Moro!
Mulla on kokemusta Dahon Visc P18 taittofillarista parilta kaudelta. (Aluksi oli hankinnassa teräsrunkoinen Speed P8 malli, mikä on matkaajien suosiossa, mutta sitä ei saanut Europasta sillä hetkellä sopivasti.) Nämä toimii tienpäällä ja taitettuna takaluukussa. Osallistuin Ratareisi 2016 tapahtumaan sillä 100km ja maantiepyörällä toiset 100km. Vääksyssä poikkesin Nojapyörätapahtumaan ja päivittäisille lenkeille. Sen verran olen vakuuttunut menosta, että mulla tulee olemaan vissiin aina taittopyörä.
Iltasella tarjosin koeajoja ja palautteet olivat ihan kivoja. Nojapyöräilijät kun ovat suvaitsevia ja muutenkin uteliaita ja edistyksellisiä vaihtoehtoisen tekniikan kanssa.
Ajajia taitettavuus kiinnosti lähinnä nojapyöräsovelluksena ja lisää mielenkiintoa herätti emäputkessa oleva vahvike, jossa on kolme kierrereikää tulpattuna etukoppaa varten. ”Siihen vaan etupuomi ja keskiö roikkumaan etupyörän eteen” oli muutaman kommentti!
Asia jäi hautumaan ja palasi taas mieleen kun foorumilla pähkäiltiin tästä taitettavuus –teemasta. Pyöräähän ei kannata keksiä uudestaan eikä vissiin saranaa, tuli mieleeni. Hyvissä taittopyörissä mekanismi on toteutettu melko hienosti ja kohtuulliseen hintaan.
Azub Origami –taittonojapyörä on tuttu vaan lähinnä kuvista. Taitettavuus on mielestäni todella suuri etu, koska uusien vempeleiden lisääntymistä : ) haittaa useasti säilytettävyys. Mutta hintakin on ikävä kyllä, nojapyörämäinen.
Minkälaisiin ongelmiin törmää jos esimerkiksi poljinkeskiötä lähtee rakentamaan emäputkesta etiäpäin? Akseliväli on muistaakseni perus pystypyörän luokkaa, vissiin 1020mm. Muistutan vielä että Dahon Speed P8 on teräsrunkoinen joten on helposti hitsattavissa esim lisävahvike tai adapteri tai ihan mitä vaan.
Poikkeaako pystypyörän geometria kamalasti nojapyörästä? Voiko edes ajatella taittopyörän mulkkaamista nojapyöräksi vain irroittamalla satulan tolppineen ja istuttamalla nojapyörän penkin tilalle sekä asentamalla eteen keskiöpuomin ja pirusti ketjua.
En osaa vielä netissä olevista kuvista muodostaa kuvamanipulaatioo , mutta ehkä arvon raadilla suunnittelijoineen olis tarjota jotakin.
Tuommoista luotettavan maineessa olevaa Dahon Speed P8 mallia saa netistä välillä alle 700e. Jos hommasta tulee susi ja pysyviä muutoksia ei tule jää jäljelle kelpo taittopyörä!