Eemeli kutosen uusi elämä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

eemeli kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mä vaan mietin katoaako mielekkyys vanhan rungon käyttämiselle, jos siitä pitää kaikki kuitenkin muuttaa? Helpompi pian tehdä uusi kompromissiton :roll:

Tähän voisi laittaa sen peukun ylöspäin :D ...

Sitä kun kattelee maailmaa aika matalalta ja liekö esi-isissä jotain persjalkaisia niin on elämä joskus hankalaa nojapyörämaailmassa :) Muistan, että Pioneerikauppaa tehdessä oli parista sentistä kiinni saiko sitä säädettyä minulle ja aika nopeasti siirsin penkkiä eteenpäin, että polkimet saa etäisyyttä eturenkaaseen. Sama "ongelma" oli minun mitoituksella tässäkin eli hahmottelin kampien paikkaa siihen kohti mihin omat koivet yltää niin 165 millisillä kammet osui eturenkaaseen. Aikansa kun tallissa pyöri ja ihmetteli niin se lyhentäminen vaikutti järkevimmältä vaihtoehdolta. Alkuperäinen n. 3 km testiajon perusteella (nokialla) on aika erinomainen peli niin tuleepa nyt sitten vertailuksi lyhyempi.

Rälläkkä lauloi aikansa ja 17,5 sentin siivu lähti, olisi kannanttanut ottaa se 20 cm kun illan rullauskokeessa sentin tai pari lähemmäksi olisi toivonut ohjaustankoa... no penkkiä pystympään, jos alapään pulttikiinnityksen paikalle laittaa kierretankoa niin selkänojan kulmaa saa säädettyä, nyt se oli kyllä ihan passeli mutta talvella aavistus pystympi voi olla parempi, no testiajot sen kertoo. Yksi säädettävä/taittuva stemmikin on varastossa tai sitten toisenmallinen ohjaustanko.

Laitoin putken sisään pätkän 48 millistä putkea ja yhdistin puolikkaat. Tuli ihan karseeta saumaa ennen kuin sain hitsikoneen sylkemään lankaa tasaisesti, eikä kärsi mitään mutkaa letkussa vieläkään. Keulasta otin siivun pois ja laiton tilalle samaa 48 millistä pakoputkea ja hitsasin kiinni. Sosialisoin yhdestä Tunturin raadosta tarakan ja sen vääntelin hollille ja hitsasin kiinnikkeet. Saa jonkun söpön punotun korin sitten asentaa repputelineeksi :mrgreen:

Etupuomin missä kampilaakeri on kiinni olin sahaillut pystäriläskistä talteen ja se pientä väkivaltaa käyttäen asettuin melkein paikalleen, pitää huomenna pikku lätty leikata etuputkesta niin saa polkimet sopivalle hollille, muutamasta sentistä jää kiinni kun kampilaakerin päässä putki muuttuu soikeaksi ja ei mene ihan perille saakka.

Ketjujakin mallailin paikallee ja 30 piikkisen hammasrattaan kanssa ihan hyvältä näyttää kun saa ketjuohjainrullan. Kähvellän huomenna semmoisen tilapäisesti Mantiksesta kun se tulee lainasta. Huomenna varmaan sitten pääsee ihan koeajolle. Tänään oli vaan mäkirullaus ilman jarruja :) Sen perusteella tuntuu hyvälle.

rullauskokeen jälkeen.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Turvallisuus edellä, kypärä päässä vaikkei ole edes ketjua :D

Näyttää ihan sopusuhtaiselta eikä ainakaan ole(eikä tule) liikaa tilleriä ohjaukseen. Eli jos nojakulma tuntuu hyvältä niin ei muuta kuin muokkaat vähän stemmiä niin että tanko tulee taaemmas. Ei osu polviinkaan niin helposti...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvältä näyttää, mutta et kyllä kunnolla ulotu tuolta etäisyydeltä polkemaan. Kun laitat asiallisen mittaiset, eli ALLE 140 mm kammet, tulee polkimet etäisyydelle, jolta yletät kunnolla polkemaan, eikä kantapäätkään niin pahasti häiritse ohjausta. Suosittelen kuitenkin < 120 mm kampia. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos tuo haarukasta lähtevä pystyputki on 25x1,5mm huonekaluputki, käy sen sisälle normaali kiilapulttikannatin. Sellaisella saisi tankoa kymmenisen senttiä taapäin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Hyvältä näyttää, mutta et kyllä kunnolla ulotu tuolta etäisyydeltä polkemaan. Kun laitat asiallisen mittaiset, eli ALLE 140 mm kammet, tulee polkimet etäisyydelle, jolta yletät kunnolla polkemaan, eikä kantapäätkään niin pahasti häiritse ohjausta. Suosittelen kuitenkin < 120 mm kampia. :D

Rakentajalla itsellään oli tällainen ratkaisuehdotus:

terppa kirjoitti:

pitää huomenna pikku lätty leikata etuputkesta niin saa polkimet sopivalle hollille, muutamasta sentistä jää kiinni kun kampilaakerin päässä putki muuttuu soikeaksi ja ei mene ihan perille saakka.

Talvipyöräilyssä lyhyiden kampien yksi haitta puoli tulee paremmin esille, niillä ei saa tehtyä pitkää polkaisua liikkeelle lähdössä. Tämä on ainakin minulle tärkeää, varskin kun en käytä talvella lukkokenkiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tokihan minä kotkakypärän laitoin kun pimeässä syöksyin pimeällä pyörällä mäkeä laskettelemaan, ainakin 25 km/h oli vauhtia ennen kuin käytin 40 numeroista jarrupalaa :mrgreen:

Pystärin mukana tuli 165 milliset kammet ja ainakin toistaiseksi niillä mennään. Kun saa näkemystä minkä numeroiset hampiluvut rattaissa olisi sopivat niin ehkä jotain lyhempää, 150 millin hujakoilla olevat kammet tuntuu itselle parhailta, nyt vaan kaikki lyhyet neliskantikiinnityksellä olevat on käytössä. Hammasluvuista 30 ja 36 voisi ehkä olla sopivat, vaihtaminen sujuu varpaalla niin vaihtajaa ei tarvitse miettiä. Takana on 11-36 pakka 10:llä rattaalla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Sopusuhtainen läskinojakki tulossa, hieno :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Melkein valmis.jpg

Tänään illlalla kerkesi taas pari tuntia askarrella. Nyt on etupuomi kohillaan (suurinpiirtein, katotaan kun saa pehmusteen ja lukkopolkimet kiinni). Tarakkaan hitsasin lätkän johon tulee takavalo kiinni. joku kiinalainen teholedi 2,86€ http://eud.dx.com/product/bicycle-bike- ... hAdGcvtmko Eteen kans ihan kohtuuhintainen (19,57€) 900-lumenin lamppu http://eud.dx.com/product/t6-xml-t6-3-m ... hAdZsvtmko (tällainen pikku mainos, pimeys yllättää iltaisin :mrgreen: )

Mantiksesta kähvelsin ketjuohainrullat ja niitä oli sopivasti kaksi kappaletta, jo sen verran käytetyt, että kun saa Syvärin tekemät niin molempiin pyöriin voi lattaa uudet. Ketjut paikalleen ja koeajolle. Kun työnsin härpäkkeen kadulle niin naapurin pikkupoikien ilmeet ja kommentit oli ihan kivan kuuloisia, hieno se oli minustakin :) ysivaihteella kävin rantojakin jo koluamassa ja hyvin hiekkarannalla kulki. Penkkiä taidan säätää aavistuksen pystympään niin se pompottaa selkään sitten vähemmän töyssyissä, nyt ei kyllä ollut mitään pehmustetta eli kova muovipenkki, samalla saan tarakkaa pystympään kun se on hassusti kenossa. Ohjaustanko varmaan vaihtuu kans, pitää maanantaina käydä tutkimassa Bilteman tarjontaa. Tuohon ei oikein vipuja saa asettumaan niin, että ne olisi hyvin käsillä ja poissa polvien tieltä käännöksissä.

Kun aikani ajelin muutama vesseli kintereillä niin kävin laittamassa vaihdevivut ja vaijerin kiinni. Vaijerin kuorta ostin "perhepakkauksen" kun edellisen kerran saksankaupasta tilasin eli kela jossa on 50 metriä, 1,2€/metri... eikä tartte vähään aikaan miettiä oliko niitä kuoria vai ei :) Kymppiä en saanut pelaamaan kun ketju ottaa haarukkaan kiinni, niinpä säädin vekottimen 9-vaihteiseksi, ei juuri haittaa jos jonkun kaksilehtisen kampisatsin tuohon taikoo niin saa vauhtivaihteenkin.

Lisää koeajoa ja varmaan lopputuloksesta kertoo se, että olisi huvittanut jatkaa ajelua mutta jäi muutamaan kilometriin... Huomenna askartelen vielä ketjusuojaputkelle kiinnikkeen vetopuolelle ja putken paikalleen, sotken muuten liikaa pöksyjäni :) sitten toivottavasti hitsaushommat on paketissa, tai no, heräsi halu tehtä kiinteät bob yak kiinnikkeet takahaarukkaan mutta se on "sitten joskus". Vähän siistimistä ja muutama maalitäplä niin se on valmis, ja takajarru... pitää opetella jatkamaan jarruletkua ja ilmaushommelit, Avidin työkalusetti on joskus aikaa sitten jo hankittuna mutta kynnys opettelun aloittamiseen on ollut iso, Pioneerin jarrukin kait kaipaisi jo nesteiden vaihdon.

Ihan loistava peli, kun ohjaustangon kulmat ja vivut saa mieleisekseen niin en varmaan osaa muuta kuin olla tyytyväinen. Iso kiitos Eemelille!

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja PW »

Hieno peli Terpalla! Vähän käy kateeks, helpottaskohan jos tekis semiläskin talvipyörän?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Hieno peli Terpalla! Vähän käy kateeks, helpottaskohan jos tekis semiläskin talvipyörän?

Kokemuksesta voin sanoa ettei ei ;) Siis ei ole läskipyöräkokemusta, mutta jos tekee yhden "melkein" semmosen kuin haluaa niin seuraavaksi pitää sitten tehdä just semmoinen. Tämä "melkein" välivaihe on tavallaan turhaa tuusaamista jos kaikkien teknisten ratkaisujen toimivuus on jo tiedossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hieno peli Terpalla! Vähän käy kateeks, helpottaskohan jos tekis semiläskin talvipyörän?

Kokemuksesta voin sanoa ettei ei ;) Siis ei ole läskipyöräkokemusta, mutta jos tekee yhden "melkein" semmosen kuin haluaa niin seuraavaksi pitää sitten tehdä just semmoinen. Tämä "melkein" välivaihe on tavallaan turhaa tuusaamista jos kaikkien teknisten ratkaisujen toimivuus on jo tiedossa.

Jukka

Joo, kannattaa tehdä aito, tää vaikuttaa sen verran hyvältä ja pitempi ihminen voi pitäytyä myös tuollaisessa pitemmässä rungossa mitä alkuperäinen oli. Sas nähdä joudunko tekemään toisen :oops: käytiin Sailan kanssa ajelulla ja kun ennen puoltamatkaa luovutin läskin niin en sitä enää takaisin saanut :) reppu toimi selkänojana niin just pystyi lukoillakin ajamaan ilman säätöä. Linkissä jokunen sekuntti videokuvaa Sailan ajosta. http://1drv.ms/1M3EK5P

Ketjusuojaputkelle hitsasin kiinnikkeen, nyt tuli lankaa tasaisesti niin siitä ilosta kiinnike on jokapuolelta hitsattu :) pikkasen parempaa saumaa kun toi runkoliitos. Bussitehtaan jätelavalta dyykasin kaikkea raudankappaleita ja tossa oli kulmatkin melkein kohallaan niin ei tarvinnut kuin rälläköidä irti.

WP_20151004_009.jpg

Keulaan tuli vahingossa myös kiinnike lampulle kun sahailin palikan rungosta irti

WP_20151004_010.jpg

Muoks. lisätty se linkki :oops:

Viimeksi muokannut terppa, 04 Loka 2015, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hyvinhän se näytti sujuvan :D . Kyllä noi läskinojakit vaan on niin upeita, että tekis mieli itellekin...no sinne vaan kinnerikuumeen jatkoksi :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Siinä on vaan jotain maagista ajella läskillä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jotain maagista siinä tosiaan on :D reilu 20 km matka Lahden suuntaan on nyt takana ja keskari 22,3 kmh, kera 10kg repun, letkeetä menoa... Kinneriin tottuneen mietteitä:

Lähtiessä: Mitä laittaisi päälle, lyhythihainen ei taida riittää, sataako, entä huomenna, pipo ja hanskat tietty.

Tuuli tuntuu hyvässä ja pahassa, peiliä katsellessa toivoo tasaista autojonoa kun myötätuulesta saa ihan huomattavan vauhdinlisäyksen, toisaalta vastaantuleva rekka tuntuu myös aika hyvin, sivuheilahduksia ei tule, eli kait sivutuulellakin vakaa.

Käsien asento vaatii tottumista, aikaisemmissa pyörissä on ollut kapea ohjaustanko ja kädet on olleet kylkeä vasten, nyt kädet on suoraan eteenpäin. Käsien asennosta johtuen morjenstelu ehkä kannattaa tehdä nyökkäämällä, toivottavasti ensimmäinen vastaantullut lenkkipyöräilijä ei pitänyt minua uusnatsina :)

Tullessa poikkesin tarkoituksella Hollolanpuolen pyörätiellä joka on aivan luokattomassa kunnossa ja sitä ajaessa aina miettii, että miten ihmeessä nämä tiet voi olla tämmöistä :twisted: perunapeltoa. Nyt ajoin perunapeltopaikan ohi ja vasta jälkeenpäin tajusin, että en noteerannut/huomannut sitä mitenkään.

Puolan penkki ja tarakkayhdistelmä on toimiva kun repun selkähihnat saa kiinni penkin levennykseen ja tarakassa on rauta joka jousellaan kiristää repun penkkiä vasten, että se ei heilu. Istuinpäällinen on kiinni sisäkumista leikatuilla remmeillä, niiden alle on myös näpsäkkä repun roikkuvat hihnanpäät laittaa.

145mm kammilla vaatii yritystä saada kantapää osumaan eturenkaaseen, lupaa hyvää talviajoa ajatellen.

Vapaapäivä ja sen kunniaksi kävin vielä säätämässä. Nappasin Pioneerista lyhyet kammet, nyt en muista mutta taisi olla 145 milliset. Alkuperäinen vasen kampi oli aika hyvin kiinni... Ruuvasin kammenulosvetäjän kiinni ja yritin vääntää ulosvetäjää mutta voimat loppui, hain isomman työkalun jolla vääntää ja kohta jotain tapahtuikin ulosvetäjä tuli kammen kierteet mukanaan ulos... No rälläkällä viiltoja kampeen ja naputtelin kammen ratkeamaan niin lähti tuo. Toinen puoli lähti ihan kohtuudella, tosin rälläköidessä akseli lämpeni ja sitten ruikin akseliin kylmäspraytä. Uusissa kammissa rattaat on 32 ja 42 mitkä tuntuu ihan hyvälle, nämä jää tähän ja Pioneeriin saa teettää "jotain", suunnitelmia jo on.

Biltsusta ostin vähän leveämmän ohjaustangon ja tähän kaikki kilkkeet istui ilman tuskaa, lyhyet kammet ja tämä tanko -yhdistelmällä polvet ei kolise ohjaustankoon kääntyessäkään.

Sähköjuttuja olen miettinyt, tää ois aika ihanteellinen sähköistettynä, nykyisin saa jo läskiin suunniteltuja settejä, tosin valmiit on 26"tuuman vanteelle. Sas nähdä, jos osaisin kiekkoja itse tehdä niin en varmaan paljoa miettisi :)

Muoks. Maksiminopeus sports tracerin mukaan oli 53,4 kmh ja muutamaan kertaan välitykset tuntui loppuvan kesken alamäessä. 42 - 36 rattailla yhtä mäkeä lukuunottamatta pärjäsi, Kotiinpäin varmaan kahdessa mäessä joutuu 32 piikkistä käyttämään. 32 km tänään ja lisää tekisi mieli :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Eemeli kutosen uusi elämä

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lisää testiajoa... Illan 7 km matka vaihtui 20 km mutkaksi, kiva kun kaupungin keskustan voi kiertää osaltaan polkuja pitkin, tai ehkä kolmasosa oli metsäautoteihin rinnastettavaa reittiä (ulkoilureitistö). Vaikuttaa positiivisesti mielenterveyteen :)

Jyrkkä soramäki nousi käytännössä sutimatta, norminojakilla olisi jäänyt haaveeksi. Keulaa keventää, etupyörän saa jopa ilmaan :) ei tosin paljoa. Parasta on, että ei huomaa kun asfaltti loppuu ja sora alkaa :shock: eilen asfalttipätkät ja maantienlaidat 22 kmh keskarilla, tämäpäivä soralla, polulla ja pyörätiellä 19,3 kmh, kulkee kovempaa kuin kuvittelin. Jyrkässä ja röykkyisessä soramäessä haluaa pystympään kun laskettelee, jotenkin tarkempi ohjata, pitää viikonloppuna koittaa nostaa selkänojaa miltä tuntuu. Asfaltilla kovaa kurviin ajaessa yllättää kun ei käänny kallistamalla, pitää ohjata.

yksi 13% mäki, 32 - 36 välityksillä nousee hyvin, hengästyy mutta mäen päällä pystyisi puhumaan, jos olisi jotain asiaa :) jyrkimmässä kohdassa ohjaus rupeaa "kirjoittamaan" ja kaista on turhan tehokkaasti käytössä, auttaa kun kurottaa eteenpäin eli tähän mäkeen liikaa takakenossa.

etupuomin säätötyökaluksi kirves on aika näppärä, tosin hamarapuolella. Alumiini puree hyvin kiinni ja vääntelemällä ja vetämällä ei liikkunut. Sentin verran säädin.

Työkaverin kommentit: mitä iloa noista renkaista on ja toi ei hyvin pääty :mrgreen: noh, Levon hautausmaalle seuraavaksi päädyin, tosin vaan parkkikselle mutta kumminkin :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin