Sivu 11/11

Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 16 Touko 2017, 19:02
Kirjoittaja Premnas

En kokeillut vielä magneettia.

En tiedä olisiko pitänyt laittaa vain keulaan yksi lukko. Kokeilin tuossa asetella kannen pohjan päälle ja kun painoin keulasta kiinni niin mistään ei pahemmin vääntänyt eikä irvistänyt. Sen sijaan kun laitoin sivulukot kiinni, ne väänsivät kantta alaspäin ja keulasta irvisti. Eli voipi olla että joudun kuitenkin ottamaan nuo sivulukot pois ja tilkkimään reiät umpeen.

Yhden popniittireiän per puoli voi toki hyödyntää kannen rajoitinvaijerin asennukseen, ne ovat vielä laittamatta. Tai sitten on vielä sekin vaihtoehto että laittaa kärryn sisäpuolelle esim. jotain pieniä lenkkejä popniiteillä eli hyödyntää nykyiset reiät mutta johonkin muuhun kuin lukkoihin.


Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 23 Syys 2017, 09:31
Kirjoittaja Premnas

Lopulta ison kärryn lukitussysteemille kävi niin että vaihdoin systeemiä. Tilalle tuli keulaan säädettävä pikalukko vai miksi tuota kutsutaan. On toiminut moitteetta eikä vääntele kantta. Peräkärry sai kanteen mustan reunanauhan, ei kolise niin paljoa ja kannen yläosaan tuli laitettua metallinen lenkki helpottamaan avaamista eli tuosta lenkistä on kätevä kiskaista luukku auki. Ennen reissua tuli asennettua myös kannen avauksen rajoitinvaijerit. Suunnitellut takavalot vielä puuttuvat. Peräkärry toimi reissulla erinomaisesti ja luotettavasti.

Tämän vuoden kansalaisopiston kurssilla on sitten tarkoitus tehdä pienempään kärryyn uusi, täyskorkea kansi niin siihenkin mahtuu järkevämmin korkeammanpuoleista tavaraa. Mitään muita uusia projekteja ei ole tarkoitus enää aloittaa kärryjen suhteen vaan parannella näitä vanhoja. Pienempään kärryyn vaihdan saman lukitussysteemin kuin tuohon isompaan, jahka saan uuden kannen valmiiksi ja vaihdettua vanhan tilalle.

Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, kuvat otettu reissusta kököllä kännykällä.


Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 10 Elo 2018, 11:54
Kirjoittaja Premnas

Tuonne Nokianreissuketjuun tuli jo höpötettyä noista peräkärryn kiekoista, mutta keskustelu kuuluu ennemminkin tänne. Huomasin siis loppureissusta että pinnat vähän turhan löysällä eli tarvis rihdata ja sitten aloin miettiä et pitäiskö puolata uudelleen ja ristiin kun nyt ne on suoraan puolattu. Mut sitten taas tarvii hommata uudet oikeenmittaset pinnat eli maksaako vaivaa. Onko toi suoraan puolattu ollu vaan halvempi tyyli vai onko siitä jotain muuta selkeetä etua verrattuna ristiin puolaukseen?

Tuli myös Nokiaketjussa todettua että isompi kärry kulkee kevyemmin perässä, tosin kolisee enempi epätasaisella alustalla.


Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 10 Elo 2018, 12:11
Kirjoittaja Wacky

Mä en näkis mitään hyötyä ristiin puolauksessa jarruttomassa peräkärryssä kun suorapuolaus hoitaa homman. Ristiin puolaus antaa lähinnä lisää kestävyyttä kiekon kiertymis suuntaiselle väännölle jota peräkärryn kiekot ei juurikaan koe kun ovat jarruttomia.


Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 13 Elo 2018, 09:11
Kirjoittaja Premnas

Kiitokset kaikille perusteluista (myös sinne toiseen ketjuun kommentoineille) mitä tulee noiden kiekkojen puolaustapaan. Eipä sitä sitten kannata muuttaa miksikään mutta on kuitenkin yksi homma tehtävänä, tarkistaa pinnojen kireydet.


Re: Premnaksen peräkärrykokoelma

Lähetetty: 13 Elo 2018, 15:03
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Kiitokset kaikille perusteluista (myös sinne toiseen ketjuun kommentoineille) mitä tulee noiden kiekkojen puolaustapaan. Eipä sitä sitten kannata muuttaa miksikään mutta on kuitenkin yksi homma tehtävänä, tarkistaa pinnojen kireydet.

Tämä on nyt vain ihan puhdasta teoriaa, mutta suoraan puolatun kiekon pinnojen ei tarvitse olla niin kireällä kuin ristiin puolattujen pinnojen. Pinnat ovat lyhyempiä ja siten venytysjäykempiä, joten pienempi sivuliike ne kiristää ja estää vannetta taipumasta liikaa. Toisaalta tämä johtaa myös siihen, että pahassa sivujysähdyksessä suoraan puolatut pinnat katkeavat helpommin. Ehkä.