Aerospoken kiekot?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Aerospoken kiekot?

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Onkos kellään kokemusta noista 5 lapaisista vanteista?
http://www.aerospoke.com/order.php?cat_id=001

Levyjarrulla tuollanen 20" etuvanne on 330 USD : 1,4691 = 225 euroa
+rahti+tulli+alvi...

Ei ihan samoissa hinnoissa kun saippua, mutta taas optiman kauppaa halvempaa (siellä ei tuota tosin ole edes tarjolla). Jos miettii että kasaa levyjarrullisen kiekon hyvällä vanteella, niin se maksaa jotain luokkaa 50(napa)+50 (vanne + puolat)e, eli jäähän tuohon eroa jonkin verran :D

Onko tuollasesta aerospoken vanteesta sitten miten paljon lisäiloa jossain baron tyyppisessä pyörässä? Onhan tuossa se ilo, että tuota kiekkoa ei tarvisi kiristellä (tai suoristaa) -ikinä!

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Aerospoken kiekot?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

visiopetteri kirjoitti:

Onkos kellään kokemusta noista 5 lapaisista vanteista?

Eipä, mutta miksi ihmeessä tehdään tuollaisia 5-lapaisia, eikös pelkkä levy olisi aerodynamiikan kannalta parempi. Massaa tulisi ehkä enemmän, vai tulisiko?

Onkos muuten levytetty pyörä kaksipyöräisessä kuinka paha sivutuulessa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Aerospoken kiekot?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:

Onkos kellään kokemusta noista 5 lapaisista vanteista?

Eipä, mutta miksi ihmeessä tehdään tuollaisia 5-lapaisia, eikös pelkkä levy olisi aerodynamiikan kannalta parempi. Massaa tulisi ehkä enemmän, vai tulisiko?

Onkos muuten levytetty pyörä kaksipyöräisessä kuinka paha sivutuulessa?

Juuri sitä varten noita jäykkäpuolaisia pyöriä tehdäänkin. Umpeen levytetty pyörä etupyöränä haukkaa sivutuulessa pahasti, koska aerodynaaminen keskipiste on noin kolmasosan päässä etureunasta ja vinon ohjausakselin takia nivellinja noin kahden kolmasosan päässä. Kovassa vauhdissa vinosti edestä tulevan ilman voimavaikutus on melkoinen. Velodromipyörissä käytetään umpilevypyörää takana ja paksupuolaista edessä juuri tästä syystä, vaikka umpilevy olisi aerodynaamisesti parempi myös edessä.
Nojapyörässä tätä ongelmaa voi korjata etupyörän taakse asennettavalla peräsimellä - Ängesevällä.
En löytänyt tähän hätään linkitettäväksi kuvaa Ängeslevän Tapsan katetuilla pyörillä ja peräsimellä varustetusta Fujinista. Ehkä joku voi auttaa.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 18 Tammi 2008, 15:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Sen mitä olen kuunnellut maantiepyöräilyä harrastavien juttuja, niin se levy edessä ei ole paras mahdollinen, kun se on ohjaavaksi renkaaksi liian sivutuuliherkkä. Tuollainen avonaisenmpi kiekko ei ota ihan niin kovasti tuuleen, mutta toisaalta, onko siitä sitten enää muutenkaan vastaavaa hyötyä. Toisaalta tuollasen 20" renkaan sivupinta-ala on huomattavasti pienempi kun 28" tai 26" (triathlon pyörissä kai ainakin toi 26"). Onhan se nyt ainakin reilusti katu-uskottavamman näkönen kun pinnavanne :twisted:

Voishan sitä koittaa sellastakin, kun levyjarru on tulossa eteen, että "levyttää" pinnavanteen kankaalla, silleen että se kangas tulee vanteen reunan yli (=vannejarrua ei voi käyttää), sitten kiristää sen paikalleen langalla/ohuella narulla. Tuon jälkeen laittaa renkaan vanteelle, jolloin kangas jää renkaan ja vanteen väliin. Jäykemmäksi sen kankaan saisi sitten lakkaamalla tai muuten käsittelemällä, jos sille on tarvetta. Tietty venttiilille joutuu kankaaseen jättämään aukon, että ei tarvi laittaa umpikumirenkaita :)

Vastaa Viestiin