Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Katteen kannatteluun ja muodossa pitämiseen joskus pähkäilly - voisko tehdä sisuskumista kaaria. Jos kumit laittas kangaskatteen sisäpuolelle ommeltuihin kujanteihin - ilmaa tuubiin, jaksasko pitää katteen "stondiksessa"? :mrgreen:

Ei ne ainakaan päällä istumista kestä eli daamit tulee syliin asti :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minun pienen yhden hengen teltaksikin kepit taipuvat hyvin kinnerin mittoihin, mutta muotoonsa pingotettuna ei kyllä kestä päälle istuvaa. On taipuvuus jo niin rajoilla muotoon pingotettuna. Ohuet seinät kapeat putket. Pitäisi olla sama jäykkyys plus kuminauhan venyvyys kestääkseen tuollaisen väärinkäytöksen. En ole niin paljon kalamies, että tietäisin, olisiko telttaani kapeampia taipuisampia vapoja tai teleskoopeissa päitä, jotka riittäisivät jäykkyydeltään katteen rungoksi kestäen väkivaltaiset pitkät taivutukset. Apuja vastaanotetaan kiitollisena ja hyvän huokean löytö auttaisi lisää :-) Painoetua tulisi kanaverkkoon nähden. Turvallisuus mietityttää. Kanaverkko tekee ilkeää iholle painettuna, mutta kolarissa lasikuitu voi pirstaloitua ja tökkiä syvälle pistimenä.

Turvallisuus paranisi lasikuidulla, jos onnistuu mitoittamaan "sulakkeen" oikein. Esimerkiksi kouru on ommeltu pintamateriaaliin vain yhdeltä puolelta ja kiinnitetty tarralla toiselta. Kolarissa tai päälle istuessa jos tarra aukeaa, putki saa liikevapautta, jolloin putki saattaa irrota kankaasta suoristuen, kun karkaa päästä kankaasta. Jos karkaa, sillä on väännön suunnasta, tunnelin mitoista putken kokoon nähden ja tuurista kiinni, tökkääkö putki kankaaseen kiinni päästään ja repeääkö kangas, vai ei.

Mikä on kapein sisuri? Jos on oikea halkaisija ja kapea ulkorengas, toimii katteen tukirengas vararenkaana hätätilassa. Minulle ei toimi vararenkaana, kun tarvitsen iskunvaimentimeksi leveitä renkaita.

Sisurissa mietityttää pari asiaa. Jos ei katkaise tai solmi sisuria, miten saa alaosan pois tieltä? Jos katkoo tai solmii, minkälaisia paineita kestää ja mitä paineita tarvitsee katteen pystyssä pysymiseen? Venttiili pitää sijoittaa siten, että voi helposti ylettyä pumppaamaan ja ei estä polkemista sekä pyörään menoa ja nousua. Käytön helpottamiseksi tarvitaan vähiten ilmaa vuotava venttiilin ja kumin yhdistelmä, mikä se on?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo sisurikaari nyt oli tommonen utopistinen heitto/idea - ei taida todellakaan pysyä riittävästi vauhdissa kate paikoillaan. Tuskin ovat ongelmia nuo, venttiilib sijoituspaikka ja sisurin katkaisu ja solmiminen tai liimaaminen - vähiten ilmaa vuotava venttiili varmaan on presta. Voishan tuota joskus kokeilla. kangaskatetta pitäs oikeesti jo kokeilla, eikä vaan kirjotella ja haaveilla täällä :oops:
Kaupalliset kinneritkään ei taida kestää katteelle istumista joten päälle istuminen ei taida olla ongelma jota tartteis ratkaista - ennemminkin kuskin seksuaalinenfantasia :P

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vph »

Kangashan on lähtökohtaisesti painavaa, likaantuvaa, repeilevää, hyödytöntä matskua. Pelkkä lerpuke, josta ei ole mitään rakenteellista hyötyä.

Eikö viisainta olisi tehdä haluamansa muotoinen, vaikka hyvinkin "harva" tukikehikon poikkikaaristo jostain tukevasta matskusta, esim vanerista ja pingottaa sitten se kangas näiden päälle - ja sen jälkeen kyllästää se kangas epoksilla. Tämän jälkeen päälle voisi jo laminoida halvan lasikuitumattokerroksen helposti*. Siinä sitten olisi hyvä muotti, jonka halkaistujen palojen päälle voisi tehdä uniikin taideteoksen (sen kinnerin kopan tai kopan negatiivimuotin, miten nyt sitten haluaa). Jos on laiska, niin elmukelmua, pakkauskelmua tuohon muotin päälle ennen laminointia, niin ei tartte mitään muottivahoja eikä kiiltäviä pintoja hioa tuohon muottiin?

Kopan lopullinen kantava rakenne syntyy sekin tosi hirmu helposti* laminoimalla lisäkerroksia sisäpuolelle strategisiin paikkoihin ja palkkejakin saa sinne sisäpuolelle tehtyä (helposti*), kun laminoi vaikka telttapatjasta leikattujen suikaleiden päälle kuitukerroksia. Hieno ei välttämättä tule, mutta hyvä tulee jos itse tekee.

HOX vinkki: kuskin aukko kannattaisi varmaan tehdä rengasmaisena ellipsinä putkesta tms siihen kankaan tukikehikkoon, näin saa sen aukon reunatkin helposti* pyöristettyä törmäysystävällisiksi.

Tuo systeemi ei tartte mitään hightech-tiloja eikä -työkaluja. Voi tehdä vaikka parvekkeella, kun sotkuakin tulee aika vähän, jos pitää imurin hurisemassa samalla kun sitä laminoitua kuitua halkoo tai hioo. Normi-lasikuidun laminoimisessa käytetty resin (hartsia se kai on suomeksi) haisee kyllä tappavalle viikkotolkulla, eikä sitä sisätiloissa käytä hullukaan, mutta ainakin itse olen (säkällä?) onnistunut ostamaan netistä ihan täysin hajuttomia epoksipohjaisia resinejä (paljon pienimuotoisempiin ja vaatimattomampiin hommiin!). Asuintiloissa en silti ole näiden kanssa lätrännyt, kellarissa kyllä.

Sellainen hieno muotoilufiitsöri moisessa menetelmässä olisi, että kun se kangas painuu notkolle tukipisteiden välillä, niin nämä notkolla olevat kohdat voi pompsauttaa ylöspäin kuprulle sen jälkeen kun se ensimmäinen kuitukerros on kuivunut. Tulee automaattisesti hieno oikein päin pyöristynyt muoto helposti*. Ja vielä hienompi tulee, kun laittaa jalkojen kohdalle pitkittäissuunnassa (ajoneuvon kulkusuunnassa) jotain paksuhkoa putkieriste"putkea" siihen kankaan alle tehtyyn tukikehikkoon antamaan sopiva hienosti kumpuileva tila jaloille... kylkiin saa komean ja rakennetta jäykistävän "pokkauksen" käyttämällä siellä jotain teräväreunaista matskua tukikehikossa pitkittäin.

Miksei kaikki ole tätä näin tehneet, en tajua?

*helposti = kirjoituspöydän takaa tehtynä TOSI helposti.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eikö helpommalla pääse, kun ei tee purettavaksi ja ei kantavaksi katteen? Kanaverkko hoitaa muodon ja osan kantamisesta. Siihen peite mistä vaan matskusta, mulla olisi vanha muovinen pöytäliina kierrätystä odottamassa. Strategisiin paikkoihin kiinnitykset runkoon ja järeämmästä matskusta tuki kanaverkolle. Mietin ihan samaa kulkuaukolle sähköputkesta. Mietin vain, että säästäisikö vaivaa tekemällä katon ja visiirin samaan vaivaan. Jos sen tekee, ei tarvitse edes tuota kulkuaukon suojausta.

Kanaverkon etuna on se, ettei pinnoite uppoa samalla tavalla runkoputkien väliin, joten tulee parempi muotokerroin aeroa auttamaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

DSCF1876-640x360.jpg
DSCF1876-640x360.jpg (63.91 KiB) Katsottu 2843 kertaa

Tämä kuva kuulunee myös tähän ketjuun. Muoviputki kehikko, muovia ja teippiä, josta nimi "Scotch velomobile". Syntyi nopeesti ja oletettavasti halvalla. Varsinkin kokeilu ja testaus mielessä muovit, kankaat ym halvat ja helposti käsiteltävät materiaalit ovat hyviä. Sitten kun tietää miten toimii ja mitkä ovat omat tarpeet, voi tehdä just niin hienosta ja kiiltävästä materiaalista ku persaus kestää. Joillekin voi sitt riittää jo se eka rottaprotolaite, pitkäksi aikaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vph »

Oho, onpa ruma laite! Kuva on aina kiva, mutta onko tämän kanootin kohtalosta enemmän tietoa, oliko se käytettävä, kestikö se käytössä? Opittiinko tuosta jotakin ja jos opittiin, niin mitä?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

Oho, onpa ruma laite! Kuva on aina kiva, mutta onko tämän kanootin kohtalosta enemmän tietoa, oliko se käytettävä, kestikö se käytössä? Opittiinko tuosta jotakin ja jos opittiin, niin mitä?

Rumuus on katsojan silmässä :wink:
Tuohan on aika tuore peli - "velodreamerin", Ukrainan nojapyörätehtailijan viimesin tuotos. Kovassa käytössä tuntuu olevan, rahtia, kaupungissa käyntiä ym. Paikalliset tiet on sellasii ettei sinne ykskään Suomen kinneristi vapaaehtosesti taitas suostuu.
Kokeilu käyttöön ymmärtääkseni tuon juurikin teki saadaksen oppia, jota tuntuu kovasti tulevan, erilaisten testienkin muodossa mutt hankala saada selvää ku venäjä taipuu huonosti miulta ja googleltakin.
Oodsin harasoo,mie sanoisin :mrgreen:
Telkkariinkin kuvattu pariin otteeseen.
http://hpv.com.ua/2016/02/finalni-foto-skotchmobilya/ Ukrainan HPV-sivuustolle useampi juttu rakentamisesta ja testauksesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Kangashan on lähtökohtaisesti painavaa, likaantuvaa, repeilevää, hyödytöntä matskua. Pelkkä lerpuke, josta ei ole mitään rakenteellista hyötyä.

:shock: Eihän sitä mistään farkkukankaasta kannata tehdä. Esimerkiksi laskuvarjokangas on niinkin painavaa kuin 30-40 grammaa per neliö. Saisko tuota 100 grammaa kulumaan :lol: Neliöpainoltaa 500 grammainen kangas on jo todella raskas. Sellaista rekan kapellitavaraa :wink:
Tarviiko sen katteen ollakaan kantavaa rakennetta? Siitä saa todella paljon kevyemmän, jos sen ei tarvitse kantaa kuin oma painonsa. Keveimmät kinnerit mitä tiedän painavat 12 kiloa. Winklerin deltassa on erillinen runko ja kevyeä kate. Fennin hiilikuituvehkeessä taas ainoastaan etupyöräkotelot ovat kantavat. Muuten on putkirunko.
Tavaraa kuljettaessa on tukeva kori kyllä lyömätön. Senkun lappaa romut kulkuaukosta sisään :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

Farkkukankaasta olis kyll hieno;) Farkkumallin kinneri, iso takakontti ja suksiboksi katolle;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Esimerkiksi laskuvarjokangas on niinkin painavaa kuin 30-40 grammaa per neliö. Saisko tuota 100 grammaa kulumaan :lol:

Joo totta, onhan niitä keveitä ja kalliita hightech kankaitakin. Liioittelin taas, tapani mukaan.

100 grammaa painava kinnerin koppa laskuvarjosta, mielenkiintoinen ajatus.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja vph »

PW kirjoitti:

Farkkukankaasta olis kyll hieno;) Farkkumallin kinneri, iso takakontti ja suksiboksi katolle;)

Se Vaakan vanhasta pöytäliinasta tehty, aidoilla kahvitahroilla patinoitu ja kukkakuvioin koristeltu versio, siitä tulee kyllä vielä hienompi!

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:
PW kirjoitti:

Farkkukankaasta olis kyll hieno;) Farkkumallin kinneri, iso takakontti ja suksiboksi katolle;)

Se Vaakan vanhasta pöytäliinasta tehty, aidoilla kahvitahroilla patinoitu ja kukkakuvioin koristeltu versio, siitä tulee kyllä vielä hienompi!

Kuuskytlukulaine :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Joo totta, onhan niitä keveitä ja kalliita hightech kankaitakin. Liioittelin taas, tapani mukaan.

100 grammaa painava kinnerin koppa laskuvarjosta, mielenkiintoinen ajatus.

Kaikkihan me liioitellaan :lol:
Taitaa kaupalliset kangaskatteet olla Lycraa (uimapukukangasta). Hyvä joustavuus helpottaa muodon oikeaksi saamista. Painavat kyllä moninkertaisesti laskuvarjokankaseen verrattuna.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Epätavalliset rakennusmateriaali- ja rakennevaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja PW »

Kilpailullisempi
Kilpailullisempi
Kangastatämäkin.jpg (7.97 KiB) Katsottu 2740 kertaa
Ameriikasta
Ameriikasta
kangaskate.jpg (12.6 KiB) Katsottu 2740 kertaa

Ameriikassa tekevät paljon kangasketteita LWB-pyöriin, "recumbent body socks". Värejä ja kuoseja löytyy joka lähtöön :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin