Rahtinojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Helpottaa vaan kummasti komponenttien sijoittelua(suunnittelua) kun ei tarvitse kokoajan väistellä vinoreevoja jos käyttää suosiolla isoa päärunkoa.

Jos viitsii suunnitella, voi komponentit sijoittaa ensiksi ja piirtää rungon tyhjäksi jääviin kohtiin :wink: Uskon että tälleen on mahdollista tehdä kevyempi rahtipyörä kuin yhdellä runko putkella. Kuormatilan pitää olla joka tapauksessa tukeva.
Jos taas suunnittelee vasta tehdessä, on yksirunkoisessa monta etua. Mitoituksen voi tehdä valistuneella arvauksella ja runko on automaattisesti poissa ketjulinjalta. Muutokset ovat myös helppoja.

Itse tekisin tuollaisen varmaankin jäykillä akseleilla. Helpottaa kummasti ripustusten ja vetoakseleiden suunnittelua.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Hieno ja kunnianhimoinen projekti. Asioiden tekeminen ja suunnitteleminen itse on oikeastaan hienointa mitä on, kaiken elämän ydin ja tulevaisuuden mahdollistaja.
Rakenteellisten detaljien suhteen täällä on monta parempaa neuvojaa kuin minä. Itse tekisin niin yksinkertaisen kuin mahdollista. Toki myös haastavammat ratkaisut ovat hienoja jos ne saa toteutettua hyvin. Kuten jo sanoinkin, niin tuosta moottoriratkaisusta tulee vahvasti mieleen Stokemonkey:

https://www.google.fi/search?q=stokemon ... 24&bih=716

Ei silti kannata sulkea kokonaan pois keskiömoottoria, vaikka esikuvassa tuo ratkaisu nyt onkin. Keskiöveto olisi sinppeli tuohon, jos ketjulinjan saa suht suoraksi ja yksinkertaiseksi.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tykkäsin enemmän Veloven aikaisemmasta protosta: https://www.youtube.com/watch?v=o_cC9eH8iVI
Kuorman painopiste alempana ja helpompi rakenne DIY mielessä.
Jousitus olisi tuohonkin mahdollista tehdä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Helpottaa vaan kummasti komponenttien sijoittelua(suunnittelua) kun ei tarvitse kokoajan väistellä vinoreevoja jos käyttää suosiolla isoa päärunkoa.

Jos viitsii suunnitella, voi komponentit sijoittaa ensiksi ja piirtää rungon tyhjäksi jääviin kohtiin :wink: Uskon että tälleen on mahdollista tehdä kevyempi rahtipyörä kuin yhdellä runko putkella. Kuormatilan pitää olla joka tapauksessa tukeva.
Jos taas suunnittelee vasta tehdessä, on yksirunkoisessa monta etua. Mitoituksen voi tehdä valistuneella arvauksella ja runko on automaattisesti poissa ketjulinjalta. Muutokset ovat myös helppoja.

Itse tekisin tuollaisen varmaankin jäykillä akseleilla. Helpottaa kummasti ripustusten ja vetoakseleiden suunnittelua.

Nelipyöräisessä ajoneuvossa ei rungon tarvitse olla jäykkä pitkittäistä vääntymää ajatellen, kun tukipisteet ovat nurkissa.
Päinvastoin kiertojäykkyydestä on vaan haittaa, koska ajan myötä runko ratkeaa jostain jos se ei pääse joustamaan pitkältä matkalta. Katsokaa vaikka kuorma-auton rungon elämistä maasto olosuhteissa. Kuorma-autojen rungot eivät ole putkea, vaan avoprofiilia tarvittavan jouston saamiseksi. Nelipyöräisen polkupyörän runko voisi siis olla vaikka kulmarautaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Katsokaa vaikka kuorma-auton rungon elämistä maasto olosuhteissa. Kuorma-autojen rungot eivät ole putkea, vaan avoprofiilia tarvittavan jouston saamiseksi.

Been there done that. Vääntyy jo näennäisesti tasaisella ja avoprofiilikin saa ratkeamaan. Nimim. Kärryn katkaissut

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ajo-ominaisuuksia ajatellen olisi jouston hyvä olla "hallittua". Voi olla vekkuli peli ajella jos raskas kuorma heilahtelee puolelta toiselle rungon joustaessa;)

...voisin kuvitella et ratakuorma-autojen rungoille tehdään "jotain".

Tuli jotenkin omat syksyiset ajelut mieleen kun omasta pyörästä oli haarukka ja runko puoliks poikki. Teki mielenkiintoisia liikkeitä kurveissa!=)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Ajo-ominaisuuksia ajatellen olisi jouston hyvä olla "hallittua". Voi olla vekkuli peli ajella jos raskas kuorma heilahtelee puolelta toiselle rungon joustaessa;)

Kurveissa runko ei kierry kun kuorma kallistaa keulaa ja perää samaan suuntaan. Runko ja jousitus pitää suunnitella sellaiselle kuormalle jolla halutaan parhaat ajo-ominaisuudet. Jos tehdään mukava tyhjänä ajettavaksi niin sama laite ei ole enään ajo-ominaisuuksiltaan hyvä satojen kilojen kuormalla. Jousituksen lisäksi rungon jäykkyydestä voi tehdä säädettävän, esimerkiksi mikroautoissa on tällainen rakenne.

Härski kirjoitti:

...voisin kuvitella et ratakuorma-autojen rungoille tehdään "jotain".

Kevennetään?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa on kuva mikroauton rungon jäykkyyden säätimestä:
Kuva

http://www.motoiq.com/MagazineArticles/ ... tchin.aspx

Tämä tanko on siis taka-akselin takapuolella ja sen jäykkydellä/asennolla säädetään sitä kuinka herkästi runko kiertyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

–vääntyy

Mikähän mahtaa olla tuon säätöputken halkaisija. Näyttäisi nimittäin olevan jämyjä klemmareita sen kiinnittämiseksi. Jos noita on 30 mm putkea varten, ostan heti tuollaiset kaksiraiteiseen kolmipyörään pakoputkiklemmarien tilalle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla tuon säätöputken halkaisija. Näyttäisi nimittäin olevan jämyjä klemmareita sen kiinnittämiseksi. Jos noita on 30 mm putkea varten, ostan heti tuollaiset kaksiraiteiseen kolmipyörään pakoputkiklemmarien tilalle.

Riippunee runkovalmistajasta mutta moni näyttää käyttävän juurikin tuota 30mm halkaisijaa. "torsion bar clamp" on englanninkielinen termi, suomessa näytetään käyttävän nimitystä "takajäykistin". Erikoisosalla on erikoisosan hinta http://www.kartingshop.fi/rungot/tarvik ... rvike.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos Jukka. Eihän tuo nyt ihan mahdottomia maksa. Kymppi hyvin toimivasta putkiklemmarista ei ole liikaa, jos kohta ei aivan vähänkään. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Rupesin jo pyörittelemään miten olis helpoin tehdä tuki varsia pyörille. Ensimmäiseen versioon taidan luopua nelivedosta ja nelipyöräohjauskesta jotta homma helpottuu.
Etutukikolmioiksi mietin tämän mallisia

Kuva

kuvissa tuo on 20x20x2 mm L-profiilia jotta toiselle puolelle tuota päätyä jää tilaa työkaluille kiristää pallonivelet muttereilla jotta noissa osissa ei ole kierteitä joita korkata.
Luultavasti tuota profiilia voi ohentaa ainakin huoletta 1,5mm ja pienentää myös 15x15 mm ilman suuria ongelmia kestävyyden kanssa.

Paljon nätimpiä olis jos tekisin kierteisinä tähän malliin pyöräputkista, mutta ylempi malli on helpompi tehdä.

Kuva

Harmaat kuvassa esittää 608 laakereitä joita suunnittelin jokaiseen niveleen kaksi, tosin se taitaa olla aika ylimitoitettua.

Viimeksi muokannut Wacky, 25 Helmi 2016, 15:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eka kuva ei näy

edit: nyt näkyy

Wacky kirjoitti:

Harmaat kuvassa esittää 608 laakereitä joita suunnittelin jokaiseen niveleen kaksi, tosin se taitaa olla aika ylimitoitettua.

Niin on, yksi per nivel, eli kaksi per tukivarsi riittää.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 25 Helmi 2016, 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Kaikkea muuta kuin helppo rakenne tuon peräkkäisten urakuulalaakeripesien osalta. Niitä on erittäin vaikea saada samaan linjaan, eikä laakeri kestä olla vinossa. Liike tuossa nivelessä on erittäin pientä ja siksi tuohon paikkaan soveltuu paremmin kumiholkki kuin kuulalaakeri. Autoissa ja moottorikelkoissa käytetään tuossa paikassa laakerointina kumipuslia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Kaikkea muuta kuin helppo rakenne tuon peräkkäisten urakuulalaakeripesien osalta. Niitä on erittäin vaikea saada samaan linjaan, eikä laakeri kestä olla vinossa.

Jos laakereita on vain yksi/nivel niin kestää olla aavistuksen vinossa. Riittävän suora tulee taatusti jos laakeripesät ovat samaa putkea kiinni hitsatessa ja välistä katkaistaan hukkapätkä pois vasta kun muut saumat on ympäri asti kierretty. Näin mä tein CLWB:n takahaarukan nivelen: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm

Eikö nailonpusla olisi kumista parempi? Ei joustaisi ja muuttaisi keulapään kulmia?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin