Kolmas pyyttoni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?

Pikalukko, kuten pystypyörien satulaputkissa?

Kuva

Kaksi tuollaista, kummankin laakerin kohdalle. Avattuna pyörä katkeaa kätevästi kun laakerit pääsee poistumaan väliholkittomasta pesästään samaan suuntaan.
Ajaessa ei paljon päittäisrasitusta tule, ei ainakaan yhtäpaljon kuin pystypyörän satulaputkeen joka sekin pysyy noilla paikoillaan ja noita on vain yksi.

Jukka

Sama idea tuli mieleen, mutta Jukka ehti ensin :D
Seuraavaan projektiin pitää kyllä tehdä tuollainen.
Alapäässä voisi olla stoppari, että kasaus helpottuu, kun laakeri ei pääse tulemaan läpi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Pikalukko, kuten pystypyörien satulaputkissa?

Tuolla kun toteuttaa flevo-nivelen välyksenpoiston, niin onpa kätevä ja pätevä liitos.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tässä olisi navasta pyydetty kuva ja pari lisää.

Pastori_1.jpg
Pastori_2.jpg
Pastori_3.jpg

Mittasin samalla navan leveydeksi 112 milliä ja ykkösen välityssuhteeksi 0,73.
Välitys oli pieni yllätys, koska aiemmin ostamassani navassa vaihteiden ero tuntui pienemmältä kuin Duomaticissa. Tuntuma saattaa johtua pienemmästä kokonaisvälityssuhteesta :?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mitä lukee tuol jarru lukituksen kyljessä . Ihan iski uteliaisuus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Mitä lukee tuol jarru lukituksen kyljessä . Ihan iski uteliaisuus.

Kuva isonee klikkaamalla: 2-speed coaster

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarrukäpälässä lukee KT 2-speed coaster
rummussa KT-2
kummassakin pinnalaipassa 2L
ja rattaassa KT 16T
Muuta siinä ei luekaan.

Kuvassa näkyvän lisäksi oli mukana akselin mutterit, rattaan lukkorengas ja jarrukäpälän panta pultin sekä mutterin kanssa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?

Tuossa valmistajan sivu: http://www.ktgroup.net/pro.php?m=d&pid=86&cid=45&f=1
Jännä kun navassa lukee KT-2, mutta virallinen myyntinimi on KT-325R. Siksi Google ei tuonne osaa, vaan piti hakuun kirjoittaa "kt hub" niin tulee ensimmäiseksi hakutulokseksi :)
Paino 1320g

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?

Kuva
Category: Geared Hubs
Name: Sachs Torpedo Duomatic Model 102
Brand: Sachs
Model: #102
Years: 1964 - 1970
Country: Germany
Weight: 1,254 grams
2-speed automatic 'kickback' hub with coaster brake
gear ratios are 1:1 and 1:1.362 overdrive
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f929a282a6

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolla "kt-325r" hakusanalla kun hakee niin näyttää Venäjä olevan ykkösmarkkina-aluetta ja siellä tämän hinta alle 30Euroa :shock:
http://sportresort.ru/product_info.php?products_id=9601

Siitä tuli sitten mieleen, että onko itärajan pinnassa asuvat perehtyneet rajan takaiseen osatarjontaan?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Tuolla "kt-325r" hakusanalla kun hakee niin näyttää Venäjä olevan ykkösmarkkina-aluetta ja siellä tämän hinta alle 30Euroa :shock:
http://sportresort.ru/product_info.php?products_id=9601

Siitä tuli sitten mieleen, että onko itärajan pinnassa asuvat perehtyneet rajan takaiseen osatarjontaan?

Jukka

Mie en, ei oo tullu käytyy ku muutaman kerran turistina.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?

Kuva
Category: Geared Hubs
Name: Sachs Torpedo Duomatic Model 102
Brand: Sachs
Model: #102
Years: 1964 - 1970
Country: Germany
Weight: 1,254 grams
2-speed automatic 'kickback' hub with coaster brake
gear ratios are 1:1 and 1:1.362 overdrive
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f929a282a6

Tää on sen vanhin ja alkuperänen. Mulla oli tollanen ekassa itse rakennetussa fillarissa jonka kasasin kesätyöpaikkana toimeneen fillarihuoltowirman takapihan romukasasta, Tunturi Poni -runko, kiekot mitä sattui löytymään ja jostakin löytyi tämä kyseinen napa. Muistoja...

Nykyinen napa on tästä uudistettu automaatti malli joka vaihtaa vaihdetta kun kadenssi (tai navan pyörintänopeus) nousee jonkun rajan yli. Alla kuvassa vasemmalla, maksoi (koko mummopyörän kanssa) 50 € ja toiminta on ollut virheetöntä.

Kuva

Mutta joo, OT:ksi menee. Hyviä ovat sopivalla välityksellä pyörään jonka halutaan olevan yksinkertaisia ja vähän varkaita houkuttelevia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Tuolla "kt-325r" hakusanalla kun hakee niin näyttää Venäjä olevan ykkösmarkkina-aluetta ja siellä tämän hinta alle 30Euroa :shock:
http://sportresort.ru/product_info.php?products_id=9601

Siitä tuli sitten mieleen, että onko itärajan pinnassa asuvat perehtyneet rajan takaiseen osatarjontaan?

Jukka

En ole perehtynyt, mutta varmaan pitäisi koska hinnat näyttää edullisilta. Tiedä sitten miten tilaaminen onnistuu ja tuleeko paljon kuluja.
Kummasti Tuon Kt-navan välitys on ilmoitettu 1:1,3 eli voisi luulla ylentäväksi.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja jooseha »

mhelander kirjoitti:

Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty.

Tuossa ne on vierekkäin. Ei näytä mitenkään sirolta.

KT-Sachs.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmas pyyttoni

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy sanoo että vanhassa vara parempi , mulla on noita vanhoja kotona.Pitää vaan kasata . Kaikki on tehtaan varaosa paketeissa. :wink:

Vastaa Viestiin