Nazca Explorer virittelyä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Nazca Explorer virittelyä

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Posti kiikutti hiilarista ja alumiinista tehdyn 1" ruotoputkella olevan 26" levyjarru-keulan kotia. Ei kovin yleinen tapaus, laatu vaikuttaa asialliselta ja carboncyclrsiltä tilasin.

Nyt mietityttää että miten helposti ja turvallisesti toteuttaa tuohon etäohjaus. Mika porasi maastonojakissa reiän yläkolmioon (tai siis siihen osaan joka yhdistää haarukan puolet), teki kierteet ja liimasi kierretankoa. Se olisi vaihtoehto..

Tai sitten pitäisi olla erillinen varsi kiinni ruotoputkella joka kiristetään kiinni. Ruotoputki on läpi ontto, jos alta löisi toisen kävyn sisään niin olisi kierteet johon laittaa ohjainkannatin...

Saa ideoida! Laitan kuvia kun keksin miten se puhelimesta onnistuu.

T.Ville

Viimeksi muokannut Kyytsis, 15 Marras 2015, 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Ja kuvat...

Liitteet
IMG_20151030_205906~01.jpg
IMG_20151030_205852~01.jpg
IMG_20151030_205843~01.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tämmöinen kerko-kiristin haarukka putkeen:

Kuva

Sen alle tai jopa sen kylkeen hitsaten kiinnike "raidetangolle".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tämmöinen kerko-kiristin haarukka putkeen:

Kuva

Sen alle tai jopa sen kylkeen hitsaten kiinnike "raidetangolle".

Eikös tuohon ruuvin tilalle voisi kiertää urospuolisen pallonivelen ilman mitään ylimääräisiä venkurointeja –tai naaraan ja kierretangon pätkän. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tämmöinen kerko-kiristin haarukka putkeen:

Kuva

Sen alle tai jopa sen kylkeen hitsaten kiinnike "raidetangolle".

Eikös tuohon ruuvin tilalle voisi kiertää urospuolisen pallonivelen ilman mitään ylimääräisiä venkurointeja –tai naaraan ja kierretangon pätkän. :D

Tosiaan, riittävän pitkä kiristyspultti ja päähän pallonivel

Kuva

Raidetangon päähän pultti poikittain joka menee pallonivelen pallosta läpi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Joo, ei tarvitsisi haarukkaa muokata.

Tässä toinen Mikan ratkaisu. Aika hyvännäköinen

Liitteet
Img_20140903_23-16-28.jpg
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mieti kummalle puolelle saat etäohjauksen laitettua, siis että saako sen ohjainputken yläpäähän vai alapäähän. Helpoin on yläpäähän jos mahdollista.

Alapään ongelmana on alemman ohjainlaakerin kooli joka olisi suotavaa saada niin lähelle haarukan kruunua ettei lonksu. Nuo mun tekeleet on tehty 8mm:n alumiinilevystä mutta on sitten työstetty viisteelle että alakoolin saa riittävän ohueksi jotta alakooli tulee edes kevyesti kitkalla kiinni.

Mun ratkaisussa pultti etäohjauksen nivelelle on 50mm:n päässä ohjainputken keskipisteestä (keskipisteiden etäisyys). Jos nyt muistan oikein on säteisiin lisätty 5-7mm materiaalivahvuutta, suosittelen jälkimmäistä jotta pysyy sitten tukevasti kiinni. Kannattaa hakea rautakaupasta Boch-merkkiset 1-1/8" reikäporanterä + porasovitin jolla pylväsporalla (tai -telineessä) saa ohjainputken reiän tehtyä helposti ja loppusovitus sitten joko viilalla tai poraviilalla. itse ohensin koolia varten käyttäen kovametallityöstöterää paineilmajyrsimellä.

Ohjainputken reijästä kohti M8-pultille tehtyä etäohjauksen reikää tein hahlon ja se kannattaa tehdä niin pitkäksi kuin kantti kestää, esimerkiksi M8-reiän ulkokaareen asti. Sitten M5 reikä sopivan matkan päähän halki laipan ja toisesta puoliskosta 5mm:n terällä jottei tule kierteitä. Molemmat päät viilasin 90-asteen kulmaan mutteria ja pulttia varten, pultiksi lujuusluokan pultti ja kierteen puolelle nylock-mutteri.

Tämän kun yhden kerran kiristää kunnolla paikalleen, ensin kevyesti kiristys, sitten kooli perään ja koko ohjainlaakeriston kasaus ja kiristys, sitten kunnolla kiristää laipan. Jos luistaa, löysää auki, poistaa koolin ja löysää laipan pultin, sitten päältä ruuvilukitenestettä jonka antaa "imeytyä" sisään. Vielä topakampi kiristys ja ohjainlaakeriston kasaus.

Mulla pitää näillä tempuilla kovankin maastorynkytyksen ja pyrin viimeseen asti välttämään laipan irroituksen ohjainputkesta kun olen saanut pysymään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä noista joustohaarukoista mitään ymmärrä, mutta voisiko tuon vasemman puolen säätöruuvin korvata kierretangolla siten, että tuohon ylös tulisi ruuvin kannan sijaan mutteri ja kierretanko jatkuisi siitä vielä 15 mm ylös. Tähän tappiin sitten kiinni nivelsilmukka ja toinen mutteri päälle?
Kuva

Liitteet
Jotenkin näin
Jotenkin näin
Etäohjaus1.jpg (28.62 KiB) Katsottu 6091 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 02 Marras 2015, 10:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Minä noista joustohaarukoista mitään ymmärrä, mutta voisiko tuon vasemman puolen säätöruuvin korvata kierretangolla siten, että tuohon ylös tulisi ruuvin kannan sijaan mutteri ja kierretanko jatkuisi siitä vielä 15 mm ylös. Tähän tappiin sitten kiinni nivelsilmukka ja toinen mutteri päälle?

Voi jos riittää ettei tappi ole tarkassa 90-asteen linjassa jolloin ohjaus kääntyy molempiin suuntiin saman verran ja yhtä symmetrisesti. Mulla on tämä must-vaatimus ja siksi edes olkapäähän reiän poraaminen ei ollut täydellinen ratkaisu. Nämä laipat ovat ja evo-maasturissa ohjaus on täydellisen symmetrinen molempiin suuntiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja vetu »

Moi!
Välähti mieleen, voisiko putken alapäässä olevaa reikää käyttää vipuvarren kiinnittämiseen?
Voisi laittaa käpy putken sisään ja soveltaa ohjaustangon kiinnitys rakenteita.
Teleskooppiputkethan ovat keskilinjan etupuolella,jolloin takapuolelle jää tilaa kääntövarrelle.

vetu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:

Minä noista joustohaarukoista mitään ymmärrä, mutta voisiko tuon vasemman puolen säätöruuvin korvata kierretangolla siten, että tuohon ylös tulisi ruuvin kannan sijaan mutteri ja kierretanko jatkuisi siitä vielä 15 mm ylös. Tähän tappiin sitten kiinni nivelsilmukka ja toinen mutteri päälle?

Voi jos riittää ettei tappi ole tarkassa 90-asteen linjassa jolloin ohjaus kääntyy molempiin suuntiin saman verran ja yhtä symmetrisesti. Mulla on tämä must-vaatimus ja siksi edes olkapäähän reiän poraaminen ei ollut täydellinen ratkaisu. Nämä laipat ovat ja evo-maasturissa ohjaus on täydellisen symmetrinen molempiin suuntiin.

Tuon mekaniikan saa kyllä symmetriseksi laittamalla myös käyttävän vivun samaan kulmaan, vähän etuviistoon. Tämä ei tietenkään mahdollista yhtä suurta kääntökulmaa molempiin suuntiin, mutta tuskin niitä yli 50 asteen kääntökulmia usein tarvitaan. Jos ongelmana on ohjausvoimat, voi ohjausvarsia laittaa kaksi, vajaata ohjauskulmaa ei silti tämäkään poista. En silti usko, että tuo oikeasti rajoittaisi ajamista 45 asteen ohjauskulma on jo sekin suuri.

Liitteet
Nivelnelikulmio.png
Nivelnelikulmio.png (6.83 KiB) Katsottu 6087 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Tuon mekaniikan saa kyllä symmetriseksi laittamalla myös käyttävän vivun samaan kulmaan, vähän etuviistoon. Tämä ei tietenkään mahdollista yhtä suurta kääntökulmaa molempiin suuntiin, mutta tuskin niitä yli 50 asteen kääntökulmia usein tarvitaan. Jos ongelmana on ohjausvoimat, voi ohjausvarsia laittaa kaksi, vajaata ohjauskulmaa ei silti tämäkään poista. En silti usko, että tuo oikeasti rajoittaisi ajamista 45 asteen ohjauskulma on jo sekin suuri.

Ohjausvoimiin riittää kierretankokin, tiettyyn rajaan asti. Ja tosiaan nuo molemmat varret pitää olla mahdollisimman tarkkaan samassa kulmassa nivelten välissä olevan tangon suhteen, muuten tulee epäsymmetriikkaa. Siitä pahin seuraus on että etäohjaus pyörähtää yli ja sitten on ainakin kierretanko mutkilla.

Ai että mistä tiedän... ja että 45 astetta tai ainakin lähelle sitä on todellakin tarpeen kun ajetaan hitaasti vaikeassa maastossa. Ja että nappularenkailla joissakin tilanteissa ohjausvoimat tai paremminkin iskut niitä vasten kasvavat.

Nykyinen CrMo-putki kierretangon tilalla ja hieman protoa suurempi kääntökulma on parantanut ajoa huomattavasti. Eihän tuota osannut edes kaivata ennen kuin tuli tuo evo tehtyä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Tämä ei tietenkään mahdollista yhtä suurta kääntökulmaa molempiin suuntiin, mutta tuskin niitä yli 50 asteen kääntökulmia usein tarvitaan.

Ai että mistä tiedän... ja että 45 astetta tai ainakin lähelle sitä on todellakin tarpeen kun ajetaan hitaasti vaikeassa maastossa.

Ohjauskulmien suuruus on riippuvainen paljon akselivälistä, tässä ketjussa ei ole esitelty pyörää johon haarukka on tulossa.
Pitkäakselivälisissä jopa yli 90asteen kääntökulmat ovat tarpeen kun pyörää käsittelee taluttamalla ahtaissa paikoissa ;) Ajaessa riittää toki vähempikin, mutta uskoisin että omassa geopyörässä 45astetta ylittyy esim. u-käännöksissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos meillä videota etäohjattavan kaksipyöräisen ajosta hitausajokisoissa?
Tämä voisi olla opettavaista katsottavaa noiden kulmien ym. suhteen. Mielestäni joku kyllä kuvasi hitauskisoja videolle, mutta oliko siellä etäohjattavia mukana, en muista. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Etäohjauksen tekeminen haarukkaan

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Onkos meillä videota etäohjattavan kaksipyöräisen ajosta hitausajokisoissa?
Tämä voisi olla opettavaista katsottavaa noiden kulmien ym. suhteen. Mielestäni joku kyllä kuvasi hitauskisoja videolle, mutta oliko siellä etäohjattavia mukana, en muista. :?

Olihan siellä ainakin yksi, mun proto-maasturi. Sehän on CLWB eli vähän pidempi kuin normi isopyöränen maasturi.

Itse hitauskisa meni huonosti kun takagummi alkoi vuotamaan ilmaa, hitauskisassa ei ole hyötyä nappularenkaista etenkään jos ei ole kunnolla painetta :lol: :cry:.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin