Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa? :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa? :shock:

En tiijä - ku en oo kokeillu, kai se voi toimii kummin päin vaan - riippuu niskasta. Aattelin, ett tuohon päähän saa helpost pienen palan pehmustetta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko niskatuki jostain erityisestä syystä asennettu väärin päin? :?
Oho, tästä olikin jo puhetta tällä toisella sivulla. :oops:
Nämä sivunvaihdot minua aina hämäävät. Laitan kuvan uudelleen tälle sivulle, niin ei tarvitse erikseen sivuja käännellä. Kuvalinkki kun ei vie juurikaan tilaa. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin :? En tiedä miks se pitäs olla toisin päin :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin :? En tiedä miks se pitäs olla toisin päin :?

No käänsin sen toisin päin, tuntui vähän lörppänältä ni siirsin viel sen varsiosan, penkin etupuolelle - jäykkeni selvästi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:

Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299

En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299

En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin ;)

Noita ohjausasioita voi pohdiskella leikkimällä tällä "trail calculatorilla" http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Olennaisinta tuossa ei siis ole jättö (trail), vaan tuo wheel flop, joka riippuu sekä ohjauskulmasta että jätöstä. Saman wheel flopin pyörät pyrkivät kääntämään etukiekon vinoon yhtä hanakasti. Toki tuohon vaikuttaa vielä etukiekon painopistekin, eli oikeastaan kääntyväkeskiöisessä wheel flopin ylimääräisellä suuruudella on vieläkin suurempi vaikutus kuin kiinteäpuomisella tai pystärillä.

Äsken taas hetken leikin tuolla ja huomasin, miten dramaattisesti ohjauskulma vaikuttaa tuohon wheel floppiin. 60 asteen ohjauskulmalla sama wheel floppi tulee satakymmenen milliä suuremmalla offsetilla verrattuna pystypyörämäiseen 72 asteiseen. :shock:

molemmissa 25 mm wheel flop
ohjauskulma 60 astetta offset 132 mm trail 57 mm.
ohjauskulma 72 astetta offset 22 mm trail 88 mm.

Tuossa on se syy, miksi python-geometriaa lähestyttäessä jättö nopeasti pienenee ja ohjausnivel siirtyy sitäkin nopeammin kuskin istuinta kohti. Niveltähän siirtää sekä ohjauskulman loiventaminen, että sen vaatima offsetmitta. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Laskurin mukaan mun Mbb:ssä oli/on 33 mm wflop, ohjauskulma 67 ° ja trail 90 mm. Trail oli minusta aika kohdallaan, ei ainakaan olisi voinut pienentää, koska kovemmassa vauhdissa olisi voinut -ehkä- olla hieman enemmän itsekeskitystä. Ilmeisesti pystympi kulma olisi parempi tässä suhteessa. Jalkaohjaus taas ehkä hitusen helpompaa loivemmalla kulmalla (ja pienemmällä traililla). Molempi parempi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

No, sain vihdoin kammetkin paikalleen - ei tuo automaatin toiminta parantunu yhtään paremmaks, hyvä jos ei huonompaan suuntaan :? Onkohan mahollista, ett oon vääntäny sitä jousta väärään suuntaan?
Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää :? Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää :? Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa :wink:

Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.

Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: RE: Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää :? Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa :wink:

Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.

Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.

Ei se aukinaisena oo seisonu. Vaseliinia laitoin mielestäni vaan molempiin laakereihin mutta onhan sitävoinu lipsahtaa muuannekin :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja PW »

20170611_192343.jpg
20170611_192343.jpg (163.14 KiB) Katsottu 3325 kertaa

Nyt jonninlaisessa ajokunnossa, rattaat ja kammet tartteis värittää runkoon sopiviksi - ehkä sama punanen ku takatuessa :?
Sarviin laitoin koristeeksi sarvet ;) Ei bulhorn vaan reindeerhorn ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä ihmettelinkin eri väristä penkin tukea, mutta sillekin on näemmä selitys.
Hieno Tomaatti :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos tuolle pitäisi nimi keksiä niin mulle tuli etukolmiosta mielee harppi

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin