Valmista tuli

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja Esko M »

jviirret kirjoitti:

Nuo "jarrut" lienevät jotakin 80-luvun retkipyöräkamaa? Niillä ei oikeasti tee yhtään mitään :D

Ei nyt ihan niinkään! Minulla on Hipsussa toisena jarruna tuon näkoinen sivuvetojarru, jolla on kiinnitys runkoon yhdellä pultilla. Aikaisemmin oli Maguran neste-vannejarru, mutta piti vaihtaa jarru ja hakea "museosta" vaijerivetoinen, koska en pysty järjestämään kiinnitystä muulla tavoin. Myös 1970-luvun pystypyörissä oli samanlaiset jarrut ja hyvin toimivat. Vanteen ja jarrupalojen laadulla on suurin merkitys jarrutustehoon.

Jarrutin ja jarrutan tosin kahdella kahvalla, Nexus-rullajarrulla ja vannejarrulla, joten voima riittää. Kun vaijerivaipat ovat aika lyhyet, kitkaa on vähemmän. Maguran nestejarrulla oli kyllä suurempi teho, jopa niin suuri, että alumiinivanne kului puhki alle 40.000 km:n, vaikka käytin rullajarrua pääjarruna, koska Magura pyrki vonkumaan ilkeästä. Käytinkin Maguraa soittokellon korvikkeena, oli vaikutukseltaan tehokkaampi, mutta ei niin henkilökohtainen (monet tukitsevat kellon v--tuiluksi).

Esko

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Jos mitta A pienennetään nollaksi, ei vetävien vaijerien kulmaero vaikuta jarrutasapainoon.

Tai laittaa vetävät vaijerit rinnakkain :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos mitta A pienennetään nollaksi, ei vetävien vaijerien kulmaero vaikuta jarrutasapainoon.

Tai laittaa vetävät vaijerit rinnakkain :wink:

Eikös ne juuri näin ole, vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
Kuva

Esko M kirjoitti:

Käytinkin Maguraa soittokellon korvikkeena, oli vaikutukseltaan tehokkaampi, mutta ei niin henkilökohtainen (monet tukitsevat kellon v--tuiluksi).

Vinkuva jarru on tosiaan paras "soittokello". Toisaalta rämisevä lokari ei turhaan jarruta vauhtia, eikä sekään ole liian "henkilökohtainen". :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kiitos Jori kuvasta, mutta jostain syystä en ymmärrä sitä ollenkaan. Olenkohan kuvalukihäiriöinenkin? :oops:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kiitos Jori kuvasta, mutta jostain syystä en ymmärrä sitä ollenkaan. Olenkohan kuvalukihäiriöinenkin? :oops:

Siinä on Haren tekemään jarrujentasaajaan lisätty vasempaan reunaan toisenkin jarrukahvan vaijerikuorenpidike ja molemmat jarrukahvoilta tulevat vaijerit kiinnitetty saman mutterin alle. Mutterin alla on tasapainovipu, joka tasaa oikealle lähtevien etupyörille menevien jarruvaijerien voimat tasan, jottei jarrut vetele. Vetelyn vähentämiseksi kannattaisi olla pois tuo keltaisten viivojen osoittama offsetti. Paras rakenne olisi se sinun taittopyöräidea, jossa pyörille lähtevät vaijerit ovat kiinni taittopyörässä, joka pääsee pyörimään ja tasaamaan jarruille lähtevät voimat. Taittopyörässähän vipusuhde säilyy vakiona kaikissa asennoissa, sillä offset on nolla, (jos akseli on keskellä taittopyörää.)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jos mitta A pienennetään nollaksi, ei vetävien vaijerien kulmaero vaikuta jarrutasapainoon.

Tai laittaa vetävät vaijerit rinnakkain :wink:

Eikös ne juuri näin ole, vai ymmärsinkö jotenkin väärin?

No päällekkäin sitten :D

vaijerit pitkittäin.png
vaijerit pitkittäin.png (5.88 KiB) Katsottu 2765 kertaa
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja vph »

Jos ei ole toimintahäiriötä joka estää kahden käden käyttämisen jarrutukseen, niin itse olen ihan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että kaksi erillistä, erikseen annosteltavaa etujarrua on huomattavasti turvallisempi ratkaisu tadpolessa, kuin jollakin mekanismilla "tasattu" jarruvoima eri pyörille. Esimerkiksi kaarrejarrutus kovemmassa vauhdissa lukitsee toisen puolen pyörän, jos niitä samalla voimalla jarruttaa. Ja Se ei ole Hyvä Asia.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja irakas »

vph kirjoitti:

Jos ei ole toimintahäiriötä joka estää kahden käden käyttämisen jarrutukseen, niin itse olen ihan vakaumuksellisesti sitä mieltä, että kaksi erillistä, erikseen annosteltavaa etujarrua on huomattavasti turvallisempi ratkaisu tadpolessa, kuin jollakin mekanismilla "tasattu" jarruvoima eri pyörille. Esimerkiksi kaarrejarrutus kovemmassa vauhdissa lukitsee toisen puolen pyörän, jos niitä samalla voimalla jarruttaa. Ja Se ei ole Hyvä Asia.

Olen tarkalleen samaa mieltä vph:n kanssa. Olen kokeillut neljässä eri tadpolessa sekä etupyörien yhteisjarrutusta että erillisjarrutusta ja takajarrutusta ja ilman. Ylivoimaisesti paras vaihtoehto on ollut erillisjarrutus etupyörissä eikä takajarrua ollenkaan. Erillisjarrutuksella voi myös tehostaa nopeita käännöksiä.

Kuvassa on SH23:n yhteisjarrutusmekanismi, jonka olen purkanut jo pois. Yhteisjarrutuksen saattaminen toimivaksi V-jarruissa on erittäin vaikeaa, kun jäykkyys molemmissa jarruissa on saatava samanlaiseksi. Muuten löysempi jarru hinkkaa vanteeseen. Jarruvaijeri on pitkä ja jarruttaminen raskasta.

Liitteet
SH23 etukiekkojen yhteisjarrutus.jpg
SH23 etukiekkojen yhteisjarrutus.jpg (33.7 KiB) Katsottu 2693 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja janx »

Laittoisko joku ensimmäisen viestin otsikkoon, että mistä tuli valmista. :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja KPS »

Siistin näköinen vekotin. Saako kysyä mitä laite painaa?

Etujarrujen tasapainottaminen saattaisi onnistua kätevästi hydraulikäyttöisillä levyjarruilla.

Omakohtaiset kokemukset ovat rajalliset mutta tollaisia mutuja on mieleen tullut / käytännössä koettu:

  • epätasapainoisia erillisiä etulevyjarruja oppii melko nopeasti "säätämään automaattisesti" hiljaisissa jarrutuksissa.
  • paniikki jarrutuksessa epätasapaino ei juurikaan häiritse jos jarrut eivät vetele
  • jos jarrut veteleät paniikkitilanteessa niin pitävän pyörän pystyakselin ympäri kierähtäminen saattaa olla vaarallista.

KPS

Hare
Viestit: 9
Liittynyt: 25 Marras 2015, 19:47

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja Hare »

Kuvan kunnossa painoa on pyörälle kertynyt kalavaaalla punnittuna 23,680 kg.
Paremmalla suunnittelulla ja kapeammilla renkailla painoa varmaan voisi muutaman kilon tiputtaa alemmas. Kovin paljon keventämisvaraa ei rautarungossa taida kuitenkaan olla.
Jos keveyttä haluaa, pitäisi siirtyä kevyempiin materiaaleihin, alumiiniin ja/tai hiilikuituun.
Alumiinin hitsaaminen tai hiilikuidun ja epoksin paistaminen onkin sitten oma taiteen lajinsa.

Tuon esiin tuomani jarruongelman olen tässä vaiheessa tyytynyt ratkaisemaan jarrukahvaa pidentämällä. Lisää vipua auttaa, kun jaksaa puristaa.
Herkän puoleiseen ohjaukseenkin tottuu, joten parannukset saavat tässä vaiheessa odottaa parempaa aikaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hare kirjoitti:

Kuvan kunnossa painoa on pyörälle kertynyt kalavaaalla punnittuna 23,680 kg.
Paremmalla suunnittelulla ja kapeammilla renkailla painoa varmaan voisi muutaman kilon tiputtaa alemmas. Kovin paljon keventämisvaraa ei rautarungossa taida kuitenkaan olla.

Sitten kun riisut rungosta kaikki osat niin huomaat että se painaa ehkä 4-5kg, ei siitäkään paljon saa pois vaikka tekee mistä materiaalista.
Kokonaispaino on kaikkien osien summa. 100g sieltä, 300g täältä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Hare kirjoitti:

Kuvan kunnossa painoa on pyörälle kertynyt kalavaaalla punnittuna 23,680 kg.
Paremmalla suunnittelulla ja kapeammilla renkailla painoa varmaan voisi muutaman kilon tiputtaa alemmas. Kovin paljon keventämisvaraa ei rautarungossa taida kuitenkaan olla.

Sitten kun riisut rungosta kaikki osat niin huomaat että se painaa ehkä 4-5kg, ei siitäkään paljon saa pois vaikka tekee mistä materiaalista.
Kokonaispaino on kaikkien osien summa. 100g sieltä, 300g täältä...

Nyt tuli taas allekirjoitustason viisaus, joka kannattaa aina muistaa, kun puhtuaan rakenteen kokonaispainosta. Oikeastaan seinätauluksi sopisi paremmin:

"Kokonaispaino on kaikkien osien summa."

Olen tosissani. Tuo ei näennäisestä itsestäänselvyydestään huolimatta ole triviaalia, vaan ohjenuora, joka pitäisi muistaa jokaista suunnittelupäätöstä tehdessä. Sen voisi ehkä muotoilla ymmärrettävämmäksi laajentamlla hieman: "Jokaista designpäätöstä tehdessä pitäisi muistaa, että kokonaispaino ja -hinta on kaikkien osien summa". Jokainen designpäätös muuttaa kokonaisuutta, mutta vain omalta osaltaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin