Maasto- / talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 884
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Saukki » 09 Syys 2015, 14:35

Tuli hieman suunnitelmiin muutoksia ja päätin hylätä mun MBB Racer projektin ja aloin suunnitella maastopyörän rakentamista. Ilmoittauduin Kokkolan työväenopiston polkupyörän rungon rakennus kurssille, joka alkaa huomenna. Kurssilla varmaankin aluksi suunnitellaan runko, sitten tilataan osat ja materiaalit ja sitten ehkä joskus päästään rakentelemaan. Käsittääkseni materiaalina tulee olemaan CrMo teräs ja liitokset tehdään kovajuottamalla. Mutta tämä kaikki selviää varmaankin huomenna, kun kurssi alkaa.

Tässä vaiheessa olisi varmaan jo hyvä tietää, että minkälaista kampetta lähden suunnittelemaan. Käyttötarkoitus tulisi olemaan talviajo leveillä nastarenkailla (ei taida täksi talveksi keretä, kun kurssilla rakentelee vain kerran viikossa) ja kesäisin sorateillä kruisailua. Ehkäpä sitä voisi kokeilla metsäpoluilla ajelua myös. Haluaisin täysjouston, mutta budjetti ei ehkä anna myöten ostaa joustohaarukkaa. Hurricanen vanha takajousi iskari multa löytyy ja ajattelin sitä käyttää tässä projektissa. Jos aluksi rakentaisi kiinteällä etuhaarukalla ja sitten myöhemmin päivittäisi joustohaarukkaan ja parempaan ilmaiskariin taakse.

Olen miettinyt tässä, jos tekisi joko Azub Max tyyppisen taivutetun rungon lyhyemmällä akselivälillä. Tai suoralla rungolla ja pitemmällä akselivälillä, kuten helanderin maasturi tai eemelin läskinojakki. Mitä raati on mieltä, kumpi olisi parempi? Rengastus tulisi olemaan normaali maastopyörän 26" ja ohjaus suora yläohjaus. Ehkä hamsterityylinen tilleri, kuten Azubissa. Se ei tosin taida onnistua pitemmällä akselivälillä

9495374139_e64ec74dc5_b.jpg
Azub Max. Taivutettu runko, lyhyt akseliväli.

IMG_2098.JPG
Eemelin läskinojakki. Suora runko, pitkä akseliväli.
IMG_2098.JPG (44.27 KiB) Katsottu 1730 kertaa

Img_20140917_13-39-30.png
Helanderin maasturi. Suora runko, pitkä akseliväli.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 15:16

Tuohon käyttöön en kapeaa tilleriä(heiluria) laittaisi. Joko teräsmies tai mhelander tyylinen tilleritön hamsteri. Koska välitangoilla tehty on ainakin tuplasti työläämpi kuin eemeli mallinen teräsmies niin sellainen olisi(on, geopyörässä) mun valinta.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6184
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Syys 2015, 15:31

Jukan geopyörä voisi olla mukana aatoksissa.
Z taivutuksella saa iisisti takapuolta alas jos runko jää lyhemmäksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 16:03

Pastori kirjoitti:Jukan geopyörä voisi olla mukana aatoksissa.


On vähän turhan pitkä ja ohjauksessa liikaa heiluria talviajoa ajatellen. Hyvällä lumipolanteella menee toki siinä missä muutkin nojapyörät, mutta jos lähtee luiruamaan jään tai lumen urissa niin vaatii turhan laajaa heilumista. Läskit tosin ei taida kovin helposti luiruta...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 884
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Saukki » 09 Syys 2015, 16:23

Pastori kirjoitti:Jukan geopyörä voisi olla mukana aatoksissa.


Lainaanpa tähän kuvan Jukan geopyörästä, niin voi vertailla.

image.jpg
Jukan Geopyörä. Pitkä akseliväli, suora runko.


On ehkä tosiaan mun makuun vähän pitkä.

Pastori kirjoitti: Z taivutuksella saa iisisti takapuolta alas jos runko jää lyhemmäksi.


Joo pitää huomenna kysäistä, että onko putken taivutusmahdollisuutta, vai pitääkö mutka tehdä Z tyyppisesti.

jviirret kirjoitti:Tuohon käyttöön en kapeaa tilleriä(heiluria) laittaisi. Joko teräsmies tai mhelander tyylinen tilleritön hamsteri. Koska välitangoilla tehty on ainakin tuplasti työläämpi kuin eemeli mallinen teräsmies niin sellainen olisi(on, geopyörässä) mun valinta.

Jukka


Välitankoviritelmiä en halua lähteä tekemään. Lyhyeen akseliväliin onnistuisi mhelander tyylinen hamsteri, mutta pitkään akseliväliin pitänee miettiä tuota teräsmiestankoa. Pitäisi ensiksi päättää, minkälaista akseliväliä lähden suunnittelemaan. Kumpi on parempi epätasaisella soratiellä / jäisellä tiellä? Lyhyt vai pitkä akseliväli?
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 16:57

Yksi tärkeimmistä syistä miksi pidän näistä pitkistä on se, että mahdollistaa yhtä aikaa isot renkaat, kohtuullisen istumakorkeuden, pienen kampi-penkki välisen korkeuseron ja sitä kautta pystyhkön nojakulman, eikä tarvi ketjuohjaimia. Akselivälin puolesta lyhyempi on helpompi tasapainoilla, mutta kokonaisuutena tykkään enemmän pidemmistä, matalemmista ja pystymmistä.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3730
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Syys 2015, 20:02

Pitkässä on pakko hyväksyä iso tilleri tai etäohjaus. Lyhyessä on mahdollista valita hamsteri tai teräsmies. Etujoustottomuus taas puoltaisi kevyttä pitkää keulaa :? Tiekäytössä voi lyhyttä puoltaa mahdollisuus loivempaan nojakulmaan. Suolla tai puolen metrin hangessa ei sen mahdollisuudella ole isoa merkitystä. Pysty on varmasti parempi.
Mulle tulee Helanderin pyörän mallinen etäohjauksineen, mutta kuvitelmat käytöstä ovat enemmän maastopainotteiset :wink:
Saukki kirjoitti:On ehkä tosiaan mun makuun vähän pitkä.

Jukka tosiaan pitää pitkistä pyöristä - tuosta voisi ottaa 20 senttiä penkin takaa pois - tai sitten säälii takarengasta.
Tälläinen pitkä, matala ja pysty on kyllä liukkaalla helppo jarrutettava. Laskee vaan jalat liukumaan maata pitkin niin ei ole pelkoa kaatumisesta :D

Metaa kannattaa kanssa miettiä. Ne taitaa sopia talvi ja maastoajoon kevolllisesti. Itse kun tekee saa jousituksenkin. No joo lähes Maxin kaltainenhan siitä tulisi :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 20:16

jooseha kirjoitti:Pitkässä on pakko hyväksyä iso tilleri tai etäohjaus.


Vaihtoehto c) loiva ohjauskulma...

jooseha kirjoitti:Jukka tosiaan pitää pitkistä pyöristä - tuosta voisi ottaa 20 senttiä penkin takaa pois - tai sitten säälii takarengasta.


Jep takakiekko on lujilla jo tuollaisella 60/40 painojakaumalla. Ilmaa pitäisi laittaa enempi ku kumi kestää ja keula pomppii soralla/epätasaisella. Kovin takana jos penkki on niin pää menee taka-akselin takapuolelle, sitäkin siinä vähän välttelin ja varalta jätin tilaa vielä loivemmalle nojakulmalle/paksummalle pehmusteelle.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3730
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Syys 2015, 20:34

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Pitkässä on pakko hyväksyä iso tilleri tai etäohjaus.


Vaihtoehto c) loiva ohjauskulma...

Vie tehokkaasti option käyttää kaupallista joustokeulaa :( Vaatii ison offsetin että jätön saa järkeväksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3409
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Syys 2015, 20:48

Miksi se etäohjaus on niin vastenmielinen?
Pitkä heiluri ei ole hauska, varsinkaan talvikäytössä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 20:51

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Pitkässä on pakko hyväksyä iso tilleri tai etäohjaus.


Vaihtoehto c) loiva ohjauskulma...

Vie tehokkaasti option käyttää kaupallista joustokeulaa :( Vaatii ison offsetin että jätön saa järkeväksi.


Kaupallisia on muitakin kuin "teleskooppeja", esim. springereitä ja girderejä. Ne on kuin luotuja suurille ofseteille ;)

Kuva

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11773
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Syys 2015, 21:08

Vilijami kirjoitti:Miksi se etäohjaus on niin vastenmielinen?


Pyörän päälle ja päältä nousu helpompaa kun on "avoin ohjaamo"
Lisää huoltokohteita
Monimutkaisempi tehdä
Tuntuma tasapainoon on huonompi. Osittain omien kokemuksien syy on halvat nivelet joissa tahtoo olla välystä. Hinta pompsahtaa jos pistää kalliita. Tuntumaan vaikuttaa myös toisen ohjauslaakerin ja nivelien tuoma jäykkyys, välitetty ohjaus ei vain ole yhtä herkkä kuin suora.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14410
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja PW » 09 Syys 2015, 23:10

Mie laitan Helsinkinojakkiin talveksi tussummat kumit, saa kelvata talvipyöräksi :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 884
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Saukki » 10 Syys 2015, 09:32

Olen ehkä kuitenkin kallistumassa lyhyt akselivälisen puoleen. Sillä mahtaa olla helpompi tasapainoilla talvella. Eikä siihen tarvitse tehdä älyttömän pitkiä ohjaus systeemeitä. Löysin kuvan Azub Maxista teräsmiestyylisellä ohjaustangolla. Jotain tämän tyylistä lähden siis tänään suunnittelemaan.

open-cocpit-steering-for-azub-recumbents-5.jpg
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1214
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Maasto- / talvipyörä

ViestiKirjoittaja Syväri » 10 Syys 2015, 12:18

Tuolla mun clwb:llä olen ajellut huonoillakin sora- ja metsäteillä ja etujousitusta ei ole kyllä kaivannut. Tosin jos tarkoitus on pujotella maastossa niin lyhyt akseliväli helpottaa menoa.

Toi azub näyttää kyllä pätevältä laitteelta. :)
Velokraft VK-HI -2011


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa