Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Jukka
No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi - enkä oo punasesta päästä mitään puhunu. Mielestäni kuitenkin monessa "eikoura" mallisessa pythonin nivelessä on mutteri jolla palikat pysyy paikallaan kireesti tai löyhästi.
Enemmän ku pilkunviilaaminen kiristämisestä, kiinnostas millanen Jorin tarkottama nivelpaketti on?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Miten sitten tuommosen ohjausnivelen kasaat ? Klappiakaan ei voi jättää?
Niiden laakerien välys on niin pieni ettei taatusti haittaa edes ohjauksessa. Yleensä sitä ei edes sormissa tunne.
Laakeripesät pitää olla laakereille tiukat, samoin laakerien läpi tuleva akseli. Sitä välystä ei päittäin kiristämällä kannata yrittää poistaa vaan tehdä niistä tiukat.
Ei kasettikeskiössäkään ole klappia vaikka sitä ei pesäänsä pää punaisena kiristäkkään.
Jukka
No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi - enkä oo punasesta päästä mitään puhunu. Mielestäni kuitenkin monessa "eikoura" mallisessa pythonin nivelessä on mutteri jolla palikat pysyy paikallaan kireesti tai löyhästi.
Enemmän ku pilkunviilaaminen kiristämisestä, kiinnostas millanen Jorin tarkottama nivelpaketti on?
Tuo kiristäminen tehdään (tai ainakin pitäisi tehdä) laakeripaketin sisäkoolien ja väliholkin varassa, jolloin kuulien kautta ei kiristysvoima kulje. Perhana kun ne Airbiken kuvat on kateissa. Pitääpä hätyyttää Kuparista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No joo onhan tehastekonen kasettikeskiö ihan eri asia ku putkenpätkistä kasattu synsteemi
Njääh, putken pätkistä tuo mun higracerin( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) takalaakerointikin on kasattu. Ei oo välystä tullut eikä ole tarvinnut kiristellä tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen.
Aina täällä joku hifistelijä mollaa omavalmisteita
Njääh, putken pätkistä tuo mun higracerin( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) takalaakerointikin on kasattu. Ei oo välystä tullut eikä ole tarvinnut kiristellä tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen.
jviirret kirjoitti:
12.7.2010 Ihmetellyt viimmeiset sata kilometriä outoa takanavasta kuuluvaa narskumis ääntä. Tänään löytyi sille selitys kun huomasin takavanteessa sivusuunnassa vajaan sentin välyksen. Onneksi mitään ei ollut rikki, vain vapaarattaan puoleinen keskityshollki oli valunut pois paikoiltaan. Tein uuden.
Joo ei ollut laakerissa. Niitähän ei ajamalla loppuun saakaan vaan hajoavat huoltovapaina muista syistä ennemmin. Voitelu kuivaa ja paskaa menee sisään.
Njääh, putken pätkistä tuo mun higracerin( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/highracer.htm ) takalaakerointikin on kasattu. Ei oo välystä tullut eikä ole tarvinnut kiristellä tuhansienkaan ajokilometrien jälkeen.
jviirret kirjoitti:
12.7.2010 Ihmetellyt viimmeiset sata kilometriä outoa takanavasta kuuluvaa narskumis ääntä. Tänään löytyi sille selitys kun huomasin takavanteessa sivusuunnassa vajaan sentin välyksen. Onneksi mitään ei ollut rikki, vain vapaarattaan puoleinen keskityshollki oli valunut pois paikoiltaan. Tein uuden.
Joo ei ollut laakerissa.
Joo, ei ollut laakerissa, eikä sen kirsitys tavassa, eikä tuo välys olisi poistunut vaikka kuinka olisi kiristänyt
Pyörä näyttää noilla penkinmitoilla turhan pitkältä - miten lie todellisuudessa, tarvii haarukoida penkillä. Pidensin vähän akseliväliä kun aattelin ett helpompi ajaa, ei haukuttas kiikkeräks. No mahtuuhan siihen kapsäkkejä ja muuta roipetta mukaan enempi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nyt on ketjun asento niin poikittain rankaputken asentoon nähden, että pitää olla tarkkana, ettei tule liian pitkä tukiväli ketjuhaarukasta kampikeskiöön. Ketjuvoima voi pienellä eturattaalla vastata 200, jopa 300 kilon painoa. Minkä mittaista ruotoputkea olet ajatellut. Jos alle 40 millistä, niin pitää "ohjekirjaan" kirjoittaa, ettei edessä ja takana saa käyttää pieniä rattaita yhtaikaisesti, sillä tämä yhdistelmä maksimoi ketjuvoiman.
Huomaan kyllä, mitä olet ajatellut. Kampikeskiön saa aluksi alas, kunnes Anni tottuu nojapyöräilyyn, jonka jälkeen keskiön voi siirtää ylemmäs ja ongelma poistuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma