Kangashan on lähtökohtaisesti painavaa, likaantuvaa, repeilevää, hyödytöntä matskua. Pelkkä lerpuke, josta ei ole mitään rakenteellista hyötyä.
Eikö viisainta olisi tehdä haluamansa muotoinen, vaikka hyvinkin "harva" tukikehikon poikkikaaristo jostain tukevasta matskusta, esim vanerista ja pingottaa sitten se kangas näiden päälle - ja sen jälkeen kyllästää se kangas epoksilla. Tämän jälkeen päälle voisi jo laminoida halvan lasikuitumattokerroksen helposti*. Siinä sitten olisi hyvä muotti, jonka halkaistujen palojen päälle voisi tehdä uniikin taideteoksen (sen kinnerin kopan tai kopan negatiivimuotin, miten nyt sitten haluaa). Jos on laiska, niin elmukelmua, pakkauskelmua tuohon muotin päälle ennen laminointia, niin ei tartte mitään muottivahoja eikä kiiltäviä pintoja hioa tuohon muottiin?
Kopan lopullinen kantava rakenne syntyy sekin tosi hirmu helposti* laminoimalla lisäkerroksia sisäpuolelle strategisiin paikkoihin ja palkkejakin saa sinne sisäpuolelle tehtyä (helposti*), kun laminoi vaikka telttapatjasta leikattujen suikaleiden päälle kuitukerroksia. Hieno ei välttämättä tule, mutta hyvä tulee jos itse tekee.
HOX vinkki: kuskin aukko kannattaisi varmaan tehdä rengasmaisena ellipsinä putkesta tms siihen kankaan tukikehikkoon, näin saa sen aukon reunatkin helposti* pyöristettyä törmäysystävällisiksi.
Tuo systeemi ei tartte mitään hightech-tiloja eikä -työkaluja. Voi tehdä vaikka parvekkeella, kun sotkuakin tulee aika vähän, jos pitää imurin hurisemassa samalla kun sitä laminoitua kuitua halkoo tai hioo. Normi-lasikuidun laminoimisessa käytetty resin (hartsia se kai on suomeksi) haisee kyllä tappavalle viikkotolkulla, eikä sitä sisätiloissa käytä hullukaan, mutta ainakin itse olen (säkällä?) onnistunut ostamaan netistä ihan täysin hajuttomia epoksipohjaisia resinejä (paljon pienimuotoisempiin ja vaatimattomampiin hommiin!). Asuintiloissa en silti ole näiden kanssa lätrännyt, kellarissa kyllä.
Sellainen hieno muotoilufiitsöri moisessa menetelmässä olisi, että kun se kangas painuu notkolle tukipisteiden välillä, niin nämä notkolla olevat kohdat voi pompsauttaa ylöspäin kuprulle sen jälkeen kun se ensimmäinen kuitukerros on kuivunut. Tulee automaattisesti hieno oikein päin pyöristynyt muoto helposti*. Ja vielä hienompi tulee, kun laittaa jalkojen kohdalle pitkittäissuunnassa (ajoneuvon kulkusuunnassa) jotain paksuhkoa putkieriste"putkea" siihen kankaan alle tehtyyn tukikehikkoon antamaan sopiva hienosti kumpuileva tila jaloille... kylkiin saa komean ja rakennetta jäykistävän "pokkauksen" käyttämällä siellä jotain teräväreunaista matskua tukikehikossa pitkittäin.
Miksei kaikki ole tätä näin tehneet, en tajua?
*helposti = kirjoituspöydän takaa tehtynä TOSI helposti.