Kuudee Sport Evo

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 30 Marras 2015, 16:10

Softa sekoilee kuvien koon kanssa pitää laittaa molemmat tähän linkattuna, niin ovat samassa mittakaavassa.
Kuva
Kuva
Näkyy tuo vino hitusen vähemmän taipuvan. Ero ei kuitenkaan ole kovin suuri. Kuvastakin näkee, että taipuma on jälkimmäisessä enemmän etupään lähellä ja alkuosa on suorempi. -Mitä vielä. :(
Viimeksi muokannut jori, 30 Marras 2015, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 30 Marras 2015, 16:32

Hitusen?

Ihan helvetin paljon vähemmän. Koko putken sivulle siirron verran.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 30 Marras 2015, 16:42

Pastori kirjoitti:Hitusen?

Ihan helvetin paljon vähemmän. Koko putken sivulle siirron verran.

Tuo kampikeskiö on takarungon kanssa samalla linjalla, vaikka etupuomi onkin rajusti vinossa ja menee ohi emäputkesta. Taipumaeron näet kampikeskiön siirtymäeroissa. Alkuperäinen muoto on tuo rusahtava :shock: viiva ja väritettynä näkyy taipunut muoto. Kampikeskiö on vain nimellisesti vähemmän sivussa tässä vinopuomisessa.
Viimeksi muokannut jori, 30 Marras 2015, 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Marras 2015, 16:43

Miksi puomin etupää on keskellä keskiötä? Reunassa olevaa ketju taivuttaisi vähemmän, mutta jalka enemmän :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 30 Marras 2015, 16:47

jooseha kirjoitti:Miksi puomin etupää on keskellä keskiötä? Reunassa olevaa ketju taivuttaisi vähemmän, mutta jalka enemmän :?

Se on keskellä siksi, että todellisuudessa kampiputkeen ei kovin paljon voi puomiputkea vinoon laittaa ja optimisijainti on siksi joka tapauksessa aika lähellä. Saattaisi olla taipuman kannalta perusteltua siirtää puomia hieman lähemmäs rattaita (alas).

Hetkinen...
...kas, tässä.
Ketjuvoiman taipuma etuveto-ziv.png

Kuva
Heh, tässä on nyt sama kuva liitekuvana ja linkkinä tuohon samaan kuvaan. Miksi niissä on kokoero? :roll:
Tässä edellinen, etupäästään symmetrinen versio.
Kuva
Yllättävän paljonhan tuo näkyy vaikuttavan, kun tuki siirtyy suuremman voiman suuntaan. :shock:
Viimeksi muokannut jori, 30 Marras 2015, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11834
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jviirret » 30 Marras 2015, 17:03

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Miksi puomin etupää on keskellä keskiötä? Reunassa olevaa ketju taivuttaisi vähemmän, mutta jalka enemmän :?

Se on keskellä siksi, että todellisuudessa kampiputkeen ei kovin paljon voi puomiputkea vinoon laittaa ja optimisijainti on siksi joka tapauksessa aika lähellä. Saattaisi olla taipuman kannalta perusteltua siirtää puomia hieman lähemmäs rattaita (alas).


Kampipuomiin voi myös vääntää mutkia niin, että se on keskiössä ja emäputkessa keskellä, mutta siitä väliltä käy ketjun vieressä. Etupäässä mutka voi olla lisäksi alaspäin, jolloin ketju tulisi korkeussuunnassakin lähemmäs kampipuomia. Tämäkin on oletettavasti kevyempi ja jäykempi ratkaisu kuin putken halkaisijan kasvattaminen?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 30 Marras 2015, 17:08

Sori, nyt en kestä enää enempää WINDOWSPASKAA. :evil: En kykene enää jatkamaan tätä FEMmihommaa ainakaan tänään. :x
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3777
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Marras 2015, 17:10

Aika pienet erot eri versioissa :o Putken paksuus on varsin ratkaisevassa asemassa. Takapää taipuu täysin symmetrisessä vähiten, joten Pastorin alkuperäinen sekakoon runko on varsin kilpailukykyinen ratkaisu. Lyhyt tumppi paksua putkea ja pitkä pätkä kevyttä.
Epäsymmetrinen runko taas jakaa kuorman tasaisemmin koko pyörän matkalle eli putkikoon vaihtaminen keskellä ei tuo samaa etua.

Eikun se symmetrinen runko rupeaakin taipumaan takaakin, jos siihen laitetaan paksumpi puomi. Saman tuloksen saa tuolla asymmetrisyydellä :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja mhelander » 30 Marras 2015, 18:18

Pastori kirjoitti:öö. Nyt en tajunnu. Hammaspyörähän on vakioetäisyydellä keskiössä. Eiks idis oo tehdä mahdollisimman suora ketjulinja taittorissalle - vai mitä sää tarkoitat?

Tässä on kyse siitä että mitä keskemmälle ketju saadaan välissä olevaa runkoputkea sitä vähemmän taittoa. Siksi runkoputki mahdollisimman lähelle ketjuratasta ja samoin taittopyörää.

Tällöin suurin voima ei olekaan enää taitto vaan kierto, tai ainakin suuruuden suhteen voimat vaihtavat paikkaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1682
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Jarcco » 30 Marras 2015, 21:43

Ketjun ja puomin välin saa pienemmäksi kun laittaa keskiön puomin alapuolelle kuten Sh14:ssa:

Kuva
----------------------------------------
Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 803
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Härski » 01 Joulu 2015, 00:33

Mun lowracerin runko on just tota45sta ja ritisee ja paukkuu jatkuvasti poikki istuinosan paikkeilta. Runtatessa runko taipuilee melkoisesti. En tekis niin pienihalkaisiaisesta matskusta "kisapeliä" enää. Toki nyt puhutaan erimallisesta rungosta, mut silti.

Onks jori tai joku muu käyttäny Catiaa näis fem-mi :lol: hommissa? Joskus ollu hieman ropleemia simulointien kans..
Toni

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11834
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Joulu 2015, 07:43

Härski kirjoitti:Toki nyt puhutaan erimallisesta rungosta, mut silti.


Ja eri kokoisesta kuskista ;) _muistaakseni_ teillä on pituuseroa ainakin 40cm? Eli "jousipyssyn" jänneväli on pidempi ja taivuttamiseen käytetään suurempaa voimaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Pastori » 01 Joulu 2015, 08:10

Joo. Tää mun on lempinimeltään pygmi. Kääpiömalli. Painoerookin taitaa olla - vaikka Härski onkin hoikka kaveri.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3474
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja Vilijami » 01 Joulu 2015, 09:35

Härski kirjoitti:Mun lowracerin runko on just tota45sta ja ritisee ja paukkuu jatkuvasti poikki istuinosan paikkeilta. Runtatessa runko taipuilee melkoisesti.

Tähän koitin tarttua jo aiemmin. Härskin lowraceri on etuvetoinen, mutta runko menee poikki emäputken takaa ja syynä ei ole taivutus, vaan rungon kiertymä. Rungon taipumatarkkailu on näin ollen toisarvoinen asia. Ensisijainen asia on kiertymä, ja jos se on hallinnassa niin taipuma hoituu automaattisesti. Kertauksena vielä: twistiketjuisenkin rungon kiertymä lähtee hartioista asti, jolloin koko runko on oltava tarpeeksi jämerä, eikä vain emäputken etupuolelta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9774
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuudee Sport Evo

ViestiKirjoittaja jori » 01 Joulu 2015, 10:29

Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:Mun lowracerin runko on just tota45sta ja ritisee ja paukkuu jatkuvasti poikki istuinosan paikkeilta. Runtatessa runko taipuilee melkoisesti.

Tähän koitin tarttua jo aiemmin. Härskin lowraceri on etuvetoinen, mutta runko menee poikki emäputken takaa ja syynä ei ole taivutus, vaan rungon kiertymä. Rungon taipumatarkkailu on näin ollen toisarvoinen asia. Ensisijainen asia on kiertymä, ja jos se on hallinnassa niin taipuma hoituu automaattisesti. Kertauksena vielä: twistiketjuisenkin rungon kiertymä lähtee hartioista asti, jolloin koko runko on oltava tarpeeksi jämerä, eikä vain emäputken etupuolelta.

Syynä lienee enemmänkin vino ohjausakseli, joka kuormittaa haarukkaa samaan suuntaan kuin polkemalla tehty veto, joka tekee vielä hommasta nykivää. Samaan liitokseen summautuu vielä ohjausliikkeen vääntö. ("Kierto" on sitä, että molemmat päät kiertyvät samaan suuntaan, "vääntö" sitä, että ne kiertyvät eri suuntiin niin, että rakenne menee ropelille. "Twist" ei ole kierto, vaan ropelille vääntö)
Kuva
Oikeastaan aika hassua, että kaupoissa myydään vääntötyökaluja, joilla nimenomaan kierretään ruuvien kantoja ja muttereita, jotka sitten voivat aiheuttaa ruuvin varteen vääntöä. :shock:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa