Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Piti lippu laittaa, kun on niin matala peli. Eilen kaksi eri kertaa auto teki hätäjarrutuksen tullessani aidan takaa näkyviin. Säikähtivät vaikka ajoin tarkoituksella hyvin varovasti.
Niskatueksi käärin vaahtomuovia läppärin olkahihnaan. Parempi tuli, ei enää niska väsy niin helposti.

Liitteet
20160503_125753.jpg
20160503_125753.jpg (190.02 KiB) Katsottu 4389 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko 500km nyt takana tällä. Ei ole mittaria niin en tarkasti tiedä. Fiilis tällä hetkellä:

Nyt vasta ymmärsin mitä negatiivinen jättö tekee sivukaltevalla tiellä: Ei mitään. Tien kaltevuus ei vaikuta ohjauksen puoltamiseen.
Kun taas positiivisjättöinen kolmipyörä sivukaltevalla pinnalla haluaa kääntyä alamäen suuntaan ja tästä johtuen pitää kääntymistä vängätä vastaan. Tämä ei tee ajamisesta leppoisaa.

Tämä Hipsu-konsepti tuntuu olevan ensimmäinen nojakolmipyöräni missä kaikki on suunnilleen kohdallaan, eikä korjattavaa juurikaan ole.
Hämmentävän hyvä peli. Pyörä on kevyt, matala ja tehokas voimalinja, niin kolme vaihdettakin riittää hyvin omiin tarpeisiini, eli alikulkutunneleiden ylämäistä noin 20km/h keskinopeuteen asti, ainakin täällä tasamailla. Jalkajarru on myös hieno asia. Jalkaohjaus on varsin vaivaton ja helppo. Pikkuparannusta kuitenkin mietin: Ohjaustanko toisi ehkä vakautta kovempivauhtisiin mäenlaskuihin?

Vielä kun tästä mallista saisi -järkevästi- katetun version syksyn sateisiin, niin olisin tyytyväinen. :D

Edit. Vielä kehuja, tätä ei saa sutimaan oikein millään ja Flevo sutii aika helposti ylämäessä. Painopisteen korkeudestako tuo johtunee?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitkitä ohjaustangon laittamista. Opit paremmin ohjaamaan jaloilla. Laittaa vasta muutaman tuhannen kilsan jälkeen, jos enää tarvitsee. Käsillä vakauttamalla oppii jalka- ja käsiohjauksen sekasikiön, jolloin käsillä vääntää erisuuntaan kuin jaloilla :evil: Parempi jos suinkin pärjää ilman, mutta opittua ohjaamaan kunnolla pelkästään jaloilla, ei kädet lisänä enään vänkää jalkoja vastaan - ainakaan pahasti.
Ohjausvaimenninkin taitaa ajan kanssa osoittautua tarpeettomaksi kuten hipsussa :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Pitkitä ohjaustangon laittamista. Opit paremmin ohjaamaan jaloilla. Laittaa vasta muutaman tuhannen kilsan jälkeen, jos enää tarvitsee. Käsillä vakauttamalla oppii jalka- ja käsiohjauksen sekasikiön, jolloin käsillä vääntää erisuuntaan kuin jaloilla :evil: Parempi jos suinkin pärjää ilman, mutta opittua ohjaamaan kunnolla pelkästään jaloilla, ei kädet lisänä enään vänkää jalkoja vastaan - ainakaan pahasti.
Ohjausvaimenninkin taitaa ajan kanssa osoittautua tarpeettomaksi kuten hipsussa :wink:

Joo. Tämä kesä ajellaan näin ja tähän en oo laittamassakaan ohjaustankoa. Pakattavuus kärsii ja toivottavasti pääsen myös ohjausiskarista eroon!
Mietin vaan toisen tekemistä, missä voisi testailla ohjaustankoa ja muita hullutuksia :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yksi hullutus mitä testipyörässä voisi kokeilla on ilean tyyppinen taka-akseli. Mutkassa en kallistusta niinkään kaipaa, mutta sivukaltevalla pinnalla saisi pyörän kulkemaan suorassa, joten kallistusvara ei tarvitsisi olla hirveän iso. Miten on, jos tukivarret eivät olisikaan 180 astetta toisistaan, vaan esimerkiksi 90 astetta, niin olisiko se itse keskittävä?
Epäsymmetrinen teliakseli selviää kanttikivistä ja muista epätasaisuuksista jäykkää hienommin :?

https://www.youtube.com/watch?v=rxlT1XSvWoU

Liitteet
ILeanCargo.jpg
ILeanCargo.jpg (65.25 KiB) Katsottu 3968 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Epäsymmetrisessä telissä kuorma jakautuu epäsymmetrisesti akselien välillä. iLeanissa kammet ovat saman mittaiset, joten se on symmetrinen teli vaikka onkin epäsymmetrinen :mrgreen:
Sijoittamalla kammet 90 asteen kulmaan saat pienemmän maavaran ja "hiipivän" rakenteen eli rengas nousee helpommin esteen päälle. Vinossa se kulkee kaltevalla siltikin, jollet kallista hieman.
Pistä kokeiluun vaan :)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tommonen epäsymmytren heiluriakselihan kallistaa keskihakuisvoiman johdosta just väärään suuntan.. Ja eikös sitä varten autoihin ole kehitetty kallistuksenvaimennin. Eli siis jousi jonka jännitys kasvaa renkaiden liikueSa erisuuntiin.. Niin eikös tohon heiluriakseliin vois ( ja kannattas)kans laittaa vastaava systeemi..?

Toteutustapoja jouselle on sit useita, mut ajatus lähti liikkeelle viljamin toiveesta saada akselistolla eliminoitua tien kallistuksen vaikutus pyörän asentoon. Siis jos akselissa olisi akselin kallistumista vastustava jousi, niin jousen jännityksen määrää ja suuntaa säätämällä voisi ymmärtääkseni vaikuttaa pyörän kallistukseen tiehen nähden.
Jousihan pyrkii pitämään akselin pyörään nähden linjassa, mutta esim ruuvilla vivulla tms mekanismilla muuttamalla jousen kiinnityspistettä pyrkiikin jousi pitämään akseli vinossa pyörään nähden ja näin voisi tien kallistuksen eliminoida..
Vai voisiko?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei kai se noin vaikeaa ole? Hyrrävoimat pitää pyörän -jopa kaksirenkaisen- pystyssä maan keskipistettä kohti.
Tässä oli se ajatus että kallistus olisi varsin herkkä ja pieniliikkeinen, eikä poski maahan tyyppinen :mrgreen:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Härski »

Meil on tainnu koulussa olla eri painokset fyssan kirjoista=) hyrrävoima -mun käsittäkseni- pyrkii ainoastaan säilytäämään akselinsa suunnan avaruudessa, eikä tiedä tuontaivaallista maan keskipisteestä. Pyörivä vanne pysyy kädessä vaikka 45* kulmassa ja muuttaa asentoaan ainoastaan laakeri- ja ilmanvastuksen "työntämänä". Ei esim kulmahiomakonekkan pomppaa heti pystyyn, kun sen laittaa pyörimään, vaan jo pyöriessään on hyrrävoiman johdosta raskas käännellä.

Ja kaksrenkainen fillarii pysyy keskihakuisvoiman ansiosta pystyssä, mikäli ohjaus on itsekeskittävä, eli autostbiili, joka tais olla kaikkia mielyttävä sanamuoto täs kohtaa.

Eikä sitä pyörää nyt kyljelleen tarvii vääntää..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No joo, oikeassa olet jos ihan täsmällisesti otetaan, mutta ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin. :D
Joka tapauksessa jousella keskitys on tarpeeton ja jopa kaltevan pinnan ajoa vaikeuttava?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jaa-a, paas koettaen!

Vipu penkin vieree vaa mist saa kellistettyä suuntai tai toiseen, jos tuntuu menevän kallellaan..

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eihän kallistuksenvaimenninjousen tari olla simmonne perinteinen autoissa käytetty vääntösauva, vaan saman hoitanee ihan kierrejousellakin. Esim. Venttilinjouset vois olla passelit siihen heiluriin

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Flevossa kokeilin mm. venttiilinjousiakin hennompia kierrejousia kallistuksen vakautukseen. Loivasti kaltevalla pinnalla tuntui panevan liikaa vastaan, eikä pyörä jaksanut kuitenkaan pysyä pystyssä itsekseenkään. Haitat ylitti hyödyt. Ei hyvä.
Mutta tuo vivusta hallittava kallistus voisi olla testin arvoinen juttu!

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niskatukeen laitoin lisää vaahtomuovia ja putkihuivin päälliseksi. Kunnon tyyny tuli, mutta onpahan mukava.
Välitykset ja kammenmitta on nyt optimoitu. 36-19 ja 140mm kampi. Kaikki täkäläiset mäet nousee ja tasamaalla pääsee 25km/h. Lyhemmällä kammella tarvis lisää vaihteita.
Muoks. Vaihdetaulukko on yleisön pyynnöstä metriä per kierros. :wink:

Liitteet
Screenshot_2016-05-23-20-26-35-1.png
Screenshot_2016-05-23-20-26-35-1.png (21.7 KiB) Katsottu 3647 kertaa
20160523_200129.jpg
20160523_200129.jpg (207.33 KiB) Katsottu 3647 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Kaikki täkäläiset mäet nousee ja tasamaalla pääsee 25km/h.

Tuo vastaa kolmosella 107 kadenssia. Kyllä sillä vetristyy vähän kankeampikin jalka. :D
Ykkösellä 60 kadenssilla 7.6 km/h, eli kävelyvauhtia. Ei siis kannata taluttaa. Hyvä välitys. Rataskootkin hyvähyötysuhteisia= ei käytetä alle 17-piikkisiä ketjupyöriä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin