Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Keskiön ympäriltä ylimääräiset putkenpätkät siistitty, keskiössä uudet kuulat (20kpl 1/4"). Eilen vaihdoin taakse bb7:n illasta ja pistin ketjusuojan uloimman rattaan tilalle.

Jarru alustavasti säädettynä kävin tänään sen sisäänajamassa:

Piirtelyä gps:llä (pahoittelen rumaa efektiä, png:t ei tänne kelvanneet..)
Piirtelyä gps:llä (pahoittelen rumaa efektiä, png:t ei tänne kelvanneet..)

Alkuun vinkui, eikä pitänyt, mutta kun siitä päästiin niin hyvin toimii. Sitten uskaltaisi etupäälle saman tehdä.

Istuimen tukiputken sisällä kulkee kätevästi tarvittavat työkalut, ulos ne onkin hieman hankalampi saada. Tähän kohtaan voisi lisätä sukkahousupatentin.

Ps. Matkaa 5,6km aikaa 32min, hitaasti hyvä tulee :D

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Seuraavana vuorossa on siis etujarrun päivitys bb7:aan. Samalla kertaa ajattelin tarkastaa etunavan ja laittaa uudet vaseliinit sisälle. Eikös sieltä sitten tällainen löytynyt:

Laakerikupissa nirhauma
Laakerikupissa nirhauma

Mikähän tuollaisen tai laakerikuulan hajoamisen aiheuttaa? Nyt kun etupäässä on ollut ongelmia niin olisiko niillä jokin yhteinen syy? Tältä erää muuta ei voinut kun laittaa navan kasaan, jossainvaiheessahan se lieneen pakko on vaihtaa.

Ajatuksissa on käynyt kanssa 26" rengaskoko laajemman kumivalikoiman takia. Rungon sopivuus lienee aika rajoilla, ainakin pientä muokkausta takapäähän tarvittaisiin ja varmaankin uusi etuhaarukka.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyl laakereista huomaa miks osia löytyy joka hintaluokkaan.
Noi halvat laakerikoolit on tosi pehmeetä tavaraa ja oon itte pyyhkiny sorvissa muototerällä niihin aina uuden pinnan kun jotai vastaavaa on löytyny.

Ne on monesti siis todella pehmeää tavaraa, niin että koneistamiseen ei tarvitse mitään erikoisia työstökoneita. Toikaan kooli tuskin enää huonommaksi menee jos sen laittaa vaikkapa käsiporakoneeseen pyörimään ja pyöröviilalla pyyhkäisee uran ehjäksi.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Jos laakerikehät ovat niin pehmeät että viila puree, kannattaa siirtyä seuraavaan hintaluokkaan...
Olen kyllä nähnyt kokeneen työkaluhiojan viimeistelevän käsin koviakin laakeripintoja, mutta se on jo hipostelua. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvasta päätellen kuulanpidinrengas on ollut väärin päin ja sen peltirunko raapinut tuon jäljen. Jälki ei ole varsinaisella kuulauralla, joten riittää, kun poistat tästäkin laakerista joutavan kuulanpidinrenkaan ja lisäät yhden kuulan. Paljon halvempi korjaus kuin uusien osien osteleminen ja asentaminen. Yksi kuula maksanee noin 0,1€ kappale. :)

Kuulanpidin kuuluu laittaa niin päin, että sisäkartio tulee pitimen selkäpellin suunnasta, kuten tässä kuvassa. Joka tapauksessa on parempi, kun raksii kuulat irti, lisää yhden kuulan ja laittaa vaseliinilla paikoilleen. Ilman pidinrengasta mahtuu enemmän kantavia kuulia, laakeri kantaa paremmin, kestää kauemmin, eikä kuulanpidin milloinkaan kiilaudu kuulan ja radan väliin jumittamaan ja naksumaan kiekon pyöriessä. Kuulanpitimet on keksitty vain kokoonpanon helpottamista varten, jolloin on jouduttu tinkimään kestävyydestä ja luotettavuudesta. Mikään ongelmahan tuo ei ole, sillä oikea pyörämies pitimen yhteen lisäkuulaan ja vaseliiniin ensimmäisessä huollossa –parhaat jo ennen käyttöönottoa. :)

Liitteet
Etunavan osat.png
Etunavan osat.png (3.57 KiB) Katsottu 9342 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Ne on monesti siis todella pehmeää tavaraa, niin että koneistamiseen ei tarvitse mitään erikoisia työstökoneita. Toikaan kooli tuskin enää huonommaksi menee jos sen laittaa vaikkapa käsiporakoneeseen pyörimään ja pyöröviilalla pyyhkäisee uran ehjäksi.

Noissa nykyaikaisissa peruslaakereissa tuntuu pinnassa olevan joku karkaisu? Pinta on kova, mutta jos siihen tulee reikä on sisus jotain pehmeää höttöä :( eli työstövaraa voi olla niukasti.
Vanhoissa laakereissa taas saattaa olla syviksikin kuluneet kuulaurat, muttei koskaan pehmeää sisusta.

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:

Kuvasta päätellen kuulanpidinrengas on ollut väärin päin ja sen peltirunko raapinut tuon jäljen.

Tässä tapauksessa kuulat olivat irrallaan. Mitään ylimääräistä metallia en tuolta sisältä löytänyt tällä kertaa. Tarkkaan yritin kuvasta katsella ja näytti että olisi useampi painauma lähekkäin ja lastu keskeltä irronnut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jori »

juuva kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuvasta päätellen kuulanpidinrengas on ollut väärin päin ja sen peltirunko raapinut tuon jäljen.

Tässä tapauksessa kuulat olivat irrallaan. Mitään ylimääräistä metallia en tuolta sisältä löytänyt tällä kertaa. Tarkkaan yritin kuvasta katsella ja näytti että olisi useampi painauma lähekkäin ja lastu keskeltä irronnut.

Kuva
Oletko siis vaihtanut tuohon jo kuulat. Jos näin on, voi olla, että ovat liian suuret kuulat, eikä siksi ulotu tuo kosketusalue oikeaan paikkaan tuohon alemmas koveraan paikkaan. Polkupyörässä käytetään ainakin kolmea kuulakokoa.
Nuo pirut ovat tuumamittoja. Laitoin siksi kuvaan näkyviin myös kansainväliset mittayksiköt.

Liitteet
Polkupyörän laakerikuulat.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:
juuva kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuvasta päätellen kuulanpidinrengas on ollut väärin päin ja sen peltirunko raapinut tuon jäljen.

Tässä tapauksessa kuulat olivat irrallaan. Mitään ylimääräistä metallia en tuolta sisältä löytänyt tällä kertaa. Tarkkaan yritin kuvasta katsella ja näytti että olisi useampi painauma lähekkäin ja lastu keskeltä irronnut.

Oletko siis vaihtanut tuohon jo kuulat. Jos näin on, voi olla, että ovat liian suuret kuulat, eikä siksi ulotu tuo kosketusalue oikeaan paikkaan tuohon alemmas koveraan paikkaan. Polkupyörässä käytetään ainakin kolmea kuulakokoa.
Nuo pirut ovat tuumamittoja. Laitoin siksi kuvaan näkyviin myös kansainväliset mittayksiköt.

Etunapaa, jossa tämä ongelma oli en ollut avannut aiemmin - eli tehtaalta tuollaisena tuli. Pyöriihän se nyt toistaiseksi noinkin.

Ajettua on tullut muutama kerta maastossa, hitaasti ja epävarmasti edellisen huollon jälkeen. Tänään ajattelin tehdä penkin tuet uusiksi ja samalla pistää Syvärin tekemän taittopyörän paikoilleen (kuvassa molempiin suuntiin, toisen tilalle voi jotain muuta tulla):

Poseeraus varikolla
Poseeraus varikolla

Penkki nousi samalla noin 2 cm ylemmäs ja siirtyi oletettavasti saman verran taaemmas. Testiajot jää myöhempään ajankohtaan, nyt pääskysiä ihmettelemään parvekkeelle...

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Koska tänään oli se päivä kun isät saa tehdä mitä vaan, niin ajattelin vähän porata:
Kuva

..ja perävaunun kiinnikkeeseen syntyi 12mm reikä. Testiajon perusteella toimii, tosin lokari vaatii aika perusteellisen parannuksen. Nyt oli loskaa vaunun työntöaisaan asti. Wacky oli aika hienon lokarin rakennellut kahdesta 29" lokarista yhteen liittämällä. Hypistelin eilen motonetissä vastaavaa aihiota mutta jäi vielä hyllyyn.

Huomenna sitten oikea testiajo päiväkotiin Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja jori »

Ihan oikean käytön löysit rypsiöljylle. Lastuamisnesteeksi ja dieselin polttoaineeksi se käy kyllä hyvin; ruoaksi siitä ei ole. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE: Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

jori kirjoitti:

Ihan oikean käytön löysit rypsiöljylle. Lastuamisnesteeksi ja dieselin polttoaineeksi se käy kyllä hyvin; ruoaksi siitä ei ole. :wink:

Hyvin se tuossa toimi tosiaan.. kärri myös selvisi perille vaikka vähän hoitamatonta tietä ja jalankulkijoiden oikoreittejä matkalta löytyikin. Heti tuli mieleen että pitäisihän kärrissäkin olla läskirenkaat - ei kuitenkaan taida löytyä kuin 55mm big appleja tuohon vanteelle niin saa jäädä harha-ajatukseksi Kuva

Kuva

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Tässä keula joutui aika rajulle laihdutuskuurille:
Kuva

Specialized ground control 4" levyisenä oikealla. Kapeni 90mm levyiseksi kapoisella vanteella.. ehkä vähän leveämpi sitten oikealla kehällä. Toki pistin pyörimissuunnan väärin vielä sen lisäksi.. itseohjausta löytyy, mutta reippaasti lievempänä kun vasemmanpuoleisella 100mm kehällä olevalla veetirellä.

Mahtaisikohan mistään löytää ohennettuja pinnoja 224mm pituisena? Dt competitionin pienin saatavilla oleva pituus taitaa olla 230mm :S

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.sapim.be/spokes/butted/super-spokes Itsepidän Sapin pinnoja parempana .

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaupunkiläski (24" fat swb?)

Viesti Kirjoittaja juuva »

Enpä saanut aikaiseksi pinnoja hommata, etunen on sitten aiemmilla takaa puretuilla pinnoilla kasattuna. Voimansiirto meni uusiksi 11-42 takapakalla ja taka-akseli siirtyi samalla muutaman sentin taaemmaksi uuden vaihtajan saadessa korvakon. Talvea oli valitettavasti vähänlaisesti, viime viikonlopulta nopea räpsäisy:

Kuva

Vastaa Viestiin