Taitettava nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3413
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Helmi 2016, 12:05

PW kirjoitti:en vieläkään koe olevani valmis pythonautti en osaa nauttia pytonilla ajamisesta.

Paljonko pythonikilsoja on sulla PW takana?
Itelläki harmittaa kun flevolla ajaminen ei ole kivaa, vaikka se 2000km jälkeen jo aika hyvin sujuukin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14424
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja PW » 28 Helmi 2016, 12:10

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:en vieläkään koe olevani valmis pythonautti en osaa nauttia pytonilla ajamisesta.

Paljonko pythonikilsoja on sulla PW takana?
Itelläki harmittaa kun flevolla ajaminen ei ole kivaa, vaikka se 2000km jälkeen jo aika hyvin sujuukin.

Eipä niitä oo laskettu, usseempana vuonna harjotellu - eri pyörillä. Omalla sit viime kesänä muutaman kerran.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3413
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Helmi 2016, 12:26

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:en vieläkään koe olevani valmis pythonautti en osaa nauttia pytonilla ajamisesta.

Paljonko pythonikilsoja on sulla PW takana?
Itelläki harmittaa kun flevolla ajaminen ei ole kivaa, vaikka se 2000km jälkeen jo aika hyvin sujuukin.

Eipä niitä oo laskettu, usseempana vuonna harjotellu - eri pyörillä. Omalla sit viime kesänä muutaman kerran.

Onko se vaan niin, ettei kaikista tuu python/flevonautteja?
jori kirjoitti:Ei minusta noin voi sanoa. (Lähes) kaikki oppivat kävelemään. Jos kävely ei ota heti sujuakseen, voi syy olla epäsopivissa kengissä. Samoin voi olla, että jokin pyörä-kuski yhdistelmän yhteensopivuusvika haittaa oppimista. Tuosta pääsee eroon säätämällä joko kuskia tai pyörää, kumpi vain helpommin onnistuu. :D

Tämä nojapyöräily on niin uusi laji ja sen välineet vielä kovin kaukana optimaalisesta, joten suosittelen kehittämään pyörää paremmin useammalle ajajalle istuvaksi. Homman toimivuus voi olla joskus todella pienestä kiinni. 8)
Viimeksi muokannut Vilijami, 28 Helmi 2016, 17:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6184
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja Pastori » 28 Helmi 2016, 13:56

Vilijami kirjoitti: joten suosittelen kehittämään pyörää paremmin useammalle ajajalle istuvaksi. Homman toimivuus voi olla joskus todella pienestä kiinni. 8)


Joo - mut se vaan paino lisääntyy kaikessa säätövarailussa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14424
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja PW » 28 Helmi 2016, 14:05

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:en vieläkään koe olevani valmis pythonautti en osaa nauttia pytonilla ajamisesta.

Paljonko pythonikilsoja on sulla PW takana?
Itelläki harmittaa kun flevolla ajaminen ei ole kivaa, vaikka se 2000km jälkeen jo aika hyvin sujuukin.

Eipä niitä oo laskettu, usseempana vuonna harjotellu - eri pyörillä. Omalla sit viime kesänä muutaman kerran.

Onko se vaan niin, ettei kaikista tuu python/flevonautteja?
jori kirjoitti:Ei minusta noin voi sanoa. (Lähes) kaikki oppivat kävelemään. Jos kävely ei ota heti sujuakseen, voi syy olla epäsopivissa kengissä. Samoin voi olla, että jokin pyörä-kuski yhdistelmän yhteensopivuusvika haittaa oppimista. Tuosta pääsee eroon säätämällä joko kuskia tai pyörää, kumpi vain helpommin onnistuu. :D

Tämä nojapyöräily on niin uusi laji ja sen välineet vielä kovin kaukana optimaalisesta, joten suosittelen kehittämään pyörää paremmin useammalle ajajalle istuvaksi. Homman toimivuus voi olla joskus todella pienestä kiinni. 8)

Niin, jos Räyhäkkä asketaan pytonien lajiin ni kilsoja on paljon enemmän ja Helsingin keskustassakin olen sillä ajanut. Se vaan ett tartten ohjaustangon. Joskus aattelin ett pienikiekkonen pyttoni voiskin toimii taittopyöränä.
Ehkä se on niin ett oon lähteny väärästä päästä opettelemaan MBB-pyöräilyä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3413
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Helmi 2016, 17:12

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:en vieläkään koe olevani valmis pythonautti en osaa nauttia pytonilla ajamisesta.

Paljonko pythonikilsoja on sulla PW takana?
Itelläki harmittaa kun flevolla ajaminen ei ole kivaa, vaikka se 2000km jälkeen jo aika hyvin sujuukin.

Eipä niitä oo laskettu, usseempana vuonna harjotellu - eri pyörillä. Omalla sit viime kesänä muutaman kerran.

Onko se vaan niin, ettei kaikista tuu python/flevonautteja?
------------------------------------
tämä sininen teksti on jorin kirjoittamaa.

Ei minusta noin voi sanoa. (Lähes) kaikki oppivat kävelemään. Jos kävely ei ota heti sujuakseen, voi syy olla epäsopivissa kengissä. Samoin voi olla, että jokin pyörä-kuski yhdistelmän yhteensopivuusvika haittaa oppimista. Tuosta pääsee eroon säätämällä joko kuskia tai pyörää, kumpi vain helpommin onnistuu. :D

Tämä nojapyöräily on niin uusi laji ja sen välineet vielä kovin kaukana optimaalisesta, joten suosittelen kehittämään pyörää paremmin useammalle ajajalle istuvaksi. Homman toimivuus voi olla joskus todella pienestä kiinni. 8)

-----------------------------------

Onkohan mulla muisti mennyt vai kävikö jompikumpi uusista moderaattoreista korjaamassa mun viestiä :mrgreen: Itse en muista kirjottaneeni kuin tuon eka kysymyslauseen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Helmi 2016, 17:21

Vilijami kirjoitti:Onkohan mulla muisti mennyt vai kävikö jompikumpi uusista moderaattoreista korjaamassa mun viestiä :mrgreen: Itse en muista kirjottaneeni kuin tuon eka kysymyslauseen?


En minä, vaikuttaa Jorin tekstiltä :mrgreen: Tai sitten joku muu :roll:
Ite sotkin jotakin muuta ketjua :oops: Moderaattorilla kun on tuossa lainaa napin vieressä muokkaa nappi ja tuli epähuomiossa painettua sitä ja sitten tietenkin lähetin viestin ennen kuin tajusin että muokkasin jonkun muun viestiä enkä lainannut sitä osaksi omaa viestiäni :oops:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9726
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jori » 28 Helmi 2016, 17:37

Joo, eikä ollut eka kerta, kun painan vierekkäin olevista napeista "muokkaa" ja "lainaa" napeista väärää, eli muokkaa nappia. :oops: Ilmeisesti muissa tapauksissa olen huomannut asian ajoissa. Tässä en näköjään huomannut. Anteeksi, korjasin viestin. :oops:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 537
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 29 Helmi 2016, 16:25

Kukas tekee mulle sopivan saranan?
Mulla on työmatka pidentynyt tuonne lähes 50 km/päivä ja haluaisin ajaa osan matkasta paikallisjunalla, ainakin silloin, kun en ole Arcuksella liikkeellä.
Ostin Holman Sakarilta muistaakseni numeron 14 ja haluan tehdä siitä taittonojakin. Rakenne on todella yksinkertainen, tarvitaan vain sopiva sarana.
Eli katkaistaan runko sopivasti tuosta penkin ja ohjauksen välistä aivan suoraan, siis 90°ja hitsataan /pultataan uusi sarana kiinni.
Kuva
Kuva

Tuohon kun vielä laitetaan taitettava ohjaustanko, niin eipähän konnarit paikallisjunassa pääse ryppyilemään ;-)
Vie vähemmän tilaa kuin lastenvaunut.
http://www.aliexpress.com/store/product/Handlebar-Bike-Parts-Horizontal-Bar-Aluminum-Alloy-Plastic-Punos-Bici-MTB-Steering-Wheel-Stem-Bar-Ends/1500934_32283245308.html?spm=2114.12010108.100007.5.AvJjDF

PS SH14 roikkuu autotallin katossa, siitä tuo erikoinen näkymä pinnojen läpi. En jaksanut siivota kuvaa tuon tarkemmin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja irakas » 29 Helmi 2016, 20:39

Jos laittaisi saranan runkoputken alapuolelle ja hiukan vinoon jotta takapyörä kääntyisi etupyörän viereen, saisi pakkauksesta lyhyemmän. Nivel olisi helppo kevyesti lukita runkoputken yläpuolelta ja olisi kuitenkin tukeva.
Liitteet
SH14 taittoehdotus 1.png
Viimeksi muokannut irakas, 29 Helmi 2016, 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3413
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja Vilijami » 29 Helmi 2016, 21:13

Hyvä idea Sakarilta! Saranan ollessa alapuolella voi lyhyitä siirtymiä ajella lukitsematta. Edellyttäen että nivel tukeutuu muutenkin kuin saranatapilla kiertymän suuntaan.

Avatar
ajou
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 537
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja ajou » 29 Helmi 2016, 21:52

Tossa Sakarin ehdotuksessa pitää ottaa penkki pois ja tuo alaspäin kääntäminen on kyllä hankalampaa kuin sivuttain kääntäminen. Pitää nostaa koko pyörää.
En lämmennyt tuolle idealle. Paketin koolla ei niin suurta merkitystä, parikymmentä senttiä sinne tänne. Tärkeintä on helppous.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9726
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jori » 29 Helmi 2016, 22:10

Vielä kun istuimen kiinnittää etureunastaan saranalla, sen saa kipattua nipun päälle. :)
Liitteet
Taitto-SH14.png
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11777
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja jviirret » 29 Helmi 2016, 22:21

ajou kirjoitti:Pitää nostaa koko pyörää.


Ei kai? Takarengas jää maahan kun keulaa kallistetaan eteenpäin ja lopulta takarengas heilahtaa eturenkaan viereen.
Sensijaan jos runko taittuu poikittain niin pyörä pitää joko kaataa maahan tai nostaa toista rengasta rungon taittamiseksi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3701
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Taitettava nojapyörä

ViestiKirjoittaja irakas » 29 Helmi 2016, 22:50

jviirret kirjoitti:
ajou kirjoitti:Pitää nostaa koko pyörää.


Ei kai? Takarengas jää maahan kun keulaa kallistetaan eteenpäin ja lopulta takarengas heilahtaa eturenkaan viereen.
Sensijaan jos runko taittuu poikittain niin pyörä pitää joko kaataa maahan tai nostaa toista rengasta rungon taittamiseksi.

Jukka


Hyvä Jukka, juuri noin, ja istuimen saranointi eteen kääntyväksi on myös hyvä idea. Nojakin paketointi käy nopsaan, kun lukitukselle ei tule juuri rasituksia
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa