Pystyläski nojalleen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, ensin ajattelin et täähän ratkesi lopulta aika nopeasti mutta sitten taas kun mietin kuin monta talvea täs on tullut pähkäiltyä niin voiko enää nopeaksi sanoa :roll: .

Kai ton otsikonkin joutaa kohta vaihtamaan vaikka "toistaiseksi pystyläski" :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onhan tässä sitt viel urakkaa, ett saadaan läskipyörä nojalleen :wink:

Kunnolliset sivukuvat kun saadaan tänne niin aletaan porukalla pähkäileen mistä rälläköidään ja mistä hitsataan ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kun saat ajokokemusta, kertoisitko iskunvaimennuksesta ja satulan vaikutuksesta ajomukavuuteen? Kuten toisaalla kirjoitin, paljon voi tuunata satulaa ja vaatteita, joten paljon on kokeiltavissa ja muokattavissa. Ei ehkä ole kuin pilvellä istumista, mutta kidutusvälineestä lyhyemmillä matkoilla ongelmattomaksi on mahdollista tehdä ja painon pudotus auttaa reisien sekä peffan hiertymien välttämiseen, kuten talkki tai rasva paikkoihin, jotka hinkkautuvat.

Kalliita säämiskäkreemejäkin on ja en ole kokeillut. Rasvat yleensä tukkivat jäähdyttävät paikat ja en ole kokeillut Linola brändin rasvaa, jota mainostettiin hengittävyydellä. Apteekeissa on ja en tiedä, mikä brändin tuotteista on kyseessä sekä huomaako hengittävyyttä. Rasvaus talvella kuulemma paljaalle iholle kylmentää, en tiedä vaatteiden alla.

Bepanthen säilyy pitkään iholla liukastavana ja hoitaa ihoa samalla, eli hyvä asia satulan yhteydessä. Tuhansia ajokilsoja Bepanthenin kanssa, vaikken läheskään aina käytä. Kun mulla on rasvavarastoa liikaa, hinkkaus ja satula ovat normaalia enemmän ajaessa tai pitkillä lenkeillä. Siksi rasvaus on ystävä. Mitä laihempi olen, sitä vähemmän hinkkaus on ongelma.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tämänkö ostit Premnas ?
http://www.wiggle.co.uk/charge-cooker-maxi-2-2016/

Tuossa ei taida olla kovin hyvät renkaat talviajoon.
Kannattaa ainakin eteen laittaa nastarengas.
T:Jere

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo. Eiväthän ne kovin kuvioidut ole. Tänään ajoin sen kotiin. Jytymmin kuvioidut renkaat menevät harkintaan. Mä luultavasti innostun ajamaan tuolla myös metsäpolkuja pitkin joten eivät nuokaan renkaat mitkään turhat toki ole.

Täytyy kyllä sanoa että ei musta ainakaan intoutunutta pystypyöräilijää saa. Kerran nojapyöräilijä, aina nojapyöräilijä :D . Miten kukaan voi istua tuollasella kovalla, kapealla satulalla, auts! Huomenna säädän vielä paremmin ton ajoasennon kyllä. Myöhemmin ajoin cheetahilla ja tuntui kuin kotiin olis tullut. Mua ilahduttaa katsella tuota läskipyörää, siitä ei pääse mihinkään, mutta nojaläskin katselu (ja varsinkin ajaminen) se vasta voisikin ilahduttaa :mrgreen: Levee tanko siinä kyllä on, kun on tottunut kapeaan cheetahissa.

Huono kuva, mut tässä se nyt on:

Kuva0479.jpg

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Miten kukaan voi istua tuollasella kovalla, kapealla satulalla, auts!

Ei se olekkaan istumista vaan riehumista varten ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hieman haasteellisen oloinen tapausKuva
Tulee niin pirun korkea, jos vaakaputken jättää. Jos poistaa, jää vain kovin ohuen näköinen viistoputki. Laittaisin suosiolla palasiksi :mrgreen: :P

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Miten kukaan voi istua tuollasella kovalla, kapealla satulalla, auts!

Ei se olekkaan istumista vaan riehumista varten ;)

Jukka

Öh tuota..joo ei :mrgreen: . Ei oikein natsaa mun ajotapaan...vaikka hauskalta näyttääkin!

Mullahan on nyt se optio että voin kokeilla asettaa sen ylimääräisen nojiksen penkin tohon vaakaputken päälle ja kokeilla et ylettyykö maahan vielä. Olen miettinyt että vaikka halusin aikaisemmin penkin olevan mahdollisimman matalalla, ei siitä tuu kovin järkevää kun keskiö on kuitenkin ylhäällä eli mieluummin niin että penkki ja keskiö olisivat lähellä toisiaan, tuntuu luonnollisemmalta ajoasennolta.

Lisäys: mittasin vaakaputken korkeuden ennen satulaputkea. Korkeus on 66cm, siihen penkki päälle. En nyt pääse kokeilemaan heti penkkiä tohon kun mies on varastoinu sen niin että sitä ei heti kaivetakaan esille :roll: . Tylsää kun just nyt olis inspiraatio selvitellä näitä!

Tuo nykyinen satula ei hiertänyt reisiä mutta persukseen se kaivautui ikävästi. Selvästi mä kaipaan huomattavasti pystympää ja takakenompaa asentoa ja mielessä kävikin persuksen alle takaosastaan leveä satula ja joku mummotanko jossa pitkät, taakse tulevat sarvet. Pitääkö tässä alkaa ite askarrella ensin jostain vanerinpalasta niin ei tarvi maksaa kokeilusta jos ei ollutkaan sen väärti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Tuo nykyinen satula ei hiertänyt reisiä mutta persukseen se kaivautui ikävästi. Selvästi mä kaipaan huomattavasti pystympää ja takakenompaa asentoa ja mielessä kävikin persuksen alle takaosastaan leveä satula ja joku mummotanko jossa pitkät, taakse tulevat sarvet. Pitääkö tässä alkaa ite askarrella ensin jostain vanerinpalasta niin ei tarvi maksaa kokeilusta jos ei ollutkaan sen väärti.

Tangon vaihtaminen vaatii luultavasti pidemmpät vaijerit :( Mummiskan penkki on niin halpa että ei kyllä kannata ite alkaa värkkään ja niissä on jousituskin valmiina. Semmoinenkin on istuskeluun paljon parempi kuin tuollainen urheilusatula ja jää jaloille vähän enemmän tilaa kuin leveässä cruiserin penkissä.

Jos päädyt siihen että tuosta rungosta ei nojakkia saa niin tee siitä ennen lopullista pilkkomista tällainen pika-CF: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=13&t=5011
Tuo muutos mahdollistaa leveämmän penkin käytön eikä tangollekkaan tarvi välttämättä tehdä mitään. Se jää alkuperäiselle korkeudelle penkin laskiessa ja ajoasento muuttuu siksi pystymmäksi. Pika-CF olisi muuten mataluutensa vuoksi parempi nojakki aihio, mutta keulakulma menee liian loivaksi :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:

Tangon vaihtaminen vaatii luultavasti pidemmpät vaijerit :( Mummiskan penkki on niin halpa että ei kyllä kannata ite alkaa värkkään ja niissä on jousituskin valmiina. Semmoinenkin on istuskeluun paljon parempi kuin tuollainen urheilusatula ja jää jaloille vähän enemmän tilaa kuin leveässä cruiserin penkissä.

Jos päädyt siihen että tuosta rungosta ei nojakkia saa niin tee siitä ennen lopullista pilkkomista tällainen pika-CF: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=13&t=5011
Tuo muutos mahdollistaa leveämmän penkin käytön eikä tangollekkaan tarvi välttämättä tehdä mitään. Se jää alkuperäiselle korkeudelle penkin laskiessa ja ajoasento muuttuu siksi pystymmäksi. Pika-CF olisi muuten mataluutensa vuoksi parempi nojakki aihio, mutta keulakulma menee liian loivaksi :(

Jukka

No ei tuo nyt sinänsä ole kovin suuri ongelma tuo pidemmät vaijerit ja sitä myötä kuoret, jos sillä saa paremman ajoasennon. Pitääpä kokeilla tollasta mummosatulaa ensin. Mä luulen että mun persaukselle sopisi takaosastaan huomattavasti leveämpi mutta etuosasta kapea. En ole tottunut nojaillessa siihen että käsille tulee lainkaan painoa :D . Tämä voi kyllä olla silkka tottumiskysymys, sanotaanhan sitä nojailua ajoittelevillekin että pitää ajaa tarpeeksi pitkään jotta saa oikean ajotuntuman, ei sitä voi lyhyen matkan perusteella todeta pyörän sopivuutta.

Pika-CF? Mutta eikös tuossakin jo pilkottu runkoa? Pika-CF:ksi voisin laskea taakse taivutetun satulaputken tai sitten vaikka sen banaanipenkin, ettei tarvitse tehdä itse runkoon muutoksia. Jos rungon meinaa pilkkoa osiin niin eikö sit oo ihan sama tehdä kerralla se nojakki? Tai sitten on vielä se vaihtoehto että ottaa tästä kaikki nojakkiin soveltuvat osat, tekee rungon itse tai odottaa kevääseen että saa (ehkä) sen Wackyn ehdottaman läskirungon ja myy nykyisen rungon pois. Vaihtoehtoja on monia (kuten on tullut tässäkin ketjussa ilmi :D).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

No ei tuo nyt sinänsä ole kovin suuri ongelma tuo pidemmät vaijerit ja sitä myötä kuoret, jos sillä saa paremman ajoasennon. Pitääpä kokeilla tollasta mummosatulaa ensin. Mä luulen että mun persaukselle sopisi takaosastaan huomattavasti leveämpi mutta etuosasta kapea. En ole tottunut nojaillessa siihen että käsille tulee lainkaan painoa :D

En mäkään tottunut vaikka monta vuotta ajoin työmatkaa erilaisilla etunojapyörillä. Siitä nojapyöräilyn kautta oon nyt löytänyt nuo CF:t ja kruiserit

Premnas kirjoitti:

Jos rungon meinaa pilkkoa osiin niin eikö sit oo ihan sama tehdä kerralla se nojakki?

Vaatinee yhden pyörän tekemisen ennen kuin huomaat eron ;) Tommonen projekti jossa tehdään yksi putken katkaisu ei ole mitään siihen verrattuna että alat metritavarasta alusta asti tekemään koko rungon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuva
Kiinnostaako Jukkaa vielä tämä cruiserin runko? Tuolla liiterissä se makaa ilman kiekkoja tilaa viemässä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Kiinnostaako Jukkaa vielä tämä cruiserin runko? Tuolla liiterissä se makaa ilman kiekkoja tilaa viemässä.

No, vaikka tuo ei mikään CF ajogeometrialta olekkaan niin sopii kai se tonne pyöräkasaan. Pitäs vaan keksiä miten se kulkeutuisi ilmaiseksi tänne Raaheen. En oo vieläkään saanu aikaseksi sitä auton ostoa :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Pitäs vaan keksiä miten se kulkeutuisi ilmaiseksi tänne Raaheen. En oo vieläkään saanu aikaseksi sitä auton ostoa :(

Eihän tuolla kiirettä oo. Jos sun pyöräkasassa on 406 lastenpyöriä, niin voisin ottaa vaihdossa. Katotaan kumpi autoilee Oulu-Raahevälin ensin :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Jos rungon meinaa pilkkoa osiin niin eikö sit oo ihan sama tehdä kerralla se nojakki?

Vaatinee yhden pyörän tekemisen ennen kuin huomaat eron ;) Tommonen projekti jossa tehdään yksi putken katkaisu ei ole mitään siihen verrattuna että alat metritavarasta alusta asti tekemään koko rungon.

Jukka

Mä en tekisi välimuotona sitä pika-cf:ää. Ihan vaan sen takia, että se hankaloittaa "valmiin" takakolmion käyttämistä. Tuollainen kolmio mahdollistaa Javelin-tyyppisen perän tekemisen. Siinä olisi akselin ja jarrun korvakot valmiiksi oikeilla paikoillaan. Lankkujigissä saa emäputken suoraan, joten keskiö olisi ainoa linjattava osa. Takahaarukka on hieman työläs tehdä tyhjästä, joten siinä oikaisee mieluusti :D
KuvaKeihänen olisi ollut parempi esimerkki, mutta en löytänyt kuvaa :(

Vastaa Viestiin