Kuudee Sport Evo

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3656
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jooseha » 10 Tammi 2016, 19:07

Pastori kirjoitti:Ajoit ohi. Se on siinä vaiheessa, kun ohjaa automaagisesti ja ei huomaa ajattelevansa sitä.

Perskules! Sitä on odottanut jotain ahaa-elämystä :oops:
irakas kirjoitti:Haa! Tämä on näkemäni ensimmäinen kuva, jossa on käyttämäni suora ohjaus etupyörän haarukan varsista. En ole nähnyt missään muualla. Ihmettelen vaan, kun ei edes Suomessa. :roll:

Eikö Airbike ole tuttu? Osassa pyyttoneita myös :wink:
Kuva
Venäläiset/ukrainalaiset tekevät mbb-deltoja samalla tavalla. Matala istuinkorkeus, mutta normaali ohjauskulma ja jättö. Alaohjatussa tulee ohjaustanko silloin pakostakin kiinni haarukan putkiin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 10 Tammi 2016, 20:36

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:Ajoit ohi. Se on siinä vaiheessa, kun ohjaa automaagisesti ja ei huomaa ajattelevansa sitä.

Perskules! Sitä on odottanut jotain ahaa-elämystä :oops:
irakas kirjoitti:Haa! Tämä on näkemäni ensimmäinen kuva, jossa on käyttämäni suora ohjaus etupyörän haarukan varsista. En ole nähnyt missään muualla. Ihmettelen vaan, kun ei edes Suomessa. :roll:

Eikö Airbike ole tuttu? Osassa pyyttoneita myös :wink:
Kuva
Venäläiset/ukrainalaiset tekevät mbb-deltoja samalla tavalla. Matala istuinkorkeus, mutta normaali ohjauskulma ja jättö. Alaohjatussa tulee ohjaustanko silloin pakostakin kiinni haarukan putkiin.


Jukan pythonissa oli jo Jeesuksen syntymän aikoihin.

Kuva
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9494
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 10 Tammi 2016, 20:49

Ei noita kuulu laskea, kun ovat noita MBB pyöriä. Sakari tarkoittaa etupyöräohjattua, ei eturunko-ohjattua. :|
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3689
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Tammi 2016, 21:44

jori kirjoitti:Ei noita kuulu laskea, kun ovat noita MBB pyöriä. Sakari tarkoittaa etupyöräohjattua, ei eturunko-ohjattua. :|


Juuri näin. :mrgreen:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3656
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jooseha » 11 Tammi 2016, 12:10

Miksei mbb kelpaa? Ohjaustanko se on silti :?
Kuva

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3017
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Tammi 2016, 14:32

Kauheaa lajityypillistä lokerointia. K (h)eppi käteen ja ohjaamaan sekä polkemaan vaan. Alkoholilla ei ollut asiaan osuutta vain likaisella mielikuvituksella, josta nauttii koko raato minulla, kun ei ole ruumistakaan. :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3694
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja mhelander » 11 Tammi 2016, 18:26

Jarcco kirjoitti:Samanlaisen kuin Warrenilla? Tai melkein, lienee kaksimetriselle tehty. Tarkoitettu kai lähinnä radalle.
Edit: Kääntökulma aika rajoitettu jos ja kun kammet halutaan pitää siedettävällä korkeudella. Tähänkin on olemassa ratkaisu: MBB :wink:
Kuva
http://recumbents.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=4498

Itse olen vähän samoilla linjoilla, että jos näin "pro" ja tehokas pitää tehdä niin MBB olisi lopulta näppärin.

Mutta mutta, yhdyn myös Warrenin et'al konsensukseen että jos pitää todella kovilla tehoilla ajaa lujaa niin takavetonen peittoaa MBB:n tai ylipäätään etuvetosen. Pointit on nämä:
  • Etuvetonen sutii kun pistetään täysillä kiihdyttäen paikaltaan ja kääntöpaikalla. Oman MBB:n olen jopa saanut sutimaan 200m:n vedon aikana...
  • MBB etenkin sutii kun siinä voimalinja on tehokkain eli ei ole joustoja mihinkään suuntaan. Vähän sama kuin mun 90-luvun Tri-TT fillarissa jossa putkelta paikaltaan lähtiessä suti melkein sinne 40:n vauhtiin asti...
  • Takavetosen mahdollisesti suurempi paino merkitsee vähemmän kun ajetaan lyhyemmän matkan kovilla tehoilla ja myös mahdollinen rungon jousto on tavallaan hallittavissa
  • Ja kun kuluissa/vaivassa ei säästetä saadaan takavetosestakin tehtyä luja/jäykkä/kevyt kuten kisamiesten NoCom:t ja arvatenkin Warrenin tuleva laitos.
Mun perustelut on omien kokemusten pohjalta, 10 km:n tempossa en ole vieläkään ajanut etuvetosella kovempaa kuin lowracerilla tuplalevykiekoilla sadekelillä. Huolimatta siitä että ilman U-käännöstä etuvetosella tein oman kaikkien aikojen ennätyksen ja kuntokin on lowracerin ajoista parantunut.

Lowracer on spagettia jos pitää ajaa pidempään, rullaavan mäkisessä maastossa ja etenkin keskikovilla tehoilla (55-105 km paikallinen "kisa") tai reippaalla lenkkivauhdilla satasen kahden lenkkejä. Etuveto peittoaa sen mennen tullen ja samalla käytännössä kaikki paikalliset pystärillä ajavat kisaveikot.

Toisaalta en ole tosissaan tässä "paremmassa kunnossa" ajanut lenkkiä lowracerilla ja kokeillut uudestaan sitä U-käännöksellä olevaa tempoa. Mutta mun käyttöön tarvisin tollasen yltiötehokkaan matalan aerodynaamisen takavetosen lowracerin vain tuohon kympin tempoon ja Nokian 200m:n vetoon.

Etuvetonen on sen verran muuten monikäyttöisempi että parempi virittää sitä eteenpäin kuin kääntyä tiellä takaisin päin. Ja sillä ajaminen kehittää polkemistekniikkaa josta on hyötyä myös takavetosella ajamisessa ja maastossa, ja maastoajon tykityksestä myös maantiellä mäkiä kiivetessä.

Eli, jottei pastorin hajattelu seuraavaksi kisavehkeeksi muuttuisi yhtään helpommaksi... :lol: :roll:
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3017
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja vaaka » 11 Tammi 2016, 18:55

Vakaasti sitä mieltä, että jonkun on tehtävä kaikki, eli pastorin ainakin pari versiota :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 29 Maalis 2016, 21:35

penkki.jpeg


Sesongin ekat duunit. Kiinnitys pyöreellä putkella.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 30 Maalis 2016, 09:03

Tämä kuudee sport 2016 pikkuhiljaa työn alla. Etupuomi tulee kahden tuuman putkesta. Peräosa 45 millisestä jota on trendikkäästi levitetty eli leivitetty PW:n mallisesti emäputkea kohden. Emäputken korkeus on tieteellisesti tutkittu ja päädytty 104 milliseen (sattui siis olemaan ainoa pätkä). Pari saumaa jo vetäisin illalla. Ei kuvaa - voisin käydä kohta räppäämässä.

Tässä vielä pulleroinen kuva.

qds2016.jpg

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 30 Maalis 2016, 19:23

qfse_rollout_800.jpg

Tässä edellinen pyörä.

qds2016c.jpg


Tässä valmisteilla oleva.

Takahaarukka kii. Renkaillaan. Runko hitsattu.

Kuten näkyy - ei niin kovin tarkasti tullu mitattuu - tuli sportimpi kuin suunnittelin :)

Poljinkeskiön korkeus 75cm.
Istuimen korkeus n. 60 cm.
Wheelbase 110.
Takaosan pnekin kulma n. 11 astetta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9494
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 30 Maalis 2016, 20:19

Nyt tulee hämmentävä kilpakone. Tuossa ei mahdu enää olemaan tavanomainen istuin, jossa on persemutka, vaan riittää pelkkä suora levy, jossa on olkakaaret tai -remmit. Laita lyhyet kammet ja kypärään magneettikuvauksessa käytetty peiliperiskooppi eteen katsomiseen, ettei tarvitse päätä nostaa tyynystä, niin sulla on kone, jonka ilmanvastuksen alle on kattamattomalla vaikea päästä. Nyt sitten vain yksityiskohdat kuntoon, ettei tule ylimääräisiä pyörteitä jarruista tai kampikeskiön ylimääräisistä muodoista, niin ennätykset paukkuu varmasti.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6128
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 30 Maalis 2016, 22:15

jori kirjoitti:Tuossa ei mahdu enää olemaan tavanomainen istuin, jossa on persemutka, vaan riittää pelkkä suora levy, jossa on olkakaaret tai -remmit.


Eihän toi nyt ole kuin noin 3 astetta loivempi toi putki mikä tossa takarungossa on. Olin aatellu silpaista persemutkasta hitusen pois että kintut mahtuu pyöriin - mutta voi toki olla että pitää tehdä kokonaan uusi penkki.

Hauskaa opiskelua tämän tekeminen - tässä tulee aito kuudee. Hosuin eilen niin että hitsasin rungon mutkalle ja piti oikaista tänään :) ja paljon muutakin tohelointia. Eilen siis aloitin illalla ja nyt kävin pari tuntii mesomassa - kyllä tää nopeutuu näköjään joka kerralla. Tosi hyvä vehje on toi vaneri jossa on takarungon kokoinen reikä - eturungon paksuista ei valitettavasti ollut. Ens kerralla sitten.

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1209
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Syväri » 30 Maalis 2016, 22:28

Rungon taikinoiminen suoraan on aina kivaa. Jostain syystä ekalla kerralla ei jaksa tehdä kunnolla. :mrgreen:

Hyvältä näyttää ei muuta ku rakentamisen intoa :wink:
Velokraft VK-HI -2011

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3293
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Vilijami » 31 Maalis 2016, 15:58

Pastori kirjoitti:Tosi hyvä vehje on toi vaneri jossa on takarungon kokoinen reikä - eturungon paksuista ei valitettavasti ollut. Ens kerralla sitten.

Siis mikä ja miten tätä käytetään? :shock:


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa