Sähköläski talvipyöräksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Mielenkiinnolla odotan koeajoraporttia. Tarkoitin tuolla painolla sitä, että kyllä 30-50kg sähkövehjes on ihan toinen ajokokemus verrattuna johonkin 8kg maantiepyörään, vaikka siinä onkin se sähkö niin ei sekään mahdottomiin riitä jollei sitä ole paljon. Kunnon ylämäessä täytyy pitää kaasu pohjassa ja silti polkea räväkästi, etenkin suoravedolla. Keskiöveto kiipeää hyvin. Tuo vaihdeveto on sellainen välimuoto näistä kahdesta. Kohtalainen mäennousukyky. Täyttä tehoa ei voi käyttää kuin aina vähän aikaa kerrassaan jos haluaa että akku riittää pitkälle. Sähköllä ajaminenhan on sellaista jatkuvaa "pisaralla pisimmälle"-suoritusta nykyisellä akkuteknologialla, mikä toisaalta tekee siitä kiehtovaa ja aivan erilaisen ajokokemuksen verrattuna polttomoottoriin.

Paljonko palaa tuossa mäessä? Jos poljen seuraavan tasaisen pätkän lujempaa niin voin taas mäessä vähän tuutata, jne. Sähkökuskin pää käy koko ajan, hakee koko ajan pienintä virrankulutusta. Pian siitä tulee automaatio, uusi ajotapa. Joskus tietysti täytyy pikkaisen irroitella kulutuksesta huolimatta :mrgreen: Paljon sitä ei voi tehdä. Sähköllä on hyvin tiiviisti yhtä ajoneuvon kanssa.
Nuo paksukumit sopivat hyvin painavaan pyörään, ei tarvitse joka rotvallin ja montun kohdalla pysähtyä. Yli 30kg pyörä perusrenkailla on aikamoinen paukutin ilman joustoa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Kai ilmoitit ebaylle, että myyjä vaati lisää hintaa ilmoittamaansa nähden? On nimittäin ebayn sääntöjen vastaista.

Onko teistä kukaan ikinä pitkällä aikavälillä ollut tyytyväinen italialaisten kanssa tehtyyn kauppaan? VR ei ole sekään tyytyväinen Bendoliinoihin. Käsittääkseni kaikilla on viimeistään vuosien päästä huijattu olo. Miksi jatkatte tuota samaan retkuun menemistä? Itse en ostaisi mitään italialaiselta suoraan. Välikäsien kautta voi saada ihan hyviäkin kauppoja italialaisista tuotteista, mutta italialaiselta ostavan pitää olla todella valmiina vastaamaan huijausyrityksiin. Suomalaiset ovat kuuluisia siitä, että eivät ole. :evil:

Tyydyin vaan uhkailemaan ebaylle ilmoittamisesta, kyllähän tuosta pienehkö paskanmaku suuhun jäi eli tuskin heiltä mitään tilaan jollen poikkeuksellisen halvalla saa (kuten nää vanteet :)) itse tuotteesta ei vielä muuta osaa sanoa kuin, että musta, pyöreät ja leveät :) positiivista oli kun vannenauhat oli paikallaan, sähkökiekossa ei tullut mukana.

On tietysti eri kulttuureissa eri kauppatapoja mutta noin periaatteessa ilman ennakkoluuloja teen kauppaa jos on joku paypal ja ebay taustalla ja kama tulee eu alueelta niin riskit on pieniä, lähinnä tätä mielipahaa ja pikkuviivästys. Nyt on kuiteskin kiekot saapuneet ja pitää viikonloppuna yrittää rykästä vermeet kasaan niin saa koeajoraporttia :)

tiistai oli vapaa ja kävin pohjille ajamassa Kopsuontielenkin joka on kuuluisa mäistään ja miinoitettu prosenttimerkeillä, siellä olisi siis läskejä hyvä vertailla mutta kauhea oli pettymys kun ei noi mäet kummoisilta tuntuneet eikä sportstraker toiminut... Ehkä kesän ajot vajaa 40kg painoilla näkyy kun siirtyy 20kg pyörään? Ja hämäläisillä teillä mäkiin saa mennä yleensä vauhdilla.

Takajarruun pitäisi jarruletkua jatkaa, kävin hydrauliikkakaupasta letkua. Pyöräversioon siinä on eroa se, että on kovaa muoviputkea kun taas alkuperäisessä on muoviputki jonka päällä kangasvahvike ja sen päällä joku ohut muovikuori. Vielä kun keksisi miten putken päässä oleva "helmi" lähtee irti, toisessa päässä on torksi mutta toisessa näkyy vaan pyöreä reikä, onko jotenkin prässätty? Pitää ehkä nettiä tutkia ja kuvatkin havainnollistaisi :) Euron on metrihinta letkulle niin ihan kiva jos sillä onnistaa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

lihavahko pioneeri.jpg

Tältä näytti päivällä... Lauantaina menin siitä mistä aita on matalin ja rupesin modaamaan vanhaa haarukkaa ja sitä siis sen verran levitetty ja jatkettu, että pääsi koittamaan toimiiko. Toimi... eli ehkäpä pikkasen vahvistan tätä ja se on siinä. Paitsi kun tuo vasen haarukkaputki on alkujaan tehty vinoksi ja se on nyt suora niin varmaan jarrusatulan kiinnikkeetkin joudun suoristamaan. Tuli vaan mieleen kun etuhaarukan kiinnike on hitsattu vinoon ja se piti "oikaista" parilla prikalla. Etuhaarukan kiinnitystä en keksi paremmaksi niin koitan vielä toisella laakerilla, nyt klappaa jarrutellessa.

Ihan ei homma mene kuin elokuvissa kun pää on kuin haminan kaupunki ja tavaroita/työkaluja on varastoituna 5 eri paikkaan mutta kun sitkeästi etsii niin kaiken löytää. Nastaa on myös hitsailla pimeässä ja koneella joka välillä syöttää lankaa kuin enkeli ja välillä taas ei... vähän silmä sairastaa mitä jäi jäljeksi mutta sillä mennään mitä on. Viimeksi otin virtani pistorasiasta missä on 10A sulake ja hyvin toimi mutta nyt poltin pari sulaketta kunnes sain tietää mitkä rasiat on 16A takana :) Noh, vaikka työn iloa ei päässyt tänä viikonloppuna tuntemaan niin sai ainakin kokeilla ajamisen iloa :mrgreen: isoimmalla vaihteella kun tuli tuossa koeajolle lähtiessä vasta mieleen, että jos haarukkaa jatkaa 6 cm ja vivun siirtää leveämpään tankoon niin ehkä tarttee myös pitemmän vaijerin... Jarruvaijerin ja vivun sai uusiokäyttöön toiseen läskiin mutta adapteri satulalle oli taas toisaalle varastoituna.

Jos toiseen läskiin vertaa niin kyllä tää letkummalta tuntuu ja jalat tulee aika lähelle eturengasta, (140 tai 145 milliset kammet, ehkä yhdet vois teettää 135 milliset). Penkin kun vaihdan niin sitä saisi muutaman sentin eteenpäin mutta enempää etupainoista ei tekisi mieli. Kuiteskin tukeva ajaa ja kun saa vaihteet niin tartee käydä pehmeällä koittamassa. Istuinkorkeus nousi silmällä arvioiden pari senttiä yli 24" läskin jossa muistaakseni oli 68 cm mutta ei toi vielä paha ole, auttaa kun on aika pysty asento ja ehkäpä hivenen pystymmäksi sitä vielä muutan.

Dirlinger ja Kenda on asettuneet vanteille nätisti mutta tuota takana olevaa Panraceria sai muutamaan kertaan yrittää ja liukasteen kanssa, että nousi oikein. Tiedä sitten meneekö nätimmin kapeeseen 80mm vanteelle kun nyt alla olevat on 104mm, rengas on 98mm. Ulkonäöstä tykkään, tollaseksi jäisi jos vaan käyttöominaisuudet ei muuta vaatisi

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Jokusen tunnin tänään kerkesin/jaksoin tämän kimpussa tänään, ihan hyvin meni, en ehkä onnistunut hukkaamaan kuin iskarin kiinnityspultin :)

takahaarukkaa vahvistin vielä. Hitsauskoneen ongelma paikallistui maakaapeliin ja kun sen johdon kytkentäpinnat putsasin niin rupesi saamaan saumaa räkimättä. Tosin aina muutaman sauman jälkeen koko masiina pimeni mutta hetken jäähdyttelyn jälkeen se toimi taas, mikä lie sitten vikana? Saila maalasi lopputuloksen mustaksi ja kyllä se haarukka nyt käsin vääntelemällä jäykältä tuntui.

Tarakan kaksi pulttia katkesi runkoon. Toinen lähti kohtuudella pois kun hitsasin pultin katkenneeseen kantaan ja annoin jäähtyä. Toinen ei lähtenyt vaan katkesi muutaman yrityksen jälkeen juuresta. Seuraavaa tarakkaa varten hitsasin sitten pätkän kierretankoa kiinnikettä varten mutta liian paksua niin sai sitten heittää hommat seuraavaan kertaan kun lopahti kiinnostus.

Tota ennen kuiteskin laitoin uuden ohjauslaakerin kiinni ja sen välysongelma tuntui ratkenneen ja aika atomeina pyörä muuten on... Ketjutkin saa uusia suojaputkineen tässä välissä.

Tiistaina jatkuu tarakan kiinnikkeillä ja vihdoin sillä kasauksella jollei tartte leikkiä ahkeraa töissä :)

Muoks. Laitetaan nyt yksi kuvakin kun kerran otin. Taiteilija maalaa :) tosin vaan Hammerin mustalla mutta kun ei tullut mieleen tilata mitään räväkämpää :mrgreen:

Taiteilija maalaa.jpg

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tätä on taas väkerretty eteenpäin. Tehty suurinpiirtein kaikki kolmesti ja aikaa käytetty viisi kertaa enemmän mitä alussa ajatteli ja jossain mielensopukoissa octalink kammet on muuttuneet Isis malliseksi ja sitten siinä päätä raapiessa ohikiitävän hetken mietti, että jos on näin pyöreäpäinen niin miksi en pysynyt neliskanteissa kun sen malliseen olen todistettavasti joskus onnistunut yhteen liittämään, tosin historia tuntee tapauksen jossa irrotetus on suoritettu rälläkällä :mrgreen:

Leveämmän tangon laitoin ja eroottisen punaiset kahvasuojukset olin etelänkaupoista tilannut, kahvat jotka tuntuu lämpöisältä paljasta ihoa vasten ja muutenkin muotoilu hivelee silmää. Kun kaikki olin nätisti saanut asennettua ohjaustankoon ja ihasteltu kuinka hyvin kaikki mahtui rupesin miettimään, että millähän minä ne vaihteet vaihtaisin... ehkä käsipelillä ketjusta kuten edestäkin tai sitten otan kilkkeitä irti tangosta ja etsin pahvilaatikon pohjilta sen vivun jonka jemmasin purkaessa ettei joudu hukkaan, vaijeriksi olin tilannut tandem-version koska aavistuksen saattaisi harmittaa puuttuvat 2 cm vaijerinmitasta ja etäisyyksiä kun tässä pyörässä on. On muuten tavaraa kiinni ohjaustangossa torxilla, ristipääruuvilla ja kuusiokoloa kahta kokoa.

Hyvältä se näyttää. Tarakan laitoin kiinni ja mallailin suoraan ja tein tarakalle kiinnikkeet. Sateli sillai mukavasti niin hitsailla en viitsinyt eli tuossa edellisellä kerralla vääränkokoista kierretankoa olin katkenneen pultin kantaan kiinnitellyt hitsaamalla. Vetäsin tekeleen rälläkällä poikki ja meinasin jotta josko uuden kierteen mutta ei lähtenyt terä kivasti vetämään niin päätin rälläköidä vielä lastun ja jotain hyvääkin kun sieltä raudan sisästä löytyi pyöreä reikä ja siinä ehjät kierteet, ylätuen sai siis pitemmällä pultilla viritettyä. alatuet paikallensa ja jo tuli tukeva, ainaskin akun ja repun kestää.

No päätimpä sitten laittaa eturenkaan kiinni ja ruveta vetämään sähköjä. Seuraavaksi sitten mietin, että tekisikö uudet alatuet kun eturenkaan laittamisen jälkeen se tarakka nätisti alaviistoon, irrottaahan se tarakka pitää kuitenkin kun joku ohjausboksi sinne tarakan kätköihin piti upottaa ja luukku ei mahtunut avautumaan. En viitsinyt vaan ajattelin jotta painopiste on matalammalla ja tiineempi reppu kulkee mukana. Tai sitten väkertelen perjantaina jos siltä tuntuu, ehkä värkkäilen kun voisi tehdä semmoiset kolmiomalliset tuet jos kamelinkuormaa joskus kuljetan.

E-Pioneeri.jpg

Kätsyä muutes kun on tommonne tarakan tuki kädessä ja sitten lähtee pihalle katsomaan siskoplikan uutta ranskanpatonkia ja sen osan laskee kädestään talonseinustalle ja kun auto on ihasteltu ja päteväksi luokiteltu ja menee talliin jatkamaan hommia niin alkaa etsimään sitä tukea, että missähän se on, ei tämä nyt niin iso talli ole :mrgreen:

Mutta on sillä ajettu, sähköilläkin 6 km/h ja mittarin mukaan hetkellisesti on saatu yli 100 wattia ulos kun ylämäkeen menee mopoillessa, ajo tosin tapahtui vasta sen jälkeen kun se näyttö oli ruuvattu irti ja käännettyi oikeinpäin, enkä hukannut kun toisen kiinnitysruuveista kun irtosi hyppysistä. Positiivisen kautta, se oli se lyhyempi ja myös tämän sain kätevästi vaihdettua sentin pitempään jonka kierteet sai vetämään ilman tuskaa. Tasamaalla mittari ei näyttänyt mitään tai korkeintaan 10w niin tiedä sen tarkkuudesta. Tokihan anturijohto polkimille oli liian lyhyt, joku tuuri tilauksessa oli, että johdon moottorille tilasin niin pitkänä kun sai eikä jäänyt edes paljoa ylimääräistä.

Kaikkea jänskää luki ohjeissa, että siinä on vakionopeudensäädin ja käsikaasu jonka toimimattomuutta ihmettelin vielä kymmenen aikaa illalla mutta olipa ohjeista jäänyt tulostamatta lsd-näytön käyttö kehittyneille. No minulle tämä on ensimmäinen trippi sähköiseen ihmemaahan ja luulin jotta alkeisaapinen riittää mutta siinäkin luvattiin uskomattomia matkoja vakionopeudensäätimellä jonka päällekytkemisestä en voinut kuin uneksia ja räplätä kaikkia niitä kolmea nappia mitä ohjaustangossa on. Ehkä perjantaina tajunta räjähtää kun pääsen sormeilemaan tehdasparametreja uusin ohjein.

Ajetaanhan sitä lihaksillakin, tänäkin vuonna jo 7800 km ja ihan mukavasti tuo kulki. Pehmeämpi kuin ex-eemeli, eikä välttämättä pelkästään positiivisessa mielessä mutta katsotaan kun saapi enemmän kilometrejä taakse. Jakkara on ainakin pystyssä kun takatukia jatkoin, pehmeällä pitää perjantaina käydä kokeilemassa niin saapi sitten harmaan aavistuksen talvisopivuudesta, nastat raapii jo edessä eli sen perusteella saa talvi jo tulla.

Kivaa toi rakentelu, ainakin silloin kun on kalenterissa väljää, on nukkunut hyvin ja ajatus juoksee, meinasin seuraavaa projektia varten siivota ensimmäisenä kalenterin :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

:)
Ei se vakionopeudensäädin toimintamatkaa lisää eikä energian määrää, se on lähinnä mukavuusjuttu. Sulla on sama paneeli siinä kuin mulla. Itse asiassa edes kaasua et tuossa tarvitse kun se ei ole mikään painava kinneri millä on hankala lähteä ylämäkeen ja paikaltaan kun avustus tulee vasta yhden kampikierroksen jälkeen. Tässä sarjassa on se pedelec-ohjelmointi jo sen verran hyvä ja kehittynyt, että niillä viidellä eri tehoasetuksella saat kyllä energian aika maksimaalisen tehokkaasti käyttöön. Itse en ole edes mennyt sinne softan advanced-alueelle ollenkaan, se on aika monimutkainen ja ohjelmointivirhe voi polttaa koko vehkeen ja raukaista takuun kuten ohjeissakin muistaakseni varoitetaan. Ajele sillä nyt ensin ihan basiccina ja katso sitten sitä advancedia jos vielä halu on.
Tehomittarissa pitäisi näkyä ylämäessä noin 400-500W täysillä jos se on suunnilleen oikein. Se on siis ottoa, ei antoa. Itse en katsele sitä paneelin tehomittaria juurikaan, mulla on erillinen tehomittari.
Se kolmen napin katkaisin kandee laittaa sellaiseen paikkaan että sitä on helppo näpytellä ajaessa irroittamatta katsetta tiestä.
Tuossa cruiserissa mulla on se edellisen sukupolven pedelec. Se on vinkeä kun se lopettaa avustuksen vasta noin kaksi sekuntia sen jälkeen kun polkeminen on jo lopetettu. Vaarallinen kaupungissa, siksi olen cruiserissa käyttänyt kaasua only enkä pedeleciä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kyllä sieltä vissiin pitää käydä ainakin poljinanturimoodi vaihtamassa ku toi ei vedä 6kmh jälkeen? Poljinanturia siis en saa paikalleen ja ihan vallan kriminaaliksi meinasin heittäytyä :) oli monimutkaisen oloista lukemalla mutta ei kait tartte kun kahta arvoa muuttaa jos oikein muistan. Katotaa kui käy :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ei vedä 6 km/h jälkeen? :shock: Siinä täytyy olla jotenkin päällä se ns. talutusmoodi, elikkä talutusavustin, joka on erillinen toiminto. Talutusavustin siis vie pyörää 6 km/h haluttaessa.
Laita ihmeessä se poljinanturi paikoilleen, suht helppohan se on laittaa. Sen kanssa on mukavampi ajaa kuin kaasun kanssa tätä uusimman sukupolven systeemiä. Pelkällä kaasulla toimintamatka lyhenee.
Kampi irti, keskiökasetti irti, anturi kasetin kylkeen ja magneettikiekko kiinni akseliin. Pyörintävälys noin 2-3mm.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tartteis vaa pidempi piuha tilata, jossain vaiheessa sen anturin laitan mutta nyt meinasin, että kun jollain konstilla pääsisi sähköavusteisena. Joo, tatusmoodin saan painettua ja sillä menee mutta muuten ei siis avusta lainkaan ja meinasin syyn olevan siinä asetuksessa jossa kone kuuntelee poljinanturia?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

terppa kirjoitti:

Tartteis vaa pidempi piuha tilata, jossain vaiheessa sen anturin laitan mutta nyt meinasin, että kun jollain konstilla pääsisi sähköavusteisena. Joo, tatusmoodin saan painettua ja sillä menee mutta muuten ei siis avusta lainkaan ja meinasin syyn olevan siinä asetuksessa jossa kone kuuntelee poljinanturia?

Ok. Pidempää piuhaa et tarvitse kun sijoitat sen kontrollerin niin että piuha riittää. Kontrolleri jonnekin esim penkin alle tai sinne maastoon. En tiedä onko niitä piuhoja pidempinä.
Juu niin se voinee reagoida myös noin jos anturi ei ole asennettu eikä kaasua kytketty päälle, eli siinä on silloin kai päällä vain se talutusavustin.
Kaasu on kyllä ihan kiva joskus toki, mutta pitkän päälle siihen kyllästyy. Tietokone kaasuttaa paremmalla hyötysuhteella sitä anturin kautta kuin ihminen, toimintamatka pitenee eikä peukku väsy.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mulla on jossain sellainen aturi joka tulee ketjun väliin . Eikä tuota kaan tarte laittaa sinne keskiöön . Jos välillä on vaan jokin pyörä johon sen voi liimata kiini pyörimään. :roll:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nojanalle kirjoitti:

Mulla on jossain sellainen aturi joka tulee ketjun väliin . Eikä tuota kaan tarte laittaa sinne keskiöön . Jos välillä on vaan jokin pyörä johon sen voi liimata kiini pyörimään. :roll:

ton anturinhan sais kyllä viritettyä ketjuohjainrullan yhteyteen pienellä askartelulla. Kun uudet ja rasvattomat rullat saan hyppysiini niin sen taidan tehdä. ohjainboksin pidän mielellään kotelossaan tarakan kätköissä kun se on siellä niin mukavasti suojattuna kuralta ja vandaaleilta :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ihan ei putkeen mene... Uusien ohjeiden kera sain asetuksia säädettyä mutta käsikaasu ei herännyt. Jossain vaiheessa säädin jarruja ja talutusmoodilla pyörittelin rengasta ja käsin pidin keulaa ilmassa. Siinä vissiin johdot meni toiseen asentoon kun käsikaasua koittaessa pyörä vähän nytkähti.

Aloin heiluttelemaan johtoa ja kun johtosarjan liittimen läheltä johtoa taittoi niin jo pelitti... Pääsi sitä sitten kokeilemaan kun piti johtoa tietyssä asennossa mutta taitaa olla takuuhommia. Jonnii verran mäni päätä raapiessa aikaa mutta onneksi tuo löytyi vaikkakin vahingossa.

Voe mahoton mitä haipakkaa toi kulkee :shock: käsikaasu vissiin samalla isolla teholla aina avustaa? Vähempikin riittää eli pitää se poljinanturi laitella ketjuohjainrullaan.

Huvikseni säädin rajoittimen 40 kmh ja 35 kmh jälkeen rupesi teho hiipumaan. Kun rajoitin oli 30 kmh niin 27 kmh paikkeilla tuntui, että saa reisistä lisätä tehoa. Lähemmäs neljänkymmenen vauhdeissa jo vähän hirvitti eli ehkäpä säädän rajoitinta ja harjoittelen ajelua :) lumi tuli Vääksyynkin ja pääsi testaamaan talviominaisuuksia, uskomaton pito ja ja vakaalta tuntuu ajaa, toi eturengas oli kyllä hintansa veroinen vaikka ostaessa kirveli. Ahtaassa paikassa on näppärä kun saa käsikaasulla mennä ja saa tasapainoilla rauhassa.

Laittelen kuvia kun läppärille pääsen... Pyörä jäi vielä odottamaan talliin aikaa parempaa ja jos ton sais ehjäksi lähipäivinä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 695
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tuskin siinä johdossa on vikaa, se on se liitin. Voi olla liittimen pinni vähän taipunut esimerkiksi. Itsellä pari kertaa pätkinyt kun liitin on tullut huomaamatta millin ulospäin. Ne täytyvät olla ihan pohjassa. Äänestän yhä sen puolesta että laita se anturi sinne keskiöön. Se on puhtaampi ja vakaampi paikka ja antaa anturille oikean kierrosluvun, missä on pointtinsa. Pieni ketjurulla pyörii paljon nopeammin kuin keskiö eikä se setti toimi niin kuin se on suunniteltu.
Johtoa voi pidentää itse, olen cruiserissa tehnyt niin kun asensin siihen väliin bebek-kytkimen. Se on ihan perusjohtoa sisältä, punainen ja valkea pikkupiuha siellä. Etsit samanpaksuista ja pidennät jos et sitä kontrolleria halua siirtää. Se on kontrolleri on ns.antiwater-sarjaa ymmärtääkseni myös siinä setissä kuten itselläni. Rapa ei sitä haittaa. Suoraa jatkuvaa vesiroisketta tietysti on aina hyvä välttää.
Kaasu on jossain harvoissa paikoissa ihan kätevä, kunhan polkee sitäkin käyttäessä. Pitkän päälle anturi on mukavampi ja vie vähemmän virtaa.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Liitin on kyllä niin syvään paineltu kuin ikinä mun voimilla menee ja pinnit näyttää suorilta sekä tasamittaiselta, irrotettu ja kytketty useampaan kertaan :) vehje toimii vasta kun pari senttiä liitin mötikän alapuolelta taittaa johtoa, katotaan mitä virma vastaa.

Tässä pari kuvaa kun eilen rantsussa kävin pyörähtämässä muutaman ympyrän.

WP_20151121_008.jpg

Kääntösäde on parin pyörän mittainen, tiukempi ympyrä ei enää mene luontevasti.

WP_20151121_007.jpg

Pieniltä ja huomaamattomilta näyttää nämä uudet vetävät navat, jarrulevy on 160 millinen jos mittasuhteita meinaa...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin