100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Mietin tuossa että kun auton jakopään ketju kuulemma pitäisi kestää koko auton eliniän, niin mitenköhän onnistuisi rakentaa pyörä, jonka osat kestävät ekan 100 000 km ilman vaihtoa? Ketjut & rattaat kai pitäisi olla vahvempaa tavaraa, mutta kaipa niitä nyt jostain löytyy? Samoin renkaiden kanssa joutuisi hieman miettimään, ehkä moottoripyörä osastolta pitäisi hakea osia?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram2 kirjoitti:

Ketjut & rattaat kai pitäisi olla vahvempaa tavaraa, mutta kaipa niitä nyt jostain löytyy?

Ketjut ja rattaat pitäisi olla umpikoteloituja, mielellään vielä jatkuvassa öljykylvyssä kuten auton jakopää tai Harrikoiden ensiöveto on.

ukram2 kirjoitti:

Samoin renkaiden kanssa joutuisi hieman miettimään, ehkä moottoripyörä osastolta pitäisi hakea osia?

Moottoripyörissä kumit kuluu vaihtokuntoon 6-10tkm ajolla, ei hyvä ratkaisu muutenkaan polkupyöriin kun ovat nii raskaita eivätkä kovin keveästi rullaavia.
Missä ajoneuvossa kumit kestää 100tkm? Entä jarrut ja vaijerit? Yksikään polkupyörässä oleva laakerikaan ei taida vaihtamatta kestää 100tkm?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Autossa heitetään hukkaan tehoa roppa kaupalla jotta osat kestää. Polkupyörässä on hyvin rajallisesti tehoa tarjolla joten sitä ei kannata tuhlata jotta siitä sais mahdollisimman kestävän

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näin juuri, 100 000km kestävä pyörä kestää useamman ihmisen eliniän, koska kukaan ei viitsi ajaa niin painavalla pyörällä :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä en tykkää ideasta. Huoltovapaus toteutetaan yleensä varmistamalla ettei huoltaminen onnistu lainkaan :(

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html

Tuommoinen napadynamo mulla on, urakuulalaakerit kestävät kuulemma 50 000 km. Tavalliset pyörän laakerit taitaa olla nonparellin kestävyydellä varustetuista kuulista tehtyjä?

Voimansiirto voisi ehkä olla kardaanilla?

Renkaita ehkä ei kannata tehdä niin kestäviksi, vaan tyytyä vaan uusimaan useammin.

Runko kai kestää kunhan ei tule pahempia kolareita.

Vanteet voisi kai olla levymäisillä pinnoilla eli siis automaisilla vanteilla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onhan tuo ihan mahdollista tehdä, mutta eikö sinua paino häiritse yhtään? Mikä on sietoraja 30, 50 vai 100kg? Helpoin tapa on poistaa moottoripyörästä moottori ja asentaa polkimet tilalle.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ukram2 kirjoitti:

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html

Tuommoinen napadynamo mulla on, urakuulalaakerit kestävät kuulemma 50 000 km. Tavalliset pyörän laakerit taitaa olla nonparellin kestävyydellä varustetuista kuulista tehtyjä?

50.000 km on jo huomattavasti helpompi saavuttaa kuin 100.000 km. Ja vastaus on kyllä. Halvat navat maksaa alle kympin niin ei niiltä voi odottaa kestoa. Laadusta pitää olla valmis maksamaan.
Tuo on laadukas napadynamo ja hinta on sen mukaan n. 200€. Mutta tuosta pitäisi saada yhtä laadukas rumpujarrullinen versio koska vain niissä palat kestää tuon matkaa.

ukram2 kirjoitti:

Voimansiirto voisi ehkä olla kardaanilla?

Renkaita ehkä ei kannata tehdä niin kestäviksi, vaan tyytyä vaan uusimaan useammin.

Runko kai kestää kunhan ei tule pahempia kolareita.

Vanteet voisi kai olla levymäisillä pinnoilla eli siis automaisilla vanteilla.

Kardaani tosiaan varmaan kestäis tuon matkaa ilman huoltoa. Vanteet pitäis olla aika tujua tekoa ja pinnat kans, mutta taidokkaasti käsin tehty kiekko pitäis kestää tuon matkaa ilman hirveitä ongelmia kunhan napa kesää sen.
Paina pyörä siitä tulis, mutta luultavasti pystyis rakentaamaan ihan hyllyn osilla tuollaisen matkaa kestävän.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Wacky kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html

Tuommoinen napadynamo mulla on, urakuulalaakerit kestävät kuulemma 50 000 km. Tavalliset pyörän laakerit taitaa olla nonparellin kestävyydellä varustetuista kuulista tehtyjä?

50.000 km on jo huomattavasti helpompi saavuttaa kuin 100.000 km. Ja vastaus on kyllä. Halvat navat maksaa alle kympin niin ei niiltä voi odottaa kestoa. Laadusta pitää olla valmis maksamaan.
Tuo on laadukas napadynamo ja hinta on sen mukaan n. 200€. Mutta tuosta pitäisi saada yhtä laadukas rumpujarrullinen versio koska vain niissä palat kestää tuon matkaa.

Ylpeänä totean että olen suomessa maahantuojan mukaan ainoa joka on polkenut tuon saksalaisen napadynamon kulumalla rikki :D . ajoin sillä noin 40.000km/8vuotta velokraftin VK2:ssa, käytännössä kaikki pitkän matkan lenkit, PBP:n, työmatkat sateessa, jne. Todella hyvä napa oli, toimi kuin sveitsiläisen junan vessa. Rupes0i vain"hirttämään", jotain oli todella pahasti kulunut ja napa vaihdettiin uuteen puolella hinnalla. Sen olisi voinut korjakin, mutta käytännössä postitus + työkulut olisivat oleett vähintäänkin samanhintaiset. Napa oli 20 tuuman kiekossa eli se on pyörinyt noin 1.5 kertaa nopeamin kuin 26 tuuman kiekossa. en tiedä voiko siitä väittää laakereille tulevan 60.000km rasitus, mutta joka tapauksessa 50.000km kestävyys tälle navalle on realistista.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Kuva

kardaaniveto esimerkki tuossa vuodelta 1898... ei huono? Runkoputken sisään kätketty vetoakseli? Jori varmaan voisi kehittää rungon osana toimivan kardaanin?

Schmidtin napadynamo mulla kyllä hajosikin, ketju katkesi ja kiertyi jotenkin virtaliittimien ympärille ja pyöräytti kai johdot poikki navan sisältä. Siis ei ole suojattu pyörähtämistä vastaan? Tätä en ole vieläkään jaksanut lähettää saksaan korjattavaksi.

Auton jarrupaloista voisi ehkä ottaa mallia, siis ei mitään 2 mm paksua kulutuspintaa... Hydrauliset kai periaatteessa voi toimia melko kauankin ilman huoltoa.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ukram2 kirjoitti:

kardaaniveto esimerkki tuossa vuodelta 1898... ei huono? Runkoputken sisään kätketty vetoakseli? Jori varmaan voisi kehittää rungon osana toimivan kardaanin?

Kardaani on liian ohut, kiertyy polkiessa. Vaihteet puuttuu. Kulmavaihteiden hyötysuhde on paljon huonompi kuin ketjulla. Ei kardaania käytetä keveissä moottoriajoneuvoissakaan.
Mutta edelleen, saa tehtyä kun tinkii muista ominaisuuksista.
Onko tässä tarkoitus alkaa tekemään ja ajamaan teoksella vai pelkkää teoreettista pohdiskelua? Mikäli jälkimmäinen niin paino ei ainakaan haittaa :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Kardaani on liian ohut, kiertyy polkiessa. Vaihteet puuttuu. Kulmavaihteiden hyötysuhde on paljon huonompi kuin ketjulla. Ei kardaania käytetä keveissä moottoriajoneuvoissakaan.

Bemari-moottoripyörässäni 1980-luvulla oli kardaani. Pyörä painoi vähän yli 200 kg, eikö se ole aika kevyt -- ainakin autoon verrattuna. Ajoin Bemarilla 50.000 km ja myin pois. On nyt kuulemma museorekisterissä. Kardaaniveto sopisi erinomaisesti etuvetoiseen kolmipyörään (Hipparion, Python). Taiwanissa sellaista tehdään, myös versiota, joka sopii ainakin Shimano Nexus -rumpuvahiteisiin. Kulmavaihteiden hyötysuhde ei ole tiedossa, rakenne on suljettu ja varmaankin hyvin rasvattu tai öljykylvyssä.

Hipparionin (Protohippus 2) osista vanhin huoltoa ei-vaativa on Flevon keskiölaakeri, n. 54.000 km. Takapyörät ovat kestäneet saman, mutta pyörätuolinapojen urakuulalaakerit olen vaihtanut kaksi kertaa. Niin ja runko (alumiinia) on kestänyt koko elinikänsä, siis 54.000 km. Vielä on matkaa sataan tuhanteen, en taida ehtiä.

Esko

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Esko M kirjoitti:

Pyörä painoi vähän yli 200 kg, eikö se ole aika kevyt

Ei. Aika tyypillinen isomman pyörän paino. Tuskin missään alle 200kg pyörässä on kardania ja keveimmillään moottoripyörät painaa nykyään alle 100kg.

Esko M kirjoitti:

-- ainakin autoon verrattuna.

Tai öljynporauslauttaan :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:
Esko M kirjoitti:

Pyörä painoi vähän yli 200 kg, eikö se ole aika kevyt

Ei. Aika tyypillinen isomman pyörän paino. Tuskin missään alle 200kg pyörässä on kardania ja keveimmillään moottoripyörät painaa nykyään alle 100kg.

Esko M kirjoitti:

-- ainakin autoon verrattuna.

Tai öljynporauslauttaan :roll:

Jukka

Noh, ei Miragebike sentään 200 kiloa paina: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... iragebikes


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Noh, ei Miragebike sentään 200 kiloa paina

Keskusteltiin moottoripyöristä ;)
Mutta olisiko tuo mirage bikes valmis vastaus otsikon kysymykseen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin