mutta laakeripesän halkaisee yhdeltä sivulta ja klemmarikiristys siihen?
Pikalukko, kuten pystypyörien satulaputkissa?
Kaksi tuollaista, kummankin laakerin kohdalle. Avattuna pyörä katkeaa kätevästi kun laakerit pääsee poistumaan väliholkittomasta pesästään samaan suuntaan.
Ajaessa ei paljon päittäisrasitusta tule, ei ainakaan yhtäpaljon kuin pystypyörän satulaputkeen joka sekin pysyy noilla paikoillaan ja noita on vain yksi.
Jukka
Sama idea tuli mieleen, mutta Jukka ehti ensin
Seuraavaan projektiin pitää kyllä tehdä tuollainen.
Alapäässä voisi olla stoppari, että kasaus helpottuu, kun laakeri ei pääse tulemaan läpi.
Mittasin samalla navan leveydeksi 112 milliä ja ykkösen välityssuhteeksi 0,73.
Välitys oli pieni yllätys, koska aiemmin ostamassani navassa vaihteiden ero tuntui pienemmältä kuin Duomaticissa. Tuntuma saattaa johtua pienemmästä kokonaisvälityssuhteesta
Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?
Tuossa valmistajan sivu: http://www.ktgroup.net/pro.php?m=d&pid=86&cid=45&f=1
Jännä kun navassa lukee KT-2, mutta virallinen myyntinimi on KT-325R. Siksi Google ei tuonne osaa, vaan piti hakuun kirjoittaa "kt hub" niin tulee ensimmäiseksi hakutulokseksi
Paino 1320g
Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?
Category: Geared Hubs
Name: Sachs Torpedo Duomatic Model 102
Brand: Sachs
Model: #102
Years: 1964 - 1970
Country: Germany
Weight: 1,254 grams
2-speed automatic 'kickback' hub with coaster brake
gear ratios are 1:1 and 1:1.362 overdrive http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f929a282a6
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty. Mites tuon paino ? Onko mitään web-linkkiä tuotteeseen ?
Category: Geared Hubs
Name: Sachs Torpedo Duomatic Model 102
Brand: Sachs
Model: #102
Years: 1964 - 1970
Country: Germany
Weight: 1,254 grams
2-speed automatic 'kickback' hub with coaster brake
gear ratios are 1:1 and 1:1.362 overdrive http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... f929a282a6
Tää on sen vanhin ja alkuperänen. Mulla oli tollanen ekassa itse rakennetussa fillarissa jonka kasasin kesätyöpaikkana toimeneen fillarihuoltowirman takapihan romukasasta, Tunturi Poni -runko, kiekot mitä sattui löytymään ja jostakin löytyi tämä kyseinen napa. Muistoja...
Nykyinen napa on tästä uudistettu automaatti malli joka vaihtaa vaihdetta kun kadenssi (tai navan pyörintänopeus) nousee jonkun rajan yli. Alla kuvassa vasemmalla, maksoi (koko mummopyörän kanssa) 50 € ja toiminta on ollut virheetöntä.
Mutta joo, OT:ksi menee. Hyviä ovat sopivalla välityksellä pyörään jonka halutaan olevan yksinkertaisia ja vähän varkaita houkuttelevia.
Siitä tuli sitten mieleen, että onko itärajan pinnassa asuvat perehtyneet rajan takaiseen osatarjontaan?
Jukka
En ole perehtynyt, mutta varmaan pitäisi koska hinnat näyttää edullisilta. Tiedä sitten miten tilaaminen onnistuu ja tuleeko paljon kuluja.
Kummasti Tuon Kt-navan välitys on ilmoitettu 1:1,3 eli voisi luulla ylentäväksi.
Onpas siro 2-vaihteinen napa. Muistaakseni Sachs Duomatic on tuota jyhkeämpi ja ainakin painava se oli, ei mitään kevytmetalleja ole sen teossa käytetty.
Tuossa ne on vierekkäin. Ei näytä mitenkään sirolta.