Lajitoverit
Näissä kuvissa (http://www.povray.org/) esittelen hahmotelmani katkaistavasta ja kallistuvasta deltatrikesta. Kallistuva trike voisi parhaimmillaan yhdistää osan kaksi- ja kolmipyöräisten parhaista piirteistä, huonoimmillaan... Piirrostyön hitauden vuoksi en ole vielä lisännyt mukaan voimansiirron, jarrujen enkä ohjauksen yksityiskohtia.
Etuveto on must sekä kallistuvuuden että katkaistavuuden takia, etuvedon mallia voi ottaa vaikka Jorin pakoputkipyörästä ja osia voi tilata vaikka Toxylta Saksasta (http://www.toxy.de/shop/index.html). Vaihteisto voisi olla ulkoinen 3x7 tai sitten Rohloff (http://www.rohloff.de/en/products/speedhub/index.html), joka sopisi paremmin luonteelleni. Voisiko ohjauksen toteuttaa Windcheetahin (http://www.windcheetah.co.uk/) tapaan? Ohjaustangon ja etuhaarukan välissä olisi murrosnivel: tankoa voisi käännellä vapaasti, vasta sen kiertäminen kääntäisi eturengasta.
Katkaistavuus ja yleisrakenne ovat läheistä sukua Bram Smitin Kanteltrikelle (http://www.fastfwd.nl/index2.php - kanteltrike-sivun kuvalinkit toimivat!), itsekeskittävä kallistusmekanismi on muokattu Henry Thomaksen Jetrikesta (http://www.jetrike.com/index.html - tarjolla täydelliset rakennepiirustukset. Katso myös kallistusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs). Kanteltriken ainoa isompi puute minun kannaltani on kallistusmekanismin kiikkeryys, trikeen onkin lisätty jälkikäteen lukitusmekanismi sivullenotkahduksen estämiseksi paikallaan seisottaessa.
Molemmissa edellämainituissa takapyörien putket on yhdistetty toisiinsa vipuvarsilla, mutta Jetrikessa niiden välissä on "epäkesko", jonka geometrian ansiosta toinen putki kiertyy aina enemmän alaspäin kuin vastakkainen putki ylöspäin. Lopputuloksena pyörää kallistettaessa pyörän runko itseasiassa nousee hieman ylöspäin. Pyörää siis kallistetaan sivulle nojaamalla, mutta se "laskeutuu" takaisin pystyyn, kun nojaus hellitetään ja pysyy itsekseen pystyasennossa. Pystyasennossa takapyörien putket ovat hieman yläviistot, mikä myös edesauttaa itsekeskittävyyttä. Istuimen tulee tukea riittävästi nojausliikettä, tilaisin sen todennäköisesti Puolasta (http://cckcomposites.com/).
Suunnitelmassani kiinteiden vipuvarsien tilalla on iskunvaimentimet, jotka siten toimivat paitsi osana kallistusmekanismia myös takapyörien erillisjousituksena.
Pyytäisin kommenttejanne rakenteesta ja toteutettavuudesta sekä yhteystietoja: alumiinintyöstötaidot ja -välineet omaava voisi olla vaarassa saada lisätienestejä.