Maasto- / talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Ohjaustangon suunnitelmat on vielä ihan alkutekijöissään. Tuohon vaan äkkiä jotain piirsin. Mietin sitä sitten, kun se on ajankohtainen. Tällähetkellä takahaarukka aiheuttaa enemmän päänvaivaa.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Saukki kirjoitti:

Tällähetkellä takahaarukka aiheuttaa enemmän päänvaivaa.

Kuva

Ai. Mä luulin että sä oli piirtänyt siihen valmiin takaosan - joustorakkineen takaosaltahan toi näyttää. Käytä jotain valmista.

Mulla olis tuossa yksi takaosa - mutta siinä ei ole ketjuvaihteelle dropparii.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kallista stemmiä eteen ja tee aerobar ohjaustanko. Voit istua pystyssä selkä irti nojasta. Paikoillaan tai liukasta mäkeä alas rullatessa...

Ehdottomasti hyvä ehdotus talvipyörälle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Pastori kirjoitti:
Saukki kirjoitti:

Tällähetkellä takahaarukka aiheuttaa enemmän päänvaivaa.

Ai. Mä luulin että sä oli piirtänyt siihen valmiin takaosan - joustorakkineen takaosaltahan toi näyttää. Käytä jotain valmista.

Mulla olis tuossa yksi takaosa - mutta siinä ei ole ketjuvaihteelle dropparii.

No se on siinä vaan suurinpiirtein. Lähinnä se nivel on aiheuttanut päänvaivaa, koska suunnittelin laittavani taittopyörän siihen akselin päähän, kuten esikuvassakin on. Eli yritän tehdä siitä saman tapaisen, kuin Azubissa on.

Kuva

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Noniin. Puolan penkki on hankittu ja päärungon putket tilauksessa Ronemalta (tosin eivät vielä ole laittaneet tilausvahvistusta). Takahaarukan putket, keskiöputken ja emäputken laitan kohta tilaukseen Ceewaylta. Kurssin vetäjän kanssa on takahaarukkaa pähkäilty. Viimeisten pohdintojen pohjalta piirsin sitten rungosta vähän tarkemman kuvan, jotta näkee miten iskunvaimennin oikein asettuu paikalleen. Aika ahtaalta näyttää, eli joutunee ehkä vielä iskarin alakiinnitystä miettiä.
Ei tullut tälläkertaa läskiä takahaarukkaa. Jos 57 mm leveä rengas mahtuisi, niin hyvä.

Liitteet
image.png
image.png
image.png

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Takahaarukan asento on tässä kuvassa toimimaton. Ketjulinjan pitää mennä takahaarukan nivelen yläpuolelta parin sentin päästä, jotta pompottaminen ei haittaisi menoa. Se ei onnistu tuolla geometrialla, vaan iskaria pitää saada syvemmälle "lapaluiden väliin". Laita iskarin yläpään asennusputkeksi pyöreän sijaan suorakaideputkea niin, että putken leveys on juuri riittävä iskarille ja korkeuteen vähän lisää, jotta iskarin kulman jouston mukana muuttuessa iskari ei ota kiinni putken kylkeen. Nelikulmaiseen on sitäpaitsi helpompi hitsata kiinni nuo selkänojantukiputket. Tuohon nelikulmaputkeen laitat sitten iskarin yläpäälle kiinnityksen niin lähelle istuimen selkänojaa kuin mahdollista, niin saat tilaa tahahaarukkaan ja takahaarukan sellaiseen asentoon, ettei tule pompottava ketjulinja. Jos ei muuten mahdu, niin rungon vaakaputki istuimen alla pitää laittaa vinoon viettämään taakse, jolloin haarukan nivel siirtyy alemmas ja iskarille jää enemmän tilaa alempana selkänojassa. Enemmän, kuten alkuperäisessä kuvassa, mutta vielä enemmän rungon alaputki viettämään taakse.
Kuva
Takahaarukan vääntö- (punoutuminen) jäykkyyden kannalta olisi parempi tehdä ylä- ja alahaarukkaa yhdistävä osa yhdestä putkesta kahden ohuen sijaan. Paino tulee halkaisijoiden summasta ja jäykkyys halkaisijoiden kuutioiden summasta. Saman painoisten rekenteiden jäykkyysero on nelinkertainen yksiputkisen hyväksi. 24³=4 x 12³+12³

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jori kirjoitti:

Ketjulinjan pitää mennä takahaarukan nivelen yläpuolelta parin sentin päästä, jotta pompottaminen ei haittaisi menoa.

Olen näköjään unohtanut laittaa tähän ketjuun kuvan suunnitellusta ketjulinjasta. Ketjulinja tulee samoin, kuin esikuvassaan, eli kulkee juurikin nivelen yläpuolelta.

Ketjulinja. Ketjun väri vähän huono. Näkyi paremmin AutoCadin mustalla taustalla. Klikkaa kuva isoksi, niin näkyy paremmin.
Ketjulinja. Ketjun väri vähän huono. Näkyi paremmin AutoCadin mustalla taustalla. Klikkaa kuva isoksi, niin näkyy paremmin.
jori kirjoitti:

Takahaarukan vääntö- (punoutuminen) jäykkyyden kannalta olisi parempi tehdä ylä- ja alahaarukkaa yhdistävä osa yhdestä putkesta kahden ohuen sijaan.

Kun pitää muutenkin tuo iskarin kiinnike suunnitella uudelleen, niin samalla mietin tämänkin uudelleen. Kiitos vinkistä!

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Etupyörä on liian takana jolloin saat liikaa painoa sille ja ajosta tulee vaikeeta talvella.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Saukki kirjoitti:

Olen näköjään unohtanut laittaa tähän ketjuun kuvan suunnitellusta ketjulinjasta. Ketjulinja tulee samoin, kuin esikuvassaan, eli kulkee juurikin nivelen yläpuolelta.

Kun pitää muutenkin tuo iskarin kiinnike suunnitella uudelleen, niin samalla mietin tämänkin uudelleen. Kiitos vinkistä!

Ei tuo vielä kovin toimivalta näytä, tuo ketjulinja siis. Miten meinaat tehdä taittopyörän tuohon takahaarukan niveleen ? Sen kun pitää olla joko samalla akselilla kuin nivel, tai sitten sen edessä tai takana. Noilla kulmilla voimat on suuret ja parempi sitten ettei pääsisi ketju nousemaan taittopyörän pinnalta pois edes jousituksen täydellä sisäänjoustolla.

Wacky kirjoitti:

Etupyörä on liian takana jolloin saat liikaa painoa sille ja ajosta tulee vaikeeta talvella.

Joo olisin vähän taipuvainen olemaan samaa mieltä. Takapyörä on kauempana joka rauhoittaa menoa, jos etupyörän saisi samassa suhteessa eteenpäin niin tästä tulisi varmasti suht rauhallinen ajettava.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Miten meinaat tehdä taittopyörän tuohon takahaarukan niveleen ? Sen kun pitää olla joko samalla akselilla kuin nivel, tai sitten sen edessä tai takana. Noilla kulmilla voimat on suuret ja parempi sitten ettei pääsisi ketju nousemaan taittopyörän pinnalta pois edes jousituksen täydellä sisäänjoustolla.

Suunnitelmissa ilmeisesti nivelen akselin päähän:

Saukki kirjoitti:

Lähinnä se nivel on aiheuttanut päänvaivaa, koska suunnittelin laittavani taittopyörän siihen akselin päähän, kuten esikuvassakin on. Eli yritän tehdä siitä saman tapaisen, kuin Azubissa on.

Minusta tuossa ei ole mitään ongelmaa. Mun purkamissa pyörissä akseli on ollut ontto, eli pultti läpi ja päähän taittopyörä. Jos tekee takahaarukan itse niin siihenhän saa sellaisen laakeroinnin kuin haluaa ja tekee akselin sellaiseksi että päähän saa ketjupyörän.

Rullan yläpuolelle voinee laittaa raudan joka estää ketjun nousemisen pois rattaalta isoilla sisäänjoustoilla. Pyörän käytöstä riippuu että onko silloin tarpeen polkea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Minusta tuossa ei ole mitään ongelmaa. Mun purkamissa pyörissä akseli on ollut ontto, eli pultti läpi ja päähän taittopyörä. Jos tekee takahaarukan itse niin siihenhän saa sellaisen laakeroinnin kuin haluaa ja tekee akselin sellaiseksi että päähän saa ketjupyörän.

Juu joo. Tämmönen onnistuu silloin kun voi tehdä haarukan nivelen kapeammaksi kuin ketjulinja. Tämä ei tullut kyseeseen kummassakaan versiossa mun maasturista... toistaalta evo-malliin olisi voinut tällaisen taittopyörän tehdä sinkulan vapaarattaasta tarvittaessa.

jviirret kirjoitti:

Rullan yläpuolelle voinee laittaa raudan joka estää ketjun nousemisen pois rattaalta isoilla sisäänjoustoilla. Pyörän käytöstä riippuu että onko silloin tarpeen polkea.

Tässä mulla oli nämä kisa- ja maastokokemukset mielessä, eli että jos joku voi mennä pieleen (ketjulinjan kanssa) niin se varmasti joskus menee pieleen kun tuolla ulkona rymyää. Ainakin kun nousee 30+ prosenteilla mäkiä niin saattaa jopa sisäänjoustoakin tulla joissakin tilanteissa maksimit ja on polkemassa täysillä. Painohan on tuolloin kokonaan takapyörällä ja etenkin tällä (ja mun maasturin) haarukka-runko kulmalla sitä sisäänjoustoa sitten tulee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mahtuuhan ketju kulkemaan takahaarukassa?
Ylempi putki lähtee lähtee alhaalta dropparista, joka on upotettu putkeen ja lähtökulma on eteen ja sisään päin. Azubin vastaava putki on selvästi ylempänä ja taipuu sisäänpäin vasta ketjun yläpuolella.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Jukka on ymmärtänyt aivan oikein sen, mitä olen tässä suunnitellut. Taittopyörä tulee takahaarukan nivelen akselin päähän. Sorvaan siihen sopivan akselin. Nivelestä tulee niin kapea, että ketjulinja mahtuu.

Tämä pyörä ei tule läheskään niin kovaan käyttöön, kuin mhelanderin maasturit.

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Miten meinaat tehdä taittopyörän tuohon takahaarukan niveleen ? Sen kun pitää olla joko samalla akselilla kuin nivel, tai sitten sen edessä tai takana. Noilla kulmilla voimat on suuret ja parempi sitten ettei pääsisi ketju nousemaan taittopyörän pinnalta pois edes jousituksen täydellä sisäänjoustolla.

Suunnitelmissa ilmeisesti nivelen akselin päähän:

Saukki kirjoitti:

Lähinnä se nivel on aiheuttanut päänvaivaa, koska suunnittelin laittavani taittopyörän siihen akselin päähän, kuten esikuvassakin on. Eli yritän tehdä siitä saman tapaisen, kuin Azubissa on.

Minusta tuossa ei ole mitään ongelmaa. Mun purkamissa pyörissä akseli on ollut ontto, eli pultti läpi ja päähän taittopyörä. Jos tekee takahaarukan itse niin siihenhän saa sellaisen laakeroinnin kuin haluaa ja tekee akselin sellaiseksi että päähän saa ketjupyörän.

Rullan yläpuolelle voinee laittaa raudan joka estää ketjun nousemisen pois rattaalta isoilla sisäänjoustoilla. Pyörän käytöstä riippuu että onko silloin tarpeen polkea.

Jukka

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Jukka on ymmärtänyt aivan oikein sen, mitä olen tässä suunnitellut. Taittopyörä tulee takahaarukan nivelen akselin päähän. Sorvaan siihen sopivan akselin. Nivelestä tulee niin kapea, että ketjulinja mahtuu.

Jos haluat pompottamattoman vedon, pitää ketjulinjan mennä noin kahden sentin päästä takahaarukan nivelestä. (Riippuu tietysti siitä, mille vaihteelle pompottamattomuuspiste mitoitetaan) Taittopyörän akselin pitää siis olla epäkeskeisesti tai taittopyörän vain 4 cm kokoinen, mikä on vetävälle ketjulle auttamatta liian pieni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Maasto- / talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Jos haluat pompottamattoman vedon, pitää ketjulinjan mennä noin kahden sentin päästä takahaarukan nivelestä.

Minä luulen että tuokaan ei ole ihan millin tarkkaa. Toki on hyvä olla joku numeroarvo mitä tavoitellaan, mutta tuskin tulee susi vaikka on 3cm tai jopa 4cm?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin