Eemeli kutosen uusi elämä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja PW »

terppa kirjoitti:

Eli eipä Läskin tekoon sitten tarvitse muuta erikoisosaa kuin ne läskit kiekot normi-nojapyöräosien lisäksi. Tän päivän hinnat katsoin niin 24" kiekot 290€, Kumit 43,5€/kpl, sisuri 4,34€/kpl eli n. 386€ lisää jos muut osat on/luovuttaja tiedossa :wink:

Täytyy vissiin ootella ett läskipyöriä ilmestyy miun tavaran toimittajalle = JS-Sepät (rautakauppa = romuliike) :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mikäs tuossa on muuten istuinkorkeus ja entä keskiön?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

no-jane.jpg

Testing... naapurifoorumilla kuvan näkymisongemia :evil:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Mikäs tuossa on muuten istuinkorkeus ja entä keskiön?

Äsken säädin taas puomin omille mitoille ja samalla mittasin. Istuin korkeus oli n. 68 cm ilman pehmustetta ja kampilaakerin akseli oli 90 cm korkeudella. Se on mun makuun vähän liian ylhäällä mutta kuten kuvasta näkyy niin sen voisi viedä lähemmäs eturenkastakin eli rakennusvaiheessa puomiin ihan loiva mutka/taitos.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aika asiallisen näköinen. Vielä kuski ajoasentoon ja kuva mieluusti sivusta ohiajosta napattuna niin näkisi miten toimiva on ohjaamo ja noin muuten.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hassu tuo kuva, kun pyörä ei näytä ollenkaan niin korkealta kuin se on :lol:

jooseha kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Kampilaakerin akseli netin mukaan on 148mm ja pyörätohtorilla levein neliskantti joka käsittääkseni sujahtaa tavalliseen kampilaakeripesään on 131 mm niin onko se passeli tällaiseen jossa kammet on kaukana kumeista?

Siinä on puolitoista metriä matkaa tehdä ketjulelle sivusiirtymää. Sanoisin että jos eturengas ei tuota ongelmaa kapean keskiön takia (ketju, kammet, jalat) ei asialla ole käytännönmerkitystä vaikka käyttäisi 113 millistä. Ketjuvaihteisessa pystärissä ketju on joka tapauksessa vinommassa.

Sen verran lisäystä että jos tekee ilman taittopyörää siirtyy ketju takarenkaan kohdalla 2-3 milliä rengasta kohden. Mtb:n ketjulinja 50mm ja läski 60 tai 65mm. Rengas on noin viidesosan päässä ketjulinjan päästä. size=85/5=2 tai (65-50)/5=3[/size]
Ei iso merkitys, mutta muuttuu kuitenkin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Istuin korkeus oli n. 68 cm ilman pehmustetta

Ei oo enää kaukana pystypyörien istumakorkeuksista :D

jooseha kirjoitti:

Hassu tuo kuva, kun pyörä ei näytä ollenkaan niin korkealta kuin se on :lol:

Minusta taas näyttää jopa korkeammalta :shock: Etuviistosta kuvattuna näyttää todellista lyhyemmältä ja siksi korkeammalta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Aika asiallisen näköinen. Vielä kuski ajoasentoon ja kuva mieluusti sivusta ohiajosta napattuna niin näkisi miten toimiva on ohjaamo ja noin muuten.

Pitää katsoa jos viikonloppuna kerkeisi kuvailemaan. Pitää katsoa vielä Sailan säädöillä olisiko etuputkeen mahdollisuutta tehdä ihan loiva taitos alaspäin, toisaalta nyt on kyllä hyvä kun huoletta voi ajaa ympyrää ja normaalissa polkemisasennossa jalka ei nappaa etupyörään... Toisaalta toimivan muuttaminen aina arveluttaa :mrgreen: Mut ihan pikkasen lisää tilaa polville ja pari senttiä keskiötä alaspäin... Tai sitten muuttaa vasta sitten kun tietää ajetaanko tätä 152 vai 140 millisin kammin niin näkee lopullisen tarpeen.

Joo, korkea pyörä on, sen hyvä puoli ehkä on se, että viirin kaipaajat ei aloita ihmettelyään... Kaupungissa myös ihan positiivinen kun näkee paremmin, samoin se, että liikennevaloihin voi himmailla ihan hiivintävauhtia niin ei tartte pysähdellä, tasapainoilu onnistuu siis ihan samoin kuin pystärillä.

Selkänojaa nostin ihan pikkasen, nyt tuntuisi ihan passelimmalta käsille.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Joo, korkea pyörä on, sen hyvä puoli ehkä on se, että viirin kaipaajat ei aloita ihmettelyään... Kaupungissa myös ihan positiivinen kun näkee paremmin, samoin se, että liikennevaloihin voi himmailla ihan hiivintävauhtia niin ei tartte pysähdellä, tasapainoilu onnistuu siis ihan samoin kuin pystärillä.

Luettelit tässä kaikki ne syyt miksi mun maasturit on noinkin korkeita kuin ne on. Kaikki ominaisuuksia joista etenkin maastossa ja talvella on hyötyä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Aika asiallisen näköinen. Vielä kuski ajoasentoon ja kuva mieluusti sivusta ohiajosta napattuna niin näkisi miten toimiva on ohjaamo ja noin muuten.

Tosta lyhyestä videoklipistä ehkä näkee parhaiten http://1drv.ms/1PyGZz8

Mulle on sopivat kulmat ja etäisyydet tässä käytössä mitä on nyt ollut mutta tuossa pehmeimmällä hiekalla ei tykännyt kulkea vaan upposi tai etupää lähti alta. Siihen pehmeikköön pitäisi laittaa penkki vielä pystympään eli talvisäätöjä. Kun taas seuraavan kerran tusaan/hitsaan niin samalla teen etupuomille sen mutkan alaspäin ja pari mutteria samalla kiinni johon saa pullotelineen. se tulisi penkin etupuolelle runkoon kiinni.

Eilen kirjastossa joku setä tuli juttelemaan, että on uusi pyörä... tokas lopuksi, että telkkari vaan puuttuu :) En muistanut, että kiinan paketti oli tulossa jossa on taulutelkkarille teline :mrgreen: illalla sen paketin sitten ärrältä hain... Vähän haittaa näkyvyyttä eteen, tai pitää kokeilla eri variaatioita kiinnityksestä mutta saapahan kännykän/kartan/sportstracerin näkyviin.

WP_20151017_029.jpg

Jos tässä on 4 tuumaa leveät nakit niin tokihan on ruvennut mietityttämään, että mitä hyotyä/haittaa olisi 4,5 tuumaa leveistä... lähinnä seuraavaa projektia ajatellen. Tällä nyt reilu 400 km joista itse n. 350 km, alkaa tottumaan... Mangossa ei polje näin paljoa ylöspäin eli vähän erikohtaa ottaa lihaksissa. Eilen helppoja polkuja joissa jyrkkiä mäkiä mutta kiviä ja juurakoita jonkin verran, toissapäivänä asfalttia ja nopeaa kinttupolkua, lähtiessä maksimipaineet ja mennessä keskari asfalttipätkällä n. 25 kmh. Maksimipaineet polulla pomputtaa mutta esim. täyskorkean kanttikiven yli kiipeäminen ei haittaa yhtään.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin