24V on aika alhainen käyttöjännite nykymittapuussa. Ampit nousee, mikä lyhentää komponenttien, etenkin akun käyttöikää. Tosin ei ne nyt pikkumotissa kovin korkealle nouse silti.
Se ottoteho riippuu nopeudensäätimestä, paljonko se sallii otettavan. Samoin moottorin teho riippuu samasta kontrollerista. Moottori on sen orja, jos kyseessä on moderni harjaton tekniikka.
Tyypillisen 36V/250W-motin ottoteho on nykyään 400-600W. Se 250W on sen moottorin lämmönjohtokyky tietyssä kesäisessä lämpötilassa, siellä ei ole missään mitään teknistä "250W"-rajoitinta. Voit lähteä siitä että ottoteho on ainakin 400W. Laskea siitä ämpärit. Jos ottoteho olisi 250W, niin tiehen päätyisi vähemmän. Laki ei rajoita ottotehoa.
Maksimia virrankulutusta ei moottorilla tavallaan ole. Rajattomalla kuormalla saadaan liki rajaton virrankulutus, elikkä suomeksi tulipalo. Kontrolleri rajoittaa virran johonkin maksimiarvoon.
Maksimi virrankulutus ei oikein esiinny liikkeellelähdössä, vaan hitaassa jyrkän mäen nousussa. Omasta moottorista en täyttä tehoa saa ulos kuin jyrkässä mäessä, tasaisella ei kuorma riitä.
Jos moottorin ohjauselektroniikka on tehty lyijyakulle, niin laite kuulostaa tekniikalta, jonka tuotanto loppui viime vuosikymmenellä.
Jos aiot käyttää litiumakkua lyijyakulle tehdylle säätimellä, niin tarvitset erillisen virtamittarin elikkä shuntin linjaan, ettei litiumakku mene liian tyhjäksi ja tuhoudu.
Sitten ajaessa varrot sitä mittaria. Hanki sellainen mittari ja unohda suojapiirit. Mittarista näet paljon muutakin mukavaa ja mielenkiintoista, kunhan pakkanen ei ole kova.
Uudet, modernit 250W-setit maksavat tällä hetkellä Suomessa luokkaa 300 euroa posteineen. Siinä on valmis säädin litiumakulle, kunnon ohjelmoitava elektroniikka ja iso näyttö, jne.