Pystyläski nojalleen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Siis tuossa on emäputki runkoputken vasemmalla puolen? Aika jännä, tarkoittaako tämä sitä että myös kuski istuu epäsymmetrisesti runkoon nähden?

Tärkeintä, ett istuu samassa linjassa kiekkojen kanssa - runkohan voi kiertää mistä vaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: RE: Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Tästä vielä olisi ollut mielenkiintoista tietää vähän tuon läskimallin korkeuksia, jos on tiedossa? Vai kootaanko niitä runkoja vasta ja lopulliset mitat tietää sitten kun ovat saapuneet sinne fillarivelholle?

Kuten arvelet. Tarkat tiedot saadaan vasta kun ollaan kasattu yksi runko pyöräksi.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Voipi olla siis ettei mun kannata suin päin rynniä pilkkomaan tuota heti vaan odottaa sen rungon mittoja ja miettiä vasta sitten. Kun tässä nyt kuitenkin on semmonen juttu että vaikka miten tekisi suunnitelmia niin niiden toteutus olisi joka tapauksessa hidasta, kun ei kovin usein pääse pajalle hommiin (ja mulla on se peräkärryprojekti joka tapauksessa kesken ja sen tekeminen vie aikaa).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Siis tuossa on emäputki runkoputken vasemmalla puolen? Aika jännä, tarkoittaako tämä sitä että myös kuski istuu epäsymmetrisesti runkoon nähden?

Kaikki muu pitäs olla keskellä, mutta runko ei ;) Tuolla koko projekti http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm

Premnas kirjoitti:

Voipi olla siis ettei mun kannata suin päin rynniä pilkkomaan tuota heti vaan odottaa sen rungon mittoja ja miettiä vasta sitten. Kun tässä nyt kuitenkin on semmonen juttu että vaikka miten tekisi suunnitelmia niin niiden toteutus olisi joka tapauksessa hidasta, kun ei kovin usein pääse pajalle hommiin (ja mulla on se peräkärryprojekti joka tapauksessa kesken ja sen tekeminen vie aikaa).

Kullostaa hyvältä suunnitelmalta. Muutama kuukausi enää talvea jäljellä, sama ajella pahimmat kelit pystyläskillä ja suunnitella kaikki valmiiksi. Keväällä on peräkärry valmis ja valmiit piirrustukset, putket ja osat nojaläskin tekemiseksi.

Siihen läskin penkkiin kannattaa hakea muutosta jos istuminen ei ole mukavaa. Siskolle(intohimoinen pystypyöräilijä) tilasin Saksasta 75(seitsemänkymmentäviisi)euron penkin. Oli kuulemma 10mm leveämpi kuin uuden pyörän mukana tullut alkuperäinen. Nyt on ajanu sillä varmaan 3v/15tkm ja kehuu hyväksi. Tämän jutun mukaan naisen penkin pitää olla leveämpi kuin saman kokoisen miehen ja noita istumaluiden leveyttä sekin mittaili ennen kuin ostopäätöksen teki: http://shop.probike.fi/2015/07/23/naine ... allergiaa/

Nappaan kuvan tähän, ettei kaikkien tarvi avata koko linkkiä:
Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Kullostaa hyvältä suunnitelmalta. Muutama kuukausi enää talvea jäljellä, sama ajella pahimmat kelit pystyläskillä ja suunnitella kaikki valmiiksi.

Tuo on varmaan järkevintä :) mutta rakennusprojektia olisi mukava seurata :lol:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen lukenut että mm. Brooksin satulat ovat todella hyviä. Tietty halvemmastakin päästä löytyy varmasti hyvää satulaa joten lähden ennemmin sitä kautta kokeilemaan. Vaihdoin eilen ohjainkannattimen toisinpäin ja se ainakin auttoi ajoasentoon kuin myös satulan nosto. Voipi silti olla että ohjainkannatin on liian pitkä koska ei mulla todellakaan jää käsivarsiin pahemmin mitään kulmaa eli aika suorina ovat. Eikö niihin pitäs jäädä? Eli tanko on luvattoman kaukana vaikka pyörän mittasuhteet muuten pitäis sopia (noh, lyhyt selkä ja pitkät koivet..). Kokeilin laittaa tänään vaahtomuovinpalasen satulan päälle nippusiteillä kiinni ja ehkä se vähän auttoi, mutta tietty oikee satula olisi parempi.

Aamulla vielä suhautin renkaista hieman paineita pois, oli pyöräliikkeen jäljiltä melko tiukat (varmaan ajateltu helpompaa siirtymistä asvalttia pitkin). Tämäkin muuten vaikutti todella paljon ajomukavuuteen. Ei täräyttänyt läheskään yhtä paljon käsille ja persiille. Uskaltauduin metsäpolulle mutta parissa kohtaa kyllä loppui kuskin uskallus, pyörä olisi varmasti mennyt mutta kuski ei :D . Paras kohta oli kuitenkin kun uskaltauduin kokeilemaan pyörää hiekkarannalle. Olen syvästi vaikuttunut noiden renkaiden kantokyvystä!! Hieman epäillen ajoin siihen mutta pyörä oli että mikä märkä upottava hiekka, missä?! Voi sitä riemua :mrgreen: . Aikaisemmin samoissa olosuhteissa kolmipyörä meinasi jäädä jumiin vastaavaan pintaan. Tää oikeasti kirjaimellisesti kelluu!

Pystyläski 2.jpg
Pystyläski 2.jpg (292.75 KiB) Katsottu 2811 kertaa

Tossa olisi vähän parempaa sivukuvaa. Huomatkaa että penkki sointuu hyvin pyörän väriin :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Voipi silti olla että ohjainkannatin on liian pitkä

Säädettävä ratkaisu jolla saa tangon lisäksi ylemmäs:
Paksulle tangolle http://www.motonet.fi/fi/tuote/383020/O ... 8-mm-90-mm
Normaali tangolle http://www.motonet.fi/fi/tuote/383019/O ... 4-mm-90-mm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vaan mahtaako tuo olla tarpeeks tukeva? Pyöräliikkeessä sitä mietittiin mutta epäili sen kestävyyttä rytyytyksessä. Tosin se on sitten eri asia voiko mun ajoa erityisesti rytyytykseksi kutsua :| .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Vaan mahtaako tuo olla tarpeeks tukeva? Pyöräliikkeessä sitä mietittiin mutta epäili sen kestävyyttä rytyytyksessä. Tosin se on sitten eri asia voiko mun ajoa erityisesti rytyytykseksi kutsua :| .

Läskissä kestää koska sillä saatetaan ajaa epätasaisella, mutta renkaat syö iskujen terävyyden jos paineet on oikein.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Enempi mä kestävyyttä epäilisin jos pyörässä olisi leveä tanko ja sillä ajettaisiin paljon täysiä seisten runttaamalla. Mutta jos ongelma on ikävän tuntuinen penkki niin seisten ajamista tuskin kovin paljon on ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Huono on kääntyä, jos kyynärpäät ovat suorina suoraan ajaessa. On solumuovia ja solumuovia ja kaikki litistyvät. Minun solumuovini on litistymisen jälkeen varmaan 4 kertaa paksumpi. No joke! Oletko katsonut satulaa, että voiko sitä siirtää eteen lisää? Shimanon osavalmistusbrändi Pro merkkaa satulan kiinnitysputkiin takarajan, jonka tehdas luulee takaavan kestävyyden. Et paina niin paljon ja töyssyjä vähentää renkaat, joten tuskin satula määrättömästi vipuvarresta kärsii, vaikka melko eteenkin työntäisi satulan.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No tuo olikin semmonen pikainen kokeilu kun mulla on jäänyt solumuovin paloja muista askarteluista.

Sitä mä vähän ajattelinkin että kai niihin vähän koukkua pitäs jäädä ettei suorina ajele. Jos kumarrun eteen, saan niihin vähän kulmaa mutta en paljoa. Satulaa voisi kaiketi siirtää noin sentin eteenpäin, se on nyt jotakuinkin keskellä satulakiskoja. Olen vaan käsittänyt että ohjaustangon etäisyyttä ei tulisi säätää satulaa siirtämällä ja toisaalta en kyllä haluaisi tuoda painopistettä enää enempää eteen, voi alkaa pian alamäkiajo pelottaa tällasta normaalisti hyvin takakenossa polkijaa :mrgreen: . Ohjainkannatin vaikutti olevan 90mm jos mittasin oikein, saakohan sitä jostain paljoo lyhyempänä? Eilen ajaessa kokeilin että ei tarvis paljon ylempänä ja taaempana olla tangon niin jo olisi parempi. Jarrukahvatkin sojottavat aika lailla suoraan eteen kun yleensä kai ihmisillä ne sojottavat alaviistoon, mutta mä saan näistä tälleen huomattavasti paremmin ja tukevammin kiinni. Sojottaahan mulla cheetahissakin jarrukahva jonnekin taivasta kohti :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Stemmejä saa lyhyempiä pyöräliikkeistä tai netistä tilaamalla. Eikä sitä satulaa tarvii välttämättä siirtää. Stemmin lisäksi ohjaustangon vaihto voi tuoda tarvittavan muutoksen.
Jarrukahvojen asento on tottumus kysymys, mutta alaviistossa olevilla kahvoilla ranteen kulmasta tulee yleensä vain vähemmän rasittava pystypyörissä, kuten yläviistossa olevat nojapyörässä tilleriohjauksella.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ärsyttävää kun on jo henkisesti varautunut shoppailemaan niin sitten ei löydä mitään etsimäänsä. Ei lyhyempää stemmiä, ei lukkopolkimia, ei mitään. No onneks sain jo luvan kähveltää miehen vanhasta pystärinraadosta sopivat lukkopolkimet :mrgreen: . Stemmiä ei valitettavasti pysty kähveltämään ku muissa pyörissä ihan eri ohjainlaakeri+muut systeemit.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystyläski nojalleen?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Ärsyttävää kun on jo henkisesti varautunut shoppailemaan niin sitten ei löydä mitään etsimäänsä. Ei lyhyempää stemmiä, ei lukkopolkimia, ei mitään.

Arvatenkin kävin pyöräkaupoissa etkä Biltemassa/Motonetissä/Muissa "sekatavarakaupoissa"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin