Luggarion, matkalaukkutrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Rataskootkin hyvähyötysuhteisia= ei käytetä alle 17-piikkisiä ketjupyöriä. :)

Onko näin ihan mitatusti tai lasketusti? Itse olen aiemmissa pyörissäni huomannut 7-pakassa että 18-piikkisellä kulkee vielä kevyesti, mutta 16-piikkinen vastustaa jo selvästi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Rataskootkin hyvähyötysuhteisia= ei käytetä alle 17-piikkisiä ketjupyöriä. :)

Onko näin ihan mitatusti tai lasketusti? Itse olen aiemmissa pyörissäni huomannut 7-pakassa että 18-piikkisellä kulkee vielä kevyesti, mutta 16-piikkinen vastustaa jo selvästi.

Hukkateto riippuu molempien ketjupyörien hammasluvuista monimutkaisella tavalla. Välityssuhteen kasvaessa ja takarattaan pienetessä hyötysuhteen trendi laskee. Ei kuitenkaan voi yksiselitteisesti sanoa, mikä takarattaan koko on hyvä ja siis sitä pienemmät huonoja, sillä hyötysuhde riippuu myös eturattaan koosta, joka määrittelee ketjuvoiman ja -nopeuden. Periaatteessa kuitenkin kitkaan menevä hukkateho riippuu takarattaan hammasluvun käänteisluvusta. Tässä vielä huomattava, että yhden hampaan muutos 20 -> 19 on vain 5% muutos, mutta sama yhen hampaan muutos 11 -> 10 on jo noin 10% muutos.
Kuva
http://shenbagamoorthypgdie42.blogspot. ... paper.html

Liitteet
Ketjuvälitysten hyötysuhteita.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikähän mahtaa olla takarattaan hammasluvun käänteisluku :? ?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla takarattaan hammasluvun käänteisluku :? ?

Jos takarattaassa on hampaita 19, on sen käänteislukuku 1/19. Tuo on vain tuollainen matemaattinen ilmaisu ei kannata välittää.
Tuosta kuvasta katsoen näyttää myös siltä, että puolet ajasta kovalla teholla polkeminen ja puolet rullaaminen voisi säästää jopa nelisen prosenttia kokonaisenergiaa. Kovalla teholla polkeminen on hyötysuhteeltaan parempaa kuin löysä pyörittäminen. Tämän voi havaita kuvan viimeisestä taulukosta, jossa sarakkeita 200 W ja 100W hyötysuhteita vertaamalla voi nähdä, että 200W teholla polkien hyötysuhde on jopa 98,6% 100W kohdalla 94,4%. :shock:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hauskan värinen ketju löytyi motonetistä, oisko tässä ideaa koko pyörän väritykseen? :D
Aikaisempi ketju oli flevon entinen. Ajettu yhteensä noin 2000km. Alkoi olla niin venynyt, että koitti nousta hampaan harjan päälle.

Liitteet
20160524_152650.jpg
20160524_152650.jpg (225.05 KiB) Katsottu 3231 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onpas kulahtanut nopeasti :o Satutko muistamaan mikä ketju? Tietäisi välttää :wink:
Pistä joka osa eri kirkkaalla värillä - sirkuspyörä :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

HG lukee ketjussa? Biltema tai motonet ostopaikkana?
Lwb tadpolessa kesti vielä vähemmän.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... lu&start=0

Liitteet
20160524_185309.jpg
20160524_185309.jpg (160.82 KiB) Katsottu 3190 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

CN HG 40
Sehän on ihka aito Shitmano :o Luulisi kestävän paremmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

CN HG 40
Sehän on ihka aito Shitmano :o Luulisi kestävän paremmin.

Kiinassa tekivät ainakin aiemmin niin, että kun alkuperäisosia tehnyt paja uusi tuotantolinjoja ja työkaluja, myytiin vanhat koneet toiselle pajalle ja mukana (ehkä tiskin alta) myös alkuperäisen tuotemerkin muotit ja stanssit. Uusi paja teki näillä työkaluilla sitten, joskus pehmeämmästä aineesta tavaraa, joka näytti lähes alkuperäiseltä.

Näitä sitten liukkaat liikemiehet myivät halpakaupoille "merkittöminä" tuotteina. Niinhän ne ovat Biltemassakin. Paketin päältä ei näe, mikä merkki ketjun kyljessä on. Nuo tuotteet voivat olla aivan hyviäkin, jos ovat oikeasta aineesta tehtyjä, mutta voivat olla silkkaa kuvaakin, jos materiaali on väärä.

Tämä tapa on jo aika hyvin karsiutunut, sillä kilpailu on kovaa ja huonoja tuotteita ei kenelläkään ole varaa tehdä, kun hyvienkään tekeminen ei maksa juuri enempää. Toisinaan noita vieläkin löytyy markkinoilta, mutta yhä harvemmin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Hukkateto riippuu molempien ketjupyörien hammasluvuista monimutkaisella tavalla.

Mitä tarkoittaa tuon kuvan 11 vaaka-akselin "Gear number"?
Niitä on kyllä 27, mutta missä järjestyksessä ne vaihdenumerot oikein menevät?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hukkateto riippuu molempien ketjupyörien hammasluvuista monimutkaisella tavalla.

Mitä tarkoittaa tuon kuvan 11 vaaka-akselin "Gear number"?
Niitä on kyllä 27, mutta missä järjestyksessä ne vaihdenumerot oikein menevät?

En tiedä. Se olisi erittäin tärkeä tieto, mutta eihän sitä missään ilmoitettu. :(

Osin siksi etsin tuohon perään suorille ketjuvälityksille tehdyn taulukon, joka kertoo, että rullaketjuvälityksen vastuksista iso osa on ketjulenkkien hankausta ketjupyörän hampaiden sivuihin ja muuhun ketjun rattaille ohjautumiseen liittyvää vastusta ja siksi hyötysuhde on sitä parempi, mitä kovemmalla teholla poljetaan. Varsnaisen tehon välittämiseet rullaketju on siis erittäin hyvähyötysuhteinen väline.

Ehkä tuossa olisi mahdollisuus parantaa hyötysuhdetta lyhentämällä lenkkiväliä. 10 mm tai jopa 8 mm lenkkivälillä saa ketjua, joka siis ainakin teoriassa kykenisi hieman parempaan hyötysuhteeseen pienemmillä ja kevyemmillä ketjupyörillä. Ketjupyöräthän voivat olla pienempiä, jos sama määrä hampaita mahtuu pienempään ketjupyörään. :)

Ei tuossa ole järkeä muuten kuin jossain ennätysajokissa, jossa tavoitellaan suuria nopeuksia ja tarvitaan suurta välityssuhdetta, mutta siinä tuolla saattaisi olla merkitystä jo usean prosentin verran, jos muuten jouduttaisiin käyttämään liian vähäpiikkistä takaratasta.

Eihän nuo pienilenkkiset ketjut kestä läheskään niin kovaa runnomista polkiessa, mutta ei noissa ennätysajokeissa voikaan runnoa, vaan suuret tehot tuotetaan suurilla kampikierroksilla. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuon kuvan 11 vaaka-akselin "Gear number"?
Niitä on kyllä 27, mutta missä järjestyksessä ne vaihdenumerot oikein menevät?

En tiedä. Se olisi erittäin tärkeä tieto, mutta eihän sitä missään ilmoitettu. :(

Alkuperäisessä lehtijutussa on rattaat mainittu. Pitää kaivaa paremmalla ajalla, jollei Joku ehdi ensin. Foorumilla on linkki jossain ja taitaapa wikissäkin olla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuon kuvan 11 vaaka-akselin "Gear number"?
Niitä on kyllä 27, mutta missä järjestyksessä ne vaihdenumerot oikein menevät?

En tiedä. Se olisi erittäin tärkeä tieto, mutta eihän sitä missään ilmoitettu. :(

Alkuperäisessä lehtijutussa on rattaat mainittu. Pitää kaivaa paremmalla ajalla, jollei Joku ehdi ensin. Foorumilla on linkki jossain ja taitaapa wikissäkin olla.

Se juttu löytyy sivulta
https://nojakki.wikispaces.com/Vaihteid ... ysuhteista
Tässä suora linkki
https://nojakki.wikispaces.com/file/vie ... 2-2001.pdf
Tässä vaihteiden järjestysnuymerot ja hammasluvut:

27-speed: Shimano
A Shimano Ultegra 27-speed moun-
tain-bike transmission with three front
chainrings (44/32/22 teeth) and a
9-speed rear cluster (12, 14, 16, 18,
20, 23, 26, 30, and 34 teeth). Because
of time constraints, only 15 of the
27 gears were tested: (1) 22/34;
(3) 22/26; (4) 32/34; (7) 22/20; (9) 32/26;
(10) 44/34; (11) 22/16; (15) 32/20;
(16) 44/26; (18) 22/12; (20) 32/16;
(21) 44/20; (24) 32/12; (25) 44/16; and
(27) 44/12.

Näitä piikkilukuja kannattaa verrata tähän kuvaan.
Kuva
Hyvä demo siitä mitä yritän selittää, löytyy tarkastelemalla vaihteiden 21 ja 24 hammaslukuja ja hyötysuhteita. Tässä lista loppupään vaihteiden hyötysuhteista.
vaihde 21 (44/20) hyötysuhde 95%
vaihde 25 (44/16) hyötysuhde 94,7%
vaihde 27 (44/12) hyötysuhde 92,7%
vaihde 24 (32/12) hyötysuhde 88,5%
Listan viimeisen erityisen huono hyötysuhde johtuu pienen takarattaan lisäksi viistoon pieneltä eturattaalta viistoon pienimmälle takarattaalle kulkevasta ketjusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eihän tuossa oo mitään logiikkaa?
Vai miksi 32 eturatas on huonompi kuin 22 ja 44?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Luggarion, matkalaukkutrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Eihän tuossa oo mitään logiikkaa?
Vai miksi 32 eturatas on huonompi kuin 22 ja 42?

Kävipä tuuri, kun et laittanuit 32-piikkistä eteen. :)
Eivain. Tuo johtuu siitä, että isolta isolle ristiin menevillä rattailla jää vinosti rattaalle tulevalle ketjulle enemmän hangattavaa matkaa. Uloin eturatas ja 20-piikkinen takaratas lienevät tasan linjassa. Riittävän isot rattaat suoraan samalla linjalla ovat tottakai paremmat, mutta niissäkin pitää muistaa tuon toisen tutkimuksen viisaus, että hyötysuhde on parhaimmillaan kovalla teholla ja kovalla ketjujännityksellä. Eli hyvä hyötysuhde saavutetaan, kun ketjupyörät ovat linjassa, niissä on mieluummin kaksikymmentä kuin kymmenen piikkiä ja poljetaan kovaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin