Kiertyväkettinkinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Mistä noita 45*1,5mm putkia saa? Meijän romuliikkeissä ei oo näkyny - ei pyöreetä eikä kantikasta :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

B-kaupan pakoputkea. Materiaalin väittävät olevan sinkitettyä alumiinia :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

B-kaupan pakoputkea. Materiaalin väittävät olevan sinkitettyä alumiinia :roll:

M-kaupassa kävin eilen ostamassa sytytystulpan ruohonleikkuriin. Siellä oli 51 x 1 putkeakin 9€ metri. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

M-kaupassa kävin eilen ostamassa sytytystulpan ruohonleikkuriin. Siellä oli 51 x 1 putkeakin. :)

Mittasitko vai luotitko hyllynreunan merkintään, joka on mahdollisesti putken hyllyyn lastanneen rullamitalla mittaama ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

M-kaupassa kävin eilen ostamassa sytytystulpan ruohonleikkuriin. Siellä oli 51 x 1 putkeakin. :)

Mittasitko vai luotitko hyllynreunan merkintään, joka on mahdollisesti putken hyllyyn lastanneen rullamitalla mittaama ;)

Luotin hyllyn reunan merkintään. :oops:
Joo, on varmaankin juuri sitä 1,3 mm seinämää, jota Pakoputkipyöräkin on ja ulkohalkaisijakin on varmaan 50,8 eikä 51mm. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.

Jukka

Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta? Lähinnä tarkoitin sitä, että repiikö ketjuvoima rengasta linkkuun, koska ketjulinja ei pysy eri vaihteilla samana?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.

Jukka

Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta?

Ei yksinään, varsinkin jos jättö on pieni. Paikoillaan olevassa pystypyörässä ohjaus kääntyy aina kallistuksen suuntaan, mutta nojapyörässä hyvin harvoin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Pystyykö muuten twistiketjuisella ajamaan ilman käsiä?

Jos ohjaustangon painopisteen saa emäputken linjan etupuolelle niin onnistuu siinä missä muillakin kaksipyöräisillä. Nojakeissa vain harvoin tällainen järjestely onnistuu. Jos ohjauksen painopiste on noin niin etupyörä kääntyy pyörän kallistumisen suuntaan, muussa tapauksessa vastakkaiseen suuntaan.

Jukka

Ööö...tuotatuota mitä ohjaustangon painopiste vaikuttaa? Eikö jättö määrää mihin suuntaan kallistaminen kääntää rengasta? Lähinnä tarkoitin sitä, että repiikö ketjuvoima rengasta linkkuun, koska ketjulinja ei pysy eri vaihteilla samana?

Tähän kuvaan on piirretty ohjaavan rungon osan painopiste ja etukiekon painopiste. Jos, kuten nojapyörissä toisinaan, on pitkä taakse osoittava tilleri ja sen päässä ohjaustanko tillbehöreineen, niin kääntyvän osan painopiste on siirtynyt ohjausakselin takapuolelle ja tuo paino pyrki pyörää kallistettaessa kääntämään ohjausta pois päin kallistussuunnasta. Tämä tapahtuu myös, kun pyörää kallistetaan renkaat ilmassa.

Ei tuo vielä kaikkea merkitse, sillä jätön ja vinon ohjausakselin takia etupyörän kosketuspiste tien kanssa ohjausakselin takana on on tavallaan kummulla, jonka päältä etupyörä lopsahtaa alas ja sivuun (wheel flop) jos runkoa vähänkin kallistetaan, puhutaan haukkaamisesta. Tämä ilmiö kompensoi tillerin ja ohjaustangon takapainoisuutta, jos vain etupyörällä on riittävästi kuormaa rungon kautta. Tämä ilmiö vaatii maakosketuksen.
Kuva
Tässä vielä toinen kuva, jossa tuo Wheel Flop -idea näkyy paremmin.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tällaiset on nyt sitten joosehalle tulossa. Isomman pyörän ulkohalkaisija ja paino olivat 138 mm ja 114 g, pienemmän 70 mm ja 34 g. Isompaan käy ulkohalkaisijaltaan 30 mm ja paksuudeltaan 8 mm laakeri, pienempään ulkohalkaisijaltaan 28 ja pakuudeltaan 7 mm. Molemmissa on sama profiili reunaurassa. 10 mm syvän uran pohjalla kiertää kaksi milliä korkea ja 2,5 leveä harjanne, jonka varassa ketjun rullat istuvat.

Taittopyöräpari.JPG

Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi. :) Pastorin taittopyörän laakeripesää väljennettiin jälkeen päin 30 x 7 -> 35 x 10, eli 6003 2RS laakerille, joita saa Biltemasta kolmella eurolla. Pienempään taittopyörään sopii suoraan 6001 2RS biltemalaakeri.

Viimeksi muokannut jori, 16 Kesä 2015, 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tällaiset on nyt sitten joosehalle tulossa.

:D

jori kirjoitti:

Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi. :)

Juu, vaatii törkeän kalliin laakerin M-kaupasta :mrgreen:
Mitä eroa 61903 ja 6903 laakereilla on? Merkitsevät mitathan ovat samoja :?

Kuinka väljä akseli tuolle pikkupyörän 6001 laakerille olisi sopiva?
Isompaan ajattelin 16mm putken milliä isompaan laakerin reikään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tällaiset on nyt sitten joosehalle tulossa.

:D

jori kirjoitti:

Tuo isomman laakeripesä on valitettavasti 61903 2RS1 laakerille, jota ei saa Biltemasta, vaan se täytyy hankkia oikeasta laakerikaupasta hiukan kalliimmalla, mutta on vastaavasti muutaman gramman kevyempi. :)

Juu, vaatii törkeän kalliin laakerin M-kaupasta :mrgreen:
Mitä eroa 61903 ja 6903 laakereilla on? Merkitsevät mitathan ovat samoja :?

Kuinka väljä akseli tuolle pikkupyörän 6001 laakerille olisi sopiva?
Isompaan ajattelin 16mm putken milliä isompaan laakerin reikään.

Luultavasti eroa on vain kuulien koossa tms. Mutta niinhän minä sanoin, että täytyy hankkia kalliimmalla. Tuo maksaa euron enemmän kappaleelta. :)
Minulla siinä on M6 pultti, eli reilusti väljä, mutta kaikki käy. Sen paluuketjun laakeroinninhan voi tehdä myös peltilätkästä tai bandiitista kyhättynä plokipyöränä, jolloin ripustus runkoon tulee narulla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti:

Sen paluuketjun laakeroinninhan voi tehdä myös peltilätkästä tai bandiitista kyhättynä plokipyöränä, jolloin ripustus runkoon tulee narulla. :D

Mulla oli takavaihtajan pikkurulla reikänauhaan ripustettuna, sitten peltilätkä yksipuolisella kiinnitylsellä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Simppeli oli tää mun myös:

Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertyväkettinkinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tässä vielä toinen kuva, jossa tuo Wheel Flop -idea näkyy paremmin.
Kuva

Nyt vasta valkeni mitä Jori koitti mulle vuosi sitten selittää painopisteen vaikutuksesta jättöön! Tämän perusteella Flevon positiivisessa jätössä ei ole mitään järkeä, kun ohjauksen painopiste on vahvasti ohjausakselin etupuolella. Pitäisiköhän jatkaa Flevon keulaa, niin jättö pienenis tai jopa muuttus hiukan negatiiviseksi. Samalla ketjulinja muutuis etuhaarukkaan nähden, niin että pystyisi käyttämään kaikkia vaihteita. :?

Vastaa Viestiin