jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Mietin vaan, saisko autostabiilisuudesta helpotusta pythonin ajo-opetteluun?
Saa toki. Onhan se toki helpompi opetella kääntämään ohjausta oikeaan suuntaan, kun pyörä tekee sen osittain jo itsekseen.![]()
Onko tuolla vaikutusta maksiminopeuteen tai ajovakauteen yleensä? Kovasti mietityttää omassa jatkanko sitä runkoputkesta vai keulasta lyhyempiä kampia varten. Rungosta olisi helpompi, mutta jalat siirtyy silloin taaksepäin ja keula keveneeJäänyt muuttamatta ettei vaan mene pilalle.
Minä jatkaisin keulasta. Onhan se tietenkin niin, että akseliväli pysyy saman mittaisena, mutta paino etupyörän etupuolella tekee ohjausgeometriasta stabiilimman. Suurempi stbiilius mahdollistaa suuremmat nopeudet, mutta samalla se tietenkin hidastaa ohjausta suuremman hitausmomentin takia, joten hitaan nopeuden käsiteltävyys ehkä huononee. Toisaalta lyhyempi akseliväli parantaa hitaan nopeuden ohjattavuutta, joten ihan varma ei voi olla ohjailukyvyn huononemisesta rungosta pidentämiseen verrattuna. Yksi on kuitenkin varmaa. Isoa muutosta mihinkään ei noin pieni ero tee, joten ihan turhaan pelkäät pilalle menemistä. Laita vain lyhyemmät kammet ja aja mukavammin.
Kiva kuulla jonkun muunkin näkemys asiasta. Nyt kun asia oli puheena, niin itsellenikin avautui uusi näkökulma siihen

Jatkamisen tarve on 170-145=25 milliä kampien takia ja koska kammet tuntuvat nyt olevan aavistuksen lähellä voisi jatkaa yhteensä jonkun 35mm. Keskiöputken halkaisija on 40mm, joten sylikulma säilyttäen, jatkaminen onnistuu hitsaamalla uusi keskiöputki suoraan vanhan kylkeen. Samalla poistuu täysin pelko pyörän pilalle menosta, kun voi kokeilla uutta ennen kuin tärvelee vanhan. Miksen tuota ole aiemmin keksinyt
