Sivu 10/10

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 06 Marras 2017, 20:09
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:
terppa kirjoitti:

...Kesällä ostin TMS:ltä samanlaisen läskin sähkösetin mikä tuossa on ollut kiinni. Sillä erotuksella, että akku on 15ah akku eli onkos se sitten 540 wh? Oma oli tarakka-akku ja tää on tällainen pullo niin ei harmittavasti pääse kahden akun tekniikalla reissuun...

Eli ongelma on akun liitännät? Tavaralaatikossa kuskatessahan akun kiinnitys ei ole ongelma.
Onko tuo TMS:n sähkösysteemi mallia "integroitu", eli säädin paketoitu tuohon akkupaketin yhteyteen?
Eli ei saa lisättyä akun ja säätimen väliin liitintä, jota kautta kumman vaan akun saisi kytkettyä?

Joo, uudessa akussa säädin on integroitu, vanhassa akussa säädin oli irtopalikka jonka sijoitin pieneen koteloon heti akun jälkeen. Teoriassa olisi ihan mahdollista, että laittaisi tarakka-akun kiinnikkeet ja säätimen paikalleen ja vaihtaisi aina kolme johtoa mitkä tulee akulta mutta käytännössä en uskalla kun johtosarjojen kestävyys ei oikein vakuuta ja "väsyneenä pimeässä" tuhertaessa kuitenkin jonkin pinnin saisin vääntymään :) teippasin hyvin liitokset ja johtopaketin niin varmaan näillä mennään.

Jos 12 ah akulla on kantomatka parhaimmillaan ollut n. 140 km niin vastaavalla käytöllä uudella akulla päässee 175 km? on sekin jo aika kauas ja takaisin tai vastaavasti "riittävä päivämatka", Turkuun mennessä pitää 1,5h ladata mutta "lähikaupungit" Helsinki, Tampere, Mikkeli tai Kotka menee kerralla, toki lähikaupungissa pitää sitten latauspaikka katsella. Jyväskylään mennessä vähintään kahvitauon verran pitäisi virtaa saada, varmaan enemmänkin koska on mäkinen taival. Noh, toistaiseksi tällä pyörällä vaan Helsinki ja Tampere on ajeltu, isolle kirkolle pariin kertaan...


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 06 Marras 2017, 20:13
Kirjoittaja Härski

Saa kai siihen paskarreltua kytkimen / releen jonka vaan naksauttaa toisinpäin, kun ekasta patterista loppuu potku..


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 06 Marras 2017, 20:22
Kirjoittaja terppa
Härski kirjoitti:

Saa kai siihen paskarreltua kytkimen / releen jonka vaan naksauttaa toisinpäin, kun ekasta patterista loppuu potku..

Kai siihen sais jos osais ja jaksaisi perehtyä :oops: Suurempien tuhojen välttämiseksi toistaiseksi mennään alkuperäisellä johdotuksella :)


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 10 Marras 2017, 13:31
Kirjoittaja terppa

Sattu vapaapäivä niin huvitti taas tätä pyörää väkertää...

Laitoin radiosta Jaakko Teppoa soimaan (Ilmastointiteippiä ja rautalankoo) ja aloitin tuunauksen.

Ketjut vaihdoin, nippasesti vielä noilla rattailla toimii. Takakasettia käytin irti ja putsasin, vähän hölskyvältä vapaaratas tuntu eli lieneekö siellä jotain kulumaa. Tiedä häntä, pitää perehtyä aiheeseen. Vähä useammin kyllä pitäs paikkoja putsailla...

"Puolipallon" laitoin kiinni keulaan, jospa jalat vähän lämpöisämpänä pysyisi ja viimaa saa muutenkin ohjailtua. Sopivasti oli kulmarauta ja vahva putkiklemmari käden ulottuvilla. Ohjaustangolle menevät johdot ja vaijerit laitoin nippuun pepsipullon taa.

10102017131420.jpg
10102017131358.jpg

Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 18 Touko 2019, 21:48
Kirjoittaja terppa
4182019214552.jpg

Tietäspä kilometrit.


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 18 Touko 2019, 22:04
Kirjoittaja PW

Eikö tuo vielä ku käännät toisin päin ;)


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 18 Touko 2019, 22:08
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:

Eikö tuo vielä ku käännät toisin päin ;)

Sen voi korjata kun vaihtaa vaan ton kuluneen "seinän", ehjät laakerit. Oli tosin joku vähän käytetty rulla laatikossa niin laitoin sen.

Sitä tosin en tiedä mikä ilo niistä hammasrattaista on/oli, pois ovat kuluneet.


Re: Sähköläski talvipyöräksi

Lähetetty: 19 Touko 2019, 20:41
Kirjoittaja Härski
terppa kirjoitti:

tosin en tiedä mikä ilo niistä hammasrattaista on/oli,

Polkupyörän ketju on virallisemmin rullaketjua, toisin sanoen siinä nivelessä on rullalaakeri minkä varassa ketjun kuulu kulkea. Jos ketju kulkeekin poskilevyjen varassa on ketjun kääntyminen huomattavasti raskaampaa, kuin laakerin varassa ja lisäksi ketjupyörää vasten hinkkautuvat poskilevyt kuluttavat toinen toisiaan aivan suotta.

Eli kyllä sillä hammastuksella periaatteessa ihan tolkku on olla siellä, vaikkakin esimerkiksi paluupuolen rissassa tehohäviö on minimaalinen.