tavasti kirjoitti:tavasti kirjoitti:Ja paljonko jäykkyyteen auttaisi riittävän suuret 'putken' halkaisijat, 100mm runkoputki?
No, tähän jori taisi jo aikaisemmin vastata, että ei onnistu.
En ainakaan tarkoittanut sanoa, ettei onnistu, vaan että ei kannata, jos on rakentamassa kevyintä mahdollista pyörää. Hiilikuiturunko on saman työn takana (ainakin periaatteessa) ja rakenteesta tulee helposti sekä lujempi että jäykempi. Materiaalikustannus ei ole merkittävä, jos työstä maksetaan palkkaa (suomessa). Protoa varten kannattaa tinkiä minimaalisen painon tavoittelusta ja tehdä lasikuidusta. Eihän se ns hiilikuiturakennekaan juuri koskaan ole hiilikuitua kuin nimeksi. Hiilikuitu lisätään usemmiten teippimäisinä nauhoina, jotka liimaillaan lasikuiturakenteen sisään jäykistämään vain tiettyjä suuntia.
Asettamalla jonkin muun kuin keveyden optimoinnin kohteeksi, tilanne muuttuu toiseksi.
Jos esimerkiksi rakennetaan tietyn kohtuullisen painoinen maksimiluja (ei mee rikki) pyörä, on lasikuitulaminaatti kärkipäässä.
Oikeastaan kaikilla materiaaleilla hankalimman rajoitteen optimirakenteen saavuttamisen esteeksi muodostaa ohuin mahdollinen seinämä. Tässäkin lähinnä sekundaaristen kuormitusten kestävyys. Pyörä kestää siis aina ajokuormitusta, mutta nostelu ja pakkaaminen auton paksiin aiheuttavat pistekuormia, jotka voivat rikkoa kovin ohutseinäisen putken kyljen.
Jos taas lähdetään maltillisemmasta lähtökohdasta ja tehdään lasikuitulaminaatista riittävän paksu kestämään sekundaarikuormitus ja sen jälkeen muotoilulla ja mitoilla maksimoidaan jäykkyys ja yhtaikaa minimoidaan paino, saadaan aikaan ihan käypäinen pyörä, jota eivät ainakaan ajokuormitukset riko. Varsinkin vaahtoytimen ympärille laminoimalla riittävä seinämänpaksuus voi hyvinkin olla millin luokkaa, eikä rungon paino siltikään nouse alumiinirunkoa korkeammalle. Joka tapauksessa se on kevyempi, kuin vastaavan jäykkyinen teräsrunko millin seinämällä.
Verrataan millisellä seinämällä olevia putkia, jotka tuottavat saman jäykkyyden:
Materiaali--halkaisija--paino
Teräs------ 40------0,744-
Alumiini-----57,2----0,373-
Lasikuitu----66------0,311-
Hiilikuitu----46,6-----0,165-
jos taas verrataan lujuuden suhteen, mitat ovat erilaiset, mutta ei niin kovin paljon. Tuosta päättäelemällä päätyy siihen johtopäätökseen, että lasikuidusta voi hyvinkin tehdä nojapyörän rungon vaikka seinämä olisi välillä paksumpikin, eikä se siitä huolimatta ole liian painava. Tehdäänhän teräksestäkin nojapyörän runkoja.
Tuon merkitys, että jäykkyys riippuu putken halkaisijan kolmannesta potenssista, tahtoo vaan olla niin vaikea käsittää. Pienikin halkaisijan muutos tuo heti rajusti lisää jäykkyyttä. Seinämän vahvuuden kasvatus lisää jäykkyyttä vain lineaarisesti. Materiaali kannattaa siis sijoittaa valmistustekniikan rajoissa riittävän etäälle.
Laitan tähän vielä yhden taulukon materiaalien ominaisuuksista.
------------€/kg---E/GPa---σm / MPa---ρ/ kg / m3
Teräs-------0,70---210------520-------7850
Alumiini-----3,30----70----- 300-------2770
Lasikuitu----33-----45------1000------2000
Hiilikuitu-----200---130-----2000------1500
Jori