Cone 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 493
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Cone 3

ViestiKirjoittaja Nojailija » 17 Tammi 2016, 14:37

Olen aloitellut Cone3 projektia. Tarkoituksena on muokata Cone proton ja Cone racen muotoa siten että mahdun juuri mukavasti sisään - mikä tarkoittaa isompaa koppaa kuin aikaisemmat Conet. Cone kolmosesta tulee 10% pidempi, leveys kasvaa sentillä. lisäksi olkapäiden kohdille tulee pyöreämpi muoto ja pyörille kunnon katteet.

Pidennys ja pyöristys mahdollistavat rennomman, enemmänän taaksepäin nojaavan ajoasennon. jalat mahtuvat pyörimään paremmin kun siirrän keskiötä noin 8 cm taaksepäin, mahdollisesti kantapäille ei tarvita "alakoppia" ollenkaan.

Kolmosessa yritän myös hakea keveyttä alusta lähtien ja kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon, jos onnistun niin iso koppa tulee yhdellä valulla.

laskeutumistelinettä ei tule vaan sivuille isot luukut jaloille ja päälle iso kulkuaukko.

ohessa muutama kuva edistymisestä, pikkuhiljaa projekti etenee ja valmistumisvuodesta ei ole vielä tietoa.
Liitteet
alku_rs.jpg
Cone 1+2 yllä, 3 alla_rs.jpg
Kulmien symmetrisointi_rs.jpg

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja vaaka » 17 Tammi 2016, 20:22

Nokka on niin alhaalla, että halutessasi on helppoa lisätä pala eteen, joka laskee kärkipiikin hyvin lähelle maata, kuten entisessä nopeusennätyspyörässä Varna 3ssa. Ulkoa en muista, onko nykyennätyksen haltijassa yhtä alhaalla nokka. Pitäisi kuvaa vakoilla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3448
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja jooseha » 18 Tammi 2016, 21:12

Nojailija kirjoitti:kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon

Onko tämä se menetelmä missä hartsi imetään alipaineen avulla kuituun?

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 493
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja Nojailija » 19 Tammi 2016, 18:01

jooseha kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:kuidutuksessa siirryn vakuumi-infuusioon

Onko tämä se menetelmä missä hartsi imetään alipaineen avulla kuituun?

Just se. Vakuumusäkitys kuivan kuidun päälle ja hartsin imu kuituun. Periaatteessa johtaa parempaan kappaleeseen kuin tavallinen vakuumisäkitys. Infuusiossa voi kuidut myös hennosti sprayliimata muottiin jolloin kopan valu on helpompaa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2849
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja Wacky » 20 Tammi 2016, 09:30

Onko tästä vihdoin tulossa kunnolla käyttö kelpoinen pyörä?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 493
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja Nojailija » 20 Tammi 2016, 16:44

Wacky kirjoitti:Onko tästä vihdoin tulossa kunnolla käyttö kelpoinen pyörä?

kate haittaa käyttökelpoisuutta aina, mutta mikäli katettua 2 pyöräistä voi saada käyttökelpoiseksi niin sitten tästä se tulee :D laskeutumistelinettä en suunnittele, isot aukot sivuille jaloille lähtöä ja pysähtymistä varten.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja vaaka » 20 Tammi 2016, 18:35

Mielenkiinnolla odotetaan käyttökokemuksia normaalikäytössä ;-)

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 493
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja Nojailija » 21 Helmi 2016, 21:00

Taas on pari askelta lähempä mutta vielä kaukana ajokunnosta. Plugin dimensiont ja pyörien katteet ovat valmiit, takapyörän kate on irroittettava. etupyöränkate on kiinni isossa kopassa. Nyt alkaa pinnan viimeistely, tämä ensimmäinen maalikerros on pakkelin päällä, hiomalla pitkällä kapulalla saa laaksot näkymiin kun ne jäävät mustiksi.
Liitteet
Cone_3_Plugi_pohja.jpg
Cone_3_Plugi_pohja.jpg (172.87 KiB) Katsottu 3307 kertaa
Cone_3_plugi_maalattu.jpg
Cone_3_plugi_maalattu.jpg (139.83 KiB) Katsottu 3307 kertaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja tm » 24 Helmi 2016, 21:08

Varmasti selvä vaikutus ilmanvastukseen noilla pyöräkatteilla, hyvään suuntaan kulkee Coneen evoluutio.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3662
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Helmi 2016, 21:47

Hyvän näköistä jälkeä. Kyllä täytyy nostaa hattua korkealle, kun tietää kuinka paljon työtä homma vaatii. 8)
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11416
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja jviirret » 25 Helmi 2016, 08:35

Vaike kommentoida mitään :) Toivottavasti ei kuitenkaan tule vaikutelmaa ettei projekti kiinnosta. Valmis suunnitelma ja ammattimainen toteutus, ei siihen oikein osaa mitään lisätä.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13619
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja PW » 25 Helmi 2016, 09:38

jviirret kirjoitti:Vaike kommentoida mitään :) Toivottavasti ei kuitenkaan tule vaikutelmaa ettei projekti kiinnosta. Valmis suunnitelma ja ammattimainen toteutus, ei siihen oikein osaa mitään lisätä.

Jukka

:mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja frp » 12 Maalis 2016, 21:53

Tuleeko jalka-aukoille kuitenkin luukut, jotka voi laittaa paikoilleen pidemmällä matkalla tai maksimiaerodynamiikkaa tavoitellessa?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3016
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja vaaka » 13 Maalis 2016, 11:18

Miten venyvä kangas pelittäisi, jos ei tee automaattisesti avautuvaa pohjaluukkua vauhdin pudotessa? Kangas olisi aina paikallaan ja jalat saa maahan aina, rakenne on kevyt ja toimintavarma. En tiedä, mikä kangas olisi yhtäaikaisesti venyvä ja tuulessa väpättämätön sekä jos tuollainen löytyy, vielä kestävä puhumattakaan vedenpitävyydestä.

Nojailija
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 493
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 3

ViestiKirjoittaja Nojailija » 13 Maalis 2016, 20:27

frp kirjoitti:Tuleeko jalka-aukoille kuitenkin luukut, jotka voi laittaa paikoilleen pidemmällä matkalla tai maksimiaerodynamiikkaa tavoitellessa?


joo, aikomus on tehdä isot ja pitkät luukut molemmin puolin alas sivuille, pysähtyminen jalka ulos luukusta tyyliin. pohjaan keskelle noin 20cm kaistale umpinaisena. ja päälle iso kulkuluukku. kantava hiilikuitumonokokki kuitenkin, periaatteessa kulkee kolme leveää palkkia nokasta perään, yksi pohjassa ja kaksi sivuilla ylhäällä.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Mahe ja 9 vierailijaa