SH27

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Onko sulla joku hyvä syy laittaa etuakseli niin lähelle penkin etureunaa. Mietin että tuossa mahtuisi hyvin siirtämään sitä eteenpäin jolloin paino jakautuisi enemmän takapyörälle

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja jori »

Sakari saa tietysti vastata itse, mutta minun nähdäkseni tässä on pyritty maksimoimaan istuutumisen ja ylös nousemisen helppous. Akseli haittaa sitä enemmän, mitä edempänä se on. Tietenkin vinontamalla kannatusta eteen tuo paranisi, mutta tässä isopyöräisessä se ei parantaisi vierintävastusta, vain hieman takapyörän pitoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

Wacky kirjoitti:

Onko sulla joku hyvä syy laittaa etuakseli niin lähelle penkin etureunaa. Mietin että tuossa mahtuisi hyvin siirtämään sitä eteenpäin jolloin paino jakautuisi enemmän takapyörälle

jori kirjoitti:

Sakari saa tietysti vastata itse, mutta minun nähdäkseni tässä on pyritty maksimoimaan istuutumisen ja ylös nousemisen helppous. Akseli haittaa sitä enemmän, mitä edempänä se on. Tietenkin vinontamalla kannatusta eteen tuo paranisi, mutta tässä isopyöräisessä se ei parantaisi vierintävastusta, vain hieman takapyörän pitoa.

Ehkä etuakselia voisi jonkun verran siirtää eteenpäin, mutta etäisyys selkänojasta ohjaustankoihin saattaa silloin tulla helposti liian pitkäksi. Useissa tehdastekoisissa trikeissä istumaan meno ja ylösnouseminen on ikääntyneelle vaikeampaa, kun etuakseli on liian edessä.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH27:n rakentaminen on lähtenyt liikkeelle, ja runko on kuvissa esitetyissä vaiheessa. Etuhaarukan liittämisen olkavarteen teen taas eri tavalla. Kuvassa liitos on vielä kesken ja siinä onkin aikamoinen sovittelu ennen kuin pääsee hitsaamaan. Akseliputken sisässä on urakuulalaakerit. Liitokseen tulee tärinän vaimennus.

Liitteet
Etuhaarukan ripustus.jpg
Tilanne 26.9.2014.jpg
Tilanne 26.9.2014.jpg (172.97 KiB) Katsottu 3078 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja PW »

Näkee ett Sakari ei tee ekaa nojakkia :) Miten teet nuo sovitukset putkiin? Millasilla työkaluilla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Näkee ett Sakari ei tee ekaa nojakkia :) Miten teet nuo sovitukset putkiin? Millasilla työkaluilla?

Tämä on hyvä kysymys. Ratkesi juuri tänä ilta yhden kaverin kanssa jutellessa. Teen pahvista mallin, jonka avulla piirrän olkavarren päähän leikkauslinjat, joita myöten rälläköin sen oikean muotoiseksi. Laitan kuvat eri vaiheista.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olkavarren pään muotoilu hitsausta varten. Tuo reikä tuossa pahvimallissa on sitä varten, että sitä kautta pääsee tarkistamaan mallin alaosan sopivuuden akseliputken suhteen.

Liitteet
Etuhaarukan ripustus 2.jpg
Etuhaarukan ripustus 3.jpg
Etuhaarukan ripustus 4.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH27 rakentaminen etenee. Kun SH26:ssa murtui jo toisen kerran sen haarukan hahlo, jossa 1200 watin moottori on, olen sen vahvistanut poikittaisella n. 20x3 mm:n lattateräksellä. Olen saman tempun tehnyt myös SH27:n haarukkaan, joka on kuvissa. Hurja vääntö noin voimakkaasta moottorista kohdistuu haarukkaan. Kuetron suosittaa käyttämään tällaista lisäosaa: http://ebikeling.myshopify.com/products ... -ebikeling. Tuollaisen olen tehnyt itse akselin toiseen päähän.

Liitteet
SH27 Haarukan vahvistus 2.jpg
SH27 Haarukan vahvistus 1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ensimmäinen koeajo SH27:llä suoritettu ilman jarruja ja vaihteenvalitsijoita romuvanteilla. Tuntuu olevan mitoitus suht. koht. kohdallaan. Onkohan tämä niitä harvoja trikejä, joissa ei ole taittopyöriä ollenkaan. Vetävä ketju kulkee viivasuorassa. :mrgreen:

Nyt voin sanoa, että triket laitetaan istuimiltaan yleensä turhan mataliksi. Korkeammalta on näkyvyys parempi ja varsinkin ikääntyneen on paljon helpompi mennä istumaan ja nousta ylös. Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä. On jopa helpompi ajaa kahdella pyörällä.

Liitteet
SH27 24.10.2015.jpg
SH27 24.10.2015.jpg (303.18 KiB) Katsottu 2483 kertaa
SH27 24.10.2015.1.jpg
SH27 24.10.2015.1.jpg (193.08 KiB) Katsottu 2483 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Nyt voin sanoa, että triket laitetaan istuimiltaan yleensä turhan mataliksi. Korkeammalta on näkyvyys parempi ja varsinkin ikääntyneen on paljon helpompi mennä istumaan ja nousta ylös. Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä. On jopa helpompi ajaa kahdella pyörällä.

Olettaisin että pitokin on talvella parempi kuin matalemmilla(ainakin jos takana iso rengas). Korkeammassa rengas mahtuu pidemmälle kuskin alle ja paino siirtyy ylämäessä enemmän taaksepäin kuin matalissa. Tästäkin tulee varmaan kokemuksia ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja jooseha »

irakas kirjoitti:

Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä.

Tässä näyttää penkin etureuna olevan etuakselin kohdalla. Yleensä se on parikymmentä senttiä taaempana.
Painopiste on siis edempänä renkaiden muodostaman tukikolmion sisällä eli leveämmässä kohtaa. Joko nostaa perää jarruttaessa?
Leppoisaan ajeluun tälläinen korkea on varmaankin mukavampi kuin matala. Kovaa kanttaillessa varmaan toisinpäin :?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

jooseha kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ajovakavuuteen sillä ei näytä olevan juuri merkitystä.

Tässä näyttää penkin etureuna olevan etuakselin kohdalla. Yleensä se on parikymmentä senttiä taaempana.
Painopiste on siis edempänä renkaiden muodostaman tukikolmion sisällä eli leveämmässä kohtaa. Joko nostaa perää jarruttaessa?
Leppoisaan ajeluun tälläinen korkea on varmaankin mukavampi kuin matala. Kovaa kanttaillessa varmaan toisinpäin :?

Penkkiä voi siirtää kumpaankin suuntaan, kun sen kiinnitetty runkoon pakoputkikiinnikkeellä https://www.google.fi/search?q=pakoputk ... pI4Cu3M%3A. Myös penkin yläpään kiinnityskohtaa voi säätää tarpeen mukaan.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun tuli ongelmia etuhaarukan ripustuksessa uralaakerien avulla, muutin suunnitelmaa ja tein ripustuksen nivelvarsien avulla.

Etuhaarukan ripustus 5.jpg
Etuhaarukan ripustus 5.jpg (195.18 KiB) Katsottu 2077 kertaa

Istuinta vaille valmis maalaamoon. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikä olikaan tuon pultin paksuus?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH27

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Mikä olikaan tuon pultin paksuus?

10 mm. Sen saa kiristettyä alapäässä olevalla mutterilla haarukan laippoihin kiinteästi, jolloin kulumapaikat ja klappi vähenevät.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin