SWB luomukseni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

Tosiana tuo hinnasto oli tuolla pyöräpakettien alla, eli tuo hinta koskee koko pyörän tilausta, ei yksittäisten osien. No sitten se tilaamista tuolta voisi harkita.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toivo00 kirjoitti:

Tosiana tuo hinnasto oli tuolla pyöräpakettien alla, eli tuo hinta koskee koko pyörän tilausta, ei yksittäisten osien. No sitten se tilaamista tuolta voisi harkita.

Heitä 'tilaus' sisään, niin kertovat paljonko maksaa postikuluineen. Se ei sinällään vielä velvoita mihinkään.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

Projekti etenee pikku hiljaa. Ensimmäiset yli 10 km lenkit on ajettu. Ensimmäisen otoksen (viestiketjun alussa) jälkeen runko on muuttunut siten, että haarukan offset on kasvanut ja ohjauskulma loiventunut, koska ensimmäinen tekele tuntui kovin hankalalta vekottimelta ajaa. Nykyisellään ohjauskulma on 68 astetta ja offset 55 mm. Poimin aikaisemmista keskusteluista Jarcon lähettämän linkin jolla voi laskea jättöä:
http://www.kreuzotter.de/english/elenk.htm
Tuon mukaan haarukan jättö olisi nykyisellään n. 40 mm.

Tämän hetkisillä kokemuksilla pyörän ajaminen ei ole helppoa, tai sanotaanko niin että ajaminen vaatii aktiivista ohjaamista. Tuon huomasi hyvin käsien väsymisenä pitkällä lenkillä. Kysyisinkin teiltä kellä on asiasta enemmän kokemusta, että pitäisikö geometriaa vielä muuttaa, tai olisiko jonkinsuuntaisella geometriamuutoksella positiivista vaikutusta ohjaustuntumaan? Mietin myös sitä, että vaikuttaako yläpuolisessa ohjauksessa ohjaustangon kannattimen pituus miten paljon ohjauksen helppouteen? Nykyisellään kannatin muodostaa 30 cm momenttivarren. Toisaalta sitäkään ei voi lyhentää koska ohjaustanko tulee muuten reisien eteen.

Ajokokemusta nojapyörällä minulla on aika vähän, joten tämäkin ongelma saattaa poistua muutaman sadan kilometrin jälkeen. Pyörässä on vielä aika paljon rautalanka- ja teippipatentteja ennen kuin oikeat paikat ja säädöt osille löytyy. Uskon että saan rungon maaliin vielä toukokuun aikana.

Kuva

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Toivo00 kirjoitti:

Tämän hetkisillä kokemuksilla pyörän ajaminen ei ole helppoa, tai sanotaanko niin että ajaminen vaatii aktiivista ohjaamista. Tuon huomasi hyvin käsien väsymisenä pitkällä lenkillä. Kysyisinkin teiltä kellä on asiasta enemmän kokemusta, että pitäisikö geometriaa vielä muuttaa, tai olisiko jonkinsuuntaisella geometriamuutoksella positiivista vaikutusta ohjaustuntumaan? Mietin myös sitä, että vaikuttaako yläpuolisessa ohjauksessa ohjaustangon kannattimen pituus miten paljon ohjauksen helppouteen? Nykyisellään kannatin muodostaa 30 cm momenttivarren. Toisaalta sitäkään ei voi lyhentää koska ohjaustanko tulee muuten reisien eteen.

Saattaapi olla ajon puutetta :) Kyllä mullakin tuossa Trekissä saa kädet/käsi olla koko ajan tangossa, ei sillä oikeen käsittä pysty ajaan, alkaa heti kiemurtelemaan. Saattaapi tuokin olla harijotuksen puutetta :D En kylläkään ole tuon johdosta huomannut käsien väsymistä, niin kevyen otteen kuitenkin vaan vaatii.

Kyllähän se ohjaaminen tapahtuu pääasiassa painonsiirrolla eikä tangon kääntämisellä, joten jos kovasti vaatii tangosta "vääntämistä" kulkusuunnan pitämiseen, tarkastasin rungon suoruuden.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Kyllähän se ohjaaminen tapahtuu pääasiassa painonsiirrolla eikä tangon kääntämisellä,

No mitenkäs painoa siirtelet kun nojaat selkänojaan?
Kyllä tuo jatkuvan ohjaamisen tarve tulee nimenomaan siitä, että painoa ei pysty siirtelemään kuten pystypyörässä. Tästä syystä esim. ilman käsiä ajaminen tuollaisella SWB:llä lähes mahdotonta.
En huolestuisi vielä 10km:n ajelun perusteella. Suurin osa ohjausliikkeistä on turhia ja liian laajoja. Tärkeää on että ajelet useana päivänä, ennen kuin teet liian hätäisiä johtopäätöksiä, ja sen verran lyhyitä pätkiä ettet kipeydy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Kyllähän se ohjaaminen tapahtuu pääasiassa painonsiirrolla eikä tangon kääntämisellä,

No mitenkäs painoa siirtelet kun nojaat selkänojaan?
Kyllä tuo jatkuvan ohjaamisen tarve tulee nimenomaan siitä, että painoa ei pysty siirtelemään kuten pystypyörässä. Tästä syystä esim. ilman käsiä ajaminen tuollaisella SWB:llä lähes mahdotonta.
En huolestuisi vielä 10km:n ajelun perusteella. Suurin osa ohjausliikkeistä on turhia ja liian laajoja. Tärkeää on että ajelet useana päivänä, ennen kuin teet liian hätäisiä johtopäätöksiä, ja sen verran lyhyitä pätkiä ettet kipeydy.

Jukka

Oli hiukka huono sana tuo painonsiirto, kallistaminen lienee selvempi termi. En minä ainakaan kurveissa tankosta käännä, vaan kallistan pyörää. Hitaat ja jyrkät kurvit on tietysti asia erikseen.

Luullakseni kaikkia kaksipyöräsiä ajetaa samalla periaatteella, eli ohjataan katseella ja käännetään kallistamalla (painonsiirto) ja todella nopea väistöliike suoritetaan vastaohjauksen avulla.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Oli hiukka huono sana tuo painonsiirto, kallistaminen lienee selvempi termi. En minä ainakaan kurveissa tankosta käännä, vaan kallistan pyörää.

Vaikka kuinka kallistat, niin pyörä ei kyllä käänny jos ohjaus on suorassa. Voit kokeilla taluttamalla :)
Jos taas et siirrä painoa, niin ainoa mahdollisuus saada pyörä kallistumaan on ohjaaminen. Se on tasapainon hallinan ja ohjauksen yhteis peliä. Nojakissa vain ohjauksella suurempi merkitys, kun painoa ei voi siirrellä niin vapaasti kuin pystypyörässä. Aika lähelle pystypyörä tuntumaa pääsee, kun ajaa niin ettei nojaa selkänojaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Fieroa voi ihan hyvin ajaa ilman käsiä, pään kallistaminen kaulasta riittää painonsiirroksi ja saa aikaan ohjausliikkeen. Hitaanpuoleisesti se toki ohjautuu verrattuna siihen kun ajaa pystypyörää ilman käsiä, mutta ei mitään ongelmia pysyä omalla puolellaan tavallista pyörätietä.

Fieron ohjausgeometriakin näyttää melko samalta kuin tuon kuvan pyörän, tosin voi olla että pienet erot vaikuttavat paljon. Ja meni minulla varmaan tuhansia kilometrejä ennen kuin uskalsin päästää tangosta kiinni. Alussahan pyörä ei meinannut pysyä omalla väylänosuudella vaikka oli molemmat kädet tangossa rystyset valkoisena...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:

Oli hiukka huono sana tuo painonsiirto, kallistaminen lienee selvempi termi. En minä ainakaan kurveissa tankosta käännä, vaan kallistan pyörää.

Vaikka kuinka kallistat, niin pyörä ei kyllä käänny jos ohjaus on suorassa. Voit kokeilla taluttamalla :)
Jos taas et siirrä painoa, niin ainoa mahdollisuus saada pyörä kallistumaan on ohjaaminen. Se on tasapainon hallinan ja ohjauksen yhteis peliä. Nojakissa vain ohjauksella suurempi merkitys, kun painoa ei voi siirrellä niin vapaasti kuin pystypyörässä. Aika lähelle pystypyörä tuntumaa pääsee, kun ajaa niin ettei nojaa selkänojaan.

Jukka

No, joo. Tottahan se tanko kääntyy mullakin, mutta se tulee vähän kuin sivutuotteena. Autoa käännetään ratista, mönkijää käännetään tangosta "vääntämällä", mutta 2 pyörästä kallistetaan, joka tietysti vaatii myös etupyörän lievän kääntymisen.

En kyllä oikein ymmärrä tuota "painoa ei voi siirrellä niin vapaasti kuin pystypyörässä" määritelmääsi. Kyllä mulla nojakki kallistuu siinä missä pystärikin, kohta jopa helepommin. Tuossa Trekissä on kyllä aika suuri istuinkorkeus, ehkä matalammalla olisi vaikeempaa. Eteen/taakse painonsiirto ei tietenkään suju nojiksessa niin heleposti kun pystärissä.

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

En kyllä oikein ymmärrä tuota "painoa ei voi siirrellä niin vapaasti kuin pystypyörässä" määritelmääsi. Kyllä mulla nojakki kallistuu siinä missä pystärikin, kohta jopa helepommin. Tuossa Trekissä on kyllä aika suuri istuinkorkeus, ehkä matalammalla olisi vaikeempaa. Eteen/taakse painonsiirto ei tietenkään suju nojiksessa niin heleposti kun pystärissä.

Korkeammassa ja lyhemmässä pyörässä riittää vähäisempi ohjailu/painon siirtäminen tasapainoiluun.
Huomaat että omallasikin on helpompi ajaa hitaasti(alle 5km/h) kun et nojaa selkänojaan. Ja jos jalat mahtuvat roikkumaan alaspäin suuremmin kannattelematta, niin tasapainoilu helpottuu entisestään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tuohon oikein hyvää termiä ole. Painon siirto on totta, vaikka painopiste ei siirrykkään. Kallistaminen on totta, vaikka painopisteen suhteen kallistuukin vain pyörän runko kuskin alla.
Tuo Teemun pään kallistuksella tapahtuva ohjaus on mielenkiintoinen. Kysehän on täsmälleen samasta ilmiöstä, kuin pystypyörässäkin. Taivutetaan rungon yläpuolista vapaata kehon osaa sivulle, jolloin pyörän runko kallistuu vastakkaiseen suuntaan. Todella mielenkiintoista, että tähän riittää pelkän pään kallistaminen. Vai riippuuko se pään koosta suhteessa muuhun runkoon. :lol: Varmasti päätä joutuu kallistelemaan rajun puoleisesti, jotta kunnolliset ohjausliikkeet todella toteutuisivat.

Tuosta sivukuvasta päätellen näyttäisi ketjun taittopyörän paikka olevan aika alhaalla. Ketju tekee pyörän kohdalla tarpeettoman jyrkän mutkan. Tämähän ei ole jousitettu malli, joten ketjun ei tarvitse kulkea takahaarukan tyvinivelen kautta. Siirtämällä taittopyörä ylemmäs parannat hyötysuhdetta, kun ketju ei hankaa taittopyörää niin suurella voimalla. Näyttäisi jopa siltä. että joillain vaihteilla ketju ei edes tarvitsisi taittopyörää istuimen ohittamiseksi.

Jori

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

jori kirjoitti:

Siirtämällä taittopyörä ylemmäs parannat hyötysuhdetta, kun ketju ei hankaa taittopyörää niin suurella voimalla. Näyttäisi jopa siltä. että joillain vaihteilla ketju ei edes tarvitsisi taittopyörää istuimen ohittamiseksi.

Tuo oli itselläkin mielessä kunhan pääsen pajalle seuraavan kerran. Taittopyörähän on mallia kaksitoiminen, joten paikka määräytyi paluuketjun myötä tuohon. Totesin kuitenkin, että on järkevämpää viedä paluuketju ilman rullaa taakse ja ohjata sitä hieman suojaputkella.

Testien myötä on käynyt ilmi että keulaputki vaatii myös pientä lisätukea. Jousto on keskiön kohdalla luultavasti yli 10mm, kun liikutaan maksimiväännöillä. Meinasin laittaa kaksi ohutta putkea (halkaisijaltaan n. 10mm) molemmille puolelle kiinteän keulaputken päätä, ja toiset päät lähelle alempaa ohjainlaakeria. Siitä tulee mukava kolmiotuki, joten uskon sen jäykistävän keulan rakennetta riittävästi. Suurin jousto kun tapahtuu kuitenkin tuossa keulaputken juuressa, koska putken seinämä on melko ohut ja siihen kohdistuu suurin reisityöstä aiheutuva momentti.

Vastaa Viestiin