Taitettava nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja ajou »

Rinnakkain olevat navat tarvitsisivat myös tosi leveän saranan, muuten renkaat eivät ole taitettuna saman suuntaiset. Navat ovat kiekon levein kohta.

Hyvä pointti. Tosin tuota paketin siirtoa tarvitaan vain muutama metri esim. asemalaiturilta junaan, mutta täytyypä tuokin ottaa huomioon, kiitos.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Bujubuju
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Maalis 2013, 21:20
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Bujubuju »

Tee FWD MBB neliöputkesta. Etupään putken sisään mahtuisi takapään pienempi neliöputki. Puristusliitos vain väliin. Linja-autoon laitettaessa otetaan vain perä ja penkki irti ja eikun kyytiin. Penkin liitos pikalinkuilla kuten rungon puristusliitoskin. 406 kiekot alle. Mahtuu pieneen tilaan. Tai sitten erittäin lyhyt akselivälinen ja suoralla runkoputkella varustettu 406 kiekkoinen nojis. Etuveto mahtuu kääntymään sopivasti rungon alle. Penkki irti. Takapään nivelestä takapyörä rungon alle kuten Bromptonissa.

Recumbent goes bujubuju...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Bujubuju kirjoitti:

Tee FWD MBB neliöputkesta. Etupään putken sisään mahtuisi takapään pienempi neliöputki. Puristusliitos vain väliin. Linja-autoon laitettaessa otetaan vain perä ja penkki irti ja eikun kyytiin. Penkin liitos pikalinkuilla kuten rungon puristusliitoskin. 406 kiekot alle. Mahtuu pieneen tilaan. Tai sitten erittäin lyhyt akselivälinen ja suoralla runkoputkella varustettu 406 kiekkoinen nojis. Etuveto mahtuu kääntymään sopivasti rungon alle. Penkki irti. Takapään nivelestä takapyörä rungon alle kuten Bromptonissa.

Noinhan se olis helppo rakentaa, pitää vaan löytää sisäkkäin sopivat putket - tuo on ollu vaikeeta, tandemiin jouduin tekemään holkkiputken itse. Jos liian tiukka, vaikee irrottaa ilman vasaraa jos löysä, vaikee saada kireelle.
Pyöreestäkin pystyy tuon varmaan tekemään kun tekee jonkinlaisen hahlo+harjanne systeemin, ettei pääse pyörähtämään mutta pyöreestäkin ollu vaikee/mahdoton löytää sopivia putkia. Paitsi tuo 38mm putki ja sen päälle menevä holkki, saattas tommosessa pienessä pyörässä kestääkin. Ehkä siinä seuraava, tai sitä seuraava rojekti 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

40x40 kanttiputken päälle menee sopivasti 45x45x2 kanttiputki. Olen tehnyt kolmeen pyörään keskiön kiinnityksen puomiin tuosta. Saatavuuskin on hyvä, ainakin täällä Oulun suunnalla.
Mbb mallista lähtisin itsekin suunittelemaan taittopyörää.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

40x40 kanttiputken päälle menee sopivasti 45x45x2 kanttiputki. Olen tehnyt kolmeen pyörään keskiön kiinnityksen puomiin tuosta. Saatavuuskin on hyvä, ainakin täällä Oulun suunnalla.
Mbb mallista lähtisin itsekin suunittelemaan taittopyörää.

Meijän terästehdas tekee vaan umpitankoo :( 45*45mm putkee ei oo löytyny viel mistään :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hae Rautavarastolta kun käyt Joensuussa. Tolleen on mun kuudeen ja p300 keskiön siirto tehty. Runko 40x40 putkee ja siirrettävä osa 45x45 2 millin seinällä.

Btw. PW - ens viikon loppupuolella vois olla sulle runkokuorma valmiina.

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Moro!
Mulla on kokemusta Dahon Visc P18 taittofillarista parilta kaudelta. (Aluksi oli hankinnassa teräsrunkoinen Speed P8 malli, mikä on matkaajien suosiossa, mutta sitä ei saanut Europasta sillä hetkellä sopivasti.) Nämä toimii tienpäällä ja taitettuna takaluukussa. Osallistuin Ratareisi 2016 tapahtumaan sillä 100km ja maantiepyörällä toiset 100km. Vääksyssä poikkesin Nojapyörätapahtumaan ja päivittäisille lenkeille. Sen verran olen vakuuttunut menosta, että mulla tulee olemaan vissiin aina taittopyörä.

Iltasella tarjosin koeajoja ja palautteet olivat ihan kivoja. Nojapyöräilijät kun ovat suvaitsevia ja muutenkin uteliaita ja edistyksellisiä vaihtoehtoisen tekniikan kanssa.
Ajajia taitettavuus kiinnosti lähinnä nojapyöräsovelluksena ja lisää mielenkiintoa herätti emäputkessa oleva vahvike, jossa on kolme kierrereikää tulpattuna etukoppaa varten. ”Siihen vaan etupuomi ja keskiö roikkumaan etupyörän eteen” oli muutaman kommentti!

Asia jäi hautumaan ja palasi taas mieleen kun foorumilla pähkäiltiin tästä taitettavuus –teemasta. Pyöräähän ei kannata keksiä uudestaan eikä vissiin saranaa, tuli mieleeni. Hyvissä taittopyörissä mekanismi on toteutettu melko hienosti ja kohtuulliseen hintaan.

Azub Origami –taittonojapyörä on tuttu vaan lähinnä kuvista. Taitettavuus on mielestäni todella suuri etu, koska uusien vempeleiden lisääntymistä : ) haittaa useasti säilytettävyys. Mutta hintakin on ikävä kyllä, nojapyörämäinen.

Minkälaisiin ongelmiin törmää jos esimerkiksi poljinkeskiötä lähtee rakentamaan emäputkesta etiäpäin? Akseliväli on muistaakseni perus pystypyörän luokkaa, vissiin 1020mm. Muistutan vielä että Dahon Speed P8 on teräsrunkoinen joten on helposti hitsattavissa esim lisävahvike tai adapteri tai ihan mitä vaan.
Poikkeaako pystypyörän geometria kamalasti nojapyörästä? Voiko edes ajatella taittopyörän mulkkaamista nojapyöräksi vain irroittamalla satulan tolppineen ja istuttamalla nojapyörän penkin tilalle sekä asentamalla eteen keskiöpuomin ja pirusti ketjua.

En osaa vielä netissä olevista kuvista muodostaa kuvamanipulaatioo , mutta ehkä arvon raadilla suunnittelijoineen olis tarjota jotakin.
Tuommoista luotettavan maineessa olevaa Dahon Speed P8 mallia saa netistä välillä alle 700e. Jos hommasta tulee susi ja pysyviä muutoksia ei tule jää jäljelle kelpo taittopyörä!

Viimeksi muokannut Reippailija, 15 Heinä 2016, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

701507.jpg

Tuommonenhan se pyöräsi on.
Mie tietyst kattelin sitä, etuveto mielessä - mbb tietysti :mrgreen: mutta onhan siinä se ongelma, ett etuhaarukkaa pitäs levittää tai vaihtaa. Helpoltahan tupo vaikuttas, nojakiksi muuttaa - jos takaveto, ketjun kulku pitää saada sujuvaksi, rissoja saattaa tarvita.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Takaveto Dahon.JPG

Käviskö noin, yks rissapari penkin alle? Niin, oletan ett ohjaustankoo voi kääntää taaksepäin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mbb Dahon.JPG

Siin ois mbb-malli - taitettavuus olis helpompi mbb:ssä. Toi haarukka onelma siinä on :? Jos tekee isommalla ofsetillä dropparit, joihin kävis takakiekko - jättö saattaa mennä negatiiviseksi :?
Ohjauskulma tuossa Dahonissa on aika pysty mutta on monissa nojakeissakin - ohjaus voi alkuun tuntua levottomalta/äkkinäiseltä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Reippailija
Viestit: 198
Liittynyt: 23 Helmi 2015, 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Jumatsukka ja Kiitos, jopas tuli valmista. Tästähän tulee kivaa!

Vielä kun jos pohjaksi Speed8 -mallin kun on oikeen terästä. Onnistuu pikku hitsuut jos tuntuu paremmalta.
Saakos tämä idea siunauksen kavereilta, jotka ymmärtävät ajogeometrian päälle, siis onko jätöt, kulmat sun muut jo valmiiksi kohdillaan?
Miksi tämmoistä konversioo ole jo tehty? Luulis tämmöisen jo jonkun tehneen jos se helppoo on -tierä häntä.

Epäileville kerron, että mua ei toi 20 -tuumaisuus pelota. Sen verran on tullut ajeltua -naama virneessä.
Mielessä jo siintää lause: How to turn you folding bike to to recumbent for 100euros plus bench!

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On tehty.
Kuva
Hieman iso kuva. Kännykällä ei pienennys onnistu helpolla :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös tuossa ole lisädropparit tehty, vetävää kiekkoa varten? Jättö näyttää pieneltä jos ei negatiiviseltä mutta onko sekään suuri ongelma jos ongelma ollenkaan?
Jos teet takavetosen, jättö ei muutu, eikä ohjauskulma - pitäs toimii ihan hyvin. Enkä usko ett mbb:näkään tulee ongelmaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Miten noiden taitettavien pyörien kapeampien napojen kestävyyden kanssa käy nojakiksi muutettaessa, kun vauhdit ja rasitukset kasvavat?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Miten noiden taitettavien pyörien kapeampien napojen kestävyyden kanssa käy nojakiksi muutettaessa, kun vauhdit ja rasitukset kasvavat?

Rasitus: Kasvaako? Kuinka paljon? Miksi? Vauhti: Kasvaa vaan alamäessä, suoraa ajaessa.
En usko ett vaikuttaa mitenkään. Kuinka kapeet navat Dahonissa on? Onhan nojakeissakin kapeenapasia ja taitaa viel olla ykspuoleisella haarukalla (M5) :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin