Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja panu »

Morjensta vaan! Aika paljon on tullut tätä foorumia tutkailtua ja tosi paljon löytyy asiaa ja vinkkejä. Nyt alkaa olla into ja suunnitelmat sillä tasolla, että ajattelin ensimmäisen triken rakentaa... Tai siis tosiaan toisen, kun yhdeksännellä luokalla kinneri kaverin kanssa rakennettiin jo... Siitä aikaa toki jo kohta 20 vuotta. Siitä saakka aika ajoin uuden kinnerin rakentaminen mielessä on käväissyt ja kaikenlaisia suunnitelmia pään sisällä onkin. Ajattelin kuitenkin ensin putkirunkoista trikeä väsätä noin niinkuin eri juttujen testausalustaksi.

Paljon on kysymyksiä mielessä, ja heittelen niitä sitten tännekin kun ovat ajankohtaisia... Ekana mielessä triken kiekot. Onko ne lähtökohtasesti vahvemmilla vanteilla ja pinnoilla kuin "normipyörässä"? Kuinka hyvin ne kestää ja onko pinnojen kiristelyyn esim tarvetta useammin. Painoa mulla pikkusen reilu 80kg joten aika normipainonen kaiketi. Onko ruo kiekkojen kesto yleensä se joka kaupallisislle trikeille asettaa nuo painorajat? Vai yleensä koko rakenteen kesto?

Ja siis tosiaan tadpole trike suunnitteilla ja aikanaan velomobiili myös...

-panu-

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tervetuloa tälle foorumille!
Minä olen suunnitellut, rakentanut ja ajellut 4 trikeä. Kaikissa on ollut normaalit pystypyörien kiekot 20, 24 ja 26 tuumaisina. Missään vaiheessa ei ole tullut ongelmia niiden kestävyyden suhteen. Pinnojen kiristelyn lisätarvetta en ole havainnut pystypyöriin verrattuna. Minulla on elopainoa 85 kg.
Onnea rakentelulle! :)

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Noitahan saa Biltemasta - eikö?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Noitahan saa Biltemasta - eikö?

Jep, kyllä saa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Noitahan saa Biltemasta - eikö?

Jep, kyllä saa.


Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja panu »

Joo, tokihan se on ajotyylistä ja käytöstä kiinni paljon. Bilteman 20" etuvanteet meinasin eteen laittaa. Jarrut joutuu vaan tekemään niillä vannejarrulla. Mitenkäs 26" takavanteen kestävyys? Onko ne etuvanteet kovemmalla kuin taka-? Ietenkiin kiinni myös painopisteestä ym.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

panu kirjoitti:

Joo, tokihan se on ajotyylistä ja käytöstä kiinni paljon. Bilteman 20" etuvanteet meinasin eteen laittaa. Jarrut joutuu vaan tekemään niillä vannejarrulla. Mitenkäs 26" takavanteen kestävyys? Onko ne etuvanteet kovemmalla kuin taka-? Ietenkiin kiinni myös painopisteestä ym.

Bilteman bmx takakiekossa on vaihdepakan kierre, johon saa levyjarrusovittimen. Napa on terästä, niin nuo sovittimet voi heppailla siihen kiinni muutamalla pisteellä.

Kaikenkaikkiaan triken kiekkojen kestävyyteen vaikuttaa kaksi asiaa, pystysuuntainen ja vaakasuuntainen kuormitus, eli paljonko on massaa kannateltavana ja kuinka kova keskipakoisvoima tulee kurvissa. 559 (26") kiekko kestää takana swb tadpolessa hyvin, mutta lwb tadpolessa on ongelmallisempi. Ei siis voi yksiselitteisesti sanoa onko etu- vai takakiekot kovemmalla rasituksella, vaan se riippuu pyörätyypistä.

Ensimmäistä trikeä/nojapyörää tehdessäsi ei kannata hakea mitään täydellisiä ratkaisuja. Reippaasti vaan tekemään jonkinlainen että pääsee ajelemaan ja kokemuksien kautta sitten parantelee seuraavaan malliin. Eikä radikaaleja muutoksia kannata tehdä ennen kuin on testannut sitä 1000km :D

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kerralla ei tule täydellistä, mutta lähelle voi päästä kun kopio hyväksi havaittuja rakenteita. Tämä ei toki toimi uutta kokeillessa ja niissä homma onkin välillä enemmän hakuammuntaa

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Noitahan saa Biltemasta - eikö?

Jep, kyllä saa.


Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?

Kai siellä nyt noita on - katos hyllypaikka tuosta ja käy tsekkaan.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000023890/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Sakari ajelee arvokkaasti, niin kiekot kestää :wink:
Oma kokemukseni kolmipyöristä on erilainen. 48-pinnaiset 406 (20") kokoiset BMX-kiekot ovat ainoat ongelmattomat. Niitä suosittelen alkuun, niin ei harrastus lopahda heti jatkuvaan pinnojen ja hermojen kiristelyyn. BMX-kiekkojen paksu akseli mahdollistaa myös yksipuoleisen kiinnityksen.

Noitahan saa Biltemasta - eikö?

Jep, kyllä saa.


Ei ainakaan Jyväskylän Biltemasta. Sain hankittua Pyörätohtorilta niitä 2 kpl SH25 ja SH28:aan. Onko 25 km/h keskinopeus kovinkaan arvokasta menoa?

Kai siellä nyt noita on - katos hyllypaikka tuosta ja käy tsekkaan.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000023890/

Minulla tarve oli 20" takapyörästä. Silloin kun kävin Jyväskylän Biltemassa tsekkaamassa, ei ollut yhtään paikalla. Nyt näyttää tosiaan olevan yksi.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7088
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vuosi sitten, kun imin kans tehtiin flevot, niin Oulun biltsussa piti käydä sanoon, että tarvitaan 6 takakiekkoa. Meniköhän siinä pari viikkoa ku tuli hyllyyn?

panu
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 13:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja panu »

Tuota vois tietty yrittää, että sais ne levyjarrusovittimet niihin vapaarattaan kierteisiin. Mistähän ne helpoiten sais hommattua ne adapterit? Oon myös miettiny, että rinnakkain istuttava tandem olis hauska. Swb triken mallilla, mutta nelipyöräisenä. Siinä alkaa kyllä olla kiekot lujilla. Mikä on muuten lain sallima polkupyörän leveys?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

panu kirjoitti:

Tuota vois tietty yrittää, että sais ne levyjarrusovittimet niihin vapaarattaan kierteisiin. Mistähän ne helpoiten sais hommattua ne adapterit? Oon myös miettiny, että rinnakkain istuttava tandem olis hauska. Swb triken mallilla, mutta nelipyöräisenä. Siinä alkaa kyllä olla kiekot lujilla. Mikä on muuten lain sallima polkupyörän leveys?

Useampi kuin kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 125 cm, http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940774
Mutta sähköavusteisella taitaa olla vain metrin?

Velocar on helppotekoinen rintarinnan malli, tässä yksi esimerkki:
http://www.elkinsdiy.com/pedal-recumbents/pedal-car/


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ensimmäinen yritys. Tai oikeastaan toinen...

Viesti Kirjoittaja samuel »

Finlexistä kuukkeloimalla löytyi seuraavaa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
28 § (30.12.2015/1612)

Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä.
Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä.
evyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin