Sähköläski talvipyöräksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hienoa kuulla että homma toimii. Noin sitä on parasta ajaa, vaihdellen avustustasoa koko ajan. Mulla on omasta siitä kumisesta valitsimesta kuluneet jo ne upponuolet pois.
Se valitsin pelaa kyllä hyvin, hipaisu riittää. Kävin just taas itse testilenkillä. 54V/13S toimi hienosti.
Se P3-säätäminen ei ollut hyvä idea, säädin takaisin. Ilman momentinmuunninta säntäilee ihan oudosti.
Akku pelaa hieman paremmin lämpimämmillä ilmoilla. Kylmä syö hieman pois tehoa ja kapasiteettia. Jos ajelet pakkasella niin kokeile jonkunlaista lämpöhuppua siihen akun päälle.
Akku kestää sitä pidempään mitä enemmän pystyt minimoimaan ajan jolloin se on täysi.
En ole ihan varma onko tuossa linkkaamassani uuden version tehomittarissa kaikkia niitä ominaisuuksia mitä vanhemmassa.
Jos mahdollista, niin tilaa tämä vanha 130A-malli. Mä olen ajanut näillä nyt 17 000km/kolme vuotta. Pelaa kuin junan vessa, myös sateessa, ja näyttää aivan kaiken tarkasti:

Hobbyking ei enää myy tätä vanhempaa mallia mutta parista muusta paikasta saa vielä, jopa halvemmalla.
Joo kaupunkiajo syö paljon enemmän, etenkin painavalla kinnerillä. Myötätuulessa tai tyynessä pääsee aika alhaiseen kulutukseen, vastatuuleen jyystäminen vie virtaa ja suoravedon kanssa mäet vievät paljon. Viron tiestö on lähes täydellistä suoravedolle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Vissiin joku telttapatjaviritys tarranauhakiinnityksillä pitänee askarrella jahka pakkaset alkaa, tarakka-akku yhdistelmään ei mitään kovin tiivistä saa... Katotaan saisko enemmän kilometrejä yhdelle lataukselle kun tänään ajoin 28 km ja jos maanantaina työmatkaa sen 52 km jaksaisi. Taas myötätuuleen ykkösellä ja vastaiseen kakkosella.

Vähän polttelis kokeilla Mangoakin sähköillä, jos väliakselille laittaisi sähkönavan. Kriteeri on vaan, että 10-vaihteisen pakan saa kiinni ja yksi malli toistaiseksi on tullut vastaan tämmöisiä. Vai miten nämä greencyclen takanavat? 6-vaihteista pakkaa myyvät? Kallein osa eli akku kun on niin ei veisi vararikkoon :) lähtisi taas tekosyitä miksi ei starttaisi kinnerillä :oops:

Mitä suuruusluokkaa tuo Gatin jännitteen muutos vaikuttaa toimintamatkaan? Ite meinasin pelailla näillä 250w vehkeillä jos Mangoa rupean värkkäämään, kevyt ja virtaviivainen aihio :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Joo kannattaa joku huppu siihen laittaa. On jo kotiinpäin että saa estettyä ilmavirran jäähdyttävän vaikutuksen akkuun kylmässä. Kesällä ei tarvitse.
Eikös näihin/noihin napamoottoreihin saa kiinni max 9-pakan? Ainakin näihin pieniin suoravetoihin saa ysipakan max muistaakseni.
Vaihteita ei kinnerissä ehkä ihan enää yhtä monta tarvitse sähköjen kanssa, voinee pari ratasta tinkiä. Mangossahan on yksipuolinen takahaarukka, vaikea laittaa napamoottoria sinne, jollei tee siihen kaksipuolista haarukkaa kuten joku täällä taisi jo tehdä omaansa. Tietysti matalilla tehoilla voi laittaa keskiömoottorin, mutta ne ovat vähän arvokkaampia ja hiukan oma lajinsa.

Jos itse sähköistäisin Mangon niin tekisin siihen kaksipuolisen haarukan, ja napamoottori sitten siihen. Vanteeksi niin suuri kuin pyörimään sopii. Lisäpaino taakse taitaisi myös olla Mangoon hyvä juttu?
Mangohan menee pienemmillä tehoilla kuin Gatti, paljon aerodynaamisempi ja kevyempi, myös kuski.
Jännitettä nostin neljän voltin verran, eli aika vähän. Vaikutuksen kyllä huomasi, alavääntö parani.
Suurempi jännite saa periaatteessa moottorin käymään viileämpänä, mikä nostaa hyötysuhdetta kun samaan tehoon tarvittava virta pienenee. Samalla toimintamatka kasvaa.
Nyt se just hyvä. Enempää en uskalla nostaakaan, sekä kontrollerin että virtamittarin maksimi on 60V. Hyvä jättää aina vähän headroomia.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Vähän polttelis kokeilla Mangoakin sähköillä, jos väliakselille laittaisi sähkönavan. Kriteeri on vaan, että 10-vaihteisen pakan saa kiinni ja yksi malli toistaiseksi on tullut vastaan tämmöisiä. Vai miten nämä greencyclen takanavat? 6-vaihteista pakkaa myyvät?

Normaalisti 5 ja 6 vaihteiset pakat ovat kierteellisiä, 7 vaihteisia on molemmanlaisia, 8, 9 ja 10 ovat kierteettömiä. Eli jos myyvät 6-lehtisenä niin maksimi pakka jonka löydät siihen kiinnitykseen on 7.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Joo. Ihan kuin olisin jossain nähnyt maininnan siitä että jossain Greencyclen uusista moteista on kierteetön kiinnitys. Saatan muistaa väärin.
Tai sitten sekoitan Greencyclen ja Grin Technologyn motit keskenään. Grinillä ainakin oli jotain motteja kierteettömille.
Siinä on muuten toinen loistava firma, jos Greencyclestä ei löydy, Grin Technology. Firman perustajaa Justinia pidetään globaaleissa sähköpyöräpiireissä "gurujen guruna".
Olen tilannut sieltä torque armeja, huippulaatua, itse teettävät ja suunnittelevat. Katsele mitä Griniltä löytyy.
Grin on vähän niin kuin globaalisti sähköpyörämeiningeissä se The Kauppa. Halvin se kyllä ei ole.
Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.

Ihan varmasti :D Mutta jos laittaa seiskapakan niin pitää olla seitsemän pykäläinen vipu ja mahtaako kapea 10-ketju toimia leveämmälle ketjulle suunnitellussa 7-pakassa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Toisaalta näkisin että moottoroidussa kinnerissä riittänee seiskapakkakin, jollet sitten halua juuri sitä kymppiä.

Ihan varmasti :D Mutta jos laittaa seiskapakan niin pitää olla seitsemän pykäläinen vipu ja mahtaako kapea 10-ketju toimia leveämmälle ketjulle suunnitellussa 7-pakassa?

Jukka

Pientä remonttiahan siinä tulee toki. Ketju nyt on kulutustavaraa muutenkin. Osana kokonaisuutta ei kuitenkaan mikään iso työ.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tossa Mangossa on väliakseli penkin alla joka on ihan normi maastopyörän levarinapa eli ketju tulee edestä sille väliakselille jossa on kymppipakka, toisella puolella levyjarrun tilalla hammasratas josta ketju jatkaa vasemmalla takarenkaalle. Äkkisältään mietittynä ton väliakselin korvaamalla sähkönavalla sähköistys onnistuisi helpoiten? (jos ei onnistu niin sitten jään odottelemaan toispuoleiseen kiinnitykseen soveltuvia napoja) ja kisoja varten sen saisi vartissa kevenneltyä alkuperäiseksi kun sama pakka yms. kilkkeet olisi mitä nytkin on kiinni. ulkomitat pitää olla aika pienet mutta silmällä arvioituna esim. läskin napa on niin pieni, että mahtuisi.

Tän parempaa kuvaa en löytänyt, siinä on napadynamo viritys näytillä jonka loppuun tekeminen jäi odottamaan aikaa parempaa :oops: mutta siis tuolla alla on se väliakseli.
Kuva

Joo, kieteellistä pakkaa myyvät lisävarusteissa ja löytyipä tekstikin "Huonona puolena takamoottorilla on hieman hankalampi asennus ja 8 ja 9 -rattaista takapakkaa ei välttämättä voi käyttää." Pitää Keyden keksintöihin tutustua, 10-vaihteista en halua luopua koska tätä ajetaan kuitenkin valtaosa matkasta pelkästään lihaksilla.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Niistä isoista pakoista ne usein varoittelevat niiden leveydenkin takia. Joissain moottoreissa iso pakka ei mahdu, jollei levitä haarukkaa koska pelkkä moottori on jo niin leveä.
Sähkökinneri on sen verran kokonaisvaltainen projekti, että parempi sen jälkeen melkein unohtaa se moottorittomuus jos laitteen rakentaa. Akun paikan rakentelu, kaikki johdotukset, sopivat välitykset moottorikäyttöön, yms, yms. Se ei ole sen jälkeen enää polkukinneri missä on sähkömoottori vaan toinen ajoneuvo joka kehittyy omaan suuntaansa moottorin kanssa.
Toki jonkinlaisen pikakiinnityksen voinee jonkin systeemin kanssa rakennella. Itse ajattelen näistä niin, että ne eivät ole polkukinneri+moottori, vaan sähkökinnereitä. Yksi kokonaisuus.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:

Sähkökinneri on sen verran kokonaisvaltainen projekti, että parempi sen jälkeen melkein unohtaa se moottorittomuus jos laitteen rakentaa. Akun paikan rakentelu, kaikki johdotukset, sopivat välitykset moottorikäyttöön, yms, yms. Se ei ole sen jälkeen enää polkukinneri missä on sähkömoottori vaan toinen ajoneuvo joka kehittyy omaan suuntaansa moottorin kanssa.
Toki jonkinlaisen pikakiinnityksen voinee jonkin systeemin kanssa rakennella. Itse ajattelen näistä niin, että ne eivät ole polkukinneri+moottori, vaan sähkökinnereitä. Yksi kokonaisuus.

Mä nyt en näe mitään ongelmaa akun poistamisessa ja väliakselin vaihtamisessa sekä parin johdonpään teippaamisessa kun se moottorinapa siihen samaan väliin pitää mennä "heittämällä", tää on kuiteskin ainoa kinneri ja sen pitää muokkautua lihasvoimilla tapahtuviin kisoihin. Keydellä myyvät 135 mm leveenä ja 100 mm halkaisijalla olevaa napaa, patterin kera vähän yli 3 kg nousisi paino.

Mango kulkee riittävästi +30 nopeuksia maanteilla eli siihen ei avustusta tarvitse vaan syy sähköihin on isommat ylämäet esim. työmatkalla eli toisin kuin läskissä Mangossa sähköillä tulisi ajettua maks. 20% matkasta jos vastaavasti läskillä yli 80%. Se on sitten erikseen jos haluaa rekisteröidä virallisesti 45 kmh kulkevaksi mutta se on sitten nelipyöräquest tai vastaava.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

No sitten. Joo voihan se noinkin toteuttaa. Tarkoitin "kokonaisvaltaisella" sitä jos rakentaa uuden takahaarukan, pinnaa mottiin uuden kiekon, vetää kaikki lukuisat johdot siististi ja pysyvästi, asentaa mittarit, vaihtaa ketjun ja takapakan, vaihtaa shifterin, rakentaa akulle tai akuille siistin pysyvän paikan kopan sisälle, asentaa tunnistimen keskiöön, sovittelee kahvat uusiksi kun tulee kaasuvipu, avustuksensäätö sun muuta lisää tankoon tai jonnekin siihen lähelle, hakee välitykset kohdalleen sopimaan moottorin nopeusalueelle, vaihtaa ehkä alle leveämmät renkaat lisääntyneen painon johdosta tai leveämmät vanteet jopa, virittelee takajarrun moottorikiekkoon, ehkä paremmat pinnat, jne.

Tuon jälkeen vehje alkaa olla jo vähän omansa. Mangolla en ole ajanut, istunut kyllä. Se oli yllättävän tilava alaosastaan, yläosa ahtaampi.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Mielenkiintosta keskustelua olen seurannut sähköistyksestä kun itelläkin on samansuuntaista ajatusta. Vaikka ei olekkaan läskipyörää. Mutta kinneri. Siihen olen hankkinut Greencycleltä 500w sarjan, 36v 15Ah akulla. Takapyörämoottori, vaihdemoottori vapaakytkimellä. Pitäis rullata ilman vastusta kun sähkö ei ole pelissä. Lupaavat 80 Nm tehoja ja100-200 km akun kestoa avustustehosta riippuen. On siinä mietiskelemistä miten ne kaikki härpäkkeet ripustelee, mutta toisaalta on kinnerissä tilaa. Yksi ongelma tuli heti ilmi, kun katselin poljinanturin magneettikiekkoa. Ei sovi minun keskiöakselille, se kun ei ole nelikanttiakseli, vaan paksumpi BB30. Voikohan sitä sisäreikää koneistaa isommaksi? Mulla on ollut käytössä Rohloff-napa ja sen aion laittaa välivaihteeksi ja siitä ketju moottoriin. Ketjuratas levyjarrun paikalle. Edessä yksi ketjuratas T50. Tämmösiä askareita talven varalle.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

JEF-40 kirjoitti:

Mielenkiintosta keskustelua olen seurannut sähköistyksestä kun itelläkin on samansuuntaista ajatusta. Vaikka ei olekkaan läskipyörää. Mutta kinneri. Siihen olen hankkinut Greencycleltä 500w sarjan, 36v 15Ah akulla. Takapyörämoottori, vaihdemoottori vapaakytkimellä. Pitäis rullata ilman vastusta kun sähkö ei ole pelissä. Lupaavat 80 Nm tehoja ja100-200 km akun kestoa avustustehosta riippuen. On siinä mietiskelemistä miten ne kaikki härpäkkeet ripustelee, mutta toisaalta on kinnerissä tilaa. Yksi ongelma tuli heti ilmi, kun katselin poljinanturin magneettikiekkoa. Ei sovi minun keskiöakselille, se kun ei ole nelikanttiakseli, vaan paksumpi BB30. Voikohan sitä sisäreikää koneistaa isommaksi? Mulla on ollut käytössä Rohloff-napa ja sen aion laittaa välivaihteeksi ja siitä ketju moottoriin. Ketjuratas levyjarrun paikalle. Edessä yksi ketjuratas T50. Tämmösiä askareita talven varalle.

Tervetuloa klubiin :)
Hyvä valinta moottoriksi. Vääntävä. Olen koeajanut tuollaista kesällä, se on todella hiljainen, mitä vaihdemoottorit eivät usein ole. Siinä on tämä sama kompuutteri kuin mulla ja Terpalla.
Härpäkkeet kannattaa ripustella ajan kanssa ja huolellisesti. Sitä kiekon sisäreikää voi koneistaa isommaksi toki, kunhan ei magneetteihin asti ja katsoo että tulee tiukka.
Ne alkuperäispinnat eivät kinnerikäytössä välttämättä ole niitä kestävimpiä, ne ovat se heikko kohta. Kannattaa tarkkailla. Itsellä on 3mm moponpinnat. Voivat kestää ihan hyvin tai sitten ei.
Ajaminen kannattaa alussa ottaa varovaisesti.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Oliko niin että Keydessä poljinanturi on moottorin sisään rakennettu? Se olisi minusta etu, vähemmän johtoliitoksia ja suojaisampi paikka. Omaan käyttöön takamoottori olisi sopiva, MWB:hen sellainen on tarkoitus [joskus] hankkia. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 0&start=15 Se on vakaa ajettava mutta vähän raskastekoinen, mikä ei haittaa apumoottoripyörässä. 8 vaihdetta riittää mulle myös hyvin. Jostain syystä rakennuskitit ovat etumoottorilla lähes järjestään.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Etupyöräapumoottorissa riittää että kiekko on oikean kokoinen ja sillä saa sähköistettyä myös napavaihteiset pyörät.
Takana voi vaihteiden määrän ja tyypin lisäksi vaihtua haarukan leveys, vaihtoehtoja pitäisi olla kymmeniä että olisi jokaiseen pyörään sopiva hyllyssä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin