Sivu 2/3

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 27 Touko 2015, 09:27
Kirjoittaja mhelander
ukram2 kirjoitti:

Tuommoinen napadynamo mulla on, urakuulalaakerit kestävät kuulemma 50 000 km. Tavalliset pyörän laakerit taitaa olla nonparellin kestävyydellä varustetuista kuulista tehtyjä?

Mulla on Campagnolo Record 80-90 vaihteen napapari jolla olen itse ajanut yli 50,000 kilsaa. Pyörässä on saman valmistajan 80-luvun nelikanttikeskiö jolla on ajettu reippaasti yli 100,000 kilsaa. Molemmat ovat parempia ja näin arvokkaampia kuin uutena.

Oikealla huollolla tuollaiset kestää helposti isältä pojalle eikä 100 tonnia ole mikään ongelma. Eihän ne ole kaikkein uusimpia ja hienompia, minullakaan kumpikaan ei enää ole käytössä kun takanapa on kapea ja ottaa vain max 7-lehtistä vapaarataspakkaa ja keskiö on spagettiporukan jengoille...

ukram2 kirjoitti:

Voimansiirto voisi ehkä olla kardaanilla?

Tämähän on jo parissa keskustelussa käsitelty. Sekalaiseen ajoon jossa pienet häviöiden lisäykset ei haittaa ja koko rakenteen saa koteloitua niin ilman muuta. Kaveriksi öljykylvyssä olevan takanavan ja sille vaijerit suojatusti ettei kaatuessa pääse mistään särkymään niin on mekaniikaltaan lähes ikuinen peli.

Jos taas on ketjut niin niistä tulee suurin huoltamisen kohde ja niitähän joutuu vaihtamaan hyvin huollettunakin semmosen 10-20 tonnin välein. Vähimmällä pääsee kun kesät ajaa vaha-"voitelulla" ja talvet vähän sitkaammalla öljyllä jotka pesee sitten kevään kuivuttua pois.

ukram2 kirjoitti:

Renkaita ehkä ei kannata tehdä niin kestäviksi, vaan tyytyä vaan uusimaan useammin.

Renkaat on kulutustavaraa, kumitkin nykyään tehdään niin että ominaisuudet ovat suunnitellut vain jotain 2-4 vuotta. Jos ajaa paljon niin ihan kuluvat pois vuodessa, kahdessa joka tapauksessa.

ukram2 kirjoitti:

Runko kai kestää kunhan ei tule pahempia kolareita.

CrMo-teräsrunko. Ei pienet kolaritkaan haittaa tai ainakaan normaalissa käytössä tapahtuvat. Ei mene lommoille, ei ole liian herkkä ruostumaan ja kestää.

ukram2 kirjoitti:

Vanteet voisi kai olla levymäisillä pinnoilla eli siis automaisilla vanteilla.

Pinnoissa ole mitään vikaa. Oikein kasatut kiekot kestää helposti isältä pojalle. Mutta levyjarrut ettei vanteet kulu jarrupinnoiltaan. Nyt sanoisin että hiilikuituiset levyjarrulliset kiekot ilman muuta, pysyvät suorana, kestävät 2x kovempaa rasitusta kuin parhaat alumiinivanteet ja ovat vielä kevyetkin ja kivan näköiset, yleensä jopa aerodynaamisiakin.


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 27 Touko 2015, 10:24
Kirjoittaja MM

Voimansiirrosta:
Nettivinkkejä -osastossa on Metropolia ammattikorkeakoulun nelipyöräpolkuautoa koskeva insinöörityö, jossa mainitaan ketjuvälityksen hyötysuhteeksi 0,98, hammashinhnan 0,93 - 0,98 ja kulmavaihteen 0,94 - 0,98. Olen odotellut työlle jatkoartikkeleita, jokohan tänä keväänä.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 27 Touko 2015, 14:30
Kirjoittaja jviirret
MM kirjoitti:

Voimansiirrosta:
Nettivinkkejä -osastossa on Metropolia ammattikorkeakoulun nelipyöräpolkuautoa koskeva insinöörityö, jossa mainitaan ketjuvälityksen hyötysuhteeksi 0,98, hammashinhnan 0,93 - 0,98 ja kulmavaihteen 0,94 - 0,98. Olen odotellut työlle jatkoartikkeleita, jokohan tänä keväänä.

Polkupyörässä pitää olla kaksi kulmavaihdetta ja niiden välissä laakeroitu kardaniakseli, mahdollisesti vielä lisäksi nivel jos pyörässä on jousitus.

Jukka


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 27 Touko 2015, 15:55
Kirjoittaja MM

Suunnilleen noilla argumenteilla, lisänä kallis hinta, kardaania ei tuossa projektissa valittu. Huomiota kiinnitti se, että parhaimmillaan hyötysuhde-eroa ei ole. Jos ajatellaan, että ohuessa kardaanissa pitäisi välittää paljon tehoa, kävisi se korkeilla kierroksilla. Keskiössä olisi ruuvi/kierukkavälitys kuten separaattorissa ja takana myös ruuvivälitys. Tällöin kardaani voisi lähteä hammaspyöräkotelon alalaidasta ja olisi öljyn sisällä.

(Projektissa on julkaistu myös toinen opinnäytetyö, tulkoon se tässä mainituksi. Puuttuu vielä sähköavusteisuuden osa)

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=1


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 24 Marras 2017, 13:52
Kirjoittaja Nojanalle

Mitähän tälle Mirage nojikselle nykyään kuuluu . Kun ei näy kuin YouTubessa . Tällä kartaaniverolla olisi helpo toteuttaa MBB . Olisi aika yksinketaisen olonen vehe .


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 24 Marras 2017, 14:24
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti:

Mitähän tälle Mirage nojikselle nykyään kuuluu . Kun ei näy kuin YouTubessa . Tällä kartaaniverolla olisi helpo toteuttaa MBB . Olisi aika yksinketaisen olonen vehe .

Näyttää olevan selvitystilassa. Minä ehdin hetken aikaa olla kyseisessä firmassa teknisenä konsulttina, kunnes yhteydenpito loppui yhtäkkiä 2015 kesällä, sähköposteihin, puheluihin ja viesteihin ei enää ikinä vastattu. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä oikein tapahtui? :?


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 24 Marras 2017, 21:46
Kirjoittaja Nojanalle

Huono juttu jos menneet nurin . Yrittäminen on aina riski . Mistähän saisi tollasen kadtaanin , joka sopis Shimanon Alfiineen . 8)


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 25 Marras 2017, 05:50
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Mistähän saisi tollasen kadtaanin , joka sopis Shimanon Alfiineen . 8)

Kelloseppä tekaisee itse ;)

Jukka


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 25 Marras 2017, 10:56
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Mistähän saisi tollasen kadtaanin , joka sopis Shimanon Alfiineen . 8)

Kelloseppä tekaisee itse ;)

Noin mieluummin kuin Jukka ehdotti, mutta Esko M ketjun alkupäässä kertoi, että Taiwanissa noita tehdään jo Shimanoon asennettavaksi.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 187#p74338


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 29 Marras 2017, 15:49
Kirjoittaja ukram2

Pinnoista voisi todeta että mulla on talvimaastopyörässä edessä joku Mavicin vanne, joka on kestänyt vaikka kuinka kauan ilman pinnarikkoja, mutta takavanne on mennyt mutkille ja pinnoja mennyt monta (ajoin säännöllisesti yhden kaupan rapuista alas...) siis siinä oli joku nimetön default vanne.


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 29 Marras 2017, 17:01
Kirjoittaja jori
ukram2 kirjoitti:

Pinnoista voisi todeta että mulla on talvimaastopyörässä edessä joku Mavicin vanne, joka on kestänyt vaikka kuinka kauan ilman pinnarikkoja, mutta takavanne on mennyt mutkille ja pinnoja mennyt monta (ajoin säännöllisesti yhden kaupan rapuista alas...) siis siinä oli joku nimetön default vanne.

Tisrk!
default -> de fault -> fault
Etuliite de- tarkoittaa pois tai ilman (vrt. demilitarisointi) ja fault virhettä tai rikkoa. Default tarkoittaa siis rikkoutumaton. :)
https://fi.wiktionary.org/wiki/fault


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 01:12
Kirjoittaja ukram2

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.H3VjqDg

Tuommoinen kitka juttu oli ihme kyllä mtv3:n uutisissa. Siis alle 0.001 kitkakertoimella varustettu pinta esim. polkugeneraattorin vaihteeseen voisi olla hyödyllinen?


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 21 Joulu 2017, 07:21
Kirjoittaja jori
ukram2 kirjoitti:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.H3VjqDg

Tuommoinen kitka juttu oli ihme kyllä mtv3:n uutisissa. Siis alle 0.001 kitkakertoimella varustettu pinta esim. polkugeneraattorin vaihteeseen voisi olla hyödyllinen?

Ihan hauska juttu ja hienoa tietää, että noinkin pieneen on päästy, mutta ennen kuin suunnitellaan enempi laitteita tämän kitkakerroinarvon perusteella on hyvä huomata, että tuo kitkakerroin on mitattu paikoillaan. Heti kun kappale lähtee liukumaan, tässä ja muutamassa muussa tapauksessa, kitkakerroin kasvaa. Muun muassa teflon on timantin lisäksi tällainen nopeuden noustessa kitkaa lisäävä materiaali. Yleensä on toisin päin.

Examples+of+coefficients+of+friction.jpg
Examples+of+coefficients+of+friction.jpg (86.23 KiB) Katsottu 3675 kertaa
Teflon friction-speed.jpg
Teflon friction-speed.jpg (43.01 KiB) Katsottu 3675 kertaa

Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 01 Tammi 2018, 15:25
Kirjoittaja ukram2

Timanttipäällysteinen ketju+rattaat kai sitten pitäisi hankkia...

Tuo testilaite näytti minusta mittaavan puolipallon muotoista kappaletta pyörivää levyä vasten, eli liukukitkaa siinä mitattiin?


Re: 100 000 km ilman osien vaihtoa kestävä (noja)pyörä?

Lähetetty: 01 Tammi 2018, 20:23
Kirjoittaja Wacky
ukram2 kirjoitti:

Timanttipäällysteinen ketju+rattaat kai sitten pitäisi hankkia...

Pinnoite ei auta kun kuluminen tapahtuu sisempien levyjen reikien kohdalla jotka kuluvat hiljalleen soikeiksi.