Sähköläski talvipyöräksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Voe mahoton mitä haipakkaa toi kulkee

Huvikseni säädin rajoittimen 40 kmh ja 35 kmh jälkeen rupesi teho hiipumaan.

Onkohan ne myyny sulle 500W tai jopa vielä tehokkaamman moottorin :shock:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Voe mahoton mitä haipakkaa toi kulkee

Huvikseni säädin rajoittimen 40 kmh ja 35 kmh jälkeen rupesi teho hiipumaan.

Onkohan ne myyny sulle 500W tai jopa vielä tehokkaamman moottorin :shock:

Jukka

Tjaa-a 250 wattisesta olen maksanut :) tehomittari taisi näyttää jotain +400w mutta E-Cruiser aiemmin kirjoitti näin:

E-Cruiser kirjoitti:

Tehomittarissa pitäisi näkyä ylämäessä noin 400-500W täysillä jos se on suunnilleen oikein. Se on siis ottoa, ei antoa. Itse en katsele sitä paneelin tehomittaria juurikaan, mulla on erillinen tehomittari.

Myyjä lupaa huippunopeudeksi >30 kmh ja 500w vehkeelle >35kmh mutta kaikesta läskeydestään huolimatta kun sarja on kiinni nojapyörässä niin saattaahan se sen takia kulkea? Muista vehkeistä ei ole kokemuksi lyhyitä tyyppejä enempää.

Pyöräkoon säätö on oma juttunsa, mittasin läskirenkaan kehän ja se muistaakseni oli jotain 2350 mm mutta millimittoina tuonne ei saa arvoja syöttää vaan "vakiotuumakokoina" ja sitten valkkasin isoimman 29" mika nettisurffauksen perusteella jäisi kehämitaltaan pienemmäksi? mittarivirhe pitää kattella kun seuraavan kerran pääsee ajelemaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

terppa kirjoitti:

Liitin on kyllä niin syvään paineltu kuin ikinä mun voimilla menee ja pinnit näyttää suorilta sekä tasamittaiselta, irrotettu ja kytketty useampaan kertaan :) vehje toimii vasta kun pari senttiä liitin mötikän alapuolelta taittaa johtoa, katotaan mitä virma vastaa.

No sitten. Eiköhän ne sen vaihda sitten, tunnen sen omistajan. Koeajoi Gattiakin kesällä. Aika harvinainen sattumus tuo.
Tosiaan joo jos mahdollista niin laita anturi keskiöön. Siinä on monta seikkaa. Se anturi on herkkä rikkoutumaan. Jos ketjut lentävät sen päälle ketjupyörältä niin se menee vaihtoon. Ketjupyörältä lentävä öljy ei myöskään ole hyvä, heikentää magneettikenttää. Sitten se on viritetty niin että se antaa pehmeän startin ja stopin sillä keskiön tyypillisellä kierrosluvulla. Jos joku ketjupyörä pyörittää sitä joku neljä kertaa nopeammin, niin se saattaa vähän sekoilla se kompuutteri.
Kyllähän se varmaan vauhtia ottaa ilman rajoitinta sinne lähelle neljääkymppiä. Koska se on kuitenkin pieni moottori, niin se ei kyllä kestä sitä kyytiä pitkään kesäkuumalla. Veikkaan sen ottotehoksi täysillä 500-600W, josta tiehen päätyy joku 400W. Boschin systeemin ottoteho on 600W. Sen saa myös ohjelmointimuutoksella kulkemaan samaa kyytiä. Omani ei ole kuin marginaalisesti tehokkaampi, mutta kestää hieman paremmin tehoa kun haihduttaa paremmin lämpöä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Liitin on kyllä niin syvään paineltu kuin ikinä mun voimilla menee ja pinnit näyttää suorilta sekä tasamittaiselta, irrotettu ja kytketty useampaan kertaan :) vehje toimii vasta kun pari senttiä liitin mötikän alapuolelta taittaa johtoa, katotaan mitä virma vastaa.

No sitten. Eiköhän ne sen vaihda sitten, tunnen sen omistajan. Koeajoi Gattiakin kesällä. Aika harvinainen sattumus tuo.
Tosiaan joo jos mahdollista niin laita anturi keskiöön. Siinä on monta seikkaa. Se anturi on herkkä rikkoutumaan. Jos ketjut lentävät sen päälle ketjupyörältä niin se menee vaihtoon. Ketjupyörältä lentävä öljy ei myöskään ole hyvä, heikentää magneettikenttää. Sitten se on viritetty niin että se antaa pehmeän startin ja stopin sillä keskiön tyypillisellä kierrosluvulla. Jos joku ketjupyörä pyörittää sitä joku neljä kertaa nopeammin, niin se saattaa vähän sekoilla se kompuutteri.
Kyllähän se varmaan vauhtia ottaa ilman rajoitinta sinne lähelle neljääkymppiä. Koska se on kuitenkin pieni moottori, niin se ei kyllä kestä sitä kyytiä pitkään kesäkuumalla. Veikkaan sen ottotehoksi täysillä 500-600W, josta tiehen päätyy joku 400W. Boschin systeemin ottoteho on 600W. Sen saa myös ohjelmointimuutoksella kulkemaan samaa kyytiä. Omani ei ole kuin marginaalisesti tehokkaampi, mutta kestää hieman paremmin tehoa kun haihduttaa paremmin lämpöä.

Pitää koittaa jos tiistaina sitten kerkeisi askarrella johtoa pidemmäksi ja yrittää vielä muistaa jotenkin suojata liitokset :mrgreen: suolapaskassa varmaan tulee puolet kilometreistä. Rajoittimen meinasin laittaa johkin 30 kmh:n tienoille (todellista nopeutta, kun selvittää eka mittarivirheen) ekat kokemukset oli, että avustus rupeaa hiipumaan hiljalleen jossain 27 kmh jälkeen tolla asetuksella ja se olisi varmaan aika optimi mun käytössä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Pidennä sitä johtoa sitten keskeltä, ei päistä. Se on ohutta lankaa, jatkon täytyy myös olla ohutta. Magneettikiekkoa keskiöön laittaessa tarkkana, että se tulee oikeinpäin. Se toimii vain yksinpäin. Toisin päin jos laittaa niin pyörä kulkee eteenpäin polkemalla taaksepäin. Älä luota siihen nuoleen, vaan kokeile ensin limppu kädellä painettuna kiinni ennen kuin kiristät limpun.
Se anturin välys on millipeliä, anturikiekon täytyy olla täysin suorassa ja liikkumaton. Ei saa ottaa kiinni anturiin, eikä olla kolmea milliä kauempana siitä. Ei väljille keskiölaakereille.

Se rajoittimen säätely on vähän hankalaa omasta mielestä. Itse olen todennut parhaaksi ajaa niin, että käyttää sitä kolminappikytkintä ikään kuin kaasua, koko ajan. Lisää höökiä kun tarvitaan ja höökiä pois kun jalat jaksaa aina tilanteen mukaan. Tällä tavalla kulutuksen saa pienimmäksi. Sama avustusasentohan ei ole sopiva koko ajan. Cruiserissa mulla oli sellainen tyyli, että katsoin vähän väliä erillistä tehomittaria ja pyrin pitämään kulutuksen koko ajan tietyn ampeerilukeman alapuolella. Siihen näyttöönhän saa myös valon päälle talvikäyttöön.

Sen anturin kanssa ajaessa se setti vasta tavallaan herää kunnolla eloon, pääsee siihen sähköpyöräilyfiilikseen. Yksi mitä kannattaa varoa on ajamista veto päällä rotvallilta alas, tilanteita joissa etupyörä käy ilmassa ja ottaa sitten kiinni taas. Etenkin pakkasella. Ne alennusvaihteen rattaat ovat muovia, vaihdettavissa tosin.

Tarkoitus ei ole kuulostaa neuvovalta isoisältä :) Siinä on aika paljon kaikkia pikkujuttuja. Osa alkaa valjeta vasta kilometrien myötä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Miten homma edistyy? Joko kaikki pelaa?

Mulla voisi olla myynnissä kohta 500W hyväkuntoinen suoravetosetti etupyörään parilla sataa. Kolmella sataa ehkä koko cruiseri, sais Gattiin taas vähän osaa.
Sen voi pinnata 22-28 tuumaisille vanteille, vakiona 26. Jännitteeksi käy 35V-52V.
Jos kiinnostaa niin laittakaa yyveetä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pari reissua ajeltu, kaasukahvan kanssa koeajoja 10 km ja sitten pyhänä 28 km risteillen pitäjän jyrkimpien mäkien kautta mitä poluilta ja teiltä löysin. Kaasukahvan kanssa polkiessa pääsee aika jyrkkiä kinkareita :shock:

Tänään Vääksy - Lahti pienien mutkien kera ja huomenna takaisin, reilu 30 km ladatuin akuin ja vikassa mäessä akun palkit tipahti puoliväliin eli ainakin edestakaisen työmatkan pitäisi päästä, säästellen ja nopeudenrajoitinta säädellen pidemmälle. Tänään poljinanturin kera, ei mitään säästöajoa eli maantiellä 2 ja 3 tasolla ja isoin mäki 4 ja 5 tasolla. Muistaakseni rajoitin oli säädetty 31 km/h ja kyllä sitä joitain kilometrejä sai ajettua kovempaakin... maantiellä keskari 29 km/h eli läskille aika hulppeet. Pyörätiellä oli 4 km kestänyt puhelu niin meni aikatauluarviot mynkään mutta ennen lumia tolla tuntiin työmatkan ajaa. Reppu oli 10 kg lisäpainona. vapaalla laskiessa eturengas viipottaa aikatavalla mutta veto päällä menee tasaisesti, pitää katsoa onko kumissa miten heittoa... 40 km/h jälkeen vapaalla aika "traktorimainen" olo.

Hien saa edelleen pintaan mutta paitaa vääntäessä ei desiä hikeä valu :) kaasukahvalla paita pysyi kuivana mutta kuskikin sai lämmön kun mukana polki.

Poljinanturille huono laakeri kun molemmat puolet sai kiinnittää liimaamalla ja magneettipuolta sai työstää aika paljon, että sai väliin mahtumaan, pari liimausyritystä mutta suattaapi olla, että saa vielä kerran irrottaa ja työstää. toimii ainakin erkkarivirityksin. Ei muuten kulje eteenpäin polkemalla taaksepäin vaan taaksepäin polkemalla eteenpäin jos anturin laittaa nurinperin :wink:

Hiekkarantoja kävin myös pyhänä ajelemassa ja positiivisempi kokemus kuin 24" renkain ajettuna, ei tartte vääntää väkisin niin tasapaino säilyy paremmin, ehkä painavampi keula helpottaa myös ja leveämpi rengas jossa on myös paremmat nappuloinnit.

Ei epäilytä talvipyöränä enää yhtään, aivan loistava paketti. Ajo on sopivan raskasta tai kevyttä ja tolla pystyy kyllä ajelmaan ilman sähköjäkin, mäet ei enää juuri harmita :mrgreen: Vaihteita tarttee aika vähän, 39 piikkinen edessä ja 11-36 pakka takana ei sulan maan aikaan sellaista mäkeä tule, että tartteisi keveämpää, toisaalta ei tolla niin kovaa "uskalla" mennä, että tartteisi isompaa ratasta eteen.

Varastoon keula pystyssä aika raskas paketti sovitella, u-lukon ehkäpä joutuu ostamaan pitemmän... jospa jokusen satasen ajaisi ja keräisi kokemuksia ja värkkäisi sitten taas. Takajarrut on edelleen vaiheessa ja repputeline on värkkäämättä, en ole ollut järin aikaansaavalla tuulella :?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hienoa! :)
Usko tai älä, mutta mulla meni oma setti eteenpäin, polkemalla taaksepäin kun sähläsin sen anturin jotenkin päin ensimmäisen kerran kiinni. Se oli huvittavaa.
Liima? Siis sen koko anturi-härdellinhän saa kiinni ilman liimaa kun laittaa sen 1. anturilevyn kiinni sen keskiömutterin alle, jolla se kiristetään tukevaksi. Niin se on tarkoitettu. Keskiön päätymutteri täytyy siis irroittaa.
Edit: ai mut niin joo, joissain kaseteissa ei ole sellaista päätymutteria että se alle saisi sen levyn, olet oikeassa.
Jos se on pakko liimata niin epoksi lienee paras valinta.'
Kakkonenhan on ihan himmausta :) Joskus tulee käytettyä joo, normaalisti vaihtelen kolmosen ja nelosen välillä koko ajan. Kaasu ja femma on sitten harvinaisiin tapauksiin kun tarttee extra thrust :wink: Mulla on noin 20% enemmän tehoa omassa, teho/paino-suhde on sun vehkeessä luultavasti parempi, ja olet kovempikuntoinen. Sä painat sen vehkeen kanssa varmaan noin 100kg. Mä painan Gatin kanssa 150kg. Tolkkuhan näillä ajaessa on tärkeää pitää päässä mutta vanhana kinnerimiehenä varmasti sen osaat. Ei se nopeus niinkään vaan se tilannenopeus.
Hienoa että olet päässyt jo sisään systeemiin. Anturin kanssa kuluu vähemmän virtaa ja polkeminen on kivaa kun ei tartte revittää sikana ylämäissä.
Viidennen Linjan mäessä ja vastaavissa täytyy kyllä silti puskea täysillä, kun suoraveto ei oikein väännä alhaalta. Cruiseri vääntää paremmin.
Tänään kävin testiajolla itsekin. Ei kyllä tullut kummoínen hiki kun oli niin huurteessa vaikka oli kaksi paitaa takin alla.'
Alussa tuli vähän hiki ja loppumatkan oli lähinnä vain kylmä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja vaaka »

http://www.inttistore.fi/army/vaatetus- ... takki.html

Juu gatti on niin avoin, että ei taida kuumuus haitata näissä säissä. Joten saanko suosittaa vakavasti lämmintä takkia, joka nimensä mukaan on enemmän päälle puettava arktinen makuupussi ja tarkoitettu tauoille erikoisjoukoille vaikka väijyssä hangessa -25 C hangessa maaten? Linkki yllä, kun kännykkä ei suostu muualle viestiin kopioimaan linkkiä. Omistan sarjan takin ja housun ja ne on suunniteltu muiden vaatteiden päälle vedettäväksi, joten koko on massiivinen merkintään nähden. Minun s vastaa siviilivaatteiden xl kokoista takkia. Pari päivää sitten tuossa kaupassa oli l kokoa, joten se lienee xxl normikokona ainakin ja pitäisi mahtua päällesi. Tuulta pitää vauhdissakin. Siirtää jossain määrin kosteutta ja isona leikkauksena ilmakin liikkuu vähentäen hikoilua. Mutta juuri spurtteja sisältäneellä reissulla pääsin hikeen. Sähköt eliminoivat hien halutessa ja ei pitäisi tulla kylmä. Olen käyttänyt välikerroksena tuota, vaikka alunperin päällimmäiseksi on suunniteltu.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

Joo, jottei elämä olisi liian helppoa niin tossa kampilaakerin holkissa ei ollut sellaista pokkausta minkä taakse anturin saisi, jotain vähän elastista ja öljyä kestävää liimaa, tuntuisi pysyvän, toivottavasti myös pakkasessa.

69 km akulla lataamatta, työmatkaa en vieläkään saanut kellotettua kun fillaroin papereita laskutukseen pienen mutkan kautta... Jänskä toi akkunäyttö, tykkäisin enempi prosenteista mitä on jäljellä. Nyt palkit elää sen mukaan mikä avustustaso on käytössä, lähes koko kotimatkan yksi palkki näkyvissä kun avustustaso oli kakkosella ja kun vikassa mäessä laittoi pykälän lisää niin palkki hävisi, pikku mutka ja mäki uudelleen kaasukahvalla ja wattimittari meni yli 300 niin lakkasi veto kokonaan mutta hetken päästä avusti kolmosella normaalisti. Ykkösellä sai palkin takaisin näkyviin.

Jos ei ylämäkiä hulluttule niin 2 ja 3 tasolla varmaan 100 km pääsisi,jos rajoittimen säätää 25kmh niin ylikin, nyt oli vastatuuli ja avustus melkein kokoajan päällä (rajoitin 31kmh), tavaroineen varmaan vähän yli 110 kgn menee, kesävaatteissa tasan 100 kg ilman reppua olisi kokonaispaino.

2h 58 min oli ajoaika eli olisiko 23,3 keskari, paljon kaupunkiajoa ja pyörätietä, 27 km oli maantienlaitaa tai siihen vertautuvaa. Yhtään ei ole rasittunut olo vaikka paidan sai kosteaksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tällaista suosittelen tilaamaan, jos haluaa tietää tasan tarkkaan watit/voltit/sähkönkulutuksen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ensor.html

Tää on nyt uusi malli, mutta periaatteessa sama kuin edellinen joka mulla on molemmissa vehkeissä. Sovitetaan akun ja kontrollerin väliin esim 4mm bullet-liittimillä. Siinä on myös valaistus vakiona.
Se palkkinäyttö on onneton, lähinnä suuntaa-antava. En katsele sitä ollenkaan. Tuo mittari palvelee hyvin niin että ensin ajat ja katsot, paljonko kuluu milliamppeereja kunnes akku on tyhjä.
Sitten kun tiedät rajan, niin näet tarkasti milliampeerinäyttöä seuraamalla missä mennään. LiPo-akuilla aivan pakollinen, kun niitä ei saa ajaa tyhjäksi ja se tiputus on hyvin jyrkkä ja äkkinäinen kun se tulee. Akku rojahtaa 40 voltista minuutissa tyhjäksi jos ei pidä varaansa. Tuo näyttää myös wattitunnit ja paljon muutakin. Tuossa uudessa versiossa on jotain nappejakin, vanhemmissa ei ole.

Omassa keskiöholkissa on se pokkaus, niin sen taakse oli helppo kiristää se laippa. Minä+Gatti+15Ah akut on tällä hetkellä noin 153kg. Viron reissulla risteilypaino oli noin 170kg. Rullaa :mrgreen:
Tänään testailin ja huomasin että tässä Gatin setin kontrollerissa on 60V konkat. Cruiserin edellisen sukupolven samanlaisen setin kontrollerissa on 53V konkat.
Tarkoittaa että voin nostaa jännitettä 54,4 volttiin, eli lipo-kielellä 13S. Ennen 50,2V eli 12S. Painoa tulee aavistus lisää, mutta virrankulutus pienenee kun sama teho saavutetaan pienemmällä virralla korkeamman jännitteen johdosta. Enempää ei kannata nostaa, on hyvä jättää muutama voltti pelivaraa virtapiikeille. Sullahan on se vapaakytkin siinä moottorissa, helpompi polkea ilman sähköä kuin suoraveto joka alkaa toimia generaattorina ilman sähköä. Helposti tarjoaa 24 volttia tallissa pukkien päällä polkien.

Tänään tutkin vähän sitä advanced-alueen esitettä taas. Sitä kohtaa ohjelmakartassa P3 voisi kokeilla muutella, eli säätää väännönmuuntimen simulaatiota enemmän kierrosreagoivaksi.
Akun tyhjäksi ajamista kannattaa välttää mahdollisuuksien mukaan, jättää aina vähän pohjalle.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Tuo mittari palvelee hyvin niin että ensin ajat ja katsot, paljonko kuluu milliamppeereja kunnes akku on tyhjä.
Sitten kun tiedät rajan, niin näet tarkasti milliampeerinäyttöä seuraamalla missä mennään. LiPo-akuilla aivan pakollinen, kun niitä ei saa ajaa tyhjäksi ja se tiputus on hyvin jyrkkä ja äkkinäinen kun se tulee. Akku rojahtaa 40 voltista minuutissa tyhjäksi jos ei pidä varaansa. Tuo näyttää myös wattitunnit ja paljon muutakin.

Tismalleen näin. Akku ei ole kuin bensatankki, että korkista kurkkaamalla näkisi paljonko sähköä on jäljellä. Eikä sitä näe volttimittarsitakaan. Volttimittarin katsominen on kuin yrittäisi haistelemalla päätellä bensan määrää mopon tankista :)

Ainoa keino on mitata paljonko akkuun on laitettu sähköä ja paljonko sitä on otettu pois. Näistä laskemalla näkee paljonko sitä on jäljellä. Näin toimii kännyköiden ja tablettien akkumittaritkin. Jos ei kuukausiin käytä tyhjäksi, tai varsinkaan lataa täyteen, niin hissun kissun alkavat näyttämään väärin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Akku ei ole kuin bensatankki, että korkista kurkkaamalla näkisi paljonko sähköä on jäljellä. Eikä sitä näe volttimittarsitakaan. Volttimittarin katsominen on kuin yrittäisi haistelemalla päätellä bensan määrää mopon tankista :)

Allekirjoitusainesta! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jviirret kirjoitti:

Tismalleen näin. Akku ei ole kuin bensatankki, että korkista kurkkaamalla näkisi paljonko sähköä on jäljellä. Eikä sitä näe volttimittarsitakaan. Volttimittarin katsominen on kuin yrittäisi haistelemalla päätellä bensan määrää mopon tankista :)

Totta. Sähköajoneuvoon sopii ylipäätään huonosti vanha polttomoottoriajattelun logiikka. Sähkön kanssa on hyvä aloittaa vähän niin kuin uudelleen alusta puhtaalta pöydältä.
Sähkö ei ole polttomoottorin korvike, vaan oma itsensä. Polttomoottorimaailma on hyvin konkreettista. Sähköllä asiat enempi liukuvat portaattomasti joka suuntaan. Suuri määrä erilaisia asioita vaikuttamassa yht aikaa kaikkeen. Passiivinen suhtautuminen kuin perämoottoriin sopii huonosti sähköajoneuvoon. Mitä aktiivisemmin uppoutuu, sitä paremmin se palvelee.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:

Tällaista suosittelen tilaamaan, jos haluaa tietää tasan tarkkaan watit/voltit/sähkönkulutuksen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ensor.html


.

Melkein tuommoinen aparaatti pitää ostoskoriin laittaa... Nykyinen on liian "karkea" mittari. Mutta kai nekin kehittyy.

Mulla on tuolla p. 3 valikossa momenttitunnistimen imitointi valittuna kun jostain luin, että se reagoisi nopeammin mutta pitää joskus kokeilla onko noilla käytännön eroja. Seuraava mitä saa säätää on mittarivaloja himmeämmälle :) kolmostasolla lampun valokeilasta lähtee puolet pois kun mittaritaulu häikäisee silmää :) kypärälamppua tuli käytettyä sitten kun halusi mittarit tarkistaa (toimii varalamppuna jos pyörän valot nyykähtää)

Tosi viksusti valmistauduin eiliseen myöhäisillan lenkkiin, kun ei ollut ruokahaluja niin jäi syöminen jokuseen leipäpalaan ja puoleen pakettiin pipareita sekä liikaa kahvia tietty... Vaikka en kyllä yhtään mitään tehnytkään koko päivänä :( Tuli taas sähköavusteen hyvät puolet esiin :)

Yhteensä 67,5 km ja 2h 39 min eli 25,5 kmh keskari. Ensimmäinen 29,6 km tasamaata etupäässä ollut pätkä 26,2 kmh, avustus ykkösellä myötätuuleen (reipasta) sivutuuleen kakkosella.

Kopsuontien ylämäki alamäki yhdessä kulkien 23 km meni 21,4 kmh keskarilla reippaaseen vastatuuleen, avustus kolmosella ja jokunen % -merkillä merkitty mäki nelosella. 13% mäessä vauhti kävi hitaimmillaan 11kmh, ei tarvinnut pienintä etulehteä.

Vika 15 km pätkä 25,5 kmh jo tyyntyneessä tuulessa kakkosella ja kolmosella limsalihaksin, kumpuilevaa peltomaisemaa... Huonosta syömisestä johtuen kotomäen alla tuntu jo huonolta mutta kun akuissa oli potkua niin eipä toi haitannut. Noin huonolta ei ole tuntunut kun joskus kisan jälkeen mutta litra punaista maitoa ja sipsit korjasi tilanteen :) ei edelleenkään ruokahaluja mutta pakkohan sitä jotain oli yrittää syödä. Maitoa meni sitten vielä 1,5 litraa yöllä kun kävi muutamaan otteeseen juomassa :)

Virtaa akussa oli huomattavasti enemmän jäljellä mitä "kaupunkiajoa" sisältävän samanpituisen lenkin eli helposti tolla 100 km pääsee maantiellä. Ja kai parin latauksen jälkeen akku herää?

Jos Fonectan välimatkoihin on uskominen niin 1,2% on mittarivirhe kahden mittauspisteen perusteella, rengaskoko on säädetty 29" kun renkaan kehää ei saa itse syöttää arvoksi.

Sykemittareita en ole harrastanut mutta rasitukseltaan vastasi lähelle kinnerilenkkiä "normaalissa" ajoympäristössä. Nyt sai sykkeen kohoamaan kunnolla vaan parissa mäessä. Koko 2h39 min poljin, kun en muistanut myslipatukoita ja juomapulloa niin en pysähtynyt kertaakaan. Rajoitin oli muuten 33kmh säädetty mutta lopettaa avustuksen 31kmh kohdalla. Ja ajatus oli, että koko matka mennään avustettuna ja tehoja säädetään pienemmäksi jos vauhti kasvaa.

Tuollaisena toimi hyvin ja tuntui mukavalle, 1 ja 2 tasolla tuntuu kevyeltä pyöräilyltä 3 tasolta jo sähköpyöräilyltä eli kiihtyy ja kulkee mutta vedon katkeamisen jo huomaa selkeästi, normaalimäissä "ylämäkivaihde", prosenttimäkiin nelonen. Työmatkatempoon vitonen ja kaasukahva :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin