Evo-mbb

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja Härski »

Pistä ny hyvä mies kypärä päähän, jarruvarjo selkään ja tyyny persiin alle ku ajelet tolla vehkeellä!

Mä en vaan tajuu kuinka te ajelette noilla vehkeillä ilman tankoo!
Tarttis varmaan ottaa pari sambakurssia, ni tulis munkin lantioon liikettä..=)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Mä en vaan tajuu kuinka te ajelette noilla vehkeillä ilman tankoo!
Tarttis varmaan ottaa pari sambakurssia, ni tulis munkin lantioon liikettä..=)

Sambakursseille kannattaa mennä sitten kun on ensin opetellut ajamaan mbb/python pyörillä :D
Kun jaloilla ohjaamisen oppii niin käsillä tangosta ohjaaminen tuntuu suunnilleen samalta kuin kävelyn ohjaaminen sauvoilla ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Onkos se 7millin päälle? Tarkka päivä menossa;)

7 milliä tulee kampia vaihtamalla helposti 145-->152. Seuraava varastossa oleva pituus olisi 170, joka on liikaa. Pitempään ajaessa asialla on mulle merkitystä. Nurkissa pyöriessä ei niinkään. Helppo kokeilu verrattuna pyyttonin rungon jatkamiseen 8 millillä, jonka tein aiemmin :wink: Istumakohtaakaan ei voi vaihtaa, koska penkki on tarkasti selän muotoinen vain siinä kohtaa missä on tarkoitus istua.

Vaihdoin kammet pidempiin ja laitoin lukkopolkimet sekä etujarrun. Muutos oli oikea, mutta taidan kuitenkin tiltata keulaa tuon verran eteenpäin, että voin käyttää tm:n lyhentämiä kampia :D

jviirret kirjoitti:

Jooseha on muistaakseni melkein puolta lyhyempi kuin PW, eli tuollainen muutos saattaa olla hyvinkin merkittävä.

Jollain on muistissa vikaa :roll: 10% on aika lähellä. Jaloissa luultavasti enemmän :wink:

Härski kirjoitti:

Mä en vaan tajuu kuinka te ajelette noilla vehkeillä ilman tankoo!
Tarttis varmaan ottaa pari sambakurssia, ni tulis munkin lantioon liikettä..=)

Aika vähällä lantioliikkeellä tällä ajaa. Emäputki ottaa reiteen, jos yrittää kääntyä liikaa :wink: Kyse on pikemminkin siitä että suuntaa poljinvoiman täysin oikein. Puhdistaa mukavasti polkemistekniikkaa. Pistä vaan harjoitellen. Sopivaksi testattu pyörähän sulla jo onkin :) Rupeaa vaan irrottelemaan käsiä suoraan ajaessa. Siittä se lähtee.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Keväisin tuntuu aina tulevan python kuume. Onneksi lääke on lähellä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

On sitä neropatti :lol: Rälläköin viillot ketjuputkien alapäähän, poistin pari heftiä keskiön vierestä, pukkasin keskiötä kauemmas ja hitsasin kiinni. Joku mittavirhe siinä kävi joten keskiö siirtyi liian kauas.
En jaksanut aloittaa alusta ja tein sen mikä olisi ollut jo aluksi järkevintä. Siirsin keskiön oikealle paikalleen ilman metallitöitä. Se liikkuu jonkin verran kunhan vaan löysää stemmin ja yläputken välissä olevan klemmarin. Tulipahan säätövaraa reilusti lyhyemmille kammille :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Siirsin keskiön oikealle paikalleen ilman metallitöitä. Se liikkuu jonkin verran kunhan vaan löysää stemmin ja yläputken välissä olevan klemmarin. Tulipahan säätövaraa reilusti lyhyemmille kammille :mrgreen:

Kuva
Mitenkäs tuo klemmarin runko-osa on kiinni ruotoputkessa. Onko siinä stemmi välissä? Tarkoitin varovasti sanoa, että kuva lienee jo vanhahko. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Klemmari on hitsattu suoraan kiilapulttikannattimen kylkeen. Purettava rakenne.

lemmari.jpg
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tarkoitin varovasti sanoa, että kuva lienee jo vanhahko. :)

Uusi, mutta eipä tuosta eroa osaa sanoa lisättyä jarrua lukuunottamatta. Irtokahva.

sivu.jpg

Samalla otin kuvan miten etuhaarukassa on dropparit yhdistetty.

droppari.jpg

Hauskan tuntuinen vehje. Joka kerta kun käy ajamassa tuntuu entistä mukavammalta :D Muutama kymmenenkilometriä tullut ulkoilutettua tuolleen. Olen mieluummin ajanut kuin rakentanut :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jori »

On se nätti!
Dropparien rakentamistyön määrä minimoitu. Pari tuuman pätkää rälläköintiä ja saman verran hitsiä. :)
Vähän puistattaa kuitenkin tuo ohjausseiväs. Etkö aiatellut laittaa poikittaista ohjaustankoa lainkaan. Eihän sitä kyllä tarvitse, mutta jotenkin hurjan tuntuista ajatella, mitä tapahtuu törmäyksessä. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää aika pitkältä tuo ohjausseiväs mutta kuski varmaan tietää.
Loivaa on makoilu tälläkin MBB:llä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sarvi on tarkoitettukin lyhennettäväksi kunhan oikea mitta selviää ja häränsarvet on mielessä. On siitä sentään reunat viilattu pyöreiksi :wink:

PW kirjoitti:

Loivaa on makoilu tälläkin MBB:llä :mrgreen:

Näyttää vakioituneen mun nojakulma tuohon noin 30⁰:seen. Näkee juuri päätä kääntämällä ajaako joku perässä. Jättö oli tarkoitus valita siten että toimii +/-5⁰ perän säädöllä.

Viimeksi muokannut jooseha, 03 Huhti 2016, 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

häränsarvet on mielessä.

Eikö millään pärjäis ilman sarvia?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pärjäisi toki, mutta pyyttoni on sitten parempi. Nousee paremmin, kun voi vetää :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

häränsarvet on mielessä.

Eikö millään pärjäis ilman sarvia?

Jukka

Pärjäisi toki, mutta pyyttoni on sitten parempi. Nousee paremmin, kun voi vetää :wink:

Eihän tämä mikään pyyttoni ole. Vaikka takapää joustaakin. Sanoisin että jos mitään muuta polkemista harrastaa kuin lepsua kruisailua tulee häränsarvet todella tarpeeseen. Itse kun en pysty ajamaan (vielä, tuskin koskaan) lainkaan omaani ilman käsiä ja yhdelläkin ajaminen vähänkään totisemmin on lähes mahdotonta.

Kuva
Minun vs Evo-MBB:
Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Evo-mbb

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Juu ei tämä ole python. Tarkoitin sanoa että jollei halua kunnollista ohjaustankoa, on parempi ajaa pyyttonilla kuin tällä.

Tämä paranee ohjaustangolla vaikkei sille olekaan tarvetta kuin erikoistilanteissa - noin niin kuin pythonautin näkökulmasta. Rupeaa vielä helposti kiemurtelemaan polkemisen mukana. Nivel on melkein puolen jalanmitan verran taaempana pyyttonissa, joten polkemisliikkeen suunta on tässä eri ja samalla jalan sivuliikkeellä keula kääntyy enemmän. Eiköhän tämäkin rupea kulkemaan täysin suoraan kunhan vaan oikea jalkojen liikerata hermottuu. Ohjaustangon kanssa menisi varmaa jo.

Vastaa Viestiin