Flevo raceri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevo raceri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikäku, molemmat nivelet pitää olla nollajätöllä.

Liitteet
nivelet nollattu.JPG
nivelet nollattu.JPG (52.98 KiB) Katsottu 4952 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Flevo raceri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jos kahden takapyörän systeemi on ainoastaan hidasajon helpottamista varten, niin miksi et tekisi sellaista kaksipyöräistä joka on varustettu ylös nostettavilla- / laskettavilla apupyörillä? Sellaisia mitä esim cone-ssa Tero on käyttänyt.

Apupyöriä sä jo näköjään oot kokeillu ja Jori on kertonut pari viestiä takaperin perustelut säädettävyydelle..

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Flevo raceri

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Mitä alempana kallistusnivel on, sitä vakaampi takapää on. Kannattaa piirtää kuva edestä (tai takaa) ja tutkia kokonaiskeskipakovoimaa ja sen viivan suuntaa takapyörien kohdalla. Kun keskipakovoiman viiva ohittaa takapyörän koskeuspisteen maata vasten, se "om menoa niih", takapää nuljahtaa nurin ja etupää ja ajaja kippaavat perässä. Nuljahdusherkkyys riippuu tietysti kaarrenopeudesta ja takapään rakenteiden painosta ja mahdollisesta takapyörien väliin lastatusta lisäpainosta (tavaratelineestä).

Jos kallistusnivel on alhaalla, vaikitus ohjaukseen on vähäinen ja nivel voinee olla jopa vaakasuora.

Esko

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevo raceri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuossa Viljamin suunnitelmassa näyttää olevan nivel niin alhaalla, että renkaasta loppuu asvaltillakin pito ennen kuin voimavektori karkaa takarenkaan ulkopuolelle. Alemmas en niveltä laittaisi tai se rupeaa rajoittamaan esimerkiksi rotvallilta alas ajamista.

Vastaa Viestiin