuuksista, muttta taas kerran niillä on enemmän kuormitusta kuin kärryssä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

No en tiedä auttaisiko siihen mikään muukaan tähän sopiva rengas ja olisiko rengaspaineissa 2 barin vähennys merkitsevä muutos.

Mä yhdyn jorin näkemykseen ja kokeilisin ehdottomasti ensin rengaspaineen vaikutusta. Kärryssä yhdellä renkaalla ei ole kuin 10kg kuorma kun se pyörässä on monin kertainen(mulla jopa kymmenkertainen ;) ). Eli jos pyörän kumissa on 6bar niin pitäisi huoletta pystyä kokeilemaan kärryssä vain 1-2bar painetta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mutta kysymys onkin uskaltaako 6-8 barin renkaassa kokeilla noin alhaisia paineita vaikka olisikin peräkärryssä. Toinen seikka on sitten se että jos 6 barin renkaaksi tarkoitettua käytetään 1-2 barin paineessa ja aavistuksen leveällä vanteella niin koliseeko ekassa töyssyssä vanteeseen saakka.

No, tää on tietty ihan kokeiltavissa etukäteen, ei tartte lähteä reissuun ja ihmetellä sitten siellä miksei kestä :| .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laskee vaan paineita. Puolitoista baaria ei tarjoa edes sitä jonkun suosittelemaa 15% painumaa10 kilon rengaskuormalla ;)
Mä ajelen ihan surutta paineilla, jotka ovat alle valmistajan asettamien rajojen. Itseasiassa toi 15%-sääntö vaatikiin sitä. Pitää vaan järjen mukana eli katsoo silmällä ettei rengas pullota kohtuuttomasti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kyllä Duranon pukee kiekolle, Durano Plus on tiukka. Erona ainakin pistosuoja samalla idealla kuin Marathoneissa, iskunvaimentamattomuus myös.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään leikkasin kuramaton kärryn pohjalle ja lisäksi laitoin kannen alareunaan ohutta tiivistenauhaa kokeeksi jos vaikka auttaisi räminään. No auttoihan se, pyöräkoteloiden yläpintaan voisi silti vielä laittaa jotain ohutta kangasta pehmentämään. En edes pienentänyt rengaspaineita, mutta kärry ei mielestäni enää pitänyt sen tason ääntä että se mua kauheasti ajaessa hetkauttaisi.

Mut sitten taas keulan lukot eivät toimi. Tänään 17km ja lukot aukes ittekseen matkan varrella. Eivät pysy kiinni kun koppa tärisee. Että mua korpeaa just nyt ihan helvetisti. Kauhea työ ja sit tuntuu saavan vain sekundaa aikaiseksi :evil: . Kopan kannen pysyminen kiinni nyt kuitenkin yks tärkeimmistä asioista. Ei se mihinkään pomppaa sentään mutta kun ei oo kiinni niin tärisee enempi, eikä ole kunnolla tuettuna keulasta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Riittäisikö tarranauha lukon avuksi ja äänenvaimentimeksi yhtäaikaisesti?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tarranauha varmaan mutta ei noilla lukoilla kuitenkaan mitään tee kun plopsahtavat auki. Olis vaan pitänyt asentaa jotku magneettilukot tai muut tuohon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja PW »

Millaset lukot, kuva?
Mie laitan kaikki kiinni narulla - tai sisuskumilla :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tällaset. Ilmeisesti kansi ja pohja on keskenään just sen verran erikokoiset ettei lukon osat ole keskenään samassa tasossa ja siten se ei jaksa pysyä kiinni.

Kuva

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ottaako magneetti kiinni? Mulla oli omassa salvassa pieni magneetti lipan takana, joka otti kiinni taustapeltiin. Ei tietysti toimi jos on happosta.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin