Rahtinojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kahden laakerin linjaminen riittävällä tarkkuudella onnistuu kotikonstein vielä joten kuten. Neljä laakeria laakeria samansuutaiseksi ilman koneistusta..ennemmin kannattaa laittaa lotto vetämään!

Puslakin vaatii pirun jämptin reiän... Uskaltaisikohan puslan tilalle ehdottaa kierteellä kiinnitettävää tärinäneristyskumia..
Tärinäkumi olis valmistustarkuuden kannalta helppo, mutta vähän riskaabeli sikäli mikäli kumi pettää.

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Paksu seinämäinen kumiletku ajaa puslan virkaa.

En osaa siirtää tuolta aijaasta kuvia tabletille, joten laitan vaan tän linkin.
http://aijaa.com/a/94z5re

Mulla aikalailla samanlainen rojekti tulossa. Akselit teen kyllä yksinkertaisemmalla tavalla. Jäykät jousitetut aksulat siis.

Aatu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Pajottaja kirjoitti:

Paksu seinämäinen kumiletku ajaa puslan virkaa.

En osaa siirtää tuolta aijaasta kuvia tabletille, joten laitan vaan tän linkin.
http://aijaa.com/a/94z5re

Mulla aikalailla samanlainen rojekti tulossa. Akselit teen kyllä yksinkertaisemmalla tavalla. Jäykät jousitetut aksulat siis.

Aatu

Joo, liian isona siirtyy kuva, enkä minäkään osaa linkata pienennettynä.
Idea on niin hyvä, että laitan paremmin säilyväksi kuvaksi foorumin kuvavarastoon. :)

Kumiletkupusla.jpg

Paksuseinäinen letku leikataan vähän liian pitkäksi ja puristetaan akselina toimivalla pultilla välyksettömäksi. Kaksi lyhyttä putkenpätkää kiinni runkoon niin, että väliin jää sentti tai kaksi väliä. Molempiin putkiin kumiletkupuslat ja tukivarsi kiinni putkenpäiden väliin kumieltkupuslilla puristamalla. Joustaa sopivasti, kestää vinoja asennuksia ja helppo tehdä, kun ei tarvitse olla tarkkana ja tukivarteen ei tarvita kuin summittain pultin kokoinen reikä.

Liitteet
Tuplapusla.png
Tuplapusla.png (4.04 KiB) Katsottu 3140 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 25 Helmi 2016, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Pajottaja
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 16:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Pajottaja »

Kestäny muuten infernaalista käyttöä ko puslat, rappusia on tultu ylös ja alas.
Eivätkä rämise, uniball nivelet alkaa käytössä kolisemaan ja pitämään ikävää ääntä kovalla käytöllä.
Toki en voi vannoa parhaaksi ratkaisuksi, kun en paremmastakaan tiedä.

Aatu

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Pajottaja kirjoitti:

Kestäny muuten infernaalista käyttöä ko puslat, rappusia on tultu ylös ja alas.
Eivätkä rämise, uniball nivelet alkaa käytössä kolisemaan ja pitämään ikävää ääntä kovalla käytöllä.
Toki en voi vannoa parhaaksi ratkaisuksi, kun en paremmastakaan tiedä.

Joo, ei ne syyttäsuotta ole autoihin tuohon käyttöön vakiintuneet. Puslia on muuten myytävänä ilman metalliholkkejakin. Etrassa näin paksuseinäistä silikoniletkua, joka olisi tähän täydellinen materiaali. EI jäykisty pakkasessa ja hieman pehmeämpänä sopeutuu paremmin mittavirheisiin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuo tosiaan helpottaa rakentamista kun ei tarvii miettiä mistä hommaa sopivat laakerien pesät.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Joku teistä rakentelijoista osais sanoo miten lujaa putkea mä mahdan tarvita runkoon johon tulis se neljän putken rakennelma ristituilla yms.
Harkinnassa on pyöreät 16x1 mm ja 20x1,25 mm sekä 20x20x1,5 mm nelikantti joista viimeinen on jo varmasti aika reippaasti yli mitoitettu.
L-profiilista tankoa oli vain 10x10x1 mm tai 25x25x3 mm joten sieltä ei voi moisia hankkia ainakaan.
Etäisyys noilla neljällä olis n. 200 mm toisistaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun käsityksen mukaan siinä menee vaikka mehupilli, eli niin ohut kuin mahdollista. Hirveän hyvää kiertojäykkyyttä siihen ei saa jos putken halkaisijaa ei kasvata merkittävästi, mutta sillä ei juuri ole väliä kun kyseessä ei ole ohjaamalla tasapainotettava laite.
Ongelmia tulee sitten kun siihen "mehupilliin" aletaan kiinnittämään ripustuksia, penkkiä yms. yms. Raskaan nelipyörän kolmiotukivarsi joka saranoidaan 16x1 putkeen ei kuulosta hirmu kestävältä/jämäkältä, tai penkin kiinnitys samaan putkeen. Toki kiinnityspisteiden kohdalle voisi pistää jäykkäriä niin että kuorma jakautuu pidemmälle matkalle, mutta taitaa olla järkevämpi tehdä tästä jäykkäristä koko runko.

Näillä taustoilla ja omalla näppituntumalla ilman ainoatakaan matemaattista perustetta lähtisin tekemään 20x1,5 putkesta. Sehän on melkein yhtä jämerää kuin tyypillinen ohjaustanko ja kuvittelisin että kestää myös kaikkien kuviteltavissa olevien kiinnitysten rasituksen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Rupesin pyörittelemään ja päädyin kovin yksinkertaiseen ratkaisuun.
Putket on harallaan 15 astetta. Osat on seuraavaa materiaalia
Vihree: 20 x 1,25 mm putkea
Keltainen: 25 x 25 x 3 mm L-profiilia
Punainen: 20 x 2 mm tankoa
Valitsin noi materiaalit koska niitä kaikkia on rautakaupasta saatavana hyllytavarana joten hankkiminen on helppoa.

Kuva

Mietin että ylenmmästä tukivarresta tekee hieman lyhyemmän joten täytyy katsoa tekeekö 20 asteen harituksella vai vaan kapeammalla välillä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Miksi tukivarret ovat tasasivuisia kolmioita? Suorakulmaisella kolmiolla jäisi enemmän tilaa kantapäille.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jarcco kirjoitti:

Miksi tukivarret ovat tasasivuisia kolmioita? Suorakulmaisella kolmiolla jäisi enemmän tilaa kantapäille.

Koska etupyörät ei ole tarvetta saada mahdollisimman eteen kuten tadpole trikessä. Painolastia pitäisi olla kuskin lisäksi mahdollista saada kyytiin ainakin 100 kg joten lavallakin on pituutta ja jotta kääntyvyys ei mene ihan onnettomaksi etupyörät ei voi olla mahdollisimman edessä joten kantapäät ei tule olemaan mikään ongelma.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Jukka

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.

Sporttirahtinojapyörä tästä onkin tarkoitus tulla :mrgreen:
Harkinnassa on 1kW avustavamoottori jotta isotkin lastit kulkee jouhevasti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rahtinojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tarviiko se kahta kolmiotukivartta? Eihän henkilöautoissa eikä kinnereissäkään ole.

Tolppa vaatii jotain mihin yläpään tukee. Itsekantavassa kopassa on luontevaa käyttää lokasuojan taitosta tukena. Kattamattomassa on taas pakko levittää runko renkaiden kohdalla, jos käyttää tolppia. Ylätukivarsi taitaa olla kevyempi ja jopa "parempi" vrt. kilpa-autot.

Edessä runko tosiaan turha tehdä kokoleveänä niin jää tilaa kääntyville renkaille, mutta entäs takana? Jos ylemmät runkoputket levenisivät penkin kohdalta niin että taakse ei tarvitsis kolmiotukivarsia. Tämän leveän rungon päälle voisi rakentaa suoraan kuormatilan eikä sen pohjaa tarvitsisi jäykistää kuten kapealla rungolla. Kuormatila voisi takana tulla myös alempien runkoputkien päälle ja ylemmät runkoputket kiertäisivät kylkiä pitkin. Vai tuleeko sitten jo tilanahtaus voimansiirrolle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin